Gå til innhold

Ting som irriterer så grenseløst v2.0!


Runar

Anbefalte innlegg

Grandiosa er godt til å være det det er. En lettvinn og rask middag. Det som ødelegger grandisen er paprikaen, som er trippelfryst og dermed mer halvkokt tomat i konsistens.

Jeg fjerner paprika og tilsetter litt salt på grandisen, siden den som all annen halvfabrikata mangler salt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Zork skrev (10 timer siden):

Men - grandiosa-hetsen mener jeg er like forfeilet som ananas-hetsen. Grandiosa er en helt kurant frossenpizza og dens dårlige rykte er like mye et 'sosiale medier'-fenomen som ananas-på-pizza er. Det er nærmest påkrevet at enhver forstå-seg-påer når det gjelder mat henger ut grandiosaen som et latterlig eksempel.

Både ja og nei. For profilerte kokker er det viktig å distansere seg fra Grandiosa for å bevare et image. "Vanlige" kokker som meg selv og flere andre jeg kjenner - slenger gjerne en grandis i ovnen. Det er en god og ikke minst billig kilde til næring. Men en kulinarisk opplevelse er det ikke. Men det smaker heller ikke direkte vondt.

Problemet vi kokker har med Grandiosa - er at jobben vår består i å foredle råvarer og smaker. Grandiosa har en uidentifiserbar smak som ikke kan kobles direkte til en enkelt råvare. Det største problemet med ferdigmats og multiprosessert mat er at råvarene er tuklet såpass mye med, at det er umulig å skille de ulike råvarene fra hverandre. Dermed ender man opp med et produkt som kun har en samlet smak som "smelter" i hverandre. Det blir litt som maling. Blander du forskjellige maling sammen, får du en helt annen farge - men kun en farge. Det er så godt som umulig å vite hva som har blitt blandet. Multiprosessor mat er tuklet så mye med, at det krever en rekke tilsetningsstoffer, smaksforsterkere og fyllstoffer/stivelse for å gjøre susen. Grandiosa er ikke direkte vondt, men denne sammenblandingen gjør at man får den berømte "papp-smaken". 

Barn liker slike "enkle" smaker - fordi det er forutsigbart, mildt og trykt. Grandiosa har blitt såpass dypt kulturelt ankret i Norge - mange assosierer derfor denne smaken/lukten med barndomsminner og positive opplevelser. Da blir det også lettere å akseptere.

Når det er sagt; har vi mange "uidentifiserbare" og nye mat og drikkevarer i verden. Coca-Cola er den mest berømte. Hva smaker Coca-Cola? Det er så godt som umulig å svare på. Det samme gjelder Pepsi-Max og mange andre søte drikker. 

Smaksforsterkere i ferdigmat, krydder som piffi/grillkryddermiks og mye annet "river og røsker" i smaksløkene våre, slik at vi blir mindre sensitive for smaker og salt. Seriøse kokker velger derfor å avstå fra disse produktene - fordi det blir vanskeligere å "smake til" maten dersom man er utsatt for den type konserveringsstoffer og tilsetninger. Dette gjelder selvfølgelig ikke veikro-mat som serverer flesk og duppe, eller halvfabrikatene på rullebånd du får på Egon. (Som mange tror er en restaurant). Mange "kokker" trenger ikke bry seg om dette. Men det er ikke uvanlig at selv amatørkokker prøver å "flashe litt" ved å snakke nedlatende om Grandiosa m.f. Uten at de helt vet hvorfor de gjør det. 

Kokker, kulinariske matfolk og vi som er mer enn middels opptatt av slikt - frastår fra den type mat. Men jeg har full forståelse for at en gjennomsnittsnordmann mer enn gjerne slenger en grandis på bordet. Det har jeg selv gjort i trange måneder når Grandiosa har vært på tilbud til 19,90. Rent næringsmessig er det helt OK - av og til. 

Som kokk mener jeg man skal ha et jordnært forhold til den generelle matkulturen. Jeg kan ikke forvente at folk foretrekker surdeigsbunn av spelt, en tomatsaus som har putret i 4-5 timer, buffalost, litt basilikum og noen dråper med god olivenolje på topp.... til hverdags.

Når alt dette er sagt. Den absolutt verste maten jeg absolutt ikke respekterer - er gatekjøkkenkebaben man får i Norge. En gigantisk farse med latterlige mengder salt, stivelse og smaksforsterkere som er langtidsgrillet over flere dager. Da er faktisk hundemat bedre, der får du faktisk hele (og ekte) kjøttbiter. 😃 Bestill en ekte kebab i Istanbul, og de fleste vil forstå hva jeg mener. 😃

Endret av Kris85
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Siden du omtaler seg som kokk så vet du vel at "kebab" betyr grillet kjøtt? En döner kebab er ikke det samme som shish kebab. Eller chuan kebab. Eller en av de andre tusenvis av variantene av kebab. Kjøper du kebab i Istanbul, så får du mest sannsynlig en beyti kebab, ikke döner. Beyti kebab er faktisk en farsekebab.

Döner kebab lages heller ikke av farse. Döner lages av tynnskåret kjøtt som er lagvis presset ned på et spett, marinert, og langtidsgrillet. Sånn som al pastor taco. Taco en kebabvariant.

Som kokk burde du vite bedre, spesielt når du skal rakke ned på noe.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Dragen skrev (1 time siden):

Siden du omtaler seg som kokk så vet du vel at "kebab" betyr grillet kjøtt? En döner kebab er ikke det samme som shish kebab. Eller chuan kebab. Eller en av de andre tusenvis av variantene av kebab. Kjøper du kebab i Istanbul, så får du mest sannsynlig en beyti kebab, ikke döner. Beyti kebab er faktisk en farsekebab.

Döner kebab lages heller ikke av farse. Döner lages av tynnskåret kjøtt som er lagvis presset ned på et spett, marinert, og langtidsgrillet. Sånn som al pastor taco. Taco en kebabvariant.

Som kokk burde du vite bedre, spesielt når du skal rakke ned på noe.

https://eureca.no/eureca/dypfryst-mat/ferdigmat---dypfryst/ferdigmat-fryst-kjottbasert/kjott-fryst-ferdigmatkakeprodukter-ferdigmat-ovrig/kebab-doner-5kg/

"Vann, storfe 29 %, får 26 %, potetmel, soyaprotein, krydder, salt, melkeprotein, sitrusfiber."

Eller med andre ord. 55% kjøtt, 45% søppel.

Kris85 skrev (2 timer siden):

Når alt dette er sagt. Den absolutt verste maten jeg absolutt ikke respekterer - er gatekjøkkenkebaben man får i Norge. En gigantisk farse med latterlige mengder salt, stivelse og smaksforsterkere som er langtidsgrillet over flere dager. Da er faktisk hundemat bedre, der får du faktisk hele (og ekte) kjøttbiter. 😃 Bestill en ekte kebab i Istanbul, og de fleste vil forstå hva jeg mener. 😃


Dette får du på de aller fleste gatekjøkken i Norge. Fordi den er billig og forholdsvis enkel å lage. Når jeg skriver "gatekjøkkenkebab" så henviser jeg til denne. Jeg vet at det finnes mange typer kebab - eller grillet kjøtt. Jeg hakker ikke ned på kebab/grillet kjøtt i seg selv. Men når folk flest skal ha "babb" kl 2 på natta.... er det ofte fylt med stivelse og mye annet søppel jeg reagerer på. 

Når det er sagt er det varianter av kebab som består av farse, dvs - kvernet kjøtt som er tilsatt godt med krydder og smak, lagt på spyd og grillet over åpen flamme. Fantastisk variant. Typisk for Tyrkia.

Det er ganske irriterende at du skal "belære" meg i mitt fag - kun fordi jeg sier at gatekjøkkenkebab i Norge er søppel. Joda, det finnes gode kebabplasser i Norge også. Men når du får en kebab til 49 kr,- kan du ikke forvente annet enn 55% kjøtt og 45% tull. 

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Kris85 skrev (46 minutter siden):

Joda, det finnes gode kebabplasser i Norge også. Men når du får en kebab til 49 kr,- kan du ikke forvente annet enn 55% kjøtt og 45% tull. 

 

 

Er enig der. Jeg er fra Gjøvik, og der hadde vi i min ungdom kun ett sted som solgte kebab. De brukte ordentlig kjøtt, ikke noe farse. Nybakte brød, og nybakte lefser hvis du foretrekte kebabrull. Hjemmelagd saus hadde de også. Veldig god kebab, med andre ord. Første gangen jeg smakte kebab fra et annet sted, likte jeg det ikke. Billig farsekjøtt og saus fra flaske, puttet oppi et pitabrød som ikke var ferskt.

Lenke til kommentar
Kris85 skrev (3 timer siden):

https://eureca.no/eureca/dypfryst-mat/ferdigmat---dypfryst/ferdigmat-fryst-kjottbasert/kjott-fryst-ferdigmatkakeprodukter-ferdigmat-ovrig/kebab-doner-5kg/

"Vann, storfe 29 %, får 26 %, potetmel, soyaprotein, krydder, salt, melkeprotein, sitrusfiber."

Eller med andre ord. 55% kjøtt, 45% søppel.


Dette får du på de aller fleste gatekjøkken i Norge. Fordi den er billig og forholdsvis enkel å lage. Når jeg skriver "gatekjøkkenkebab" så henviser jeg til denne. Jeg vet at det finnes mange typer kebab - eller grillet kjøtt. Jeg hakker ikke ned på kebab/grillet kjøtt i seg selv. Men når folk flest skal ha "babb" kl 2 på natta.... er det ofte fylt med stivelse og mye annet søppel jeg reagerer på. 

Når det er sagt er det varianter av kebab som består av farse, dvs - kvernet kjøtt som er tilsatt godt med krydder og smak, lagt på spyd og grillet over åpen flamme. Fantastisk variant. Typisk for Tyrkia.

Det er ganske irriterende at du skal "belære" meg i mitt fag - kun fordi jeg sier at gatekjøkkenkebab i Norge er søppel. Joda, det finnes gode kebabplasser i Norge også. Men når du får en kebab til 49 kr,- kan du ikke forvente annet enn 55% kjøtt og 45% tull. 

 

 

Det der er ikke döner. Det der er medisterkebab, aka farsebabb.

Dette er döner:

 

 

52485938a88da42e2ac0d498ce0a10e2.jpg

 

Du er ikke bedre enn de som rakker ned på frysepizza fordi det ikke er "ekte pizza" når du selv rakker ned på gatekjøkkenkebab og du selv ikke klarer å se forskjellen på "falsk" og "ekte" kebab. Du er akkurat en like mye pretensiøs bedreviter.

Endret av Dragen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Dragen skrev (6 minutter siden):

Jeg har redigert innlegget mitt.

Og det er du som postet link til "døner kebab".

Ja, det er jo det som var litt av poenget mitt også. At typiske vanlige gatekjøkken selger søppelmat og kaller det for noe det egentlig ikke er. Det er jo det hele innlegget/kritikken min handler om. Der du hakker løs på meg når du skriver: "Som kokk bør du vite bedre". 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
7 hours ago, Kris85 said:

Når alt dette er sagt. Den absolutt verste maten jeg absolutt ikke respekterer - er gatekjøkkenkebaben man får i Norge. En gigantisk farse med latterlige mengder salt, stivelse og smaksforsterkere som er langtidsgrillet over flere dager. Da er faktisk hundemat bedre, der får du faktisk hele (og ekte) kjøttbiter. 😃 Bestill en ekte kebab i Istanbul, og de fleste vil forstå hva jeg mener. 😃

100% enig. Helt vanvittig at det i det hele tatt heter kebab. Det er jo en helt annen rett en ekte kebab. (Mais i kebab????????)

Den beste kebaben er som du sier, den man får på gata i Midt-Østen.

Sier noen til meg at Bislett har den beste kebaben, så mister jeg all respekt for dem når det kommer til matanbefalinger.

 

Endret av Skurupu
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Trenger vel forsåvidt ikke å dra helt til Midt-Østen. I Oslo er det 2-3 tyrkiske restauranter som tilbyr kebab-retter, og hørte hadde åpnet en i Fredrikstad også, men har ikke fått dratt dit enda. Blir selvsagt ikke det samme som man får i Tyrkia, men blir nærmeste man kommer.

Lenke til kommentar
25 minutes ago, Myst said:

Trenger vel forsåvidt ikke å dra helt til Midt-Østen. I Oslo er det 2-3 tyrkiske restauranter som tilbyr kebab-retter, og hørte hadde åpnet en i Fredrikstad også, men har ikke fått dratt dit enda. Blir selvsagt ikke det samme som man får i Tyrkia, men blir nærmeste man kommer.

Jeg overdriver nok litt. Det er mulig å finne god kebab i Oslo. Men man må på en skikkelig restaurant. Jeg har bare vært i midt-østen én gang, men det er det første stedet jeg skal reise til etter Covid. Er utrolig fascinert av hele verdensdelen, og maten der er det beste jeg vet om.

Den beste kebaben jeg har smakt var faktisk ikke i Midt-østen, men på en Iransk restaurant i Manila.

Endret av Skurupu
Lenke til kommentar

Her i Stavanger har vi en pakistansk restaurant som heter Zouq. Der baker de eget brød og griller under åpen flamme. Det tar litt tid før man får maten - og det meste innen kebabfamilien koster bortimot 200 kr,- +. Men det mener jeg er en snill pris, i forhold til hva man får. Vi har stor innvandring her i Norge; og da er dette en hyggelig effekt av dette. Autentisk internasjonal mat av høy kvalitet. 

Det jeg derimot kaller søppelmat, er den "klassiske" gatekjøkkenkebaben til 49 eller 59 kr,- bestående av et pitabrød, farselignende deig, salat (i verste fall kinakål), mais og 1 liter dressing.

Zouq startet som en ganske "traus" spiseplass med billige Ikea-møbler og ekstremt lang ventetid på maten i trange lokaler. Men maten var god, og det var på det verste flere timer ventetid kun på take away. Ryktene spredde seg. De utviklet, fikk pusset opp lokalet og fremstår nå som en (nesten) eksklusive resturante. Personlig syns jeg prisene er nesten for lave - 169 kr.- for seekh kebab biff. Sexy.

Den desidert beste kebab-plassen jeg har besøkt er derimot en Tyrkisk restaurant i Wien. Alis Grill.

Ali's Grill - Turkish Restaurant in Wien

Dette er perfeksjonisme !!!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det var poenget mitt også, jeg snakket om skikkelig kebab (døner, spydgrill, osv), ikke gatekjøkken-kebab. Gadd ikke å nevne navn, men for å understreke poenget, besøk gjerne Istanbul Restauarant, Saray og Anatolia (alle i Oslo) for å få smakebit av den type mat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Blir syk av at så mange ikke kan holde ord om avtaler og sånt. Det er alt fra helsevesen til håndverkere til kundesservicer til "venner" og vet ikke hva. Vil tro at i 70 % av slike tilfeller, er man nødt til å purre en eller flere ganger. Om man vil huske noe, å ja da husker man det alltid.
For mange folk har rett ut for simple holdninger til andre. Jeg er så drittlei, vil helst melde meg ut av alt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...