Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Na bør du vare litt varsom å tro på svensk propaganda, svensk propaganda er verre enn norsk propaganda.

Hmmm skulle kanskje skrevet at dokumentaren ikke var svensk, selv om den gikk på svensk tv.

 

Amerikansk dokumentär från 2009. Filmaren Alexandra Pelosi följde konservativa väljare under flera månader inför presidentvalet hösten 2008. Demokraten Barack Obama vann ju och blev vald till USA:s 44:e president. Men det var 58 miljoner amerikaner som röstade på det republikanska partiets kandidater John McCain och Sarah Palin och vi följer deras valarbete som slutade i förlust.

 

http://www.tv.nu/p/10100300000045svt1

 

58 millioner kristenkonservative er lite sett i forhold til over 1 milliard muslimer da.

Endret av WarpX
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Na bør du vare litt varsom å tro på svensk propaganda, svensk propaganda er verre enn norsk propaganda.

Hmmm skulle kanskje skrevet at dokumentaren ikke var svensk, selv om den gikk på svensk tv.

 

Amerikansk dokumentär från 2009. Filmaren Alexandra Pelosi följde konservativa väljare under flera månader inför presidentvalet hösten 2008. Demokraten Barack Obama vann ju och blev vald till USA:s 44:e president. Men det var 58 miljoner amerikaner som röstade på det republikanska partiets kandidater John McCain och Sarah Palin och vi följer deras valarbete som slutade i förlust.

 

http://www.tv.nu/p/10100300000045svt1

 

58 millioner kristenkonservative er lite sett i forhold til over 1 milliard muslimer da.

Nå er USA et stort land, så de burde klare å finne en dokumentar som går på deres premisser. I tilegg er det en annen kultur. I USA så er det mye vanligere a kritisere USA, og både hoyresiden og venstresiden kritiserer ofte USA, men også Europa i en helt annen grad enn vi ser i Norge. I Norge er kritikk av Norge sett på som upatriotisk. Når nordmenn ser på venstrevridde amerikanske dokumentarer (ser de på hoyrevridde dokumentarer sa rister nordmenn bare pa hodet, fordi det passer ikke inn i verdensbildet deres), så tror de USA er et forferdelig land og Norge er et fantastisk land fordi igjennom norsk media får vi alltid hore hvor fantastisk Norge er. Svenskene er like, selv om Sverige har mange problemer.

Lenke til kommentar

 

 

I tilegg Fox News er ikke så ille som det blir fremstilt her i Norge. Det som blir dratt frem i norsk media er ofte de mer ekstreme sidene av Fox News. Dette er et show med Glenn Beck og det er ikke sa ekstremt http://www.youtube.com/watch?v=R2Ne9t6tsXo&p=A29D459FA97C886B&playnext=1&index=5 Fox News og Fox har en del gode programmer og hadde jeg bodd i USA ville jeg skaffet med Fox News, samt mange andre kanaler som CNN, NBC, Comedy Central og lignende.

 

Fox News med Glenn Beck i fronten har som agenda å spre hat og splitte landet. Ikke undervurder effekten han faktisk har på det landet. Jeg diskuterer mye på et amerikansk forum, og republikanerne (som nå ser ut til å ha migrert i større eller mindre grad med Tea Party-bevegelsen) har virkelig mistet all forstand der borte. De forsvarer Prop 8 (blant annet) og har jo nå som mål å stemple Obama som den store sosialisten som skal rive ned USA (hah).

 

En av de republikanske kandidatene for høstens valg har faktisk foreslått å både forby abort totalt (selv i voldtekt- og incesttilfellfer) og de fleste prevensjonsmidler. Det er litt skummelt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

I tilegg Fox News er ikke så ille som det blir fremstilt her i Norge. Det som blir dratt frem i norsk media er ofte de mer ekstreme sidene av Fox News. Dette er et show med Glenn Beck og det er ikke sa ekstremt http://www.youtube.com/watch?v=R2Ne9t6tsXo&p=A29D459FA97C886B&playnext=1&index=5 Fox News og Fox har en del gode programmer og hadde jeg bodd i USA ville jeg skaffet med Fox News, samt mange andre kanaler som CNN, NBC, Comedy Central og lignende.

 

Fox News med Glenn Beck i fronten har som agenda å spre hat og splitte landet. Ikke undervurder effekten han faktisk har på det landet. Jeg diskuterer mye på et amerikansk forum, og republikanerne (som nå ser ut til å ha migrert i større eller mindre grad med Tea Party-bevegelsen) har virkelig mistet all forstand der borte. De forsvarer Prop 8 (blant annet) og har jo nå som mål å stemple Obama som den store sosialisten som skal rive ned USA (hah).

 

En av de republikanske kandidatene for høstens valg har faktisk foreslått å både forby abort totalt (selv i voldtekt- og incesttilfellfer) og de fleste prevensjonsmidler. Det er litt skummelt.

Jeg sier ikke at Fox News har en stor effekt på landet og selv om det ikke er hans agenda så splitter han landet. Men det bør nevnes at mange av deres show er ikke så ekstreme som man skal ha det til. Og de republikanerene du møter på amerikanske forumer er ikke representativt for republikanerene flest. Akkuratt som at jeg ikke er representativ for høyresiden i Norge. Eller at Kaarerekanraadi og Kafir er ikke representative for innvandrerkritiske personer. De fleste er langt mer moderate iforholdtil sitt land.

 

Amerikanere har en tendens til å overdrive ting, politikken deres er ikke noe annerledes. Det ble nok overdrevet en del om Bush også. Men Obama har påført seg selv sosialiststemplet. Han er ikke moderat nok, og det er veldig synlig. Han snakker nesten aldri om budsjettunderskuddet sitt, som vil være langt større enn Bush. Og når han snakker om det, så bare later han som om han skal gjøre noe. Det virker som om han har ingen respekt for de som er uenige med han politisk, bare at han later som. Han driter ofte i hva folk mener, f.eks. ga han blaffen i at rundt 80% av befolkningen støttet Arizonas lover og ønsket å overkjøre dem i retten. Dette har gitt han sosialiststemplet. Han burde ha lært litt av Bill Clinton.

 

Jeg er enig at det kommer en mye dumt fra høyresiden i USA. Men for å være ærlig kommer det utrolig mye dumt fra venstresiden, sentrum og høyresiden i Norge også. Forskjellen ligger i at nordmenn flest ser det ikke, fordi de har samme tankesett.

 

Hva er forresten så ekstremt å forby abort, så lenge det ikke er fare for moren liv? Ser man på abort som å ta et liv, så er det forståelig at noen kan mene at abort ikke bør være lovlig, selv i voldtektstilfeller. Synes ikke prop 8, er så ekstremt det heller selv om jeg absolutt ikke støtter den. Det handler bare om at ekteskap er mellom en mann og kvinne. Partnerskap vil forsatt eksistere. Det jeg ikke forstår er republikanerene som ønsker å hindre dem i å ha partnerskap og ha samme rettigheter.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Glenn Beck tjener penger på sine egne dommedagsprofetier via GoldLine. Mannen er jo fullstendig inhabil. Det sier endel om FoxNews sitt seriøsitetsnivå.

 

I showet sitt forteller først Glenn Beck om "economic apocalypse", og at folk bør kjøpe gull, fordi penger ikke lenger kommer til å være verdt noe. Etter showet, dukker han opp igjen i reklamer for GoldLine, et firma som selger gull.

 

At GoldLine mer enn gjerne bytter sitt eget gull mot cash money (og tjener grovt), snakker de helst ikke så høyt om.

 

Dette er en av aspektene ved endel partier på høyresiden som gjør meg ekstremt skeptisk. De har overhodet ingen skrupler med å fremstille ting spekulativt, så lenge de kan tjene penger på det personlig. Jeg stoler lite på politikere i utgangspunktet, men slike folk i politikken er jo direkte farlig for samfunnet.

Lenke til kommentar

I tilegg Fox News er ikke så ille som det blir fremstilt her i Norge. Det som blir dratt frem i norsk media er ofte de mer ekstreme sidene av Fox News. Dette er et show med Glenn Beck og det er ikke sa ekstremt http://www.youtube.com/watch?v=R2Ne9t6tsXo&p=A29D459FA97C886B&playnext=1&index=5 Fox News og Fox har en del gode programmer og hadde jeg bodd i USA ville jeg skaffet med Fox News, samt mange andre kanaler som CNN, NBC, Comedy Central og lignende.

Trekker du virkelig fram Glenn Becks program som et eksempel på at Fox News er lite ekstremt? Det er mulig jeg bare har fått et skjevt inntrykk av ham fordi utvalget av klipp jeg har sett av ham er de mest drøye, men jeg kan ikke under noen omstendigheter se hvordan han skal være en representant for det moderate. Jeg synes faktisk Glenn Beck er verre en Bill O'Reilly, han er kanskje hakket mer moderat enn Ann Coulter, men det skal da virkelig ikke så mye til.

Lenke til kommentar

I tilegg Fox News er ikke så ille som det blir fremstilt her i Norge. Det som blir dratt frem i norsk media er ofte de mer ekstreme sidene av Fox News. Dette er et show med Glenn Beck og det er ikke sa ekstremt http://www.youtube.com/watch?v=R2Ne9t6tsXo&p=A29D459FA97C886B&playnext=1&index=5 Fox News og Fox har en del gode programmer og hadde jeg bodd i USA ville jeg skaffet med Fox News, samt mange andre kanaler som CNN, NBC, Comedy Central og lignende.

Trekker du virkelig fram Glenn Becks program som et eksempel på at Fox News er lite ekstremt? Det er mulig jeg bare har fått et skjevt inntrykk av ham fordi utvalget av klipp jeg har sett av ham er de mest drøye, men jeg kan ikke under noen omstendigheter se hvordan han skal være en representant for det moderate. Jeg synes faktisk Glenn Beck er verre en Bill O'Reilly, han er kanskje hakket mer moderat enn Ann Coulter, men det skal da virkelig ikke så mye til.

Jeg trakk ikke frem Glenn Becks program. Jeg dro frem et klipp fra Glenn Beck.

 

Jeg sa ikke at han var moderat, men han er ikke så ekstrem som han blir fremstilt som. Han er forsatt svært høyrevridd og noen av klippene hans er svært drøye. Men det er viktig å få frem at han ikke løper rundt og spår dommedagsteorier hver eneste dag. Det hadde folk blitt utrolig lei av uansett.

 

Edit: Jeg vil bare påpeke, (kan ha gitt feil inntrykk) jeg er ingen Fox News fan og ihvertfall ikke av Glenn Beck. Faktisk min favoritt på amerikansk TV er Jon Stewart og dereter kommer John Stossel, Stephen Colbert og Penn and Teller.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

I tilegg Fox News er ikke så ille som det blir fremstilt her i Norge. Det som blir dratt frem i norsk media er ofte de mer ekstreme sidene av Fox News. Dette er et show med Glenn Beck og det er ikke sa ekstremt http://www.youtube.com/watch?v=R2Ne9t6tsXo&p=A29D459FA97C886B&playnext=1&index=5 Fox News og Fox har en del gode programmer og hadde jeg bodd i USA ville jeg skaffet med Fox News, samt mange andre kanaler som CNN, NBC, Comedy Central og lignende.

Trekker du virkelig fram Glenn Becks program som et eksempel på at Fox News er lite ekstremt? Det er mulig jeg bare har fått et skjevt inntrykk av ham fordi utvalget av klipp jeg har sett av ham er de mest drøye, men jeg kan ikke under noen omstendigheter se hvordan han skal være en representant for det moderate. Jeg synes faktisk Glenn Beck er verre en Bill O'Reilly, han er kanskje hakket mer moderat enn Ann Coulter, men det skal da virkelig ikke så mye til.

 

Glenn Beck, Bill Oreilly, Rush Limbaugh are entertainers, not journalists and have tapped into economic fears and the level of scepticism towards government and its ability to solve problems that is uncommon in norway. Libertarians like Glenn Beck are rare in america but middle of the road commentators would simply be boring in comparison.

 

The journalists at Fox News, though right leaning are not nearly as liberatarian and more objective. If all you see are clips of the entertainers and not the journalists you are not seeing the whole picture, anymore than expecting to understand america through Jerry Springer.

 

Nevertheless the fact that america's democracy has always been more raucous and wider in scope than jante law-loving norway only serves as fodder for norwegian politicians and media. This always gives a distorted image of the USA, but in my mind is an example of freer speech and more genuine public discourse, a trademark of a vibrant democracy. Government is more commonly seen as the problem, not the solution and all sides are keen to express their discontent in ways uncommon to our european friends.

 

BTW where is the frustration over the anti-Fox News network MSNBC? Is it OK for liberal commentators to spew their rhetoric but not conservatives?

Lenke til kommentar

For de som lurer på hvorvidt Glenn Beck er ekstrem eller ikke, er det bare til å se det daglige showet hans på foxnews.com. Det gjør nemlig jeg, og jeg vet med sikkerhet at han er akkurat like ekstrem som folk "fremstiller" ham - dvs. når folk viser faktiske klipp fra showet hans, i full kontekst. Når Beck ikke snakker om dommedag, går showet hans ut på å finne koblinger mellom Obama-administrasjonen og kommunisme, marxisme og nazisme, som han skisserer med kritt på en tavle for sine mentalt tilbakestående seere. Disse "koblingene" er ofte på nivå med å hevde at Hitler drakk vann <-> Obama drikker vann <-> Obama er nazist.

 

De forskjellige personlighetene på Fox, som O'reilly, Beck, Gutfeld, Hannity osv. skal appellere til forskjellige demografier. Bill O'Reillys publikum er 60-70-åringer som er mer old-school-konservative og ikke nødvendigvis like rabiate og anti-government som dagens teabaggere, så derfor fremstiller O'Reilly seg som moderat og "traditionalist", og er veldig bevisst på å ikke omtale seg selv som Republikaner eller konservativ (i motsetning til Sean Hannity som åpent kaller seg "Reagan Republican"). O'Reillys propaganda må derfor være mer subtil og dannet, og ikke høres ut som talking points direkte fra GOP (selv om det faktisk er det).

Målgruppen til Greg Gutfeld og hans patetiske, umorsomme "humorprogram" Red Eye, er unge, "hippe" konservative, eller såkalte "South Park Republicans", som ikke nødvendigvis er så die-hard sosialt konservative, og som tåler et litt mer vulgært og ungdommelig format.

Beck og Hannity sin målgruppe er bunnslammet; selve kjernen i Tea Party; de som ukritisk sluker den mest banale propaganda. Det er for disse seerne Glenn Beck går med lærerbriller og bruker skoletavle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

BTW where is the frustration over the anti-Fox News network MSNBC? Is it OK for liberal commentators to spew their rhetoric but not conservatives?

 

For det første: Fox arrangerer sine egne FNC Tax-Day Tea Parties. La meg si det på en annen måte: Fox arrangerer, promoterer og finansierer politiske protestbevegelser mot regjeringen. Det finnes INGEN andre nyhetskanaler i USA som gjør dette.

 

For det andre: Fox har nettopp gitt 1 million dollar til Republican Governors Association. Dette er det heller ingen andre amerikanske nyhetskanaler som gjør.

 

For det tredje: Ja, MSNBC har mange reportere og kommentatorer med "liberal bias", eksempelvis Keith Olbermann og Rachel Maddow, men jeg har ennå tilgode å se noen av disse spre usannheter med vilje. Kan du peke på én eneste ting Rachel Maddow har sagt som ikke medfører riktighet?

 

For det fjerde: Fox har INGEN liberals eller Demokrater blant sine kommentatorer. Absolutt ingen. De hadde Alan Colmes (også kjent som "the human straw man"), men han har fått sparken og har kun gjesteopptredener. Hvor er Fox sin versjon av MSNBCs Joe Scarborough?

Endret av Spenol
Lenke til kommentar

Glenn Beck, Bill Oreilly, Rush Limbaugh are entertainers, not journalists and have tapped into economic fears and the level of scepticism towards government and its ability to solve problems that is uncommon in norway. Libertarians like Glenn Beck are rare in america but middle of the road commentators would simply be boring in comparison.

For det første synes jeg ikke det er riktig å bruke begrepet libertarianer på Glenn Beck. For det andre synes jeg ikke kommentatorer som er mer moderate i politikken trenger å være kjedelige hvis de har treffende og gode kommentarer. Jeg ser ikke helt logikken bak at man trenger å fronte ekstreme synspunkter for å være underholdende.

 

Nevertheless the fact that america's democracy has always been more raucous and wider in scope than jante law-loving norway only serves as fodder for norwegian politicians and media. This always gives a distorted image of the USA, but in my mind is an example of freer speech and more genuine public discourse, a trademark of a vibrant democracy. Government is more commonly seen as the problem, not the solution and all sides are keen to express their discontent in ways uncommon to our european friends.

Jeg synes ikke ekstremisme er et positivt tilskudd i en politisk debatt. Kall meg gjerne "jantete" eller "konsensusorientert", men jeg har virkelig ikke noe til overs for ekstremisme i noen som helst slags retning. Jeg foretrekker balanserte, gjennomtenkte uttalelser og forslag, som det faktisk er noen sjanse for at man får gjennomslag for. Selvfølgelig er jeg ikke for å forby uttalelser av ekstremistisk karakter, jeg er ingen motstander av ytringsfriheten, men jeg ser ikke på det som positivt at politisk debatt blir forsøplet av useriøse og feilaktige uttalelser.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Da ser det ut som Stoltenberg snur i den såkalte biodisel-saken.

 

Etter den sviende biodiesel-saken i fjor høst, har Jens Stoltenberg bestemt seg for å droppe økt biodieselavgift.

Det får VG bekreftet fra flere godt informerte kilder.

 

Dermed tar Stoltenberg helomvending og går i statsbudsjettet helt bort fra det som var planen i fjor, nemlig å skru opp biodieselavgiften for fullt.

 

- Hvis VGs opplysninger er riktige, tyder dette på at regjeringen hører på argumenter og ikke bare lar det gå prestisje i saker, sier Einar Håndlykken, leder av klimaorganisasjonen Zero.

Lenke til kommentar
- Hvis VGs opplysninger er riktige, tyder dette på at regjeringen hører på argumenter og ikke bare lar det gå prestisje i saker, sier Einar Håndlykken, leder av klimaorganisasjonen Zero.

 

Neppe. Arbeiderparti' endrer bare mening når ting går så langt at det skader Partiet. Det har ikke tilkommet ny informasjon verken i biodiesel-saken eller kraftlinje-saken. Det eneste nye er økt press fra befolkningen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trekker du virkelig fram Glenn Becks program som et eksempel på at Fox News er lite ekstremt? Det er mulig jeg bare har fått et skjevt inntrykk av ham fordi utvalget av klipp jeg har sett av ham er de mest drøye, men jeg kan ikke under noen omstendigheter se hvordan han skal være en representant for det moderate. Jeg synes faktisk Glenn Beck er verre en Bill O'Reilly, han er kanskje hakket mer moderat enn Ann Coulter, men det skal da virkelig ikke så mye til.

I likhet med Heilage har jeg en del historie på et amerikansk nettfora, der den politiske debatten er ganske heftig. Du finner det meste der, fra svenske kommunister til libertanere på ytterste høyre fløy av GOP. Selv blant de mest høyreorienterte er det normal kotyme å omtale Glen Beck som "batshit insane". Med forbehold for at ordbruk i det engelske språket tidvis er litt vel utbrodert, og at særlig amerikanere kan være litt vulgære.. så sier det sitt.

 

Tea Party-bevegelsen er på mange måter en noe overdrevet virksomhet. Som vi sier her oppe i nord, mykje bæ, mæn lite ull.

 

Å kalle Glen Beck en representant for det politiske Høyre i USA er som å kalle Onar Åm en representant for de borgerlige partiene i Norge. Altså mildt sagt en overdrivelse.

 

Samtidig har Beck en voksende tilhengerskare. Beck og hans glade kumpaner (som Palin, verdens morsomste Palin, som John Cleese kaller henne) er populære blant den mest fundamentalistiske delen av den republikanske basen. Problemet er likevel at selv om vi ofte får et annet inntrykk, er de fleste amerikanere sentrister. Høyreorienterte sentrister, men still. Jeg tror ikke vi får se en splittelse av the Grand Old Party i nærmeste fremtid. Men det er en reell mulighet over tid. Tea Party-bevegelsen klarer ikke å skape en troverdig presidentkandidat til neste valg (med mindre Palin beveger seg en tædd mot venstre, og da blir hun mer en sentrist), men de kan klare å gjøre det bra i enkelt senat-race og kongressdistrikt. Og da tar de ikke velgere fra demokratene, men fra republikanerne.

 

Det er mulig at vi vil få folk fra Tea Party-bevegelsen som figurer i huset og senatet. Men hva blir veien videre? Jeg har mine tvil for at de klarer å skape en forent front i lengden, og da ender vi muligens opp med en gjeng rablende gale kristenfundamentalister som er erkekonservative både økonomisk og verdimessig, på den ene siden, og mer tradisjonelle libertanere (Beck minus galskapen) på den andre siden. Og da blir det kanskje litt kaos.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...