Gå til innhold

Test: Nvidia Geforce GTX 580


Anbefalte innlegg

Vel jeg har testet flere luft kjølere i samme rigg (Noctua, stock, mfl.). Ingen kommer i nærheten av H50 uten å sette vifta på orkan styrke. H50 er overlegen, både fordi den kjøler bedre i forhold til støy og du kan velge å blåse den oppvarmede lufta rett ut av kabinettet for bedre kjøling totalt, eller hente luft utenfra for maks kjøling av prosessor.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel jeg har testet flere luft kjølere i samme rigg (Noctua, stock, mfl.). Ingen kommer i nærheten av H50 uten å sette vifta på orkan styrke. H50 er overlegen, både fordi den kjøler bedre i forhold til støy og du kan velge å blåse den oppvarmede lufta rett ut av kabinettet for bedre kjøling totalt, eller hente luft utenfra for maks kjøling av prosessor.

Thermalright Arcon og Silver Arrow tror jeg skal være bedre enn h50. Uten å ha sett noen test på det. Men kommer jo ann på hvilken cpu man har også. 

 

 

 

Lenke til kommentar

Må si meg enig med TL1000S og flere andre, det viktigste for meg er ikke hvor mye kortet trekker mens jeg spiller (som da er vesentlig mindre enn i syntetiske tester) men hvor god strømstyring den har og dermed hvor lite det trekker ved lett bruk idle/2d og ved HD aksellerasjon.

 

Effektiv kjøling er uansett ønskelig, men ikke alltid prioritert for å holde prisene nede.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Meningløs i den forstand at man må kommentere det tydligvis, driver diskusjonen du henter opp er er fornøylig og du har sikker bundet deg et bånd nå.

 

Uansett var ikke det poenget mitt, min erfaringe er slik at jeg har hatt et H... med ATI drivere til tider, i så måte var det helt greti å kjøpe nVidia nå der 2d, filmtittig og spilling har fungert flott. Så la jeg frem en enkel treff på google for å sjekke hvor mange treff jeg fikk (for skøy skyld).

 

Uansett så kjøper jeg det som yter best (bortsett fra denne gangen), haddet jeg vist det skulle bli så mye mas av det jeg skrev haddet jeg skrevet det uansett :w00t: .

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

Det er da problemer med både ATi og nVIDIA drivere, herregud.. Jeg gikk over til ATi pga. jeg hadde så innforjævlig mye problemer med 8600GTS kortet mitt og drivere, men det ble jo ikke bedre av å bytte. Jeg er en ATi bruker for øyeblikket, og må innrømme det at driverne kan være problematiske, men som oftest er det brukerfeil som utretter dette. Jeg er glad i å endre settings i Windoze, noe som kan gi uventede konsekvenser til tider.

 

Eneste problemene jeg faktisk kan skylde på driverne er når ting ikke rendrer skikkelig.

Lenke til kommentar

ohmy, poenget var ikke å starte det her på nytt.

 

Jeg FORSTÅR det, jeg er ikke født i går, jeg vet det er problemer med drivere fra begge parter, mye pga jeg har brukt highend kort fra begge parter i ca 13 år nå.

 

edit

Poenget var i utgangspunktet å fortelle om min personlige erfaring (gjelder selvsagt ikke ALLE), siden 5970 spesielt har vært et helvete for meg var det helt greit å gå over til 580 gtx nå.

 

Men om AMD kommer sterkt tilbake nå før Jul ang ytelse forbedring stopper ikke det meg i å kjøpe AMD kort på nytt.

 

Sånn det er tredje runndansen med samme "våset" son nizzer klarer å fyre opp igjen, fint om vi kan gå videre til andre ting.

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

jeg har lest mange av innleggene dine ang problem med 5970 simalarion. Jeg skjønner så klart frustrasjonen din.

 

Men jeg føler at det har ligget en sky over det hele som heter defekt kort. Det skal bare ikke gå an å ha så mye problemer som du har hatt.

 

Jeg har nå kjørt 5970 og single 5870 sammen siden i sommer, og har hatt null problem. Dette gjelder både idle og ikke minst load. Gruet meg litt til det nye moh spillet, da jeg var sikker på at her skulle jeg få problem jeg ikke har hatt før. Men det går som fot i hose.

 

Angående driverproblem hos den røde. jeg lurer på om det ikke kan komme av at veldig mange kjører cf, kontra nvidias sli. Har en følelse av at cf brukere ligger høyt over sli bruk. Da vet vi at brukerfeilene kommer ramlende inn i høyt antall, som blir omskrevet til "driverfeil".

 

Men litt on topic her også. Bra at nvidia endelig ser ut til å våkne. Det blir hyggeligere priser av slikt :)

Lenke til kommentar

Vedlig bra release pris til å være nVidia ja, noen er helt ned i 3800kr men det er trolig også for å fange kjøpere for det er ikke på lager(ps.no). Trolig merker de et snev press fra AMD :whistle:

 

Eneste problemet jeg har hatt er at jeg mått øke volten på cpu for å få et stabilt igjen når jeg byttet til 580 gtx. Det frøys nemlig i spill så jeg tenkte først "here we go again", men etter en lite knepp opp på cpu volt til 1.35 ble alt flott puhh.

 

edit

Ikke det som var problemet med 5970, dreide seg stort sett om at clock hastigehtene ble satt for lavt i driveren om man brukte win7 64. Det ble ikke rettet i senere drivere heller men det hjalp å lage ny profil og endre dette på begge kjernene i xml fila, så lenge profilen ble startet riktig da.

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

ohmy, poenget var ikke å starte det her på nytt.

 

Jeg FORSTÅR det, jeg er ikke født i går, jeg vet det er problemer med drivere fra begge parter, mye pga jeg har brukt highend kort fra begge parter i ca 13 år nå.

 

Neinei! Det var ikke poenget mitt, jeg prøvde å avverge enda en slik diskusjon med innlegget, det var ikke spesifikt rettet til noen. Det er mange "driverfeil" med CF som egentlig er brukerfeil, og det er akkurat det samme med nVIDIA. Vanligvis er det mange threads i en ATi section om CF problemer, og nVIDIA fanboys leser dette, vrir det rundt og skylder på drivere.

 

Vedlig bra release pris til å være nVidia ja, noen er helt ned i 3800kr

 

Det er da normal release pris for tiden? Husker 480GTX lå rundt 4000-4500. Jeg gleder meg til å se hvordan HD 6970 holder seg. :)

Endret av Kaymeerah
Lenke til kommentar

Ja, det er lavt tin nVidia release å være, ser på gamle kviteringer at nVidia var helt oppe i 6800kr for 7800gtx ved release. Er nok AMD som presser prisen ned, om jeg ikke husker feil startet ATI og presse veldig på pris med 38xx serien da de ikke kunne svare helt på ytelse.

 

Men på en annen side renner ikke lagrene over av 580 gtx, litt synd for dem for de kunne tjent mye ekstra i perioden AMD ikke har fått ut highend kortene.

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

Jo, men de lave prisene i dag har noe med den økonomiske krisen å gjøre, ikke at nVIDIA bestemte seg for å dempe prisene. ;)

 

Nja, er nok flere faktorer inn i bildet :

 

*Hvorfor betale 2x for kun 10% mer ytelse men 50% mer TDP?

*Gjennomsnittsforbrukeren har en maks grense på hvor mye han/hun ønsker å betale for skjermkortet, dvs 500 / 1000 / 1500.

*Den økonomiske krisa vil jo naturligvis gjøre at brukerne kanskje havner ett eller to nivå lavere (dvs fra 3000 til 1500 feks).

*Kunnskap : Mange elektrosjapper som selger "billige" kort og annonserer dem som noe helt annet, dvs genialt til spilling feks :p

Lenke til kommentar

edit

Ikke det som var problemet med 5970, dreide seg stort sett om at clock hastigehtene ble satt for lavt i driveren om man brukte win7 64. Det ble ikke rettet i senere drivere heller men det hjalp å lage ny profil og endre dette på begge kjernene i xml fila, så lenge profilen ble startet riktig da.

Det betyr ikke nødvendigvis at kortet ikke er defekt. Det hadde nok vært noe mer ramaskrik rundt det om dette gjaldt alle 5970 kort og Win7 x64. Den største andelen av 5970 brukere vil jeg tro kjører på nettopp Win7 x64.

Lenke til kommentar

*offtopic*

Blir velidg offtopic det her da men det er mange som sliter, og det jeg nevner er fellesnevneren

feks

http://forums.amd.com/game/messageview.cfm?catid=260&threadid=122942

 

Funket stabilt etter xml justeringen i catalyst profil.

 

*litt on*

Får se på ytelsen AMD kommer med men så langt har jeg fått det jeg var ute etter med 580gtx, et stille kort som yter bra og som jeg slipper å rote i xml fila på hver gang det kommer en driver.

 

Men nå skal jeg i fakkeltog for - Dem som føler seg truet av Drivere utenfor sien egen bolig på andres premisser, ved spikersuppa med mr Bård :D

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

En annen ting som presser prisen ned er vel at gamle kort fremdeles duger. Jeg trenger ikke bytte ut mitt 285gtx riktig enda. Kvalitetsforskjellene fra Medium til Ultra High grafikk instillinger er veldig små, og ofte må man skru av eye candy alikevel fordi det er bugs i systemet, spillet og drivere. Jeg hopper over denne generasjonen tror jeg også skal jeg se om jeg ikke kan heller skaffe meg et rått ratt (hehe) til den siste Need for Speed :)

Lenke til kommentar

Sikkert et poeng der også, videre er spillutviklere blitt litt "late" etter at spill hovedsaklig blir sluppet på Konsoll.

 

Er nok ikke bare meg som drømmer om en ny grafikk bombe som HL2, farcry, Crysis igjen til pc (Crysis har jo solgt seg til konsoll). Highend kortene i dag har ikke så mye å bryne seg på.

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...