Gå til innhold

Test: Nvidia Geforce GTX 580


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvilke drivere er brukt i testen? Jeg leste gjennom den men fant ikke et ord om det. Og har dere brukt samme drivere på GTX 480 og GTX 580? Hvis ikke hadde det vært interessant å se hvor mye av ytelsesøkningen som skyldes bedre drivere og hvor mye som skyldes et bedre kort.

 

Jeg synes 4000 kroner var mye å betale for den ytelsen som er målt. HD 6870 i crossfire yter jo en del bedre til samme pris, og snart kommer HD 69XX. Nvidia har ofte skrudd end prisen på toppkortene sine rimelig kort tid etter launch, og jeg tror de blir nødt til å gjøre det igjen. Uansett er det flott å se at ytelse/effekt har forbedret seg og nå ligger på omtrent samme nivå som AMD. AMD hadde et stort forsprang der, men nå ser det mye jevnere ut. Skjønt, mye kan forandre seg med HD 69XX.

Lenke til kommentar

Dette kortet slår ATI sine single gpuer godt. bra gjort nvidia. skal skifte til gtx580 fra gtx285.

 

Heh, Nei. AMD sitt nye midend kort 6870 (69xx er deres nye high end) er bare 10-15 FPS lavere enn 580GTX, jeg forventer 6970 (Kommer til å være highend single GPU) til å slå 580GTX.

Endret av Kaymeerah
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

uansett PhysX funksjon som er viktig for min del og at kortet er bedre og mer effektivt enn gtx 285. Liker ikke ytelsesdropp om cpu må ta physx.

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar

Informasjon om driverne er lagt til på side 2. Windows 7 Enteprise, 64 bit. Drivere: Catalyst 10.3 for HD 5000, Catalyst 10.10 for HD 6000, Forceware 257.21 for GTX400 & Forceware 260.20 for GTS400, Forceware 269.99 for GTX500

Takk.

 

Så dere har altså ikke fått testet GTX 4XX eller HD 5XXX med nye drivere. Har dere mulighet til det slik dere gjorde med HD 5XXX en stund etter at GTX 480 kom ut? Det er vel i grunn akademisk nå når GTX 480 skal ut av produksjon, men jeg mistenker at en del av ytelsesøkningen skyldes bedre drivere. I denne testen er jo økningen en god del mer enn de lovte(?) 15-20%.

Lenke til kommentar

Informasjon om driverne er lagt til på side 2. Windows 7 Enteprise, 64 bit. Drivere: Catalyst 10.3 for HD 5000, Catalyst 10.10 for HD 6000, Forceware 257.21 for GTX400 & Forceware 260.20 for GTS400, Forceware 269.99 for GTX500

Takk.

 

Så dere har altså ikke fått testet GTX 4XX eller HD 5XXX med nye drivere. Har dere mulighet til det slik dere gjorde med HD 5XXX en stund etter at GTX 480 kom ut? Det er vel i grunn akademisk nå når GTX 480 skal ut av produksjon, men jeg mistenker at en del av ytelsesøkningen skyldes bedre drivere. I denne testen er jo økningen en god del mer enn de lovte(?) 15-20%.

 

Jeg har nevnt dette en rekke ganger før, men jeg regner ikke med at alle får slikt med seg :-)

 

 

Omtesting av skjermkort er noe som tar ufattelig lang tid, gjerne mellom 100-150 arbeidstimer. Det er riktig nok noe av det enkle, for det er ganske vrient å få skjermkort tilbake hit for ettertesting. Det er kun et fåtall av de skjermkortene vi tester som vi får beholde. Vi velger derfor å bare gjøre ettertesting når en ny familie med drivere lanseres, slik som 10.x fra AMD, eller 200.x fra Nvidia. Selv om kategoriseringen av hva som er testet med hva kan fremstilles relativt enkelt basert på skjermkortets navn, er det en ulempe for oss og leserne at produsentene stadig skal forbedre ytelsen ved hjelp av drivere, og ikke gjøre en skikkelig jobb med en gang, gjerne over 20 ganger i året totalt. Skulle vi da ha ettertestet hver gang det kom en ny driver, ville vi ikke ha gjort noe annet. 

 

Men, ja, vi skal etterteste kort med nye drivere, neste gang regner vi med at vil bli på nyåret når AMD kommer med 11.x-driverene, og når dem forhåpenligvis har sluppet det som er av HD 6800- og HD 6900-kort. Vi vil da samtidig benytte Nvidias nyeste driver :-)

Lenke til kommentar

Informasjon om driverne er lagt til på side 2. Windows 7 Enteprise, 64 bit. Drivere: Catalyst 10.3 for HD 5000, Catalyst 10.10 for HD 6000, Forceware 257.21 for GTX400 & Forceware 260.20 for GTS400, Forceware 269.99 for GTX500

Takk.

 

Så dere har altså ikke fått testet GTX 4XX eller HD 5XXX med nye drivere. Har dere mulighet til det slik dere gjorde med HD 5XXX en stund etter at GTX 480 kom ut? Det er vel i grunn akademisk nå når GTX 480 skal ut av produksjon, men jeg mistenker at en del av ytelsesøkningen skyldes bedre drivere. I denne testen er jo økningen en god del mer enn de lovte(?) 15-20%.

 

Jeg har nevnt dette en rekke ganger før, men jeg regner ikke med at alle får slikt med seg :-)

 

 

Omtesting av skjermkort er noe som tar ufattelig lang tid, gjerne mellom 100-150 arbeidstimer. Det er riktig nok noe av det enkle, for det er ganske vrient å få skjermkort tilbake hit for ettertesting. Det er kun et fåtall av de skjermkortene vi tester som vi får beholde. Vi velger derfor å bare gjøre ettertesting når en ny familie med drivere lanseres, slik som 10.x fra AMD, eller 200.x fra Nvidia. Selv om kategoriseringen av hva som er testet med hva kan fremstilles relativt enkelt basert på skjermkortets navn, er det en ulempe for oss og leserne at produsentene stadig skal forbedre ytelsen ved hjelp av drivere, og ikke gjøre en skikkelig jobb med en gang, gjerne over 20 ganger i året totalt. Skulle vi da ha ettertestet hver gang det kom en ny driver, ville vi ikke ha gjort noe annet. 

 

Men, ja, vi skal etterteste kort med nye drivere, neste gang regner vi med at vil bli på nyåret når AMD kommer med 11.x-driverene, og når dem forhåpenligvis har sluppet det som er av HD 6800- og HD 6900-kort. Vi vil da samtidig benytte Nvidias nyeste driver :-)

10.x og 11.x er vel ikke nødvendigvis en ny "familie" drivere. AMD navngir jo driverne sine etter når de er utgitt. Altså, 10.5 betyr mai 2010, 8.8 betyr august 2008 og så videre. Nvidia er så klart en annen historie.

 

Man kunne jo si at når store utenlandske hardwaresider som Anandtech kan stille med oppdaterte drivere i testene sine, så kunne dere gjort det samme. Men jeg skjønner at dere ikke har de samme ressursene, og heller ikke har muligheten til å ha alle kortene dere har testet "på lager". Siden du har "nevnt dette en rekke ganger før" kunen det kanskje vært en god ide å publisere en liten artikkel og forklare dette med drivere en gang for alle, og linke til den i fremtidige skjermkorttester. Jeg tror det kunne gjort ting mye enklere.

 

Uansett flott at du svarer og dere anerkjenner problemet.

Lenke til kommentar

Fantastisk bra gjort av Nvidia, 580gtx er såppass mer kraftig enn amd`s kraftigste enkelt kjerne cpu at jeg tviler amd klarer å ta igjen dette gapet.Hadde vært artig om Hardware.no testet 2 580gtx i sli snart , og hvordan de skalerer, det er jo viktig å vite for oss som planlegger litt i fremtiden :)

 

Hehe omtrent som det uslåelige gtx295 du messet om, da det ble utgitt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Liker kortet, prisen og at 480 forsvinner fra sortimentet. I det minste ødelegger ikke dette bruktprisen på 480 slik jeg synes 6870 ødela bruktprisen på 5870 (glad jeg solgte mine rett før Bart prisene kom).

 

Blir vel snart å selge 480 kortet og kjøpe enten et 580 eller 6970 avhengig av tilgjengelighet utover i desember.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...