Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, det er det. Likevel er det ikke lenge siden en 0,5 kostet 10 kroner. Prisen er økt med 50 % på få år!

 

Det tjener de penger på. Jeg kjøper kun 1,5 (sukkerfri), for det er en så mye bedre deal enn blodprisene som er nå.

 

Avisene koster også plutselig mye mer enn før. 15 kroner for løssalgtabloider og i helgene 20 - 25 kroner. Aftenposten i løssalg kostet vel 12 kroner for noen få år siden? Nå 20 kroner.

 

De håper folk ikke merker det fordi beløpet i utgangspunktet er så lavt.

Hørt om inflasjon? 10 kr er mye mindre verdt nå enn for 10 år siden. Så da må prisene naturlig stige.

Lenke til kommentar

Ja, det er det. Likevel er det ikke lenge siden en 0,5 kostet 10 kroner. Prisen er økt med 50 % på få år!

 

Det tjener de penger på. Jeg kjøper kun 1,5 (sukkerfri), for det er en så mye bedre deal enn blodprisene som er nå.

 

Avisene koster også plutselig mye mer enn før. 15 kroner for løssalgtabloider og i helgene 20 - 25 kroner. Aftenposten i løssalg kostet vel 12 kroner for noen få år siden? Nå 20 kroner.

 

De håper folk ikke merker det fordi beløpet i utgangspunktet er så lavt.

Hørt om inflasjon? 10 kr er mye mindre verdt nå enn for 10 år siden. Så da må prisene naturlig stige.

Ikke så mye. Fra 1999 til 2009 har prisene steget med 22.9%. http://www.ssb.no/kpi/kpi.cgi?lang=n&beloep=1000&framaaned=Gj.snitt&fraaar=1999&tilmaaned=Gj.snitt&tilaar=2009

 

Det betyr at prisen for Aftenposten burde ikke øke mer enn fra 12 kroner til 14.7 kroner. Grunnen til at prisene øker, er pa grunn av manglende interesse for aviser og at lønnen har økt generelt på grunn av oljen. Men det gjør ikke produksjonen av aviser mer effektivt.

Lenke til kommentar

Kveøya med sine 120 innbyggere og ca 30 biler (i følge en bekjent fra området) har fått bruforbindelse. Prislapp: 200 millioner kroner, eller sagt på en annen måte: 1,67 milloner kr per innbygger eller 6,66 millioner kroner per bil.

 

For samme pris kunne man trolig driftet fergesambandet i hundre år, med gratis billett og gratis 3-retters restaurantmåltid til alle innbyggere hver tur, 2 ganger om dagen.

 

Slikt irriterer grenseløst når man vet hvor hullete veiene er i samme distrikt og hvor stort behovet for flere sykehjemsplasser og opprusting av skolene er. Dette er offentlig sløseri av første klasse.

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kveøya med sine 120 innbyggere og ca 30 biler (i følge en bekjent fra området) har fått bruforbindelse. Prislapp: 200 millioner kroner, eller sagt på en annen måte: 1,67 milloner kr per innbygger eller 6,66 millioner kroner per bil.

 

For samme pris kunne man trolig driftet fergesambandet i hundre år, med gratis billett og gratis 3-retters restaurantmåltid til alle innbyggere hver tur, 2 ganger om dagen.

 

Slikt irriterer grenseløst når man vet hvor hullete veiene er i samme distrikt og hvor stort behovet for flere sykehjemsplasser og opprusting av skolene er. Dette er offentlig sløseri av første klasse.

 

 

Herregud, så bortkastet. Det gjør meg forbanna å se sånt...

Lenke til kommentar

Dagfinn Høybråten går av

Dagfinn Høybråten kommer ikke til å stille til gjenvalg på KrFs landsmøte i april neste år, sier han til NRK Dagsrevyen i kveld.

 

- Valgkomiteen begynner arbeidet sitt nå, og nå er tidspunktet for å si fra om min beslutning. Jeg ønsker å gjøre det klart at jeg ikke tar gjenvalg som KrF-leder slik at verken valgkomiteens arbeid eller debatten for øvrig skal skje på feil premisser, sier Høybråten til NRK.

 

Da trekker Dagfinn Høybråten seg som KRF leder. Personlig så tenkte jeg at det var bare et spørsmål om tid før dette måtte skje. Særlig med tanke på bråket som har vært Høybråten i media den site tiden og valgresultatet som ikke akkurat var oppløftende.

Lenke til kommentar

Nå har det jo også vært snakk om en splittelse innad i partiet. Alt dette bråket om Inger Lise Hansen som mente at Israel støtten må bort, tillitsvalgte ikke lenger trenger å være bekjennende kristne og åpne i større grad for homofile, samt åpne for et samarbeid med Frp og bevege seg mot liberalismen har resultert i ganske steile fronter. Når en nestleder i et parti går såpass hardt ut mot mange av kjernesakene til partiet sier det seg selv at ikke alt er som det burde være.

Lenke til kommentar

Jeg tror Krf er i en tap-tap-situasjon. Samme hva de gjør vil de tape velgere ved neste valg. Om de samler seg om en av fløyene i partiet eller prøver å samle partiet så tror jeg de vil miste mange stemmer. La oss bare håpe de kommer under sperregrensa. Heilage begrunner godt hvorfor.

Lenke til kommentar

At noen vil ha tradisjonelle kristne verdier på dagsorden ser jeg ikke noe galt i. At noen vil blande religion og politikk er også forståelig.

 

Jeg støtter ikke Krf, men jeg ser ikke noe galt i det om de kommer over sperregrensen. Uansett tror jeg ikke dette skjer med mindre det kommer en vekkelsesbølge over landet de nærmeste årene. Med indre splittelse, dalende popularitet og et stadig mer sekularisert samfunn går nok heller trolig Krf en mørk fremtid i vente.

 

Nå skal det også sies at grupper eller andre som representerer tradisjonelle og konservative verdier kan få fotfeste i Norge i fremtiden. Bare se på Tea Party-bevegelsen i USA. Da kan muligens Krf få økt oppslutning, med mindre Krf beveger seg i en mer modernisert utgave med Inger Lise Hansen i spissen da.

Lenke til kommentar

Så nettopp en dokumentar på svt1 om amerikanere som hyllet Palin og kun så Fox News. Ganske skremmende. Det landet fortjener jo egentlig å gå til helvete om nær halvparten av befolkningen er som dette.

 

Hvert land har sine propaganda verktøy. Det tenkte jeg på når jeg bodde i norge og så på NRK og særlig avisene som hadded sine egne politiske ståsted.

Lenke til kommentar

Så nettopp en dokumentar på svt1 om amerikanere som hyllet Palin og kun så Fox News. Ganske skremmende. Det landet fortjener jo egentlig å gå til helvete om nær halvparten av befolkningen er som dette.

Na bør du vare litt varsom å tro på svensk propaganda, svensk propaganda er verre enn norsk propaganda. Min erfaring er at republikanere generelt er hyggelige forstaelsefulle mennesker, med konservative kristne verdier og ofte med litt for lite forstaelse for økonomi, akkuratt som venstresiden. De fleste nordmenn og amerikanere har lite forstaelse for økonomi, forskjellen ligger i hva slags propaganda de har hørt. mens nordmenn har lest i skolebokene sine at "overbefolkning er et massivt problem, men vi bor allikavel ta masse asylsokere, globalisering er ille, rike land utnytter fattige land, gjør vi ingenting vil menneskeenheten dø ut" Så er det langt mindre av slikt i amerikanske skoleboker og de får mer høyrevridd propaganda. F.eks. jeg husker en lærer jeg hadde, viste jevnlig høyrevridde dokumentarer og filmer som "why is US number one!".

 

I tilegg Fox News er ikke så ille som det blir fremstilt her i Norge. Det som blir dratt frem i norsk media er ofte de mer ekstreme sidene av Fox News. Dette er et show med Glenn Beck og det er ikke sa ekstremt http://www.youtube.com/watch?v=R2Ne9t6tsXo&p=A29D459FA97C886B&playnext=1&index=5 Fox News og Fox har en del gode programmer og hadde jeg bodd i USA ville jeg skaffet med Fox News, samt mange andre kanaler som CNN, NBC, Comedy Central og lignende.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...