Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Selv om det skulle være så "sent", kan ikke en 20-åring gå til fastlegen og få innvilget sterilisering. Da vil fastlegen trolig nekte, og av gode grunner. 

Den norske Emma Ellingsen skiftet tidlig navn fra Tobias, har vært med i en tv-serie "Født i feil kropp", har begynt på hormoner, og har nå som 18-åring nådd fram til en kjønnsskifte-operasjon. Har også lenge hatt en populær youtube-kanal. Svært offentlig det hele, altså.  

 

Emma er søt, blond og glad for at hun sannsynligvis nå kan bruke en stram badedrakt på stranda til neste sommer. For meg virker dette noe overfladisk... Utseendet vil forandre seg med årene. Allerede nå kan en se at hun har litt store ører, og trolig også påfallende lange armer. Senere vil ikke hormonene virke så godt, og hodet vil bli større med alderen. Og hun er sterilisert.

 

Er det ikke en måte å forurense naturen på, at stadig flere tar hormoner? Og også ressursbruk i helsevesenet, med kjønnsoperasjoner og diverse andre operasjoner for å kunne "passere" bedre. Selv om enkelte begynner å mene at de ikke trenger å jobbe for å "passere" som det annet kjønn. Alle de som driver med å operere inn store rumper og operere vekk adamsepler som ikke passer inn, kunne vel heller hatt en virksomhet som hjalp syke og fattige som virkelig trengte det. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er konsekvensen ja. Og det er definitivt et stort valg ja for et barn. Men det er ikke åpenbart at ting blir bedre av å ikke få tatt valget. 

 

Når jeg var 10 år gammel så ønsket jeg å bli en bonde i Nord Norge, hovedsakelig fordi jeg hadde ikke så mange venner. Mine foreldre gjorde naturligvis det fornuftige valget og fortsette som vanlig istedenfor å forberede meg på livet som bonde. Jeg var i en sårbar posisjon, kanskje idag ville jeg ha blitt overbevist at jeg er født i feil kropp?

 

Iløpet av de siste årene har vi sett en ekplosiv økning i antall barn som ønsker å bytte kjønn. Hvor mer normalt det blir, hvor flere vil se det som en løsning for deres problemer. Det betyr, barn som hadde hatt null problemer med å leve sitt kjønn for 20 år siden, blir nå overbevist at de er født i feil kropp og gjør irreversible forandringer til sin kropp for å kunne passe inn i kjønnstereotypene.

 

Hva med å istedenfor lære barn at kjønn identifiserer ikke hvem du er. Det er ikke noe galt i å være en feminin mann eller maskulin kvinne. Hvis de fortsatt føler det samme som voksen, så kan de bytte kjønn da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
På 12.11.2019 den 4.50, Camlon skrev:

Når jeg var 10 år gammel så ønsket jeg å bli en bonde i Nord Norge, hovedsakelig fordi jeg hadde ikke så mange venner. Mine foreldre gjorde naturligvis det fornuftige valget og fortsette som vanlig istedenfor å forberede meg på livet som bonde.

Men hva er galt med å bli bonde da? Kanskje hadde du vært lykkelig som bonde. En helt kurant drøm det, og det er ikke noe galt med drømmer. Selv om de skulle vise seg å ikke bli noe av.

Når jeg var 10 år ville jeg bli brannmann. Når jeg var 14, ville jeg bli rockestjerne. Mine foreldre kjøpte en gitar og plater de ikke orket å høre på, og tenkte vel at hvis jeg fortsatt ville bli det når jeg var 20, så fikk det så være. Det ville jeg, men innså vel da at det ble med drømmen.

Sitat

Jeg var i en sårbar posisjon, kanskje idag ville jeg ha blitt overbevist at jeg er født i feil kropp?

Eller kanskje ikke. Du har neppe noe saklig grunnlag for å hevde at dette er vrangforestillinger.

Sitat

Iløpet av de siste årene har vi sett en ekplosiv økning i antall barn som ønsker å bytte kjønn. Hvor mer normalt det blir, hvor flere vil se det som en løsning for deres problemer. 

Jo da, det har vært en "eksplosjon", men fra nesten null skal det ikke så mye til. Statistikker er vanskelig å finne, dels fordi det er så få som faktisk gjennomgår kjønnskorrigerende operasjoner at de faller under SSBs personverngrense. Men de siste årene har det vært ca. 200 mennesker i året som melder seg til slik behandling. Av dem er det under 20%, ca 30-40 personer, som får operasjon. Det vil i løpet av en generasjon si 1/5 promille av befolkningen. Ikke den store rystelsen.

Sitat

Det betyr, barn som hadde hatt null problemer med å leve sitt kjønn for 20 år siden, blir nå overbevist at de er født i feil kropp og gjør irreversible forandringer til sin kropp for å kunne passe inn i kjønnstereotypene.

Nei. Du har neppe noe saklig grunnlag for å hevde at disse barna den gangen hadde null problemer med å leve sitt kjønn. Det betyr bare at de ikke hadde noe reelt valg. Kjønnsskifte var ennå noe nokså uoppnåelig, ikke sosialt akseptert, og derfor måtte de leve med det. Noen som mann i kvinneklær, noen endog i homofile forhold for å kunne ha sex med menn, ironisk nok. (Tilsvarende andre veien, selvsagt, for kvinner som følte seg som menn.)

Igjen er statistikker vanskelig, men i følge en svensk lege var det over en tiårs periode 6-700 som var operert der, og av dem var det 15 stykker som etterpå ga uttrykk for at de angret på at de tok operasjonen. Det er egentlig forsvinnende lite, når vi tar i betraktning at operasjonen jo slett ikke er perfekt.

Og ja, det kan selvsagt argumenteres for at en del av skylden ligger i de gjeldende kjønnsstereotypene. Men det er vel strengt tatt de samme menneskene som fnyser av nye "kjønn" som også mener man skal være lykkelig med det kjønnet man har.

Sitat

Hva med å istedenfor lære barn at kjønn identifiserer ikke hvem du er. Det er ikke noe galt i å være en feminin mann eller maskulin kvinne. Hvis de fortsatt føler det samme som voksen, så kan de bytte kjønn da.

Joda, det hadde absolutt vært fint. Nå skal det igjen sies at de er voksne: 16 år før de begynner på kjønnsendrende hormoner, og 18 før de blir operert. De har da hatt god tid til å tenke seg om, noen av dem kanskje i 15 år. De har fått leve som det motsatte kjønn gjennom barneskolen, smake på praktiske problemer og mobbing og fortvilte foreldre. Det er ikke sånn at de ikke vet hva de går til.

Geir :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
På 12.11.2019 den 2.47, Budeia skrev:

Selv om det skulle være så "sent", kan ikke en 20-åring gå til fastlegen og få innvilget sterilisering. Da vil fastlegen trolig nekte, og av gode grunner. 

Hva har sterilisering med dette å gjøre, og hvorfor skulle ikke en 20-åring få det innvilget? Det får de da hele tiden. Du kan til og med få det uten henvisning hos for eksempel Aleris:  Sterilisering / vasektomi av menn.

Nå er det ikke fastlegen som innvilger slikt, det er den behandlende instans.

Sitat

Er det ikke en måte å forurense naturen på, at stadig flere tar hormoner? 

Du får melde deg inn i MDG og se hva de synes om den kampsaken... ?

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274
53 minutter siden, tom waits for alice skrev:

Hva har sterilisering med dette å gjøre, og hvorfor skulle ikke en 20-åring få det innvilget? Det får de da hele tiden. Du kan til og med få det uten henvisning hos for eksempel Aleris:  Sterilisering / vasektomi av menn.

Nå er det ikke fastlegen som innvilger slikt, det er den behandlende instans.

Du får melde deg inn i MDG og se hva de synes om den kampsaken... ?

Geir :)

Hva mener du om dette leserinnlegget? 

https://www.smp.no/meninger/2019/11/12/«En-alvorlig-trussel-mot-våre-barn-og-unge»-20313186.ece

 

Det er et betimelig spørsmål der; om behandlingen ikke virker, hvorfor skal staten dekke den da?

Lenke til kommentar
2 hours ago, tom waits for alice said:

Men hva er galt med å bli bonde da? Kanskje hadde du vært lykkelig som bonde. En helt kurant drøm det, og det er ikke noe galt med drømmer. Selv om de skulle vise seg å ikke bli noe av.

Problemet er ikke drømmen. Problemet hadde vært om mine foreldre hadde tatt det seriøst og sendt meg til bondestudier. 

Jeg vet nå at det ikke ville gjort meg lykkelig, men ensom. Og mest sannsynlig ville jeg avbrutt studiene når jeg ble litt eldre. Men som en 10-åring så har man ikke full forståelse for seg selv eller sine omgivelser. 

Bare fordi en 10-åring sier hen føler seg som motsatt kjønn betyr ikke at hen mener det samme som en 18-åring. Men kjører man på med hormonbehandling så er det vanskelig å angre.

 

Quote

Eller kanskje ikke. Du har neppe noe saklig grunnlag for å hevde at dette er vrangforestillinger.

Jeg sa ikke at det må skje. Poenget er at det kunne ha skjedd, fordi barn i sårbar posisjon tar irrasjonelle valg.

F.eks. hvis jeg hadde ofte vært sammen med jentene, og så hørt fra skolen at mange barn er født i feil kropp, så kan det være at jeg ville kommet til konklusjonen at jeg egentlig er en jente. Mine egentlige foreldre ville stoppet meg, men noen foreldre hadde sagt at de støtter meg 100% og sender meg til hormonbehandling.

Hvis det hadde skjedd, så tviler jeg på at jeg ville angret fordi det er for flaut. Men det hadde ødelagt livet mitt.

 

Quote

Jo da, det har vært en "eksplosjon", men fra nesten null skal det ikke så mye til. Statistikker er vanskelig å finne, dels fordi det er så få som faktisk gjennomgår kjønnskorrigerende operasjoner at de faller under SSBs personverngrense. Men de siste årene har det vært ca. 200 mennesker i året som melder seg til slik behandling. Av dem er det under 20%, ca 30-40 personer, som får operasjon. Det vil i løpet av en generasjon si 1/5 promille av befolkningen. Ikke den store rystelsen.

200 per år representerer 3 promille av befolkningen i samme aldersgruppe og fortsetter vi å promotere det så kan det øke enda mer. 

Hvor mange som tar operasjonen er ikke relevant i denne sammenhengen.

 

Quote

Nei. Du har neppe noe saklig grunnlag for å hevde at disse barna den gangen hadde null problemer med å leve sitt kjønn. Det betyr bare at de ikke hadde noe reelt valg. Kjønnsskifte var ennå noe nokså uoppnåelig, ikke sosialt akseptert, og derfor måtte de leve med det. Noen som mann i kvinneklær, noen endog i homofile forhold for å kunne ha sex med menn, ironisk nok. (Tilsvarende andre veien, selvsagt, for kvinner som følte seg som menn.)

Igjen er statistikker vanskelig, men i følge en svensk lege var det over en tiårs periode 6-700 som var operert der, og av dem var det 15 stykker som etterpå ga uttrykk for at de angret på at de tok operasjonen. Det er egentlig forsvinnende lite, når vi tar i betraktning at operasjonen jo slett ikke er perfekt.

Fra kilden over: "Internasjonale undersøkelser viser også at 80–95 prosent av barn med kjønnsdysfori faller til ro i sitt biologiske kjønn etter puberteten hvis de blir tilbudt ikke-medikamentell behandling. Det kan bl.a. handle om samtaler, familieterapi og ulike målrettede tiltak." Vi har absolutt et saklig grunnlag for å si at mange av barna den gangen hadde null problemer med å leve sitt kjønn.

2.5% som gir tilbakemelding på at de angret etter operasjonen er høyt. Tenk på alle de som ikke gir tilbakemelding eller prøver å holde opp fasaden. Tenk på alle de som angrer før de kommer til operasjonen. 

Jeg bor i et land hvor det ikke er mulig for barn å bytte kjønn, og det blir på ingen måte promotert og hva er konsekvensen? Det finnes nesten ikke en person som går rundt og sier de er født i feil kropp. Det gjelder spesielt blant barn, og det er gruppen som øker drastisk i Norge. Det er ikke slik for alle grupper, homofili er også undertrykt men helt normalt.

Hva om mange av barna som bytter kjønn, har egentlig andre problemer, men vil bytte kjønn fordi det er den eneste måten de føler kan løse deres vanskelige situasjon?

Quote

Joda, det hadde absolutt vært fint. Nå skal det igjen sies at de er voksne: 16 år før de begynner på kjønnsendrende hormoner, og 18 før de blir operert. 

Jeg snakker om å gi hormonbehandling til 10-åringer for å stoppe puberteten. Puberteten starter ikke når man er 16 år.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
failern skrev (31 minutter siden):

At det er bra at fagfolk diskuterer emnet. Gjennom debatt kommer bedre forståelse.

Nå ser jeg de åpner kronikken med "Vi representerer et helsefaglig nettverk, som på tvers av politisk tilhørighet, livssyn og seksuell orientering...". Et kjapt google- og fjesbok-søk viser nå at minst tre av dem er godt kristne og er bekymret over annen moralsk utglidning også, en av dem går ut mot Pride, en annen inviterer til møte på bedehuset, og de er aktive på verdidebatt.no i moraldebatter. Og det er greit nok, men jeg vet ikke om de da behøver å late som moralsyn ikke har noe med bekymringen å gjøre.

Sitat

Det er et betimelig spørsmål der; om behandlingen ikke virker, hvorfor skal staten dekke den da?

Nå er jeg som liberalist ikke sikker på om staten skal dekke noen behandlinger. Men jeg er enig, det er et betimelig spørsmål. Så gjenstår det jo å enes om hvorvidt den virker.

Og nei, jeg synes ikke behandlingen skal bli et "lavterskeltilbud", jeg synes dette fortjener en høy terskel, slik det har i dag. Men nå er jo kronikkforfatterne ikke fornøyd med de som vokter dagens høye terskel heller.

Ellers er de som fagfolk rimelig lettbente om påstander. "Internasjonale undersøkelser viser at" sier de, helt uten referanser. Vi skal kanskje ta dem på deres ord, fordi de er leger. Eller kanskje vi må google det. Men det er jo de som forsvarer og utfører operasjonene også. Vi får vente til det eventuelt kommer et motsvar.

Jeg skal for ordens skyld skyte inn at jeg personlig vet om en som det definitivt ikke virket for. Om det skyldes at kjønnsdysforien ikke var reell, eller at livet etter en operasjon ikke blir noen dans på roser, er det vanskelig for meg å si. Men jeg kjenner også til barn som blir "kjønnsforvirret" som treåring, mot foreldrenes vilje og oppdragelse, og som fortsatt er det når de kommer i puberteten. (Så får vi se hvordan det går senere.) Og ja, selv om jeg er glad i anekdoter - når man blir gammel har man en del - vet jeg ikke om de beviser noe. Så er det også sagt.

Så jeg ønsker denne debatten velkommen. Og om resultatet blir at man finner ut at kjønnsskifte faktisk ikke er svaret for de som opplever dysfori, er jo ingenting bedre enn det, da kan man slutte med det og finne bedre metoder. Men i mellomtiden er det folk som lider på grunn av dette, og jeg velger å anta at det er et reelt problem inntil det motsatte eventuelt er dokumentert. Og at økningen ikke er en "mote", men en naturlig følge av at det er blitt mer akseptert. (Sikkert på godt og vondt.)

Så får fagfolkene bestemme det, og vi andre får synse på internett. Det er greit det også.

Geir :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Camlon skrev (1 time siden):

Problemet er ikke drømmen. Problemet hadde vært om mine foreldre hadde tatt det seriøst og sendt meg til bondestudier. 

Jeg vet nå at det ikke ville gjort meg lykkelig, men ensom. Og mest sannsynlig ville jeg avbrutt studiene når jeg ble litt eldre. Men som en 10-åring så har man ikke full forståelse for seg selv eller sine omgivelser. 

Men om de hadde latt deg behold drømmer, og kjøpt en kanin? Så hadde du vel kanskje funnet ut av det etterhvert? Vi sender ikke kjønnsforvirrede på studier. Vi gir dem tid til å tenke over problemet.

Sitat

Bare fordi en 10-åring sier hen føler seg som motsatt kjønn betyr ikke at hen mener det samme som en 18-åring. Men kjører man på med hormonbehandling så er det vanskelig å angre.

Nei. Hormonbehandlingen 10-12 åringen får (igjen, de må allerede ha kommet i puberteten før man begynner) er ikke irreversibel, og endrer ikke kjønn eller karakteristika. Den bare utsetter den, slik at man får tid til å vurdere hva man faktisk vil uten at naturen går sin gang. 

Sitat

Jeg sa ikke at det må skje. Poenget er at det kunne ha skjedd, fordi barn i sårbar posisjon tar irrasjonelle valg.

Og derfor for vi dem tid. Jo yngre de er, jo lenger tid. Om noen faktisk vil bruker dette som en quick-fix i en vanskelig situasjon, så er de ikke lenger barn. (Og havner antagelig blant de 80% som ikke får innvilget operasjon.)

Sitat

F.eks. hvis jeg hadde ofte vært sammen med jentene, og så hørt fra skolen at mange barn er født i feil kropp, så kan det være at jeg ville kommet til konklusjonen at jeg egentlig er en jente. Mine egentlige foreldre ville stoppet meg, men noen foreldre hadde sagt at de støtter meg 100% og sender meg til hormonbehandling.

Min høyst udokumenterte og anekdotiske erfaring er at foreldrene er fortvilet. De vet ikke hva de skal gjøre. Dette er ikke moren til Greta Thunberg. 

Sitat

Hvis det hadde skjedd, så tviler jeg på at jeg ville angret fordi det er for flaut. Men det hadde ødelagt livet mitt.

Men nå er det ikke ditt liv. (Antar jeg.) Det er noen andres, og disse er kommet til at dette er løsningen for dem. Det er du som her setter premisset om at dette er så enkelt som "å ofte være sammen med jentene", og så bli indoktrinert.

Sitat

200 per år representerer 3 promille av befolkningen i samme aldersgruppe og fortsetter vi å promotere det så kan det øke enda mer. 

Jeg har ikke inntrykk av at det promoteres jeg. Det forties ikke lenger, men et TV-program eller ti er ikke promotering. Det er opplysning. Og så kan man selvsagt mene at opplysningen er feil, enten medisinsk eller moralsk, og si sin mening i mot, slik som i kronikken failern poster over.

Sitat

Hvor mange som tar operasjonen er ikke relevant i denne sammenhengen.

Jo, det er relevant fordi det viser at av alle som tenker på det, så er det fortsatt et mindretall som faktisk gjør det. Så kan du mene at bare å tenke tanken er et problem, eller at noen lytter og er villig til å vurdere muligheten. Men det synes ikke jeg.

Sitat

2.5% som gir tilbakemelding på at de angret etter operasjonen er høyt. Tenk på alle de som ikke gir tilbakemelding eller prøver å holde opp fasaden. Tenk på alle de som angrer før de kommer til operasjonen. 

I dette tilfellet var nok alle spurt. Jeg antar at det var en del av den medisinske oppfølgingen, og anonym. (Skal se om jeg kan finne den.) Så her var det ingen fasade. Fortsatt kan noen gjøre gode miner til slett spill, selvsagt. 

At noen angrer før operasjonen er jo bare fint. Det betyr at systemet virker, at tenketiden brukes, og at de som ikke bør opereres heller ikke blir det.

Sitat

Jeg bor i et land hvor det ikke er mulig å bytte kjønn, og hva er konsekvensen? Det finnes nesten ikke en person som går rundt og sier de er født i feil kropp. Det gjelder spesielt blant barn, og det er gruppen som øker drastisk i Norge. Det er ikke slik for alle grupper, homofili er også undertrykt men helt normalt.

Det var ikke en person - og i hvert fall ikke barn - som sa det i min barndom her i landet heller. Beviser det at de ikke fantes? Og ja, på den tiden fantes det folk som aldri kom ute av det homofile skapet heller.

Sitat

Jeg snakker om å gi hormonbehandling til 10-åringer for å stoppe puberteten. Puberteten starter ikke når man er 16 år.

Vanligvis ikke, nei. Og så? Da gir de glipp av puberteten sammen med jevnaldrende, men det er altså et valg. Og igjen, de skal allerede ha kommet i puberteten før behandlingen starter, hvilket betyr at gutter vel er 12-13 år i snitt (jenter 11), og også vet bedre hva de forsaker, fordi kamerater alt har kommer dit.

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274
tom waits for alice skrev (48 minutter siden):

Nå ser jeg de åpner kronikken med "Vi representerer et helsefaglig nettverk, som på tvers av politisk tilhørighet, livssyn og seksuell orientering...". Et kjapt google- og fjesbok-søk viser nå at minst tre av dem er godt kristne og er bekymret over annen moralsk utglidning også, en av dem går ut mot Pride, en annen inviterer til møte på bedehuset, og de er aktive på verdidebatt.no i moraldebatter. Og det er greit nok, men jeg vet ikke om de da behøver å late som moralsyn ikke har noe med bekymringen å gjøre.

 

Godt svar. Du gjør mer research enn meg og jeg er enig i at de forfatternes tidligere eskapader er viktig å vite når man leser kronikken.

Jeg har heller ikke peiling på hva som er den beste løsningen. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, tom waits for alice said:

Men om de hadde latt deg behold drømmer, og kjøpt en kanin? Så hadde du vel kanskje funnet ut av det etterhvert? Vi sender ikke kjønnsforvirrede på studier. Vi gir dem tid til å tenke over problemet.

Det er ikke hva man gjør. Man stopper puberten med piller som Lupron som skader kroppen deres og man tvinger samfunnet til å legge rette for dem.  En 16-åring vil være noe flinkere til å ta et godt valg, men når man allerede har plassert 16-åringen sammen med jentene og stoppet puberteten i 5 år, så skal det mye til for at tenåringen bestemmer seg for å snu. Det er for flaut.

Og hvis da 16-åringen ikke mestrer å si stopp, så får de irreversibel hormonbehandling. Da blir det nesten umulig å snu. Å angre at man skaffet seg en kanin er på et helt annet nivå. Derfor sammenligner jeg det med at de sendte meg til bondeskole.

 

Quote

Og derfor for vi dem tid. Jo yngre de er, jo lenger tid. Om noen faktisk vil bruker dette som en quick-fix i en vanskelig situasjon, så er de ikke lenger barn. 

Å gi dem tid ville betydd at vi sa til 11-åringen at de kan når de vil kle seg ut som motsatt kjønn, og venner og familie vil være positive.

Begynner man å gi dem piller, og offisielt behandle dem som motsatt kjønn, så har man allerede startet prosessen.

 

Quote

Min høyst udokumenterte og anekdotiske erfaring er at foreldrene er fortvilet. De vet ikke hva de skal gjøre. Dette er ikke moren til Greta Thunberg.

Ta en titt på denne historien
https://www.thesun.co.uk/news/9610834/children-transgender-family-berkeley/

Her har tydeligvis begge to blitt trans, hva er egentlig sjansen for det? Legg også merke til hvor positive foreldrene er. I de tilfellene foreldrene ikke er positive, så er det som oftest en venn eller lærer som er positive.

 

Quote

Jeg har ikke inntrykk av at det promoteres jeg. Det forties ikke lenger, men et TV-program eller ti er ikke promotering. Det er opplysning. Og så kan man selvsagt mene at opplysningen er feil, enten medisinsk eller moralsk, og si sin mening i mot, slik som i kronikken failern poster over.

Selvfølgelig er det en form for promotering. F.eks. "Hans har blitt til Maria. Det er helt normalt og her er alle venner og familie som støtter han". og så "Barn, hvilket kjønn identifiserer du som?". Kunne du forestilt deg et lignende show hvor en svart unge har puttet på seg hvitkrem og alle later som om han er hvit og sier de støtter han. Tror du ikke det hadde økt antall svarte barn som er interessert i å bytte rase?

Det bør være litt tabu fordi det en enorm endring på kroppen, det vil mest sannsynlig gjøre dem familieløs og selvmordsraten blant transeksuelle er ekstrem. Å bytte kjønn bør være siste utvei, ikke bli promotert som normalt. Da vil sårbare barn bruke det som en løsning for deres problemer.

 

Quote

Jo, det er relevant fordi det viser at av alle som tenker på det, så er det fortsatt et mindretall som faktisk gjør det. Så kan du mene at bare å tenke tanken er et problem, eller at noen lytter og er villig til å vurdere muligheten. Men det synes ikke jeg.

Problemet er ikke tanken. Problemet er at man stopper puberteten, får samfunnet til å late som om personen er motsatt kjønn. 

Det er ikke noe du bare reversere, det er noe som vil prege deg for livet.

 

Quote

dette tilfellet var nok alle spurt. Jeg antar at det var en del av den medisinske oppfølgingen, og anonym. (Skal se om jeg kan finne den.) Så her var det ingen fasade. Fortsatt kan noen gjøre gode miner til slett spill, selvsagt. 

At noen angrer før operasjonen er jo bare fint. Det betyr at systemet virker, at tenketiden brukes, og at de som ikke bør opereres heller ikke blir det.

Selv om alle var spurt så betyr ikke det at alle svarte, og det jeg mener med fasade er at man overbeviser seg selv at man har gjort riktig valg sånn at man ikke føler at man har ødelagt seg selv. De blir ikke fanget opp i en anonym undersøkelse. I tilegg så sa jeg at andelen er nok enda høyere blant barn.

Det er ikke fint at noen som har psykologiske problemer får stoppet puberteten og plassert blant jentene, istedenfor å få hjelp for deres eksistetende problemer. Det kan i verste fall føre til selvmord.

 

Quote

Det var ikke en person - og i hvert fall ikke barn - som sa det i min barndom her i landet heller. Beviser det at de ikke fantes? Og ja, på den tiden fantes det folk som aldri kom ute av det homofile skapet heller.

Det jeg skrev er at de hadde ikke noe problem. Mange homofile kan leve i hetrofile forhold uten noe problem også.

Når det går fra at nesten ingen følte det var et problem til at 1 av 300 får behandling og enda flere vurderer det, så bør man spørre om vi feildiagnoserer folk som egentlig har andre psykogloiske problemer.

 

Quote

Vanligvis ikke, nei. Og så? Da gir de glipp av puberteten sammen med jevnaldrende, men det er altså et valg.

Og de går glipp av en normal barndom, de skader kroppen sin, og de kan utvikle seriøse psykologiske problemer 

Endret av Camlon
  • Liker 2
Lenke til kommentar
15 minutes ago, tom waits for alice said:

Ok. Jeg tror ikke vi kommer lenger uten å gjenta oss selv. I hvert fall ikke jeg. Jeg er ingen ekspert på dette. :)

Geir :)

Det er greit, vi har begge to fått sagt hva vi mener.

Her er en av kildene jeg brukte.

Quote

Lupron was originally Food and Drug Administration (FDA) approved to treat prostate cancer, but it’s now routinely prescribed for other conditions such as endometriosis and “precocious puberty” — i.e., puberty that begins too early (generally considered under age eight for girls, under age nine for boys). Many of these patients have experienced extreme side effects that shattered their health and their lives, including severe joint pain, osteoporosis, compromised immune systems, and mental health issues such as severe depression and even suicidal ideation. The FDA has received 24,000 reports of adverse reactions, about half of which the agency has deemed serious.

Quote

The most important finding of this review comes from study M84-042. The study provides the evidence that 62.5% of patients [treated with Lupron for endometriosis] had not regained baseline estrogen levels by one year after stopping Lupron.

Quote

If this weren’t enough reason for parents to refuse such treatment for their minor children, Laidlaw says that “what parents should find truly terrifying is the psychological effect of this medication.” Under the traditional treatment for gender dysphoria, which involves “watchful waiting or pursuit of family and individual psychotherapy,” between 80 and 95 percent of adolescent patients outgrow their dysphoria naturally.

In other words, only 5 to 10 percent of those children remain dysphoric and go on to request further treatments. But a major study of dysphoric children who were administered puberty blockers found that 100 percent went on to request cross-sex hormones.

Why would a child whose normal puberty is short-circuited be more likely to move on to radical treatment with cross-sex hormones and perhaps surgery? Laidlaw attributes this phenomenon to “a very strong psychologically addictive component to this medication, so that once children begin taking these blockers, they never leave the road of high-dose synthetic hormones and irreversible surgeries.”

https://thefederalist.com/2018/12/14/puberty-blockers-clear-danger-childrens-health/

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

https://www.dec.ny.gov/chemical/8833.html

Har vært i NY flere ganger men ikke sett en pantemaskin , vanligvis må du vel dra til egne pantesentre for å få pant i US

Litt om og men mht regler dog :

 

A store may refuse to return a deposit if:

  • The store does not carry that type of container, meaning the same brand, size, shape, color and composition of the container.
  • The container does not have a proper New York refund label.
  • The container is not in reasonably good condition. A store may reject broken bottles or cans that are corroded or crushed.
  • The container has anything in it besides small amounts of dirt, dust or moisture.

Can a store limit returns?

All dealers may limit the number of containers accepted from one person to 240 containers per visit or to 240 containers per day, but only if they have a sign posted stating this limit. This sign must also state that any redeemer may make 48 hour advance arrangements to redeem an unlimited number of empty beverage containers. Stores that are not open 24 hours a day do not have to accept containers during the first and last hour of their business day.

Endret av Slettet+9817324
Lenke til kommentar

https://www.nettavisen.no/okonomi/kinas-nye-super-kraftverk-spyr-ut-seks-ganger-norges-totale-klimautslipp/3423881787.html

Er det rart jeg får litt bismak i munnen når MdG prøver å gi meg dårlig samvittighet for at jeg kjører dieselbil?

19stk tilsvarer Norges totale utslipp. Så vil de bygge 121 nye. Å her skal jeg bli lynsjet å flådd for at jeg trenger bil og ikke tar meg råd til en stor nok El-bil?

Flyskam skal jeg også ha. 

 

/rant

Endret av boundishh
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...