Gå til innhold

Ting som irriterer så grenseløst v2.0!


Runar

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når noen peker seg ut en singel måte "å redde miljøet på" og som skal selge det inn som at det er den eneste riktige måten å gjøre ting på og reagerer kraftig når du ikke følger den samme "planen". Ja, jeg skjønner at du ikke ønsker engangsbestikk i kantina og at det er veldig fristende å gi meg et spark bak når jeg tar tak i plastgaffelen, men nå har jeg for helvete en elbil, ingen unger, ingen kjæledyr, reist på ferie med fly i under 10 timer i løpet av de siste 3 årene, samt ikke spist kjøtt på 6 år, så det kan vel hende at det trumfer din føkkings plastgaffel og engangskoppforbud som du ønsker å oppnå? Særlig når du har fortalt om alle de jævla reiseturene dine i det siste og dine hunder? 

Hvis poenget er CO2-regnskap så er det kanskje greit å oppsummere hva en selv bruker før man starter å slenge dritt mot andre?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Kjøleskap skrev (15 minutter siden):

men folk som bare "se på meg, jeg har ikke skikkelig fancy julekalender, vennligst gi meg likes og oppmerksomhet" som du ser masser av i mediene for tida

Har ikke sett en eneste en, så vi følger nok forskjellige medier. Det eneste jeg husker å ha sett om julekalendere var på tv om en blind gutt som endelig hadde fått blindeskrift på pakkene så han selv kunne finne dagens pakke.

Lenke til kommentar
Kjøleskap skrev (1 time siden):

Nå snakker jeg ikke om voksne menn som hater alt som har med jula å gjøre, men folk som bare "se på meg, jeg har ikke skikkelig fancy julekalender, vennligst gi meg likes og oppmerksomhet" som du ser masser av i mediene for tida.

Generelt kan man vel si uavhengig av tid på året så er irriterende med moralsk overlegenhet, og oppmerksomhetssyken de har. For meg er de ekte heltene de som bare gjør ting, uten å fortelle om det og uten å påføre andre skam for det de ikke gjør/gjør annerledes. Det er litt av en kunst å få til. Jeg legger merke disse menneskene, de som gjør gode handlinger uten behov for bekreftelse og uten å trykke andre ned, og de inspirerer meg. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
E.C. skrev (2 timer siden):

Når noen peker seg ut en singel måte "å redde miljøet på" og som skal selge det inn som at det er den eneste riktige måten å gjøre ting på og reagerer kraftig når du ikke følger den samme "planen". Ja, jeg skjønner at du ikke ønsker engangsbestikk i kantina og at det er veldig fristende å gi meg et spark bak når jeg tar tak i plastgaffelen, men nå har jeg for helvete en elbil, ingen unger, ingen kjæledyr, reist på ferie med fly i under 10 timer i løpet av de siste 3 årene, samt ikke spist kjøtt på 6 år, så det kan vel hende at det trumfer din føkkings plastgaffel og engangskoppforbud som du ønsker å oppnå? Særlig når du har fortalt om alle de jævla reiseturene dine i det siste og dine hunder? 

Hvis poenget er CO2-regnskap så er det kanskje greit å oppsummere hva en selv bruker før man starter å slenge dritt mot andre?

Så enig. Og så har du de bedreviterne som tror at bomullsnett og papirposer er så mye bedre enn plastposer miljømessig..skal man først misjonere , skal det være riktig og evidensbasert. 

Eller de som påstår at kjernekraft  er en trussel for klimaet når det derimot er en av de beste løsningene vi har? 

Et annet eksempel er gjenbruk av klær. Det er ikke utelukkende miljøvennlig. 

Lytt til fagfolk og evidens, ikke miljøbevegelsen. 

Endret av GiaMahan
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
GiaMahan skrev (14 minutter siden):

Eller de som påstår at kjernekraft  er en trussel for klimaet når det derimot er en av de beste løsningene vi har?

Godt poeng. Men jeg lurer i grunnen på om man også da tar med risikoen for ulykker? Så langt har det kun skjedd to hendelser som man mener er alvorlige, men som har spredd radioaktivt støv til deler av Japan og Europa. Dette er alvorlige konsekvenser som gjør at flere enten dør eller får kreft. 

Spørsmålet da er om konsekvensene ved en ulykke kan sies å være på et nivå at man kan akseptere det. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
Omnia vincit amor skrev (11 timer siden):

Godt poeng. Men jeg lurer i grunnen på om man også da tar med risikoen for ulykker? Så langt har det kun skjedd to hendelser som man mener er alvorlige, men som har spredd radioaktivt støv til deler av Japan og Europa. Dette er alvorlige konsekvenser som gjør at flere enten dør eller får kreft. 

Spørsmålet da er om konsekvensene ved en ulykke kan sies å være på et nivå at man kan akseptere det. 

Kjernekraft er veldig trygt.  Alvorlige konsekvenser av bruken av kull og olje finnes allerede; folk dør eller lider pga skitten luft, og vi som har hjerte og lungelidelser sliter allerede med forurenset luft. Så jeg er veldig for å satse på rene energikilder som kjernekraft. Når det kommer til farene ved kreft ved radioaktivt avfall så er jodtabletter fine greier :) 

Lenke til kommentar

Grunnen til at igen "bryr seg" med nullpunkt-energi er godt oppsummert i Wikipedia-artikkelen om nullpunkt-energi:

Quote

Physicists overwhelmingly reject any possibility that the zero-point energy field can be exploited to obtain useful energy (work) or uncompensated momentum; such efforts are seen as tantamount to perpetual motion machines.

Det er flere typer energi som er bokstavelig talt gratis. Som for eksempel varmen fra Solen. Det gir bl.a. direkte utslag på strømregningen din om sommeren, når man ikke trenger å ha på varmeovnen like mye som på vinteren. Problemet kommer først når man skal lagre energien man får eller konvertere den til en annen form (som passer våre menneskelige behov bedre). Prisen ligger dermed i innsatsen man behøver å gjøre for å ha en energikilde "liggende på lager" som kan avgi energi i form av varme eller strøm på kommando.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja. Bare hørte noen forskere på radioen( en del år siden nå da) som snakket om nullpunktenergi, og de framstilte det sånn at det var mulig å bruke, men at man ikke kunne tjene penger på det som var problemet. De snakket også om at lander som Brasil  og India drev mer forskning på muligheter for å utnytte det enn lander i vesten. Men dette er noen år siden ja ( 90 tallet tipper jeg).
Så det er sikkert et poeng i det du sier der, ser den. Er sikkert ikke bare bare nei.

Endret av Delvis
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
GiaMahan skrev (1 time siden):

Når det kommer til farene ved kreft ved radioaktivt avfall så er jodtabletter fine greier :) 

Men beskytter det ikke til en vis grad, og ikke helt? Det vil jo ikke hjelpe om du jobber på et kjernefysisk anlegg og det skjer en hendelse som f.eks Chernobyl. 

Vi snakket faktisk om Chernobyl på podcasten! Jeg vil tro vi har masse fakta feil om kjernefysiske anlegg. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Folk som har veldig god lønn. Samtidig som de har null og niks studie-gjeld, forbrukslån eller lignende. Så spiser de ute på restaurant, bestiller take-away, eller drikker på pub eller lignende flere ganger hver eneste uke + skryter av en eller annen hobby som de har kjøpt masse forskjellig kostbart utstyr til.

Deretter bitcher de om hvor "dårlig råd" de påstår at de har, og at de aldri tjener nok penger...             

  • Liker 1
Lenke til kommentar
GiaMahan skrev (3 timer siden):

Kjernekraft er veldig trygt.  

Relativt trygt hvis reaktor og alt som hører til designes og driftes med sikkerhet i høysetet, ja ..

GiaMahan skrev (3 timer siden):

Når det kommer til farene ved kreft ved radioaktivt avfall så er jodtabletter fine greier :) 

Radioaktivt jod er bare èn av flere mulige farer hvis det først skulle skje noe.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (6 timer siden):

Pakker som aldri kommer

Vanligvis når pakken kommer til terminal på morgenen så har jeg pakken på kvelden
Pakken kom til terminal i går kveld og ennå ikke fått pakken..

2 pakker sendt på samme dag, den ene kom 16 Desember

Sykt. Sendte en pakke til Vestlandet fra Oslo nå i julestria. Leverte inn til Post i butikk fredags ettermiddag (egentlig etter frist) pakke kom frem og kunne hentes på søndagen formiddag av mottaker..ble positivt overrasket. Da det faktisk tar like lang tid å levere post i postkassen innad i Oslo (aldri færre enn 3 dager) klør meg litt i hodet av dette. Begge deler er posten.. Skulle tro det gikk fortere innad i samme kommune. Om du kan bruke HeltHjem som leveringsløsning, bruk de. Ca 2 dagers leveringstids og pakke blir levert på dørmatte eller postkasse om natten. Har brukt de flere ganger og aldri noe trøbbel med de. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...