Gå til innhold

Ting som irriterer så grenseløst v2.0!


Runar

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-3RYwwc

Er det faen mulig.

 

Kjøpte to lange lyslenker i fjor. Den ene konket underveis, den andre var fin når jeg pakket den ned.

 

Tar den opp nå og skal prøve den - helt dau. Faen! Går jo litt penger i disse lyslenkene!

 

Jeg innfelte spotter i markterrassen min, våren etter virket de ikke lenger. Måtte ta opp hele trappa på forsida av den dersom jeg skulle fiksa det, så det dreit jeg i.

Lenke til kommentar

Det irriterer meg at jeg ikke kan nok om elektrisitet. Det er noe jeg bruker hver dag, og er helt avhengig av, og hele samfunnet er avhengig av. Jeg kan nesten ingen ting om feltet, og å lese seg opp på det ender gjerne opp i en frustrasjon, fordi det finnes så mange greiner innenfor fagfeltet, at jeg nesten ikke ser noe ende på det. Bare helt grunnleggende hvordan man skaper strøm og lagrer det og utnytter det synes jeg er vanskelig å forstå.

Sant å si tror jeg ingen forstår det. Der ligger problemet. Strømmen skapes ved å bevege en magnet inni en spole (eng. "coil"). De beskriver hva som skjer, men ingen vet egentlig hvorfor naturlovene er sånn.

 

Magnetism_Induction_003.jpg

Interaktiv demonstrasjon:

http://micro.magnet.fsu.edu/electromag/java/faraday2/index.html

Endret av Emancipate
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sant å si tror jeg ingen forstår det. Der ligger problemet. Strømmen skapes ved å bevege en magnet inni en spole (eng. "coil"). De beskriver hva som skjer, men ingen vet egentlig hvorfor naturlovene er sånn.

 

Magnetism_Induction_003.jpg

Interaktiv demonstrasjon:

http://micro.magnet.fsu.edu/electromag/java/faraday2/index.html

Det gjelder jo egentlig alle naturlover. De er deskriptive, og ikke preskriptive. Vi kan ikke gjøre annet enn å si at masse tiltrekker annen masse, og at derfor detter ting i bakken når du slipper de. Men vi kan jo ikke si hvorfor naturen er akkurat slik. Forskjellen er at tyngdekraften er mye lettere for oss å intuitivt forstå, fordi vi og alle generasjoner før oss har vært direkte utsatt for den i hverdagen, noe som ikke gjelder for elektrisitet i samme grad. Altså, vi har alltid blitt påvirket av elektrisitet på ett eller annet vis, da den på mange måter driver også oss i form av nervesignaler f.eks, men det er noe som vi ikke er nødt til å bevisst forholde oss til og handle ut ifra.

 

Når det gjelder elektrisitet så er jeg ikke veldig teknisk oppegående innen den faktiske fysikken hva gjelder å produsere den, utover det du viser til ovenfor. Det man ofte sammenligner strøm (i ledninger) med er vann (i rør) , selv om det ikke blir en helt direkte sammenligning, men fortsatt en god forklaring for å skape grunnleggende forståelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Husker ikke hvilken FB-side dette var på, men det er en som "gir" bort en helt ny bil til en heldig vinner som liker og kommenterer. Folk har gått helt av hengslene i den konkurransen også. Den som vinner skal visst nok få instrukser om hvordan man mottar denne bilen. Virker som at folk tror på alt de leser på nettet.

 

En annen ting som irriterer er dette med Snapstreak. Har slettet noen venner på Snap som er avhengig av dette. Jeg kan plutselig få et bilde hvor det står "streak", jeg svarer ikke. Så får jeg en ny Snap: "Du ødela streaken vår på 2 dager!". Ja vel. Så trist. Verden går under. Slutt å plag meg.

Endret av m20k
Lenke til kommentar

Hva faen feiler Word?!

 

Jeg holder på å skrive så plutselig ut av det blå bare "Microsoft Word sluttet å virke". Så lukker alt seg og åpner igjen - med en automatisk gjenopprettet kopi fra 7min siden - før jeg skrev alt det jeg gjorde :-)

 

For noe helvetes søppel. Skjedd flere ganger og. Horefaen!

Lenke til kommentar

Hva faen feiler Word?!

 

Jeg holder på å skrive så plutselig ut av det blå bare "Microsoft Word sluttet å virke". Så lukker alt seg og åpner igjen - med en automatisk gjenopprettet kopi fra 7min siden - før jeg skrev alt det jeg gjorde :-)

 

For noe helvetes søppel. Skjedd flere ganger og. Horefaen!

På tide å bruke noe annet?
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...