Gå til innhold

Test: Nvidia Geforce GTX 580


Anbefalte innlegg

Efikkan:

Med ny arkitektur mener jeg en arkitektur som er bygd "fra scratch". AMD brukte samme arkitektur fra HD 2900 til HD 5000, men har gjort flere forbedringer for hver generasjon. På samme måte brukte Nvidia samme arkitektur fra GF 8800 til GF 200. HD 7000 vil være en ny arkitektur på samme måte som Fermi ikke bare er en evolusjon av GTX 200. Nå kan det godt være at jeg har gått glipp av noe, men slik jeg har forstått det vil ikke GF 600 være en ny arkitektur, og heller blir GF 400/500 med en del flere shadere, slik som f.eks. GF 200 og HD 4000 var.

 

For orderns skyld er GTX 580 en ny stepping av GTX 480. Som mange husker slet Nvidia en del med GTX 480, og måtte gi den ut tidligere enn de hadde håpt på. GTX 580 er slik GTX 480 "egentlig skulle vært". HD 6000 har derimot forandret arkitekturen noe i forhold til HD 5000, og har mye mindre til felles med HD 5000 enn det GTX 580 har med GTX 480.

 

Det kan godt være at du bare misforstod hva jeg mente med "arkitektur", og jeg burde nok vært litt mer klar der.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en liten betraktning å komme med angående temperaturnivået:

 

Hvis det stemmer at effekten strupes ved 97°C, så er en load-temperatur på 86°C i en åpen testrigg faktisk litt høyt. Jeg ser at AnandTech kommer med en load-temp på 79 grader, men en furmark/program x temperatur på 87 grader. Og dette er til tross for en heller avansert kjøler.

 

Ellers ser ytelsesnivået bra ut, men som de fleste andre vil jeg sitte på gjerdet til AMD/ATI drar 6900-serien ut av hatten, eventuelt om nVidia har noe mer på tapetet før årsskiftet (3 GB GTX 580 og en arvtaker til GTX 470?).

 

Helt til slutt: Anandtech overklokker Core i7 920'en i sin testrigg til 3,33 GHz for å eliminere/minimere CPU-begrensning i tester. Ikke dumt...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Positivt å se såpass lavt strømforbruk idle.

Veldig positivt var det.

Ser også at nyere 460 bruker mindre enn tilsvarende ATI/AMD-kort.

:thumbup:

At det drar mye under load/3D-bruk er for min del helt greit.

:)

Lenke til kommentar

Dauemannen: To feil der, Kepler er en ny arkitektur, det er ikke like store endringer som Fermi, men er mer enn en finpuss, krymping og øking av shadere av Fermi. Vi vet dessverre lite om endringene, men det er blant annet forbedring i double precision-ytelse.

GF110 er ikke en stepping av GF100, det er gjort en del endringer på brikken, og GF110 er faktisk en noe mindre enn GF100.

 

OM 6970 yter 30% prosent mer 5870 så vil det ikke yte mellom 480/580,men litt over.580 er fermidoneright,mens 6970 vil inneholde elementer av 7xxx seriens nye arkitektur.

Hvis det viser seg at HD 6970 yter over 30% over HD 5870.
Lenke til kommentar

Efikkan: Har du noen kilder på at Kepler blir en ny arkitektur? Jeg vet vi beveger oss litt off topic her, men det hadde vært intressant lesning. AMD gjorde også mindre endringer fra HD 4000 til HD 5000 for å gjøre brikken 100% kompatibel med DX11 uten at det var en ny arkitektur av den grunn. Uansett er jo det meste vi "vet" om neste generasjon GPU-er bare spekulasjoner, men det er jo morsomt å spekulere.

 

Nå er det mye jeg ikke kan om hardware, men hvis det [GDI]Raptor sier i denne posten stemmer så er jo GTX 580 en ny stepping av GTX 480. Grunnen til at kjernen er noe mindre er nettopp at de har endret layouten noe.

Endret av Dauemannen
Lenke til kommentar

Efikkan: Har du noen kilder på at Kepler blir en ny arkitektur? Jeg vet vi beveger oss litt off topic her, men det hadde vært intressant lesning. AMD gjorde også mindre endringer fra HD 4000 til HD 5000 for å gjøre brikken 100% kompatibel med DX11 uten at det var en ny arkitektur av den grunn. Uansett er jo det meste vi "vet" om neste generasjon GPU-er bare spekulasjoner, men det er jo morsomt å spekulere.

 

Nå er det mye jeg ikke kan om hardware, men hvis det [GDI]Raptor sier i denne posten stemmer så er jo GTX 580 en ny stepping av GTX 480. Grunnen til at kjernen er noe mindre er nettopp at de har endret layouten noe.

Jeg tror du skal lese posten du selv linket til om igjen.

 

Radeon R600 og R700 hadde en veldig kraftig tessellator, tessellation skulle egentlig bli en del av Direct3D 10, så det var ikke store endringene som skulle til for å få til tessellation for Direct3D 11.

Lenke til kommentar

Dauemannen: Både AMD og nVidia kommer med nye arkitekturer mot slutten av neste år, blant annet skal AMD endelig få vesentlig bedre tessellation-ytelse. Både HD 7000-serien og GeForce 600-serien blir vesentlig større forbedringer enn HD 6000-serien og GeForce 500-serien som er mer midtlivs-oppdateringer, selv om de ble litt større enn sist.

For Nvidia sin del så kommer "Kepler" som er planlagt neste høst på 28nm til å bygge mye på Fermi-arkitekturen. Se på GF104 som et første "lite skritt" på veien fra Fermi til Kepler.

 

For orderns skyld er GTX 580 en ny stepping av GTX 480. Som mange husker slet Nvidia en del med GTX 480, og måtte gi den ut tidligere enn de hadde håpt på. GTX 580 er slik GTX 480 "egentlig skulle vært". HD 6000 har derimot forandret arkitekturen noe i forhold til HD 5000, og har mye mindre til felles med HD 5000 enn det GTX 580 har med GTX 480.

Nei, GF110 er mer enn en ny steping. Hele brikken er lagt ut på nytt, og det er gjort oppdateringer i minnekontroller, ROP's og tekstureringsenheter. GF110 er også litt mindre i areal en hva GF100 er.

Lenke til kommentar
Raptor' date='10. november 2010 - 00:23' timestamp='1289344981' post='16457936']

Dauemannen: Både AMD og nVidia kommer med nye arkitekturer mot slutten av neste år, blant annet skal AMD endelig få vesentlig bedre tessellation-ytelse. Både HD 7000-serien og GeForce 600-serien blir vesentlig større forbedringer enn HD 6000-serien og GeForce 500-serien som er mer midtlivs-oppdateringer, selv om de ble litt større enn sist.

For Nvidia sin del så kommer "Kepler" som er planlagt neste høst på 28nm til å bygge mye på Fermi-arkitekturen. Se på GF104 som et første "lite skritt" på veien fra Fermi til Kepler.

Se mitt andre innlegg. Kepler bygger selvsagt på Fermi, det var da hovedtanken bak Fermi at den skulle være "plattformen" for flere arkitekturer fremover. Men poenget mitt er at Kepler er et stort planlagt steg fremover, ikke bare en finpuss.
Lenke til kommentar

Skal bli digg å få fingrene i 2stk. 580 kort sammen med i7 980x som er i hus om noen dager. Har lenge hatt lyst på 480 men er nå glad for å ha venta så lenge.

 

Nå som vinteren står for tur, er det ikke så farlig om disse kortene bruker mye strøm :p

Bare sette seg godt til rette i godstolen, trykke på fjernkontrollen til lerretet, finne et spill som klarer å tirre et par 580 kort. Så er det bare å nyte spillet i 108" mens varmen kommer veltene mot meg :love:

 

Signing off

Wolfy

Lenke til kommentar
Raptor' date='10. november 2010 - 00:23' timestamp='1289344981' post='16457936']

Nei, GF110 er mer enn en ny steping. Hele brikken er lagt ut på nytt, og det er gjort oppdateringer i minnekontroller, ROP's og tekstureringsenheter. GF110 er også litt mindre i areal en hva GF100 er.

Jeg var forsåvidt klar over at de har gjort noen forandringer i brikken, men jeg trodde vi fortsatt var innenfor det som definerer en ny stepping. Men jeg regner med at du har peiling på hva du snakker om, du har jo vanligvis det.

 

Se mitt andre innlegg. Kepler bygger selvsagt på Fermi, det var da hovedtanken bak Fermi at den skulle være "plattformen" for flere arkitekturer fremover. Men poenget mitt er at Kepler er et stort planlagt steg fremover, ikke bare en finpuss.

På samme måte som HD 2000 var plattformen som HD 3-5000 bygde på? HD 4000 var jo også et stort steg framover fra HD 3000. Det er helt vanlig at samme arkitekturen blir brukt gjennom flere generasjoner. FX5000-arkitetkturen ble brukt t.o.m GF 7000, og GF 6000 hadde mye bedre ytelse enn FX 5000 med lavere TDP på samme produksjonsprosess.

 

Jeg tror du skal lese posten du selv linket til om igjen.

 

Radeon R600 og R700 hadde en veldig kraftig tessellator, tessellation skulle egentlig bli en del av Direct3D 10, så det var ikke store endringene som skulle til for å få til tessellation for Direct3D 11.

Jeg har lest nevnte post flere ganger. Hva er det du mener jeg ikke har forstått?

 

Unnskyld off topic, men jeg er fullstendig klar over at R600 hadde det meste av DX11-funksjonaliteten allerede (deriblant tessellation), og det var derfor det var mulig å bygge en DX11-GPU på den arkitekturen. Mens Nvidia var nødt til å bygge en DX11-GPU fra "scratch". Jeg leste for øvrig en artikkel om at Nvidia presset for å få fjernet bl.a. tessellation fra DX10 fordi de mente det ville bli for mye arbeid å implementere det. ATI på sin side var godt i gang med å utvikle den funksjonaliteten. Artikkelen var dog skrevet av en som var veldig pro-ATI.

Endret av Dauemannen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...