Gå til innhold

Hjelp oss å gjøre Prisguide.no bedre


  

301 stemmer

  1. 1. Hvilken punkter ønsker du blir forbedret?

    • Navigering
      146
    • Filtreringsmeny
      208
    • Hastighet
      102
    • Søk
      118
    • Produktdata
      131
    • Prishistorikk
      61
    • Erfaringer
      61
    • Handlelister
      52
    • Sammenligning
      59
    • Priser og lagerstatus
      111
    • Annet (spesifiser i tråd)
      23


Anbefalte innlegg

Personlig synes jeg filtre-søk må være vanvittig godt implementert for at jeg skall ønske bruke dem. Jeg sluttet å handle på komplett etter at dem bytte til den søke-metoden. Jeg synes det meste i den nye prisguiden er dårligere en den første, det er et logisk inferno at finne frem de produkter du er ute etter, i min mening.

 

//LD

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

[

Hvorfor skal man på liv og død forandre på noe som fungerer utmerket ? og når man først skal utbedre noe, så bør det tross alt være til det bedre.

 

 

Er helt enig i at en endring er lite vellykket når mange misliker den og føler tjenesten er blitt bedre. Da må man ta en skjerpex, brett opp ermene og jobbe for å fikse dette ("do it wrong, quickly" er vel noe systemutviklere kaller dette). Når det er sagt var det i 2009 nok av problemer med den gamle. Den gang jobbet jeg som produktinnlegger og det var i en periode på flere måneder (helt opp til oppgradering) tilnærmet umulig å legge til produkter grunnet tregheter. Jeg kom inn i systemet som innholdsansvarlig like før oppgraderingen, og det var nok av tilbakemeldinger på PG 1.1. som var krasse nok til å fortjene innramming og bli hengt opp på veggen. Flere problemer ble løst med oppgradering, men de ble erstattet med nye (og til dels større).

 

Det hjelper uansett lite. Er man ikke fornøyd så er det ikke godt nok - enkelt og greit. Jeg håper ellers for forståelse for at vi ikke har tid eller innsikt til å bruke så mye tid på å diskutere hva som burde vært gjort tidligere, den nye ledelsen kan ikke annet enn å se fremover og i tett dialog med dere sørge for å utvikle et produkt som tilfredsstiller og gjør hva den skal gjøre - Enkelt hjelpe deg til å finne riktig pris og produkt.

 

Inntil det fortjener vi all den kjeften vi kan få :)

Lenke til kommentar

Dotten, kunne du forsøkt på enkelt vis å forklare litt hvordan Prisguiden fungerer bak teppet. Jeg mener altså hvorfor det den gang ble så tregt å legge til nye varer, hvorfor det nå er så tregt å filtrere varer i hurtigsøk, og hva som eventuelt kan gjøres med dette. Handler det om mengden informasjon man har ute? Ville alt bli knirkefritt om man hadde hatt kraftigere utstyr tilgjengelig? Eller er det noe med selve strukturen og utføringen av kodingen som gjør at f. eks. Prisjakt er såpass overlegen på responstid, om man kan kalle det det.

 

Og til sist, hvordan ser dere på Prisguiden med tanke på produktoversikt? Har dere som mål å gi informasjon om produkter som ikke lenger selges, eller slettes disse periodisk? Ville det blitt lettere å håndtere maskineriet hvis man f. eks. satte en toårsgrense på utgåtte produkter, slik at det ikke bare bygger seg opp og opp med skrot? :)

Lenke til kommentar

Etter litt lesing fant jeg ut jeg skulle legge inn mine tanker og.

Har brukt prisguide i mange år nå, og jeg må si jeg var av de som var/er åpne for den nye prisguiden, men jeg må fortsatt si meg enig i de som foretrekker prisguide v1.1 fremfor v2. Spesielt når det kommer til hvordan/hvilke filter som du kan behandle/begrense søket med.

 

 

Navigering (hvor lett/vanskelig er det å finne frem)

I seg selv er navigeringen ok. Men med tanke på effektivitet, var det jo greit før, og jeg kan ikke se den helt store forskjellen fra v1.1 og til v2.

Det er fortsatt; [Hovedkategori]>[underkategori]>[Produkttype], men fremstillingen av dette kan sikkert gjøres bedre enn det har. For så langt får jeg en bedre følelse av oversikt på v1.1 enn måten allt ligger lagt ut på v2. Men det kan kanskje fortsatt være en vanesak.

 

Det er og mange produkttyper som passer inn under flere underkategorier. Hvorfor er de ikke i begge/alle? -F.Eks. nettverkskort som var nevnt tidligere, som burde være under interne komponenter, ikke bare under nettverk?

 

 

Filtreringsmeny (fungerer den - mangler noe?)

Kort svar: JA!

Langt svar: Det mangler mye. Mange filtere er sikkert lure, men som sagt av andre, sorteringen av hvilke filtere som vises er håpløs, og det er desuten mange filtere som "mangler" eller ikke finnes. Evt og som ikke fungerer riktig.

 

Dette er kanskje bedre forklart med noen eksempler på hvordan veldig mange jeg kjenner som og bruker Pisguiden:

 

Eks1:

[søke etter hovedkort]

Vil ha en Socket 1366.

Søket gir mange resultater, og da er det kjekt å kunne korte det ned ved å velge en "form factor" jeg vil ha, eller antall PCIe spor. Evt om det er PCI spor. Eller integrert Lyd/Integrert skjermkort. Hvor mange integrerte nettverkskort evt?

 

Eks2:

[søke etter Grafikkort]

Vil ha ett Nvidia kort.

Evt søke etter GPU serie, eller på Frekvens eller RAM.

Vise hvilke som har SLI funksjon?

 

Eks3:

[søke etter Grafikkort]

Vet akkurat hvilken GPU serie fra ATI jeg ser etter.

Vil filtrere på RAM, og frekvenser.

 

 

Hastighet (lasting av sider)

Liker ikke å si det, men her er dere dårlige. Spesiellt når hele siden må laste på nytt når filtere blir lagt på.

 

Som mange andre nevner savner jeg og de gode og praktiske søkealternativene på toppen av skjermen i søket heller en lange lister med urelevante filtere på venstresiden.

 

 

Søk (finner du det du leter etter?)

Generelle søk ser ut til å fungere bra. Men skulle gjerne hatt ett valg for å kun søke i artikler, eller produkter, eller generelt, heller enn å velge dette etterpå igjennom resultatene. Hadde gitt raskere søk, og gjort att jeg finer det jeg leter etter fortere.

 

 

Produktdata (hvordan står det til med detaljer på produktet)

Litt svakt med detaljer på en del produkter. Skulle og gjerne sett mer lenker til produsentens tekniske vareside under Lenker.

 

 

Prishistorikk

Historikken kan sikkert gjøres bedre, men personlig bruker jeg ikke denne til mer enn å se på den laveste prisen i øyeblikket.

 

 

Erfaringer (mulighet for å legge til karakter og kommentar på butikk)

Virker som dette fortsatt fungerer bra.

 

 

Handlelister

Her kan det og effektiviseres en del. Mulighet til å legge inn antall, når du legger til ett produkt? Kopiere/flytte produkter mellom handlelister?

 

 

Sammenligning

Jeg har en ide om att å ha produktene nedover på siden, mens du har informasjonen i rader horisontalt istedet for vertikalt hadde hjulpet en del. spesielt om produktnavnet sto på siden utenfor scrollefeltet, så om du ville sammenligne detaljer nederst (eller bortest i min ide) så måtte en ikke scrolle tilbake for å se navnet på produktet, bare for å scrolle tilbake ned (bort) igjen. Samme ting kan fortsatt gjøres med dagens sammenligning vertikalt og forsovet, men en har plass til mer informasjon uten å scrolle i bredden, om enn det blir færre produkter samtidig kanskje?

 

 

Priser og lagerstatus (er de korrekte?)

Allt for ofte en får opp prisen på tilbehør til ett produkt som billigste pris når en søker på ett produkt.

Som ladere/batterier til laptoper, istedet fro laptoppen selv. Musematter istedet for mus.

 

 

Ser det har kommet frem mange lure andre ideer her og, og noe i rettning av Agentspoon sitt forslag i innlegg #36 er en veldig god ide for å effektivisere søk men fortsatt ha en god del detaljer og dybde i søket for de av oss som har en god og spesiefikk ide om hva vi ser etter og vil fjærne allt annet enn akkurat de modellene med de spesielle spesifikasjonene vi ser etter.

 

 

OG forøvrig, tross mye negative instillinger, lykke til. hør på gode ideer om effektivisering og redesign, og se på hva folk savner fra v1.1, så skal dere nok få til en god Prisguide v2(.1?) =) Lykke til og!

Lenke til kommentar

Dotten, kunne du forsøkt på enkelt vis å forklare litt hvordan Prisguiden fungerer bak teppet. Jeg mener altså hvorfor det den gang ble så tregt å legge til nye varer, hvorfor det nå er så tregt å filtrere varer i hurtigsøk, og hva som eventuelt kan gjøres med dette. Handler det om mengden informasjon man har ute? Ville alt bli knirkefritt om man hadde hatt kraftigere utstyr tilgjengelig? Eller er det noe med selve strukturen og utføringen av kodingen som gjør at f. eks. Prisjakt er såpass overlegen på responstid, om man kan kalle det det.

 

Og til sist, hvordan ser dere på Prisguiden med tanke på produktoversikt? Har dere som mål å gi informasjon om produkter som ikke lenger selges, eller slettes disse periodisk? Ville det blitt lettere å håndtere maskineriet hvis man f. eks. satte en toårsgrense på utgåtte produkter, slik at det ikke bare bygger seg opp og opp med skrot? :)

 

Hvorfor det i sin tid var suppetregt vet jeg lite om, belastningen ble vel for stor i forhold til maskinvaren og en veldig gammel backend. Problemet der har vi ikke nå lenger (for produktinnleggerne løste det seg med oppgradering). Hva gjelder lasting av sidene for brukerne, det er noe Amund og co. vet.

 

Vi sletter ingen gamle produkter, men vi setter dem som utgått når de ikke er å finne i butikkene lenger. Det skal gjøre at de ikke kommer opp i filtrering (optimalt bør dette være et valg, utgåtte produkter kan fint fungere som oppslagsverk for spesielt interesserte).

 

Uansett er jeg veldig optimistisk for Prisguides fremtid, grunnet holdningen om å gå i så tett dialog med brukerne av den. Veien fra å være en PG-bruker til å bli hørt av PG-ansvarlig er blitt mye kortere. Det blir nå spennende å følge, både fra innsiden og utsiden :)

Lenke til kommentar

Kategori gruppa deres e stress, når du skal finne produkter. Dere har sotte produktene etter hverandre: Data, utstyr, internett, hvorfor ikkje bare skrivet DATA. Under data har du produkt kategoriene deres som ligger etter hverandre. Vis du ser på komplett sin kategori liste har dei lagt hvert produkt ned over og ikkje etter hverandre.

Lenke til kommentar

Kategori gruppa deres e stress, når du skal finne produkter. Dere har sotte produktene etter hverandre: Data, utstyr, internett, hvorfor ikkje bare skrivet DATA. Under data har du produkt kategoriene deres som ligger etter hverandre. Vis du ser på komplett sin kategori liste har dei lagt hvert produkt ned over og ikkje etter hverandre.

 

Som et supplement til dagens struktur, ville det vært til hjelp med en A-Å? Blant annet Dagbladet målte stor suksess med dette når de fjernet 90% lenker og satt inn en A-Å i dropdown (sjekk ut den de har øverst: http://www.dagbladet.no/). Det ble med et enklere å navigere, fremfor å klikke seg frem og tilbake. :)

Lenke til kommentar

I stedet for hovedkategorier kunne det vært en fordel fordi det er så mange valg. Må likevel kunne endre de, i tilfelle man vet at man trenger noe til datamaskinen, men kan ikke helt huske hva det het. Da er det lettere å kunne se i kategorien data og muligens snøre opp i et forglemte minne. Samtidig vil det i for eksempel "Interne komponenter" være enklere å identifisere gjennom bilder av et skjermkort enn å lete seg fram i en liste, finne bokstaven S og så skjermkort. Blikkfang kan være ganske effektivt det. ;)

Lenke til kommentar

Prisguide er veldig bra som der er idag, og jeg har spart mye på å bruke denne siden! :) Noen ting kunne derimot vært fikset.

 

Produktdata

Håper dere kan utdype produktinformasjonen like mye som nettstedene (komplett) i fremtiden, og heller la systemet hende den informasjonen den trenger til sammenligning ut i fra disse.

 

Filtreringsmeny

Må utdypes grundigere. Fant f.eks ikke Phenom II X4 til bærbare under "prosessorserie". Har hatt noen probleme med spesifisering av størrelse på minnebrikke (da jeg skrev 4000 MB kom det ikke noen varer opp), men det ser ut til å være bedre. Prøv å separere 4GB og 2x2GB minnebrikker i fremtiden ;)

 

Ellers ganske bra, er godt fornøyd med nye prisguide :cool:

Lenke til kommentar

Når det gjelder erfaringer på nettbutikker så er det fint at man kan filtrere etter Ekstra god, God, Helt middels osv. Men jeg vil gjerne ha muligheten til å sortere disse igjen etter antall erfaringer. :)

 

Edit. Unskyld, jeg mener etter antall omtaler som jeg ser det heter nå.

 

En annen litt underlig ting jeg kom over nå nettopp.

Jeg er på forsiden og ser på de anbefalte nettbutikkene. Jeg ser yaha.no på første plassering med masse omtaler og et stort smil, men ser ikke noe om hva de selger. Jeg klikker på linken og får fremdeles ikke noe mer informasjon om hva denne butikken har. Jeg klikker på butikkdetaljer og fortsatt ingen informasjon, her står det kun "har ikke fysisk butikk". Jeg klikker da på linken til selve butikken og får først nå vite at denne butikken kun selger kontorrekvisita og printertilbehør, om jeg ikke var på jakt etter dette føler jeg att jeg har kastet bort tid og har ikke lyst til å prøve lykken en gang til ved å følge linkene under "anbefalte nettbutikker". Mer detaljert informasjon når det gjelder nettbutikker og produkter takk :)

Endret av s1337en
Lenke til kommentar

Sluttet å bruke prisguiden når dere la ut versjon 2.0, har deltatt i mange tråder om dette hvor ALT! vi skrev ble ignorert eller nektet for at var feil... Hvorfor skal jeg tro på at ting fungerer nå?

 

INGEN hørte etter når vi sa at den nye versjonen ikke fungerte, søk var vel den eneste forbedringen. Filtre er ubrukelige, handlelisten er ubrukelig, innlogging fungerer til og fra, det gikk ikke an å legge til produkter i handlelisten. Layoute generelt var som å gå fra KISS prinsippet til noe kun en programmerer uten sans for brukervennlighet kunne ha funnet på.

 

Leser at at mange mener dere bør vrake 2.0 (helt enig) å heller utvikle en versjon 1.2 ut ifra old.prisguide som faktisk er den eneste versjon som kan brukes.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Mener forsatt att den gamle prisguiden var best, denne er innviklet søkefunksjon. TD; Korleis skal man kunne velge forskjellige ting, slik som LGA 775, 3000mhz (og oppover) og 4 kjerner samtidig?

var jo lett å bruke den gamle..

Og prisguiden er vanvittig treig til tider, sjølv om dette ikkje har vert så gale i det siste.

 

Dette var da mine meninger.

 

~ThaBear

Lenke til kommentar

 

Vil også nevne http://geizhals.at/ som har en utrolig effektiv måte å ordne en prisguide på.

 

 

Den har utrolig detaljert filtrering, var ganske stygg, men til gjengjeld er den helt sikkert svært praktisk for detaljfokuserte brukere :-)

 

Bra tips!

 

KISS! Keep it.... :)

 

Så lenge jeg finner det jeg skal ha, så kan siden være så simpel den bare vil. Geizhals var jo helt nydelig. Der har dere målestokken.

 

I tillegg ønsker folk en fuksjon hvor man kan velge at man ikke skal få resultater fra nettbutikk xxx og nettbutikk yyy.

Lenke til kommentar

 

 

Er helt enig i at en endring er lite vellykket når mange misliker den og føler tjenesten er blitt bedre. Da må man ta en skjerpex, brett opp ermene og jobbe for å fikse dette ("do it wrong, quickly" er vel noe systemutviklere kaller dette). Når det er sagt var det i 2009 nok av problemer med den gamle. Den gang jobbet jeg som produktinnlegger og det var i en periode på flere måneder (helt opp til oppgradering) tilnærmet umulig å legge til produkter grunnet tregheter. Jeg kom inn i systemet som innholdsansvarlig like før oppgraderingen, og det var nok av tilbakemeldinger på PG 1.1. som var krasse nok til å fortjene innramming og bli hengt opp på veggen. Flere problemer ble løst med oppgradering, men de ble erstattet med nye (og til dels større).

 

Det hjelper uansett lite. Er man ikke fornøyd så er det ikke godt nok - enkelt og greit. Jeg håper ellers for forståelse for at vi ikke har tid eller innsikt til å bruke så mye tid på å diskutere hva som burde vært gjort tidligere, den nye ledelsen kan ikke annet enn å se fremover og i tett dialog med dere sørge for å utvikle et produkt som tilfredsstiller og gjør hva den skal gjøre - Enkelt hjelpe deg til å finne riktig pris og produkt.

 

Inntil det fortjener vi all den kjeften vi kan få :)

 

Jeg må si jeg blir utrolig provosert av slikt som du trøkker ut her. At dere ikke gidder bruke tid på å forsvare egne idiotvalg i '09 og at ledelsen den gang ikke var villige til å krype til korset er nå så. Men dere er jaggu frekke nok til be oss repetere hva vi sa for 2 år siden og da snakker vi ikke minst om de mest selvfølgelige ting i et hvilket som helst brukergrensesnitt.

Dere satt der for to år siden å forsvarte dere med nebb og klør og dere har ikke klart å rette de aller mest åpenbare feil en gang på de årene.

 

Problemene mine er:

- Hvorfor skal jeg legge to pinner i kors for dette når dere ikke har klart en dritt på to år?

- Når dere ikke bare tar tak i det mest åpenbare og fikser det, men spør her først, er det da NOE håp i det hele tatt? Manglene i filtereringen er så latterlig åpenbare og er tilsvarende enkle å fikse. Ikke kom til oss for at vi skal fortelle dere selvfølgeligheter. Fiks det.

 

ALT dere trenger er å gidde å ta en kikk på trådene fra '09. Der finner dere alt dere trenger. Ikke plag oss med det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mediehuset Tek har nettopp blitt fusjonert, og derfor har vi fått tilbake en del av de som jobbet med den originale prisguiden. Er ikke nødvendigvis slik at de har fulgt med på alt styret som ble laget siden opprettelsen av den nye varianten. Mye kan uansett ha skjedd på to år, så det er fullt på sin plass med en slik tillitserklæring som de har her. Dotten og Amund er allerede godt i gang med å gjøre inngrep i systemet, og poenget med denne tråden er noe så uselvisk som å dekke det brede spekteret av ha vi, brukerne, gjerne kunne tenkt oss at de oppfylte for oss. :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er storbruker av Amobil, og har alti likt sammenligningsfunksjonen deres, helt til prisguid 2.0. Nå fungerer den ikke i det heletatt... Velger 2 mobiler og trykker sammenlign, blir sent til prisguiden, men der er det ingenting. Så må istede finne frem mobilene manuelt å legge dem til i "sammenlign", noe som tar en evighet.

Vet ikke om det har med nettleseren og gjøre? (Opera 11 nå, fungerte ikke på 10 heller..)

 

Samt at jeg savner en DEL telefoner i listen over sammenlignbare telefoner, snakker da om telefoner som er ca 2 år gamle, men enda like relevante.

 

Vil ellers nevne at jeg syns det er kjempe at dere tar tak og ordner opp!

:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Personlig synes jeg filtre-søk må være vanvittig godt implementert for at jeg skall ønske bruke dem.

 

Helt enig, og Prisguiden V2.0 har definitivt ikke en vanvittig godt implementert filterfunksjon.

 

Jeg går konsekvent på gammel versjon av prisguiden. Den ligger som default hos Akam så den er lett å finne der. Kan dere ikke legge den som default for Hardware også inntil ny versjon er like bra?

 

Økonomene har et begrep som heter "Sunk cost". Jeg er ikke økonom, men har litt sans for begrepet som jeg tolker slik: Ser man i ettertid at man har gjort et dumt valg er det like greit å innse at de pengene er tapt. Det eneste som er relevant er hvordan komme videre uten å tape mer (eller tape minst mulig). I dette tilfellet virker det (fra utsiden) som en enkel, sikker og rask strategi ville vært å bare gå tilbake til versjon 1 som fungerte helt utmerket.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...