Gå til innhold

Test: Nvidia Geforce GTX 580


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Legg den meningsløse diskusjonen død og gå tilbake til topic.

 

ehh det er da vistnok du som fyrer oppunder.

 

Avrunder også med Ontopic, se nederst :D

 

Hadde det ikke vært for ati lurer med 6970 og 6950 hadde jeg tvært kjøpt dette.

 

Er nok flere en deg som sitter på gjerdet nå ja hehe, for min del ble jeg helt solgt når 580gtx haddet bedre (godkjent økelse synes jeg) ytelse på mindre effekt og var stille, veldig fornøyd.

 

https://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=616590

 

4 stk på lager gitt.. hehe

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

Til Nvidias forsvar så er faktisk TDP gått ned i Real world situasjoner som f.eks Metro 2033.

 

Lurte litt på hvordan dette ville spille seg ut i form av overklokking, men er glad for å se at det er en enkel fiks som går forbi den begrensningen.

 

Synes vel at Nvidia skulle satt inn en Throttle funksjon som klokker GPU ned istedet, slik at man bedre kan observere når det slår inn. Men det spiller vel ingen rolle når det allikevel kan deaktiveres..

 

Power%20Logging.png

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Artikkel fra Fudzilla som viser hvor mye kortet egentlig trekker i TDP under Furmark når man får slått av throttlingen : Ca 350W

Oi da Nvidia...

 

Oi, "busted".

:)

Det er kjekt å se at Nvidia har fått skikk på strømstyring, ikke minst ved idle, på de nyeste utgavene.

At vi her ser at de er GPU-verdens svar på Netburst er forsåvdit intet nytt.

Som noen skriver her så bryr mange seg ikke om strømtrekket ved full belastning = mest mulig ytelse i spill.

Som "ex-bencher" er jeg tilbøyelig til å være enig.

Sålenge det går på "sparebluss" i 2D/idle så kan det godt kreve en nuke-PSU for å kjøre igjennom 3DMark. :)

Lenke til kommentar

Hadde vært kjekt å se hvor stor Ytelseforbedrelsene er i forhold til økningen i TDP med denne fiksen , antar at det er dette og det fakta at Nvidia sannsynligvis er litt redde for høye temperaturer selv med forbedret kjøling at de ikke ønsker en økt TDP over 250.

I spill vil jeg tippe det er ingen forskjell. En GPU har hovedsaklig 3 elementer som påvirker 3D ytelsen; shader prosessorer, texture enheter og ROP enheter. Bruken eller belastings forholdet av disse vil variere fra spill til spill og fra frame til frame, men det er ingen spill som vil til noen tid belaste alle 3 elementene 100%. Jeg har ikke noe problem med at GTX580 clock speed throttler i syntetiske tester som furmark og OCCT da disse uansett ikke gir et realistisk bilde av TDP eller støynivå.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar

Jeg har i grunn forståelse for at Nvidia velger å throttle klokkehastigheten i furmark, da 350 watt TDP begynner å bli skummelt mye. Men det er absolutt kritikkverdig at de valgte å ikke gå ut med denne informasjonen selv. De kunne enkelt sendt det ut som en notis til alle anmeldere, eller noe sånt.

 

Men som Dr.Satan sier, det viktigste er at effekt i vanlig bruk som spill faktisk har gått ned noe.

Endret av Dauemannen
Lenke til kommentar

Det finnes.

Coolit Omni

Med enkelt utskiftbare "plater" for forskjellige GPU'er.

 

Google it

Dessverre er ytelsen milevis unna skikkelig vannkjøling, og i følge denne anmeldelsen er den bare marginalt bedre enn en skikkelig luftkjøler. Til sammenligning ligger min overklokkede HD 4870 omtrent 20 grader over romtemperatur i furmark med nærmest lydløse vifter.

 

Skal du først ha vannkjøling kan du like gjerne gjøre det skikkelig.

Endret av Dauemannen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...