Gå til innhold

Den lille Mass Effect 3 Tråden [ingen spoilere!]


Anbefalte innlegg

Og i MGS4 så kan man hoppe over omtrent alt om man trykker "start" og "skip". Skraper vekk 10 timer med film på det spillet da. På ME3 så er det enkelte ting vi MÅ se..

 

Mass Effect er svært historiedrevet, så ja, selvsagt er det absolutt nødvendig å se alle cutscenes første gang. Men andre gang? Tredje gang? Når jeg har gått igjennom hele spillet og starter New Game+, hvorfor får jeg ikke lov til å hoppe over introen? Og dette er i det tredje Mass Effect-spillet. Man skulle tro de hadde lært etter de to første. Faktisk lærte de litt etter det første og sluttet å ha lange cutscenes rett før en bosskamp, så det er da noe. Men hoppe over dem får vi ikke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bra spill så langt (har bare spilt to, tre timer), men irriterer meg at det er så vanvittig lange cutscenes her. Greit de er bra laget og relativt viktige første gangen, men tviler på at jeg gidder spille gjennom ME3 enda en gang når jeg er ferdig. Ikke snakk om at jeg sitter og ser ti, femten timer med cutscenes på ny bare fordi jeg valgte noen andre valg her og der. Hvorfor i hevl... kan vi ikke bare trykke en tast for å hoppe over dem?

 

De har laget en modus for sånne som deg, den heter Action Mode. Da får du mest mulig action og minst mulig dialog. Men cutscenes er vel der likevel sikkert...

 

Då vert det jo endå verre? Problemet - som eg forsåvidt kjenner irriterer meg òg - er ikkje dialogane, men at det i ME3 er eit mykje høgare tal på fullstendig ikkje-interaktive cutscenes, inkludert hendingar der eg hadde likt å få vere med å gjere ting sjølv, i staden for å se på Shepard gjere det utan meg.

 

Verste til no?

 

 

 

Kai Leng under Cerberus-åtaket på The Citadel. MIN Shepard ville ikkje berre stått og sett på at Kai Leng og Thane slåst. Eller tenkt "OK!" når han byrja sprette rundt med det latterlege sverdet sitt seinare.

 

 

 

Ellers er jo det òg eit godt døme på at det som plagde meg mest i ME2 faktisk er verre her: Eit enormt brot mellom kva cutscenes fortel deg at ein gitt karakter er i stand til, og kva karakterane reint mekanisk (altså faktisk) kan.

Lenke til kommentar

Hvor er muligheten til å slå V-Sync av/på Bioware?

 

Tvungen V-Sync bør og skal aldri være tilstede i PC spill.

 

I menyen..

 

Og i MGS4 så kan man hoppe over omtrent alt om man trykker "start" og "skip". Skraper vekk 10 timer med film på det spillet da. På ME3 så er det enkelte ting vi MÅ se..

 

Vet ikke hvilket spill du spiller, men det er ingen V-Sync i spillet eller i configen.

 

wops tengte på antialiasing :whistle:

 

Da må jeg nesten inrømme at jeg også gjorde samme tabben i starten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men jaja, jeg har lovt meg selv å spille gjennom alle tre med både en renegade og en paragon char..

Hva er forskjellen på renegade og paragon? Er det god og dårlig "karma"? Er det noe fordel i å være en slem kar?

 

Problemet med Mass Effect er at ved å være Renegade, får du mindre fordeler. Du kan nesten ikke få Renegade-poeng uten å miste venner og allierte du kanskje trenger i fremtiden (har ikke spillt ME3 og aner ikke hvorvidt det, når alt kommer til alt, er strategisk å være snill mot folk eller om utfallet e likt uansett).

På slutten av ME2 er det siste, store Renegade-valget å

 

 

la Cerberus konfiskere Collector-basen. I ME3 har Cerberus blitt fiendtlig igjen, og du får garantert merke det i neste spill. Ikke vet jeg, men det er ihvertfall slik det fungere i Mass Effect - går du får å være et "rasshøl" (som i mange tilfeller både kan være mindre naivt og mer logisk), er du rævkjørt.

Et annet eksempel er når du må velge mellom å sprenge en Heretic Geth-base eller å programmere Heretic Geth til å slenge seg med vanlige geth. Renegade er å sprenge hele sulamitten - og vips, du har mindre geth på laget i ME3.

 

 

En ting er sikkert da, og det er at du må gå enten full Paragon eller full Renegade. Da kan du løse kinkige situasjoner mer effektivt, enten i form av aksjon eller snakking.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Får man Paragon poeng ved å alltid velge det øverste svaralternativet, hvis man bare får oppgitt to? Det ser alltid ut som om den nederste er den frekkeste kommentaren.

 

Det stemmer. Samme deal som Dragon Age 2

 

Nei, jeg har fått ett og annet Paragon-poeng ved å velge det nederste alternativet. Samme som i The Old Republic. ;)

Lenke til kommentar

En ting er sikkert da, og det er at du må gå enten full Paragon eller full Renegade. Da kan du løse kinkige situasjoner mer effektivt, enten i form av aksjon eller snakking.

Dette er jo typisk Bioware da, gråtoner finnes ikke. Enten er du god eller ond ;)

 

Mye de prøver å få til med storyen i spillet, men det faller i grus når skriptet får Dietz' "bøker" til å virke som Hamsun-romaner.

Lenke til kommentar

Den er dritbra! Jeg digger den! Alle coop-oppdragene inneholder 10 nivåer, avhengig av hvilken vanskelighetsgrad (bronsje, sølv eller gull) man velger. Bronsje-oppdragene varer i ca. 20 minutter, men er litt usikker på de andre, fordi jeg ikke har prøvd meg på vanskeligere nivåer.

Lenke til kommentar

Då vert det jo endå verre? Problemet - som eg forsåvidt kjenner irriterer meg òg - er ikkje dialogane, men at det i ME3 er eit mykje høgare tal på fullstendig ikkje-interaktive cutscenes, inkludert hendingar der eg hadde likt å få vere med å gjere ting sjølv, i staden for å se på Shepard gjere det utan meg.

 

Verste til no?

 

 

 

Kai Leng under Cerberus-åtaket på The Citadel. MIN Shepard ville ikkje berre stått og sett på at Kai Leng og Thane slåst. Eller tenkt "OK!" når han byrja sprette rundt med det latterlege sverdet sitt seinare.

 

 

 

Ellers er jo det òg eit godt døme på at det som plagde meg mest i ME2 faktisk er verre her: Eit enormt brot mellom kva cutscenes fortel deg at ein gitt karakter er i stand til, og kva karakterane reint mekanisk (altså faktisk) kan.

 

Skjønner ikke hva som er forskjellen på de forskjellige modusene, jeg. Siden du bare har to valg i ny og ne etter flere minutters cutscene hvor du ikke får lov til å velge noe som helst, selv om Shepard babler i vei om det ene og det andre. Kampene sålangt har vært skriptede sekvenser hvor de bruker Dragon Age 2-taktikken. Tonnevis av mobs som prøver å løpe bort til deg, mens du camper bak en vegg markert med et stort kryss (hvis du ikke starter den scriptede sekvensen i cover allerede, da) og plukker de en etter en. Mulig det er fordi jeg importerte en karakter fra ME2, og det er ME3s form for level scaling, men det er tidspunkter hvor jeg tror jeg gjør noe galt, fordi det aldri slutter å komme fiender. Med mye cutscenes og lite å gjøre, så må de vel ha noe som forlenger spillet, kanskje....

 

To timer inn i spillet nå, og føler jeg ikke spiller noe som helst.

 

Dialogene er i tillegg utrolig pinlige. Når de bruker så mye penger på det her, hvorfor kunne de ikke gjort seg flid med dialogene? Kunne de ikke leid inn Chris Avellone, så kunne han brukt de pengene på å lage et rollespill. :p

 

Historien bryr jeg meg ingenting om sålangt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...