Gå til innhold

Norske HD 6970-priser er ute


Anbefalte innlegg

2GB minne har vært kjent noen uker nå. Med tanke på at tidlige benchmarks viser at kortet ligger like under GTX 570 i ytelse så er 4000 kr en urealistisk pris når GTX 570 koster ca 3000 kr.

 

Aner en skuffelse fra AMD på vei......

Hverken denne prisen eller ytelsen er korrekt.

 

2 gb minne er overaskende, tviler på at det vil ha så mye å si på ytelsen kontra 1536 som 580 har. er ikke behov for så mye minne enda.

Det er mulig du har glemt hvordan Crossfire fungerer. Samt at fler og fler får skjermer med 2560x1440 eller mer. Spill tar i tillegg stadig mer minne og det er en stund siden 1GB var snaut i mange spill.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tipper de nevnte internett butikkene har vært litt kjapp på avtrekkern. Ser ikke for meg AMD har gått i noe "komplott-kompaniskap" med disse butikkene.

Det samme skjedde ved GTX 570 lanseringen. De samme butikkene går igjen, som vanlig med 3-400 NOK høyere priser. AMD har nok ingenting med dette å gjøre, tror det er butikkene som tenker på seg selv her. Jeg tipper også at prisene blir 3500 NOK.

 

Litt underlig at det er 2GB, men prisene var jo ikke så avskrekkende. Håper dette presser prisen ned på GTX 5x0 og at Nvidia kommer med GTX 460 snart! :)

GTX 460 er et gammelt kort. :p Jeg vil tro at du mener GTX 560, som kommer januar-februar 2011? ;) Hvor avskrekkende prisene er hovedsaklig avhenger av hvor god ytelsen er. Hvis den er på nivå med GTX 570, så er det jo selvsagt meget uheldig pris for AMD. Hvis den er noe midt mellom GTX 570 og 580, så blir vel nVIDIA sine kort en anelse billigere. Jeg er forberedt på å bli skuffet. Ser ut til at AMD har kommet tilbake litt for svakt her.
Lenke til kommentar

Apropos sammenligninger så er det mye enklere å sammenligne med AMDs 6800-serie fordi de er arkitekturmessig nesten identiske. Om man skal tro siste lekkasjer via Wikipedia blir de eneste ytelsemessige forskjellene antall shadere, klokkehastigheter og støtte for double precision FP.

 

Teksturraten (TMU*kjerne MHz) på de to nye kortene økes med 40 og 68 % i forhold til HD 6870.

Flyttallsytelsen (US*kjerne MHz) øker med 12 og 34 % i forhold til HD 6870.

Pikselraten (ROP*MHz) går faktisk litt ned med -11 og -3 % i forhold til HD 6870.

Minnebåndbredden (bit * MHz) øker med 19 og 29 % i forhold til HD 6870.

 

Merk at tallene fra Wikipedia som jeg bruker som grunnlag er stadig i endring. Bare for et par uker siden var det langt mer optimistisk med bortimot en dobling på flere punkter for 6970 vs 6870.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg har allerede bestilt jeg da, til en god pris. Håper ikke ordren blir kansellert.

 

Bestillingsdato:

2010-12-13

Ordrenummer:

10436710

Leveransemåte:

28 - PNL COHS BULKSPLIT

Betingelser for leveranse:

Kostnader for frakt belastes kunden

Vår referanse:

DACSA WEBSYSTEM-4

 

Antall

Rest

Benevnelse

Artikkelnummer

à pris (NOK)

Rad total (NOK)

1

1

GIGABYTE RADEON HD6970 2GB GDDR5 PCI-E DVI/HDMI/DP

5010546165

2 831,20

2 831,20

Varenes totale verdi:

2 831,20

Frakt:

79,20

Tillegg moms:

727,60

Å betale:

3 638,00

Lenke til kommentar

Er man interessert i ytelsen på 6970 osv. ville jeg heller lest herfra og utover:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1246324&view=findpost&p=16625018

 

Eller overasker deg meg stadig hvor mange som tror fudzilla har kredibilitet. De 3 første bokstavene burde gi grunn til noen klyper salt. Men det vi ser utfra Ourasi sine poster er at ytelsen på disse kortene er langt fra klarlagt og selv etter lansering vil det komme noen dårlige reviews så det gjelder å holde tunga rett i munn.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Theo har veldig rett, Fudzilla har blitt tatt i "løgn" et par ganger når det gjelder 69xx-serien.

Samt hvorfor sier så og si alle dårlig ytelse, det har vært benchmarker der det virklig har vært dårlig..men så dårlig at de fleste her burde stille spørsmålstegn og det har vært benchmarks som har vist ytelse som ligger der man kan forvente.

 

Så som Theo sier...hold tunga rett i munnen :thumbup:

Lenke til kommentar

Tror ikke AMD kommer til å la disse kortene koste det samme som GTX 580 viss det er riktig at ytelsen er dårligere. Tipper en pris på 3500kr og ytelse som ligger seg litt nærmere GTX 580 enn GTX 570. Da vil folk ha en grunn til å velge AMD i stedet for Nvidia.

 

Blir spennende å se hvor mye strøm dette kortet trekker og spesielt temperatur (det ene kommer med det andre)Kan godt være det blir GTX 580 på meg over jul viss disse faktorene ikke innfrir..

Endret av Bezzzy
Lenke til kommentar

Akkurat nå viser siste indikasjoner 15% bedre ytelse enn GTX480 og bare 1fps dårligere enn GTX580 i Metro. Spennende er det nå å følge med på dette. Og med en pris til 3500,- eller mindre så blir dette muligens kjøp på meg. Jeg savner også ATi kortene fordi jeg synes de er klart best på flere skjermer med profiler og oppsett samt at de er vesentlig bedre ift. div. videoavspilling etc. Når jeg gikk fra 2xHD5870 til GTX480 ble dette smertelig klart for meg.

 

Når man bruker maskinen 40% til å se på tvserier, filmer, hdinnhold osv. mot en 50", spiller kanskje 7-10% og ellers surfer og gjør annet mot flere skjermer så er dette viktige egenskaper å få med seg. Da er det greit at det evt. kun er på linje med 580 i spill.

Det som også blir spennende med Cayman er støy og temps, men det vil jeg kun oppleve når jeg spiller med hard last.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Noe sier meg at det kan være lurt å kjøpe Gtx 570 eller 580 nå, vist prisene og ytelsetallene stemmer.

 

Kan nok forvente et prishopp!

Endret av Slettet+3165
Lenke til kommentar

Hvis de siste ytelsestallene stemmer så tviler jeg sterkt på noe prishopp på 570/580. Ser ingen grunn til det og spesielt ikke om 6970 vil plassere seg på 3500,-. Skulle det mot formodning skje at GTX580 får samme prishoppet som GTX480 hadde 3-4 måneder etter lansering så er det snakk om maks. 200,-. Men dette avhenger sterkt av hvordan Cayman tallene lander.

 

EDIT:

Eller så kan det være fordi prishistorikker viser at Nvidia toppkort nesten alltid har en liten prisøkning på toppkortene noen måneder etter lansering. Vi får se.

Erfaringen tilsier at det omtrent beste tidspunktet å kjøpe Nvidia toppkort på er 6mnd etter lansering da de virker å synke mer/fortere i pris enn ATi kort gjør som har lavere pris fra start og en lengre kurve før prisene faller.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Er man interessert i ytelsen på 6970 osv. ville jeg heller lest herfra og utover:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1246324&view=findpost&p=16625018

 

Eller overasker deg meg stadig hvor mange som tror fudzilla har kredibilitet. De 3 første bokstavene burde gi grunn til noen klyper salt. Men det vi ser utfra Ourasi sine poster er at ytelsen på disse kortene er langt fra klarlagt og selv etter lansering vil det komme noen dårlige reviews så det gjelder å holde tunga rett i munn.

Har lest lenge på Fudzilla, og har egentlig erfart at mye de sier stemmer. De oppdaterer ofte, med nye partner-kort som kommer osv. Dessuten har ikke navnet noe å si. Liker dog ikke testene deres.
Lenke til kommentar

Fudzilla er viden kjent og delvis beryktet gjennom mange år for å skrive mye tull. Dette er rett og slett en side hvor man aldri vet om det som skrives stemmer. Navnet er absolutt relevant og representerer hvordan de opererer. Noen ganger har de rett og ofte er det bare svada, noe de også bryr seg mindre om da deres formål er å publisere alle rykter de kommer over for relevante produkter uansett om ryktene er holdbare eller ei.

 

En av de klart minst seriøse publikasjoner, noe de også etter min mening er helt åpne om.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Fudzilla er viden kjent og delvis beryktet gjennom mange år for å skrive mye tull. Dette er rett og slett en side hvor man aldri vet om det som skrives stemmer. Navnet er absolutt relevant og representerer hvordan de opererer. Noen ganger har de rett og ofte er det bare svada, noe de også bryr seg mindre om da deres formål er å publisere alle rykter de kommer over for relevante produkter uansett om ryktene er holdbare eller ei.

 

En av de klart minst seriøse publikasjoner, noe de også etter min mening er helt åpne om.

Jeg har alltid tatt nyhetene deres med en klype salt, men som du sier, de spyr ut mye nyheter/rykter. Etter hvert, samt i tillegg til hva andre sider skriver, kan du gjette deg ut hva som stemmer selv.
Lenke til kommentar

Eyefinity og mer minne.

 

Nå har jo nVIDIA sin Surround og 3D Surround løsning, samt de da har.. Ja nettopp 3D å slå i bordet med, så tror ikke AMD har noe særlig mer å "skryte av" her kontra GTX5xx serien, da har vi jo heller ikke nevnt CUDA og PhysX?

 

Mer minne er et interessant tema, ikke at jeg spiller et spill som skal kreve allverden men jeg spiller da aktivt World of Warcraft på 2560x1440 oppløsning med minst 4x AA og 16x AF og dette gir veldig ustabil ytelse.. Om dette skyldes dårlig koding fra Blizzard sin side, eller om det har noe å gjøre med at World of Warcraft med sin voldsomt gode view distance (blir mye for skjermkortet og rendre hele tiden) samtidig som det nå er endel DirectX11 effekter osv i spillet og oppløsning + AA / AF blir noe høy som gjør ytelsen så ustabil vet jeg ikke.

 

Setter jeg ned til 1920x1080@4AA så går jo ting fjellstøtt på minst 120FPS overalt, setter jeg på 2560x1440@4AA så blir det stort sett 80-120FPS men tidvis faller jeg helt ned på 30-40FPS tallet og når det først faller så holder det seg gjerne der nede en god stund.

 

 

Dette er da med GTX480, har faktisk 2x GTX480 i SLI men World of Warcraft sin SLI skalering er mer eller mindre ikke-eksisterende dessverre :(

For ikke å snakke om at klienten til spillet sliter med såpass høye oppløsninger da klienten har en max grense på 3GB RAM som fort blir oversteget med så høy oppløsning, med AA aktivert og alle andre innstillinger på max med mange andre spillere rundt deg.

 

 

 

Men nok om det, tror nok HD6970 blir akkurat det AMD håpet på, en direkte konkurrent mot GTX580 men det virker ikke som AMD vil ha noe stort ess i ermet iforhold til prising som tidligere, hvor du gjerne måtte betale ekstra for ha nVIDIA sammenlignet med AMD når det kom til pris / ytelse så ligger det jo nesten an til helt dødt løp nå.

Lenke til kommentar

778450.jpeg

Er noe rart med bilde, men hvis dere åpner det i ny fane skal det fungere.

Hentet herfra: http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/35199174 . Det har også vært et par lekkasjer på nettet av ytelsen til HD6970. Kort oppsummert kan det virke som det lavere shader-tallet i forhold til HD5870 virker inn på syntetiske tester, mens i spill vil HD6970 slå bedre fra seg. Er en god del lekkasjer her http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=261195 hvis man gidder å lete. Det virker også som at tesselation-ytelsen har blitt markant bedre i forhold til HD5870.

 

Hvis noen reagerer på at det er færre shadere i denne omgangen må man huske på at HD6970 bruker 4D-shadere. Dette gir 1536/4 = 384 i forhold til HD5870 som bruker 5D. Dette gir da 1600/5 = 320.

 

Edit: Hvis disse tallene stemmer så burde HD6970 ligge veldig likt med GTX580.

Endret av Megern
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...