Gå til innhold

Norske HD 6970-priser er ute


Anbefalte innlegg

Det gjør jo det når 570 SLI får høyere FPS (i noen spill).

Har du ikke bruk for 3D, CUDA eller physx så gå for 6970CF, men det kommer litt an på hvilke behov du har.

- Jeg er enig i en ting, og det er hvis man helt spesifikt skal bruke CUDA. Men GPGPU er mer enn bare CUDA.

 

Skal man kjøre hard last 24/7 er det helt andre kort som egner seg bedre om man ikke liker å kaste penger på dyre kort og strømregninger.

I tillegg er Radeon kortene godt på vei til å få vesentlig bedre GPGPU ytelse og i noen områder er de bedre enn Nvidia på dette.

 

Jeg som driver med F@H som favoriserer Nvidia via CUDA kjøper ikke 570 eller 580, da kjøper man kort til 1200,- som 460 eller 800,- som 450.

 

- Når det gjelder CF vs SLI så er det kun en tittel jeg ser bedre FPS på 2x570 og det er Dirt2

Les denne testen

 

- Når det gjelder "mer teknologi", les denne reviewen for å få oversikt over hva Cayman faktisk tilbyr.

 

- Tesselation ytelsen til Radeon har 3 doblet seg siden HD5870. Selv om jeg synes Tesselation brukes tildels hodeløst i flere titler og vil nok gjøres det i mange titler fremover.

 

- Når det gjelder video, film, flerskjermoppsett synes jeg Radeon er det klart beste alternativet utfra erfaring med 5870, 480 og 460 siste året.

Jeg tror også de aller fleste bør se på hvor mye de bruker maskinen til forskjellige aktiviteter. Selv oppdaget jeg at film/video/tv står for omtrent 40% av tiden på maskinen, spill 10-15% og resten til "annet".

 

Vil man ha det best ytende singlegpu kortet per dags dato, da kjøper man GTX580 (med unntak om man driver mye med film/video/tv/flerskjerm), hvis ikke har man mange gode alternativer til en mye rimeligere penge.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kake:

Her foreks ligger 6970 i CF VELDIG nært 580 i sli..singelkort er det større avstand.

 

http://www.anandtech.com/show/4061/amds-radeon-hd-6970-radeon-hd-6950/18

 

MEN er ganske grei oppdatering fra 2x5870 til 2x6970.

Er ikke ofte jeg liker det med at driverne harm ye skyld...men i flere av testene så er det opplagt at drivere er noe som kommer til og hjelpe 6970\6950 etterhvert.

Endret av Amanita Muscaria
Lenke til kommentar

- Jeg er enig i en ting, og det er hvis man helt spesifikt skal bruke CUDA. Men GPGPU er mer enn bare CUDA.

Jepp, det er også OpenCL. Dessverre har ikke AMD prioritert OpenCL særlig høyt... OpenCL implementasjonen til Nvidia er i mange tilfeller helt på høyde med CUDA. Det er også gode verktøy (profiler, debugger) med i Nvidia sin OpenCL SDK.

 

I tillegg er Radeon kortene godt på vei til å få vesentlig bedre GPGPU ytelse og i noen områder er de bedre enn Nvidia på dette.

Såfremt problemet du skal løse mapper godt til AMD sin arkitektur så ja, men det er et helvete å skrive kode for det. Når det gjelder fleksibilitet i GPGPU så er Nvidia sin arkitektur lysår forran, spessielt etter at Fermi kom med et skikkelig cache hierarki.

 

Jeg som driver med F@H som favoriserer Nvidia via CUDA kjøper ikke 570 eller 580, da kjøper man kort til 1200,- som 460 eller 800,- som 450.

F@H mapper nødvendigvis ikke så godt til AMD sin arkitektur, og er avhengig av mer kommunikasjon mellom trådene, og spessielt grupper av tråder.

 

- Når det gjelder CF vs SLI så er det kun en tittel jeg ser bedre FPS på 2x570 og det er Dirt2

SLI har nok dessverre blitt nedprioritert på GF110, dette kommer nok til å endre seg i driverne når dual-GF110 kort skal lanseres på nyåret.

 

- Tesselation ytelsen til Radeon har 3 doblet seg siden HD5870. Selv om jeg synes Tesselation brukes tildels hodeløst i flere titler og vil nok gjøres det i mange titler fremover.

I visse tilfeller så stemmer dette, men de er fremdeles et godt stykke bak Nvidia sin tesseleringsarkitektur, da Nvidia tok jeg bryet med å redesigne "front end" på arkitekturen denne runden.

 

- Når det gjelder video, film, flerskjermoppsett synes jeg Radeon er det klart beste alternativet utfra erfaring med 5870, 480 og 460 siste året.

Jeg tror også de aller fleste bør se på hvor mye de bruker maskinen til forskjellige aktiviteter. Selv oppdaget jeg at film/video/tv står for omtrent 40% av tiden på maskinen, spill 10-15% og resten til "annet".

Denne ser jeg ikke helt, så fremt man ikke har koblet PC til ett hjemmekinoanlegg som bruker Dolby TrueHD eller DTS-HD MA. High-end kortene fra Nvidia støtter ikke disse to formatene...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Raptor: Fra et nøytralt stå-sted..hva hadde du sagt: 2x580 eller 2x6970?

 

Grunnen er at jeg ser du skriver at sli ikke har blitt prioritert og noe som kommer til og bli det..noe som igjen betyr at avstanden imellom 6970 i cf og 580 i sli bli større enn det er nå.

 

 

Ja, jeg vet pris\ytelse så er 6970+6950 gode valg...men nå tenker jeg på ytelse bare:)

Lenke til kommentar
Raptor' timestamp='1292441943' post='16639351']

- Når det gjelder video, film, flerskjermoppsett synes jeg Radeon er det klart beste alternativet utfra erfaring med 5870, 480 og 460 siste året.

Jeg tror også de aller fleste bør se på hvor mye de bruker maskinen til forskjellige aktiviteter. Selv oppdaget jeg at film/video/tv står for omtrent 40% av tiden på maskinen, spill 10-15% og resten til "annet".

Denne ser jeg ikke helt, så fremt man ikke har koblet PC til ett hjemmekinoanlegg som bruker Dolby TrueHD eller DTS-HD MA. High-end kortene fra Nvidia støtter ikke disse to formatene...

 

Mine problemer er mer rettet mot Nvidias trøbbel med HPET som er en 260+ bøgg de ignorerer med stolthet, dette påvirker videoavspilling, spesiellt 60fps HD avspilling, men gir også stutter i spill. Man kan slå av HPET, men dette påvirker andre faktorer, og er ikke heldig i lengden... Siste driver uten denne buggen, var 258.96, kjent problem, men de synes ikke å klare å fixe det, i allefall ikke enda..

 

Det mest tullete problemet med alle 260+ driverne, var at ingen av dem klarte å huske gamma/brightness/kontrast instillinger etter reboot eller skjermbytte, sleit med dette i evigheter, fant tilslutt en Quadrodriver som funket som ble sluppet for noen dager siden.. Men fortsatt HPET trøbbel..

 

Til slutt er det et par detaljer med AMD/ATI driverne som jeg savner når det gjelder brukervennlighet, som sparer masse frustrasjon, men det er mer en smaksak, og spesiellt rettet mot flerskjerm oppsett...

Samt andre ting jeg har irritert meg over ift. Nvidia.

 

- Mini HDMI, plassert så håpløst til at selv en liten mini-overgang butter i kabinettet og ikke kan monteres. Det var først når jeg kjøpte 2x460 kort at jeg fikk en overgang med en forlengerkabel som gjorde at jeg kunne koble til min TV med HDMI. AMD har normal size HDMI plassert i midten og gir ingen slike praktiske problemer.

 

- Jeg får ekstrem panorerings hakking om TVen står i 50Hz, uansett hva slags videomateriale jeg velger å spille av. Jeg må sette TVen til 60Hz (via nvidia control panel) som gir meg flimring ved PC bruk men fjerner panorerings hakkingen i film/tv avspilling. Dette medfører at jeg hele tiden må gjennom Nvidias tungvinne controlpanel for å sette 50 eller 60HZ ettersom hva jeg gjør.

 

I tillegg får jeg en merkelig varierende lysstyrke innimellom på skrivebordet på TVen som jeg aldri fikk på HD5870. Jeg hadde ingen av disse problemene med HD5870.

 

 

Det er også flere ting, men det er hva jeg tar her og nå mens feber og luftveisinfeksjon vekket meg til ugunstig tid.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Amanita Muscaria

 

Spiller du på høye oppløsninger 1900x1200++ kommer også 2gb godt med.

 

Spørsmålet kan også stilles slik trenger du mer ytelse en det 1 stk 580 gtx gir deg? (gammel hw er det uansett bare å selge unna mens det enda er vært noe), for det er et knakendet godt single gpu kort av grunner du alleredet vet (bare prøver å gjøre de vansklig igjen hoho).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...