Gå til innhold

Dommen har falt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Falt meg ikkje inn at eit adapter til 84 kroner hadde innebygget DAC nei :p. Kvaliteten kan sjølvsagt være så som så, men det finnes sikkert fleire rimelege overganger på markedet.

Den har jo litt begrenset oppløsningsstøtte, men må si jeg og var rimelig imponert. Med tanke på kvaliteten på projektorene på skoler, universiteter og andre offentlige bygninger (og mange privat firmaer) tror jeg ikke DAC-en i disse blir problemet. De har vel gjerne 600x800/1024xX som maks oppløsning uansett.
Lenke til kommentar

Nå kjenner jeg ikke til maksgrensene på vga, men du kan få 1024*768 rimelig langt via dvi, og betraktelig lenger enn det igjen via displayport.

 

Jeg har nå hørt at maks grensen på DVI var ca 5 meter og VGAI ca 15-20 meter.

 

Jeg er litt spent på hvordan en bedrift som er avhengig av gamle pcer av hensyn til resten av produksjonsutstyret takler overgangen når de må bytte ut skjermkortet fordi skjerme er ødelagt .

 

Det som kan være et problem er å få tak i gamle tilkoblinger til nye pcer

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

HDMI har like mye til felles med DVI som DVI har med VGA. Det er lagt inn ledere for DVI signaler i HDMI for å kunne sette på omformere.

Det er to forskjellige standarder, kanskje med mye likhetstrekk, men de er ikke det samme.

Det er feil, de elektriske video-signalene i hdmi og dvi er de samme.

http://en.wikipedia.org/wiki/HDMI#Compatibility_with_DVI

Ah jeg tok feil. Mente å huske det var egne pinner for DVI, men lenge siden jeg leste om det.

Lenke til kommentar

HDBaseT håper jeg blir standarden i fremtiden, her har vi full HD video, audio, internet og 100W strøm i en TP kabel.

 

Ganske kult synes jeg, så liker jeg at det blir brukt helt vanlige Cat5e/Cat6 kabler og fungerer opp til 100 meter til og med.

 

Ja, blir interessant å se hvordan dette går framover. Vanlig 10 GB ethernet er jo nok til å kjøre dual-link DVI ukomprimert. Håper det kommer gode løsninger på slikt ganske raskt.

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

HDBaseT håper jeg blir standarden i fremtiden, her har vi full HD video, audio, internet og 100W strøm i en TP kabel.Ganske kult synes jeg, så liker jeg at det blir brukt helt vanlige Cat5e/Cat6 kabler og fungerer opp til 100 meter til og med.

100w på de små trådene der?! kan umulig være forsvarlig!

tenkte det samme. 100W på 0.205 mm² blir mye varme...

Lenke til kommentar

HDBaseT håper jeg blir standarden i fremtiden, her har vi full HD video, audio, internet og 100W strøm i en TP kabel.Ganske kult synes jeg, så liker jeg at det blir brukt helt vanlige Cat5e/Cat6 kabler og fungerer opp til 100 meter til og med.

100w på de små trådene der?! kan umulig være forsvarlig!

tenkte det samme. 100W på 0.205 mm² blir mye varme...

Ja, har selv stusset på akkurat dette med denne standarden. Men er er 0,2 mm^2 per tråd? Vil tro du kan kjøre kanskje mellom 1 og 3 ampere igjennom det, avhengig av avstand. Om det er 230 Volt så får man jo igjennom endel effekt. Regner med det er 44V(?) som PoE bruker i dag. Er vel kanskje akkurat så det holder til 100 Watt?

 

AtW

Lenke til kommentar

De bruker visst flere ledere for å kunne levere 100 Watt, og temperaturøkningen skal ikke være noe problem i følge dette:

 

The PoE+ standard delivers up to about 57 volts DC at about 400 mA. HDBaseT is claimed to have the

additional ability to deliver 100 watts of DC power by sending power over the other pairs in the cable

bundle. By keeping the voltage up and the current low, there is little heat rise in a single pair. However,

it is not recommended to bundle several HDBaseT cables together when delivering high power to newer

classes of higher power devices.

 

Man kan også kjøre USB over den, men med visse begrensninger:

 

Note, however, that while HDBaseT supports USB 1.1 and

2.0, it cannot handle the higher 480 Mb/s speed of USB 2.0.

 

http://www.zektor.com/support/downloads/ClearingUpTheHDBaseTTechnicalFUD-1.pdf

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F
Power over Ethernet or PoE technology describes a system to pass electrical power safely, along with data, on Ethernet cabling. PoE requires category 5 cable or higher for high power levels, but can operate with category 3 cable for low power levels.[1] Power can come from a power supply within a PoE-enabled networking device such as an Ethernet switch or can be injected into a cable run with a midspan power supply.

 

The original IEEE 802.3af-2003[2] PoE standard provides up to 15.4 W of DC power (minimum 44 V DC and 350 mA[3][4]) to each device.[5] Only 12.95 W is assured to be available at the powered device as some power is dissipated in the cable.[6]

 

The updated IEEE 802.3at-2009[7] PoE standard also known as PoE+ or PoE plus, provides up to 25.5 W of power.[8] Some vendors have announced products that claim to comply with the 802.3at standard and offer up to 51 W of power over a single cable by utilizing all four pairs in the Cat.5 cable.[9] Numerous non-standard schemes had been used prior to PoE standardization to provide power over Ethernet cabling. Some are still in active use.

 

ser ut til at maks effekt over POE er 51W, men da brukes jo kabelen som en strømkabel og ingen data kan overføres.

I følge denne, så kan man bare sende 0.577 A pr. leder, så teoretisk sett er det bare å bruke 173 volt for å få 100 watt. :innocent:

Lenke til kommentar

ser for meg hjemmekino forsterkere med 5 porter som leverer strøm og bluray/htpc sender bilde til skjerm og lyd til hjemmekino forsterker. (eller begge deler til forsterker, og forsterker sender bilde videre til skjerm)

skjerm har en feed lise av "ting" den kan koble seg mot og vise bilde fra. og ting kan styre hverandre som i anynet+ fra samsung, hadde vert sweet!

så forsterkern blir en slags ruter/switch og de fleste tinga man har koblet til trenger ikke mer en den ene kontakta for alle oppgaver.

 

om jeg hadde hatt det sånn hadde jeg muligens tørka støv oftere bak tv'n også =)

Lenke til kommentar

men blir det nok effekt til å drive enheten som er koblet till ?

 

Effekten er jo oppgitt til 100 Watt (vet ikek om det er med eller uten tap, men la oss si 95/100 da), bruker enheten under 100 Watt er det nok, bruker den over er det ikke nok.

 

AtW

 

Da sier det selv at ikke alt kan drives med strøm på denne måten.

Man kan i hvertfall ikke koble mange enheter på utgangen uten ekstra strøm.

(tatt i betraktning at en del kobler til flere skjermer ell.l.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...