Gå til innhold

Dommen har falt


Anbefalte innlegg

Jeg er for plugger man kan se opp og ned på, så fas ut USB også.

Usb har faktisk i veldig stor grad fulgt en standard der logoen er kun på ene siden av pluggen, dette gjør at jeg ved et raskt blikk på sidene ser hvilken vei jeg skal sette pluggen i kontakten, med få unntak som noen razer-produkter med logoen på begge sider, en minnepenn jeg har liggende og billige kabler kjøpt hos dealextreme. Så når du venner deg til å se etter logoen så vet du med en gang hvilken vei den skal inn i kontakten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror jeg leste om dette i en annen avis tidligere. Uansett en god nyhet i mine øre. Omtrent alt av skjermer og fremvisere er digitalt i dag, og da blir det litt for dumt å kode de digitale signalene fra grafikkortet til analog, sende det gjennom vga kabel og så gjøre det digitalt på andre siden igjen.

 

En liten knapp på toppen av kontakten som sitter koblet til festeklips inni kontakten må jo være optimalt, kan vel umulig være såå vanskelig å få til heller.

Det er det i hvertfall på alle (de to) DP kablene mine.

Lenke til kommentar

Tja, jeg ser ikke den helt store prisforskjellen på HDMI og VGA:

HDMI 10m - 79,-

http://www.amentio.no/datautstyr/Kabler/DVD/Video_HDMI/DVI/Deltaco-HDMI-107A---Videokabel---HDMI---HDMI-107A-1077109.aspx

 

VGA 10m - 89,-

http://www.dustinhome.no/pd_5010309905.aspx?csref=Prisjamforelse_Prisjakt_2020

 

Jeg aner ikke hvordan kvaliteten er på disse to kablene, men prisen er ikke så verst :)

Lenke til kommentar

Hvis man f.eks har prosjektør kan en lang kabel være kjekt, og hvis den er merket med HDMI 1.3, skal den oppfylle kravene til HDMI 1.3 selv ved denne lengden.

Nå er det kilder som sender ut litt svakere signal enn andre, og da kan man få trøbbel hvis kabelen ligger nært nedre grense i denne spesifikasjonen vil jeg tro.

Lenke til kommentar

Hvor ofte er tv og det i andre enden av HDMI-kabel 10 meter fra hverandre? Og på 10 meter og mer bør kabelen være av over-snittet-kvalitet for å få overført signalene kraftig nok til at mottaker kan lese det.

Prosjektoroppsett er i nesten samtlige tilfeller på slike lengder. Både i hjemmekino med reciever i front og prosjektor bak, og i kontormiljøer med fancy (skjulte) presentasjonsmuligheter.

Forøvrig er det ikke noe problem med 10m HDMI. Jeg kjører 10m Biltema-HDMI i gulvet (40mm rør) rett under varmekabel og sammen med en god del andre signalkabler (komponent, audio, osv.). Har aldri vært noe problem.

 

Nå vet jeg ikke hva folk synes er dyrt for en kabel, men 350 kr for 10m HDMI er ikke skremmende i mine øyne.

Lenke til kommentar

Jeg bruker en kjipakabel fra clas ohlson på 10 meter og har testet rimelig grundig uten å finne noe støy eller noe annet på 1080p på min TV.

 

Forøvrig koster en powered HDMI switch på ebay less-than-peanuts og kan dermed forlenge det til det dobbelte pga. signalet repeates. Desste ser jeg ingen problem med i det hele tatt. Bare greit at vi kaster ut standarder som vi ikke har bruk for lenger. Adaptere og slikt vil ta seg av det lille vi trenger av kompatabilitet med gamle ting.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Jeg er for plugger man kan se opp og ned på, så fas ut USB også.

Usb har faktisk i veldig stor grad fulgt en standard der logoen er kun på ene siden av pluggen, dette gjør at jeg ved et raskt blikk på sidene ser hvilken vei jeg skal sette pluggen i kontakten, med få unntak som noen razer-produkter med logoen på begge sider, en minnepenn jeg har liggende og billige kabler kjøpt hos dealextreme. Så når du venner deg til å se etter logoen så vet du med en gang hvilken vei den skal inn i kontakten.

 

Enda lettere er det å tenke at "sømmen" på pluggen skal fra deg.

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke helt problemet med at VGA kontakten på pc'er forsvinner. Jeg har endel skjermer som fremdeles bruker VGA, men jeg har en søt liten overgang fra DVI til VGA på alle :) ergo tror jeg heller at det er mange tredjepartsleverandører der ute som vil tjene godt på å selge slike overganger fremover. Jeg selv har jo 10 stk liggende og slenge sånn i tilfelle. koster 100 kr eller mer per overgang..

 

En får jo også med overganger hver gang en kjøper et skjermkort så null problem.

Lenke til kommentar

Spørsmålet da er jo som nevnt om det er porten eller VGA-signalet som skal fjernes, fordi for å kunne bruke disse overgangene må skjermkortet lage et VGA-signal uansett som sendes ut på porten som så overgangen kan sette over til korrekte pinner på andre siden av overgangen. Slike overganger fungerer ikke dersom ikke skjermkortet sender ut analog VGA i tillegg.

 

DVI-I som alle grafikkort nå om dagen sender ut er en kombinasjon av DVI-A og DVI-D. DVI-A er analog video som er kompatibel med VGA (dette er de fire pinnene som står alene på ene siden av DVI-I-kontakten). DVI-D er digitalt signal. En DVI-D-port kan ikke brukes med en DVI->VGA-overgang.

Endret av gxi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spørsmålet da er jo som nevnt om det er porten eller VGA-signalet som skal fjernes, fordi for å kunne bruke disse overgangene må skjermkortet lage et VGA-signal uansett som sendes ut på porten som så overgangen kan sette over til korrekte pinner på andre siden av overgangen. Slike overganger fungerer ikke dersom ikke skjermkortet sender ut analog VGA i tillegg.

 

DVI-I som alle grafikkort nå om dagen sender ut er en kombinasjon av DVI-A og DVI-D. DVI-A er analog video som er kompatibel med VGA (dette er de fire pinnene som står alene på ene siden av DVI-I-kontakten). DVI-D er digitalt signal. En DVI-D-port kan ikke brukes med en DVI->VGA-overgang.

 

trur det ikke er kun kontakta som blir borte, men selve signalet.

Endret av kjeLL//
Lenke til kommentar

Er det slik at VGA sender analoge signaler, og DVI/HDMI sender digitale? Hvordan kan det da ha seg at man bare kan bruke en konverter-plugg for å gjøre om DVI til VGA? Sitter det virkelig en D/A converter i den lille dingsen?

 

* Edit : glem det, så en allerede har skrevet noe om det :whistle:

Endret av _ziggy_
Lenke til kommentar

HDMI og DVI bruker samme signaler, du kan klippe av en hdmi kabel og sette på en dvi-kontakt (i teorien) for å få en dvi kabel.

HDMI har like mye til felles med DVI som DVI har med VGA. Det er lagt inn ledere for DVI signaler i HDMI for å kunne sette på omformere.

Det er to forskjellige standarder, kanskje med mye likhetstrekk, men de er ikke det samme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...