Gå til innhold

Hjelp oss å gjøre Prisguide.no bedre


  

301 stemmer

  1. 1. Hvilken punkter ønsker du blir forbedret?

    • Navigering
      146
    • Filtreringsmeny
      208
    • Hastighet
      102
    • Søk
      118
    • Produktdata
      131
    • Prishistorikk
      61
    • Erfaringer
      61
    • Handlelister
      52
    • Sammenligning
      59
    • Priser og lagerstatus
      111
    • Annet (spesifiser i tråd)
      23


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Enkle er ofte det beste, så her kan man spare inn litt ved å velge 2.0 av prisguiden også trykke på Delete (Det vil si, slett og glem 2.0).

Har forsøkt å lete enkelte ganger men kategoriene på den nye var bare surr og tøv så jeg kastet den på dynga.

Tror etter 2.0 sin lansering har jeg kun brukt den ca... 3-4 ganger frem til nå så det sier litt om kvaliteten.

 

Ellers er produktene ett stort rot, ett av de siste søkene gav meg også totalt forskjellige produkter, en gang fikk jeg en drøss med produkter som ikke var relatert.

Eksempel USB hub, skjermkort og andre skrivebords dingser som man ikke har inne i maskinen, jeg søkte da på RAM den gangen og brukte kategori søket.

Har også funnet en drøss med produkter som mangler i prisguiden over tid, altså produkter som matchet mitt kabinett søk en gang i tiden men som aldri kom opp som mulige produkter.

 

Ellers har jeg rapportert små bugs her og der på produkter, disse har heldigvis blitt fikset.

Så før dere trør til og lager nytt så burde man vell ferdiggjøre og lage en solid bakdel i programvaren før man kaster ut det som holder på å funke svært bra (Les prisguide 1)

Uansett, dette blir mye arbeid for dere, men i allefall at det taes tak i dette er toppers og på tide.

 

Ellers som ekstra info per produkt som savnes under specs kan være for eksempel når det gjelder eksterne harddisker om den drives av intern USB strøm eller om den har ekstern adapter.

Videre kunne jeg tenke meg hvis mulig at de forskjellige skjermkort pakkene man får kjøpt, at det listes hva som er inkludert i pakken.

Eks: Spill, kabler, dingser etc slik at man raskt kan få oversikt over kortene som er ute for salg og avgjøre hva man skal kjøpe.

Endret av 007CD
Lenke til kommentar

 

 

Jeg må si jeg blir utrolig provosert av slikt som du trøkker ut her. At dere ikke gidder bruke tid på å forsvare egne idiotvalg i '09 og at ledelsen den gang ikke var villige til å krype til korset er nå så. Men dere er jaggu frekke nok til be oss repetere hva vi sa for 2 år siden og da snakker vi ikke minst om de mest selvfølgelige ting i et hvilket som helst brukergrensesnitt.

Dere satt der for to år siden å forsvarte dere med nebb og klør og dere har ikke klart å rette de aller mest åpenbare feil en gang på de årene.

 

Hei! Beklager om det provoserer, men jeg tror du misforstår her. Det er vanskelig for en ledelse å forsvare hva noen som ikke er i systemet gjorde (eller ikke gjorde). Ingen av dem som foretok strategiske valg for Prisguides del i 2009 er her i dag og poenget mitt er at det er mer hensiktsmessig at vi bruker resurser på å forbedre Prisguide, fremfor å bruke den samme tiden på å diskutere hva noen gjorde i 2009. Det har vært ulike ansvarlige, noen som sluttet i 2009 og noen i 2010 - nå er Prisguide under nytt selskap. Det håper jeg man kan vise forståelse for.

 

Ellers vet jeg ikke helt hva det er som ble forsvart. Det er gjort hundrevis av endringer og det ble brukt mye resurser i 2010 på utviklere som jobbet med tilbakemeldinger fra brukere (selv brukte jeg også store deler av egen fritid på dette). På Uservoice ble vel over 200 tilbakemeldinger fra brukere fulgt opp og fikset i 2010, i tillegg til store mengder e-poster som ble videreformidlet. Det siste året er søk, handlekurv, kategoristruktur m.m. endret på nettopp grunnet slike tilbakemeldinger.

 

Det må forøvrig ikke tolkes som et forsvar av avgjørelser tatt i 2009 (eller 2010). Og jeg syntes det er dumt om det skal tolkes negativt at ny Prisguide-ansvarlig ber meg går ut på forumet for tilbakemelding på hva som skal prioriteres i det videre arbeidet. Personlig, som en av de som har vært frustrert for mye med ny Prisguide (som også rammer det å jobbe med tjenesten) er jeg kjempeglad for tiltaket. Men om jeg skal bruke tid på å diskutere hva noen burde eller ikke burde gjort i 2009, fremfor å bruke tiden på å gjøre tjenesten bedre, vil det gå ut over hvor raskt ting blir fikset. Det syntes jeg blir en dårlig prioritering. Prisguide 2.0 ble lansert for tidlig, evt. ble den fikset for sent like etter lansering. Hvorfor kan jeg egentlig ikke si, for jeg har ikke innsikt nok i faktorene som eksisterte den gang for beslutninger som ble tatt. Det blir da fullstendig feil av meg å synse om det :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg må si jeg blir utrolig provosert av slikt som du trøkker ut her. At dere ikke gidder bruke tid på å forsvare egne idiotvalg i '09 og at ledelsen den gang ikke var villige til å krype til korset er nå så. Men dere er jaggu frekke nok til be oss repetere hva vi sa for 2 år siden og da snakker vi ikke minst om de mest selvfølgelige ting i et hvilket som helst brukergrensesnitt.

 

Det er jeg som har satt i gang denne prosessen, så her kan du rette all skyts mot meg :-)

 

Mediehuset Tek ble etablert 1. januar, og jeg overtok ansvaret for Prisguide nå fra nyttår. Siden jeg jobbet hos konkurrenten (Mediehuset Digital) da v2 ble lansert har jeg behov for å sette meg inn i hva som er status i dag.

 

Mitt fokus nå er å se fremover, og prioritere de utbedringene som gir brukerne en bedre opplevelse av tjenesten. For å prioritere kunne jeg selvsagt lest gjennom gamle tilbakemeldingstråder, men mye av disse tingene er også rettet opp i. Etter en runde i tenkeboksen endte jeg derfor på at det beste er å høre hva brukerne synes i dag, med fare for at det kan provosere at vi spør om noe som er besvart tidligere. Samtidig legger denne tråden et stort press på oss til faktisk å levere forbedringer av Prisguide de kommende ukene og månedene.

 

Takket være alle disse grundige tilbakemeldingene har vi nå i løpet av to dager fått et svært godt innblikk i hva som må priorioteres (akkurat nå). Om 3 måneder ser bildet forhåpentligvis anderledes ut og det kan hende vi da ser stor verdi i å spørre brukerne på nytt om hva de mener er viktigst.

Lenke til kommentar

Amund: En av de første trådene som dukket opp, finner dessverre ikke tilbake de andre som var mer oversiktelige

 

Som du også kan (bør) lese der inne så ser du vel at det meste ikke fungerer/fungerte. Det gjelder vel på fjøla over nesten alle funksjoner i prisguiden.

 

Det er utrolig trist å se en god tjeneste forfalle til noe som ligner på en katastrofe.

 

Spør som de andre her inne jeg; Det må da vitterlig være enklere å gå tilbake til versjon 1.1 (Som alle liker, vet fungerer og setter pris på) for å oppdatere kodene som ligger bak hele PG i forhold til å skulle fikse ett utal av feil og funksjoner som aldri har fungert i versjon 2.0 ? Vil også tro det er langt mindre jobb da versjon 1.1 fungerer...

Lenke til kommentar

Det var skuffende at det måtte en konkurrent til (prisjakt.no) for at dere innså at Prisguide 2.0 var elendig og måtte fikses.

Bruker i all hovedsak PG 1.1 og prisjakt, det er umulig å finne noe som helst i den nye versjonen. Designet til PG 2.0 må forkastes, ikke forbedres. Det blir som å bruke leppestift på en gris.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Spør som de andre her inne jeg; Det må da vitterlig være enklere å gå tilbake til versjon 1.1 (Som alle liker, vet fungerer og setter pris på) for å oppdatere kodene som ligger bak hele PG i forhold til å skulle fikse ett utal av feil og funksjoner som aldri har fungert i versjon 2.0 ? Vil også tro det er langt mindre jobb da versjon 1.1 fungerer...

 

Noe av PHP-koden i v1 stammer fra 2001, og tåler ikke dagens lys. Det kan jeg si fordi det var jeg som en gang skrev den som mitt første skikkelige PHP-prosjekt.

 

Plattformen bak v2 er langt mer fremtidsrettet, og bygget for bedre ytelse (selv om den tidvis ikke oppleves slik). Vi kommer til å hente veldig mye av det som fungerer bra i v1 og implementere dette i v2. Fra et teknisk ståsted er v1.1 et svært lite attraktivt alternativ fordi PHP-koden er eldgammel. Det er ingenting som hindrer oss i å bruke plattformen for v2 til å se identisk ut med v1.1.

 

Svaret på spørsmålet ditt er at jeg altså ikke tror det er noe enklere å gå tilbake til versjon 1.1 og videreutvikle Prisguide derfra.

Lenke til kommentar

Dere MÅ bli flinkere til å legge inn lenker til produktet hos produsenten. Dette er noe jeg alltid er interissert i når jeg jakter på et produkt. :)

 

Notert, dette er mitt bord. Produktinnleggerne får betalt for det, så de bør ikke mangle incentiv til linker. Mangler det er det som regel at vi ikke fant noen (ofte tilfelle med rykende ferske produkter, hvor produsent ikke har fått opp side enda). Vi skal bli flinkere til å følge dette opp i ettertid :)

Lenke til kommentar

Det er godt noen tar tak i prisguiden. Det er en stund siden sist jeg irriterte meg over den fortreffelige funksjonaliteten i v.2.0. For prisguiden må v.2.0 ha vært en katastrofe og den kom ikke alene. Minst like ille er det at nye produkter ikke finnes i listene. Når så prisjakt.no kom og strødde salt i sårene, så var vel fiaskoen tilnærmet total.

 

Jeg handlet noen varer igår, bl.a. en PSU, NZXT Hale90 550W. Prisguiden skilter med 55 produsenter av PSU'er, men NZXT glimrer med sitt fravær, og de 55 produsentene listes i vill uorden (eller etter hvor mange produkter de har i prisguiden). Jeg var ute etter en PSU med 80plus gull sertifisering. I prisjakt velger jeg 80plus gull og opp kommer alternativene. Jeg supplerte med 80plus sølv, slik at Corsair HX750/850 ble med for prissammenlikningens skyld.

 

Tok også en rask titt på skjermkort og prisguiden har med no sånt som 98 forskjellige grafikkprosessorer. En gidder rett og slett ikke å trykke på vis alle. En forbedring fra sist gang er det dog, nå er også Nvidia representert.

Lenke til kommentar

Artikkelen som tråden var linket til er nå borte fra bl.a HW, begynner det å bli hett rundt ørene? :hmm:

 

Edit, fant den fortsatt på spillverket og amobil.

 

Den er også synlig på HW.no. Var vi som tigget om den (det er redaksjonens suverene rett til å avgjøre hva som skal vises på forsiden, vi kan ikke annet enn å be pent) :)

Lenke til kommentar

Ellers, virker som det så langt er en god pekepinn på hva brukere ønsker forbedret (prosentsatsen i pollen er villedende, den baserer seg på totalt antall stemmer, ikke totalt antall stemmere):

 

Filtreringsmeny (70,9%)

Navigering (49,5%)

Produktdata (46,97%)

Priser og lagerstatus (40.1%)

Søk (40%)

Hastighet (35%])

Prishistorikk (21,8%)

Erfaringer (21,4%)

Sammenligning (21,4%)

Handlelister (17,9%)

Annet (7,7%)

 

At over 70% ønsker bedre filtreringsmeny, og nær halvparten vil ha bedre navigering og produktdata er klar dokumentert tale. Dette er noe vi kan bruke fremover til å måle fremgang og tilbakegang, hvis det er ønskelig fra dere brukere (da gjerne stille spørsmålet "hva er du fornøyd med" i tillegg til "Hva vil du ha forbedret")? :)

Lenke til kommentar

Filtreringsmeny: Eliminere antall produkter innad en kategori ved å spesifisere - f. eks. antall kjerner man ønsker i en prosessor.

Navigering: Hvordan man tilnærmer seg produktgruppene, og hva de større kategoriene skal inneholde av produktgrupper.

Produktdato: Informasjon om en vare med tanke på spesifikasjoner, bilder, artikler og tester.

Priser og lagerstatus: At prisen og status på varen er lik mellom prisguide og nettbutikk.

Søk: At man får opp relevante resultater, og har ekstra funksjonalitet som autosøk.

Hastighet: Responsen ved bruk av funksjoner (bla autosøk), og tiden det tar å laste inn siden på nytt.

Prishistorikk: Hvor hyppig prisen blir markert, og hvor lang tid tilbake dette foregår.

Erfaringer: Brukeranmeldelser lagt inn av folk som har kjøpt varen.

Sammenligning: Muligheten for å sammenligne spesifikasjoner og pris for to eller flere varer i eget vindu.

Handlelister: Muligheten for å opprette, bytte og dele handlelister med andre.

Annet: Generelle bugs eller manglende funksjonalitet.

Lenke til kommentar

 

 

At over 70% ønsker bedre filtreringsmeny, og nær halvparten vil ha bedre navigering og produktdata er klar dokumentert tale. Dette er noe vi kan bruke fremover til å måle fremgang og tilbakegang, hvis det er ønskelig fra dere brukere (da gjerne stille spørsmålet "hva er du fornøyd med" i tillegg til "Hva vil du ha forbedret")? :)

 

 

Tror det kan være lurt med en ny tråd for akkurat dette med poll for å få gode svar dotten.

Legger merke til at svært mange er misfornøyd med siste versjon av prisguiden.

 

Det finnes jo allerede en del utfordrere som for eksempel

prisjakt

 

Man bør vel ta en titt på disse og se om man kan lære litt fra dem også.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Vi holder på med en gjennomgang for å se på hva vi skal prioritere i arbeidet med å forbedre Prisguide.

 

Flott!

 

Jeg har vært en ivrig bruker av prisguide i mange år, og ble mektig skuffet over "forbedringene" i versjon 2.0. Heldigvis har noen hatt åndsnærverelse nok til ikke å fjerne forrige versjon, og det er den eneste grunnen til at jeg fremdeles bruker hw.no's prisguide.

 

For ordens skyld - jeg bruker prisguide stort sett til å finne komponenter når jeg skal skreddersy PC'er og servere.

 

Her er min anbefaling om hva dere bør gjøre.

 

Det minst kostbare er å ta utgangspunkt i versjon 1.1. Den har nesten all nødvendig funksjonalitet.

 

Erstatt forms-grensesnittet med et mer dynamisk Ajax-grensesnitt. Alle filter-valg bør være synlige i ett og samme bilde uten å beøve å rulle opp og ned. Dvs, behold gjerne dagens dropdown-bokser, men hent og presenter kun resultat-data, og ikke en helt ny HTML-side. Dette vil forbedre navigering (dersom dere ikke roter for mye med tilbake-knappen) og reduserer den reelle og subjektive tiden det tar å få svar på søkene.

 

Legg jobb i å hente fullstendige og riktige data fra leverandørene. Det er så godt som alltid substansielle avvik mellom utvalget som fins på leverandørens webshop, og det som listes i prisguide. Dette gjør søkingen etter riktig kjøp unødvendig lang og kronglete.

 

Finn en måte å liste erstatnings-varer på.

 

Ta inn sammenlignings-funksjonaliteten fra versjon 2.0.

 

Til sist - og dette er funksjonalitet jeg har savnet mange mange ganger - legg til disse to filter-valgene OVER ALT:

  • Kun varer som er på lager, evt estimert innen n antall dager.
  • Kun varer som har pris.

 

Det skal satses mye på Prisguide fremover og akkurat nå ønsker vi å finne ut hva som fungerer dårligst med tjenesten - slik at vi kan prioritere riktig.

 

For å flisespikke på et viktig område - den veien der er veldig kostbar. Dere får en bedre tjeneste mye fortere ved å finne ut hva folk prøver å oppnå ved å bruke tjenesten, og så legge til rette for dette.

 

Å forbedre det en gjør dårligst isteden for å finne og fokusere på det som er viktig for brukeren, er en oppskrift på å bruke masse penger på å lage et ufokusert og middelmådig produkt.

 

 

Mvh

Per Gunnar Hansø

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...