Gå til innhold

Dommen har falt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Muligens litt off-topic, men er det en tilkoblingsmetode som definitivt utmerker seg til bruk på pc-skjermer? Jeg mener f.eks. en eventuell kvalitetsforskjell mellom DVI, Displayport og HDMI.

HDMI og DVI bruker samme signaler, du kan klippe av en hdmi kabel og sette på en dvi-kontakt (i teorien) for å få en dvi kabel.

 

Digitale signaler er perfekte, du har enten hele bildet i perfekt prakt, eller ikke noe bilde i det hele tatt.

 

Selv vil jeg komme med påstanden at DP er bedre, pga funksjonene det tilbyr/ikke tilbyr, og at det er lisensfritt.

Lenke til kommentar

Bare noen få måneder siden jeg kjøpte DP->VGA-adapter. På en måte liker jeg VGA godt. Jeg har tre identiske skjermer tilkoblet PCen min, og når jeg frakobler disse, da skjer følgende:

 

VGA-skjerm: Hmm, jeg har blitt frakoblet. Ok, da legger jeg meg og sover.

 

DVI-skjermer: HERREGUD! Vi har blitt frakoblet! Vi må gi beskjed om dette og blinke med masse farger!! Vi stopper aldri før vi har blitt avslått eller tilkoblet igjen!

 

 

Min skjerm (som har begge deler: Hmm, frakoblet? Hallo, er du der?? ... ikke? neivel, da tar jeg en lur da? :)

Lenke til kommentar

Vel, lurer på hvor glade bedrifter vil være i å måtte oppgradere møterommene med nye projektorer..

 

De må vel fornye seg litt i ny og ne de også..

 

Har selv en slik på jobben og her en dag så skulle vi koble opp PS3'en der nede... Det gikk veldig dårlig :dontgetit:

 

Få dritten ut.. HDMI/DP er da mye enklere å forholde seg til for alle parter

Endret av R@ge
Lenke til kommentar

HDBaseT håper jeg blir standarden i fremtiden, her har vi full HD video, audio, internet og 100W strøm i en TP kabel.Ganske kult synes jeg, så liker jeg at det blir brukt helt vanlige Cat5e/Cat6 kabler og fungerer opp til 100 meter til og med.

100w på de små trådene der?! kan umulig være forsvarlig!

Hehe, vet ikke hvordan de gjør det, men HDBaseT 1.0 er allerede ferdig og fungerer som bare det. Kommer nok flere HDBaseT relaterte ting i 2011. Blir spennende. :)

Lenke til kommentar

VGA er ein fin kontakt, spesielt sidan den kan skrus fast. HDMI er ganske håplaus på det området, tåpelig at markedet ikkje har klart å kome opp med ein betre festemekanisme. I dei fleste tilfeller blir ein videokabel ståande i fred over mange år. Då vil eit klips eller skrutilkopling være fordelaktig.

Lenke til kommentar

Sitat "Digitale signaler er perfekte, du har enten hele bildet i perfekt prakt, eller ikke noe bilde i det hele tatt."

 

Dette stemmer ikke helt. Det oppstår lett artifakter i bildet når en dvi/hdmi kabel nærmer seg 15 meter, rett før bildet forsvinner.

 

Dessuten har man hdcp og edid og kose seg med...

 

Ser ingen grunn til at dp skal erstatte hdmi. Til det er de alt for like, med mange av de samme begrensningene.

Men liker dp kontakten.

 

Denne HDBaseT standarden ser jo spennende ut..

Lenke til kommentar

Til alle dere som tror alt av prosjektorer må kastes:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=392516

 

Dersom apple tar 250,- for det, er det vel til salgs andre plasser for 2.5,-

Du mener Komplett tar 250,-.

 

Angående artikkelens utsagn om VGA per i dag stusser jeg litt. Jeg solgte PCer til forbrukermarkedet i en norsk forretning tidligere i år, og så og si alle laptopene, fra Atom til i7, hadde VGA-port.

Lenke til kommentar

Til alle dere som tror alt av prosjektorer må kastes:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=392516

 

Dersom apple tar 250,- for det, er det vel til salgs andre plasser for 2.5,-

Disse er virker ikke dersom ikke et VGA-signal allerede sendes ut på porten på en eller annen måte. F.eks en DVI-I (A+D) til VGA er ikke noen signaloversetter, men kommer av at DVI-kontakten også kan sende analogt bilde kompatibelt med VGA med 4 ekstra pinner. Det samme kan gjøres med alle kontakter på en eller annen måte (om nødvendig ved å ha noe som switcher mellom vga og annet signal på de samme pinnene).

 

Dersom VGA forsvinner fra grafikkortene vil ikke disse overgangene fungere siden de krever at grafikkortet uansett lager et VGA-signal.

 

Å faktisk konvertere et digitalt signal til VGA vil for det første kreve en viss maskinvare, og koster da mer enn en hundrelapp, og det vil kreve at de som leverer innhold går med på at det går an å dekrytere signalet. Vi kan jo forvente at den gangen DVI, HDMI og DP er det eneste som fungerer at det bare fungerer kryptert.. det er uansett veien det går.

Lenke til kommentar

Toreddy:

 

DP kommer uten lisenskostnader, uten HDCP, den tillater direkte styring av skjermer, og nyeste revisjon av DP skal vel støtte rimelig heftige skjermoppløsninger.

 

Så jeg syns det er en helt utmerket arvtaker til DVI på pc-fronten.

 

Store blokker med manglende data vil jeg si havner under enten/eller. Blokkene oppstår når data ikke kommer frem ordentlig. I motsetning til analog overføring der bildet blir gradvis dårligere.

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...