Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+45613274

Jeg mener literært å dekke geografien. Tungtransport globalt er ganske spennende tross alt.

Beklager, men literært så gir "artikkelen dekker ikke geografi" ikke noe mening. (jeg ønsker virkelig ikke å kverulere)

 

Mener du at vi mangler løsninger for å gjøre fossil transport fornybar, så er jeg enig, men dette er uansett uinteressant all den tid vi ikke en gang klarer å finne nok energi i seg selv. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette må være noe av det dummeste jeg har sett av en norsk politiker på lang tid. Skjønner han ikke at det er produktnavn? Age of stupid.

 

For en idiot. 

 

Ikke bare handler det om et produktnavn, de sier til og med christmas på engelsk. Han burde ha brukt IKEA som eksempel på et firma som står opp mot SJW-bevegelsen.

 

Joe Rogan intervjuer Edvard Snowden

 

 

Takk for intervjuet, veldig lærerrikt.  :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For en idiot. 

 

Ikke bare handler det om et produktnavn, de sier til og med christmas på engelsk. Han burde ha brukt IKEA som eksempel på et firma som står opp mot SJW-bevegelsen.

 

Går man inn og ser på kommentarene under posten er det stappfullt av muslimhat, påstander om snikislamisering og folk som sier de skal boikotte IKEA. Blir forundret over hvor mange idioter vi huser i dette landet, og ikke minst er det utrolig skuffende at politikere som Amundsen, Tybring-Gjedde, Listhaug, Helgheim og andre stadig bruker slike billige populistiske ikke-eksisterende "problemer" som dette til å nøre opp om hatet. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Alle produktene kan hentes opp ved å trykke på "Jul på IKEA", men det er der en forskjellsbehandling. For ved siden av de kunstige plantene står det en beskrivelse av disse som juletrær. Men ved boksene står det bare "Boks", enda det er svært tydelig at disse er ment som kakebokser. Og etter all sannsynlighet julekakebokser. En kan spørre seg hva som er årsaken til at disse boksene ikke omtales som kakebokser. 

Og "Gavebokser" omtales ikke som "Julegavebokser".

 

Forøvrig, mannen fra Sandnes som drepte sin marokkanske far og la det ut på et diskusjonsforum... Retten har uttalt at han levde et nesten innholdsløst liv, uten jobb og venner. 

Jeg forstår at dette er for å beskrive at mannen slet psykisk. Men blir ikke dette også å stemple andres liv som innholdsløse, hvis de har det på samme måten?

Lenke til kommentar

Når til og med Jøran Kallmyr er uenig med Amundsen (og Reset som så klart har slengt seg på) så vet man at det er på jordet.

Av og til er ikke historien man ønsker å presentere like bra som sannheten. Vi som feirer jul vet selv om et produkt passer inn i julefeiringen vår uten å måtte være så forbrukerzombie at vi behøver ikea for å fortelle oss dette.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

https://www.nrk.no/sognogfjordane/han-har-tatt-ut-165-millionar-i-utbyte_-_-vi-ma-ikkje-bli-skatta-i-hel-1.14769623

 

Litt partisk journalist her, men han har jo rett.

 

Morsomt er det jo at Frp selvfølgelig er imot, samtidig som de sier at vi skal leve av fiske etter oljen. Da er det bare rett og rimelig at overskudd i 100millioners klassen skal gå rett i lommen på fremtidige null-skatteytere bosatt på Kypros.

 

Bevare meg vel, de sysselsetter jo hele 8 000 personer!

Lenke til kommentar

https://www.nrk.no/sognogfjordane/han-har-tatt-ut-165-millionar-i-utbyte_-_-vi-ma-ikkje-bli-skatta-i-hel-1.14769623

 

Litt partisk journalist her, men han har jo rett.

 

Morsomt er det jo at Frp selvfølgelig er imot, samtidig som de sier at vi skal leve av fiske etter oljen. Da er det bare rett og rimelig at overskudd i 100millioners klassen skal gå rett i lommen på fremtidige null-skatteytere bosatt på Kypros.

 

Bevare meg vel, de sysselsetter jo hele 8 000 personer!

 

Ja fy flate, at man skal betale for å forpeste og ødelegge fjordene våre, så førbeinna uhørt! Med all forurensningen som har vært, burde selvsagt regjeringen ta seg på tak og gjøre noe med det. Men med vitenskapsfientlige og profitt-tilbedende Frp ved roret er vel det for mye å be om. Ikke at Høyre og Ap er stort bedre, selv om de ikke lyser dumskap i samme grad.

Endret av Aiven
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så ett klipp av en 11 åring som får hormonbehandling fordi han ikke har lyst å være jente lengre.

 

Hva om denne 11 åringen om 20 år, 40 år, lever ett godt, lykkelig og meningsfult liv, uten anger.

Hva om det er totalt uansvarlig å gi en 11 åring pubertetsutsettende behandling, og kanskje med anger senere i livet.

 

 

Er dette temaet noe som splitter sidene i politikken? Hvorfor?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis det er utvilsomt at kjønnskorrigerende behandling er ønskelig, er det bedre jo tidligere den utføres. Vedkommende vil nå kunne gjennomgå puberteten som sitt opplevde kjønn, det utgjør en verden av forskjell. Så har vi spørsmålet om det bare er "en fase", men når en 11-åring får hormonbehandling er det nok hevet over enhver tvil. De fleste får det jo ikke.

 

De konservative synes jo stort sett systemet er bevaringsverdig funksjonelt allerede, og derfor kan ikke slike behov være legitime. Hvis man i tillegg er religiøs, synes man kanskje også at det handler om å leke Gud, og det skal man ikke gjøre. Bekymringer om at den det gjelder kan angre senere oppleves velmenende, men her må man sjekke sitt privilegienivå og kanskje ta seg en ekstra runde på spørsmålet "er jeg egentlig i posisjon til å ta bedre valg for dette mennesket enn det er i stand til å ta selv"? Kan det hende at både de som behandles og de som utfører behandlingen, også har vært inne på tanken?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For meg virker det som at de som er imot det(egentlig alt som ikke er "tradisjonell familie") er redde for noe, redde for at det truer samfunnet på en måte, redde for individet, redde for å bli i mindretall, redde for noe som man ikke er vokst opp med. <- jeg klarer ikke å finne ut hva/hvorfor.

 

Jeg tror også at det er godt dokumentert før man starter behandling.

Og jeg tror at de som er imot, og her er jeg sikkert stygg, ikke bryr seg om individet kommer til å angre, jeg tror de tenker at sånn(alt som ikke er tradisjonelt) skal det bare ikke være i samfunnet vårt.

 

Dette temaet ender jo opp og kan sikkert parallelliseres til andre emner innen lgbht.

Så hva hvis motstanden til det hele opphører og alle blir behandlet helt likt og vi ser en lykkelig mann som har vært dame, etc etc.

 

Hva er motstandere redde for skal skje da?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det å blokkere egen pubertet og gå gjennom puberteten til det andre kjønn, innebærer vel etter hvert en sterilisering. Og er ikke det et stort valg å ta som 10-11-åring?

Vil det være nok surrogatmødre til alle med spesielle behov?

De påstår at de ønsker at det skal fødes flere barn her i landet, ikke færre.

Lenke til kommentar

Det å blokkere egen pubertet og gå gjennom puberteten til det andre kjønn, innebærer vel etter hvert en sterilisering. Og er ikke det et stort valg å ta som 10-11-åring?

 

Det er konsekvensen ja. Og det er definitivt et stort valg ja for et barn. Men det er ikke åpenbart at ting blir bedre av å ikke få tatt valget. 

 

Vil det være nok surrogatmødre til alle med spesielle behov?

 

 

Hvis ikke så får de ikke barn gjennom surrogati. De kan eventuelt adoptere. Men det er noe de gir avkall på, og ja, kanskje før de engang vet at de ønsker seg barn.

 

De påstår at de ønsker at det skal fødes flere barn her i landet, ikke færre.

 

 

De som påstår det har sjelden så fryktelig mange barn selv. Byrden for det kan man umulig legge på noen som selv er barn uansett.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Det er konsekvensen ja. Og det er definitivt et stort valg ja for et barn. Men det er ikke åpenbart at ting blir bedre av å ikke få tatt valget. 

Det er ikke åpenbart at det blir bedre heller, snarere tvert om. 

Hvorfor la 10-åringer, som vi knapt stoler nok på til å la de være alene i noen timer, ta irreversible skjebnesforandrende avgjørelser om sin egen kropp og mentale tilstand? Det er mangel på logikk. 

 

Du får ikke drikke alkohol, kjøre bil, stemme, gå alene ute lenge, være alene hjemme lenge, ta tatoveringer eller røyke for å nevne noe, men værsågod å forandre kroppen og psyken din for alltid!

 

Kjempesmart!

Endret av debattklovn
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ikke åpenbart at det blir bedre heller, snarere tvert om. 

 

 

Det er ikke åpenbart nei, men nå er ikke jeg (og kanskje ikke du) fagmann på området, så at det ikke er åpenbart for meg betyr ikke så mye.

 

Hvorfor la 10-åringer, som vi knapt stoler nok på til å la de være alene i noen timer, ta irreversible skjebnesforandrende avgjørelser om sin egen kropp og mentale tilstand? Det er mangel på logikk. 

 

 

Når de (ikke vi) gjør det, er det gjerne etter å ha fulgt barnets utvikling i mange år. Det er ikke et plutselig innfall dette, de har kanskje følt på det helt siden barnehagen. Gjerne til foreldrenes store og forståelige bekymring. Dette er ikke barn som er blitt oppmuntret til det.

 

Men man lar ikke 10-åringer ta irreversible avgjørelser. Det er en misforståelse.

 

Man starter ikke behandlingen før puberteten begynner, så som regel ikke før man er 12. Da er det bare med pubertetsutsettende/-stoppende hormoner. De endrer ingenting som ikke kan reverseres. Det gjør man dels fordi de senere inngrepene blir mindre, hvis de velger å gå  til det skrittet når de blir gamle nok. Og dels som Isbilen sier at de lettere kan leve sine formative år som det kjønnet de ønsker å være uten at puberteten med alle sine mysterier og trekk kommer i veien. 

 

Først når du er 16 og er gammel nok til å samtykke får du "kontrære" hormoner og begynner å utvikle trekk som er typisk for det andre kjønn. Og korrigerende operasjoner er ikke aktuelt før 18 år. Og da kan man kjøre bil, drikke alkohol og alt det andre...

 

De opererer ikke på små barn i Norge.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...