Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

frohmage skrev (12 minutter siden):

Litt av problemet er vel at vi ikke ønsker å gi de verste fangene noe ekstra for jobben de eventuelt skulle gjøre. Jeg tror det er vanskelig å motivere noen til å jobbe når de er dømt til forvaring "på livstid", så man ikke kan friste dem med tidligere løslatesle, og samfunnet ikke vil gi dem enklere soningsforhold.

Vi kunne såklart straffet dem med mindre mat eller annet tortur om de ikke ville jobbe, men så ønsker vi vel ikke å være et slikt samfunn heller.

Jeg mener han kunne jobbet litt for de undulatene og play stationen da, i stedet for å få det gratis 😁 Og kanskje mer variasjon i maten osv. Ikke akkurat store ting, men om du skal sitte inne livet ut, så blir vel det goder man gjerne jobber litt for å få. Om det hadde vært meg som satt inne livet ut, hadde det utgjort enorm forskjell og noe jeg gjerne hadde jobbet litt for.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
uname -i skrev (21 minutter siden):

Det er forskjell på hva man kan gjøre for å rette opp en feilaktig dom om man blir sendt i fengsel eller hengt i galgen. Det her har mange prøvd å påpeke for deg og enten så skjønner du ikke det enkle poenget eller så bare ignorerer du det og durer på.

Uansett hva det er så er det liten vits i å fortsette.

Jeg durer på, fordi mange feildømte aldri frikjennes, uansett om de får 21 år, dødsstraff eller fangeleir. Jeg anerkjenner problemet med justismord, men mener det blir helt feil å se bort fra problemet, eller kalle det til en viss grad reversibelt, bare fordi den dømte fortsatt er i live f.eks 20 år senere. Når det kommer til Viggo Kristiansen så er dette et av de minst sympatiske justismyrdede vi har i Norsk historie. Fritz Moen-saken: tragisk. Atle Hagen-saken: tragisk. Viggo Kristiansen-saken: mehh. Viggo er uansett dømt for overgrep og voldtekt av ei 7-9 år gammel jente, drapstrusler, stalking av en nabo og han er IKKE frikjent for disse dommene. Derfor har han ikke sympati fra min side og jeg ser ikke på det justismordet som like tragisk som de andre sakene jeg nevnte. Videre så er jeg ikke overbevist om at han ikke var med på både voldtekt og drap i Baneheia heller på en av hans utflukter fra runkebua. Grunnen til frikjennelsen er at tilståelsen ble trukket og at bevisene ble stilt i tvil av et massivt advokat-kverulerings arbeid. Advokatene har til formål å tjene penger på å spinne en sak, ikke til å drive moral-arbeid. At de lykkes med å vri saken til at man er uskyldig inntil bevisene for det motsatte er tilstrekkelige, så betyr ikke det at han ikke gjorde ugjerningen. Den biten er det grunn til å være usikker på, på grunn av hans tidligere beviselige historikk og fortsatt gyldige dommer. Jeg er tilhenger av uskyldspresumpsjonen, uten å være så naiv at jeg tror alle frikjente aldri gjorde forbrytelsen. Det er en akseptabel bieffekt av uskykdspresumpsjonen at en del skyldige går fri. På samme måte er det en akseptabel bieffekt av at vi har et rettsystem, at noen blir justismyrdet. Jeg er ikke villig til å avskaffe rettsystemet for å unngå justismord. Rettsystemet er alt for viktig til å kunne avskaffes.

Pedoen (beviselig i følge dom) Viggo Kristiansen er ikke en mann man lar passe passe barn.

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Trippelure skrev (5 minutter siden):

Jeg mener han kunne jobbet litt for de undulatene og play stationen da, i stedet for å få det gratis

Såvidt jeg har forstått så er de godene han får noe vi "må" gi han for å følge internasjonale og egne regler, siden han er fratatt alt samvær med andre fanger, og ilagt streng kommunikasjonskontroll. 

Om vi har lov til å ta fra han playstation, undulater og leilighet, så er jeg tilhenger av det, men da ville han jo til og med sett på en drittjobb som en fin avveksling.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Trippelure skrev (52 minutter siden):

Jeg mente det ikke som et personangrep/personifisiering da jeg siterte Øverland, men det sitatet er det jeg selv trekker frem når jeg er usikker på hvordan jeg skal forholde meg til div. ting og moralske problemer. Og derav forklare mitt ståsted i diskusjonen og hvorfor jeg mener det jeg gjør.

Jeg tror vi snakker litt forbi hverandre. Det jeg tolket som personifisering var ikke sitatet fra Øverland, men spørsmålet om hvordan jeg ville følt det dersom det var jeg som ble utsatt for justismord. Min holdning er altså uavhengig av om det er meg, noen andre jeg kjenner og er glad i eller en person jeg ikke kjenner. Justismord er trasig uansett. Når det kommer til Øverland så må jeg bare forsøke å forklare tydeligere:

- Øverland skriver om urett i form av bevisste ugjerninger

- Justismord er IKKE bevisste ugjerninger. De er gjort i beste hensikt, med loven i hånd og basert på den informasjon de har tilgjengelig. Det er forsøkt å gjort riktig og i de overveldende fleste dommer så var det riktig å dømme. Justismord er bare en sjelden medfølgende bieffekt. Men i all hovedsak så er riktige dommer så viktige for samfunnet at vi tar den medisinen selv om det følger med en sjelden bieffekt.

Lenke til kommentar
Trippelure skrev (57 minutter siden):

Jeg mener han kunne jobbet litt for de undulatene og play stationen da, i stedet for å få det gratis 😁 Og kanskje mer variasjon i maten osv. Ikke akkurat store ting, men om du skal sitte inne livet ut, så blir vel det goder man gjerne jobber litt for å få. Om det hadde vært meg som satt inne livet ut, hadde det utgjort enorm forskjell og noe jeg gjerne hadde jobbet litt for.

Ja, om jeg legger til side dødsstraff-diskusjonen litt så er jeg helt enig. ABB burde jobbet hardt og lenge for kost, losji og underholdning. Lite jobbing burde kvalifisert for trekk i privilegier som f.eks areal.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (13 minutter siden):

Jeg tror vi snakker litt forbi hverandre. Det jeg tolket som personifisering var ikke sitatet fra Øverland, men spørsmålet om hvordan jeg ville følt det dersom det var jeg som ble utsatt for justismord. Min holdning er altså uavhengig av om det er meg, noen andre jeg kjenner og er glad i eller en person jeg ikke kjenner. Justismord er trasig uansett. Når det kommer til Øverland så må jeg bare forsøke å forklare tydeligere:

- Øverland skriver om urett i form av bevisste ugjerninger

- Justismord er IKKE bevisste ugjerninger. De er gjort i beste hensikt, med loven i hånd og basert på den informasjon de har tilgjengelig. Det er forsøkt å gjort riktig og i de overveldende fleste dommer så var det riktig å dømme. Justismord er bare en sjelden medfølgende bieffekt. Men i all hovedsak så er riktige dommer så viktige for samfunnet at vi tar den medisinen selv om det følger med en sjelden bieffekt.

Da skjønner jeg, og beklager om det var støtende på deg. Det er bare sånn jeg selv tenker over det meste jeg tenker på, hvordan jeg selv ville følt og tenkt om jeg var i en hypotetisk situasjon, eller forsøker å forstå hvordan andre har det. 

Jeg forstår hva du mener med sitatet til Øverland, og er fortsatt uenig med deg. I min verden er urett urett, uavhengig av om det er gjort med vilje eller ei. For den som opplever det er konsekvensene de samme uansett, og vil oppleves urett. Selvom man kan ha overbærenhet og forståelse for ting som er gjort ubevisst feil. Å dømme noen til døden og drepe de, for senere å finne ut av at det var justismord og feil, er vel definisjonen på urett, det er i hvert fall ikke rett.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Finnes det ingen tråder om Zaniar Matapour og rettssaken mot ham her på forumet? 

Politiet og PST skal i alle fall ha fått tips om at det  var stor risiko for at noe kom til å skje. Artikkel fra NRK Men likevel klarte de tydeligvis ikke å forhindre angrepet. Det er vel ekstremt lite som egentlig har "forandret seg" etter 22. juni heller. 

Hvis et nytt terror-angrep hadde funnet sted i morgen, eller i løpet av neste uke, så klarer vel politiet bare å dukke opp lenge etter at anslagene har funnet sted.    

Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (22 minutter siden):

Lurer på hva dere europeere mener om AIs tolkning av hvordan europeere ser på folk fra de forskjellige delstatene. 

Jeg hadde forventa mer mafia fra new jersey, men ja jeg kjenner igjen mange av disse stereotypene fra amerikansk media. Mange stater er jo egentlig bare type mat som er kjent derfra. 

Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (39 minutter siden):

Lurer på hva dere europeere mener om AIs tolkning av hvordan europeere ser på folk fra de forskjellige delstatene.  https://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-12644925/american-ai-art-streotypes-50-states-european-views.html

AI imagines what Americans in all 50 states look like using stereotypical European views

Alabamians are rugged-looking, with blue eyes and a few teeth missing in their mouths

Mye spot on jamfør typiske stereotyper fra amerikansk tv iallefall. 

Ett par jeg vurderte om hadde bytta plass da, s.feks Delaware, Maine og.. eh. Den nr 2 med masse krabber på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (43 minutter siden):

Lurer på hva dere europeere mener om AIs tolkning av hvordan europeere ser på folk fra de forskjellige delstatene.  https://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-12644925/american-ai-art-streotypes-50-states-european-views.html

AI imagines what Americans in all 50 states look like using stereotypical European views

Alabamians are rugged-looking, with blue eyes and a few teeth missing in their mouths

Alabama, Arkansas, Texas og Tennessee stemmer nok i hvert fall med typiske fordommer.

Lenke til kommentar

Så må jeg si at mine stereotyper angående Appalachene er preget av helt forskjellige ting:

1) filmen Winter’s Bone ☠️😱

2) Silver John serien til Manly Wade Wellman 😎 (jada den foregår på 50-tallet😅)

3) de gamle gruvearbeiderne

4) bluegrass

Det går ikke helt ihop 😵‍💫😵 i så fall bare på en tragisk måte 😥😓

Vet ikke helt hva @jjkoggan får ut av denne posten men hadde vært gøy å vite (tror jeg) 😅

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Entern skrev (13 minutter siden):

 

 

Entern skrev (9 minutter siden):

Så må jeg si at mine stereotyper angående Appalachene er preget av helt forskjellige ting:

1) filmen Winter’s Bone ☠️😱

2) Silver John serien til Manly Wade Wellman 😎 (jada den foregår på 50-tallet😅)

3) de gamle gruvearbeiderne

4) bluegrass

Det går ikke helt ihop 😵‍💫😵 i så fall bare på en tragisk måte 😥😓

Vet ikke helt hva @jjkoggan får ut av denne posten men hadde vært gøy å vite (tror jeg) 😅

Satt å så dokumentaren Peter Santenello filmet i Appalachene, for noen dager siden. Ser jo at noen av stereotypene har mye rot i virkeligheten, men langt fra alle. 🙂

 

Edt* Ingen anelse hvorfor det ble dobbelsitering.

Endret av Duriello
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Duriello skrev (5 minutter siden):

 

Satt å så dokumentaren Peter Santenello filmet i Appalachene, for noen dager siden. Ser jo at noen av stereotypene har mye rot i virkeligheten, men langt fra alle. 🙂

 

Edt* Ingen anelse hvorfor det ble dobbelsitering.

Interessant, takk for tips 😀👍

Lenke til kommentar
58 minutes ago, jjkoggan said:

Lurer på hva dere europeere mener om AIs tolkning av hvordan europeere ser på folk fra de forskjellige delstatene.  https://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-12644925/american-ai-art-streotypes-50-states-european-views.html

Texas og California var morsomme. Reagerte på at 100% av personene er hvite. Louisiana kunne vært en kandidat for å vise en afroamerikaner. Arizona burde hatt en pensjonist :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Entern skrev (9 minutter siden):

Interessant, takk for tips 😀👍

Har egen kanal på youtube, jeg synes iallefall den om Appalachene var bra. 

Mye fraflytting, dop og fattigdom. Men trivelige folk og veldig, iallefall i mine øyne, sjarmerende småbyer.

 

Edit* Også må jeg si jeg ble litt småpissed på serien Justified, trodde ærlig talt at den var filma i det området den var satt i, ble litt sjokkert over hvor grønnt og frodig det er der. 🤣

Endret av Duriello
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Duriello skrev (Akkurat nå):

Har egen kanal på youtube, jeg synes iallefall den om Appalachene var bra. 

Mye fraflytting, dop og fattigdom. Men trivelige folk og veldig, iallefall i mine øyne, sjarmerende småbyer.

Skal sjekke den ut 😀👍 høres ut som om en del av det Wellman beskrev fortsatt finnes der da 😊👍

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...