Gå til innhold

Modding / Jailbreaking av PS3


InsertNumLock

Anbefalte innlegg

1up

 

"The move, though, seems more punitive than preventative; the fact remains the root key is out in the open, and striking back at Hotz and fail0verflow -- while probably justified under the law -- likely won't in itself do much to counter whatever consequences this chain of events will lead to. As for what more Sony will do to attempt to repair the PS3's security going forward, that still remains to be seen. "

Uten å ha lest kilden: Veldig skeptisk til at de har noe på fail0werflow, som kun har funnet en måte å få linux/OtherOs tilbake på etter at Sony (rettstridig, i hvert fall etter europeisk forbrukerrett) fjernet funksjonen, og det er sannsynlig at det er dekket av Fair Use-prinsippet i USA og, j.f. den nylige dommen der borte som gjaldt modifisering (av xbox1? huker ikke).
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Veldig skeptisk til at de har noe på fail0werflow, som kun har funnet en måte å få linux/OtherOs tilbake på etter at Sony (rettstridig, i hvert fall etter europeisk forbrukerrett) fjernet funksjonen, og det er sannsynlig at det er dekket av Fair Use-prinsippet i USA og, j.f. den nylige dommen der borte som gjaldt modifisering (av xbox1? huker ikke).

Det er vel USA's Digital Millennium Copyright Act som er den mest relevante, der all uautorisert bryting av kryptering er forbudt, uansett formål eller hvor enkel prosedyren var.

Lenke til kommentar

Veldig skeptisk til at de har noe på fail0werflow, som kun har funnet en måte å få linux/OtherOs tilbake på etter at Sony (rettstridig, i hvert fall etter europeisk forbrukerrett) fjernet funksjonen, og det er sannsynlig at det er dekket av Fair Use-prinsippet i USA og, j.f. den nylige dommen der borte som gjaldt modifisering (av xbox1? huker ikke).

Det er vel USA's Digital Millennium Copyright Act som er den mest relevante, der all uautorisert bryting av kryptering er forbudt, uansett formål eller hvor enkel prosedyren var.

 

Det er vel ikke helt riktigt. Jailbraiking av mobiltelefoner er blitt lovlig, og uten jeg vil satse hus og hjem på det, vil jeg tro at jailbreaking av ps3 kan bli lov med de samme argumenter.

 

Jeg skal ikke hevde å være objektiv i saken da jeg selvsagt håper Sony taper saken, men jeg kan med beste vilje ikke skjønne at det ikke skulle gå inn under 'fair use' at jeg nå kan legge egne applikasjoner inn på ps3'en som jeg har kjøpt og betalt.

 

Jeg jobbet tidligere i 4 år som utvikler i spillindustrien og skjønner hvilken skade organisert piratkopiering av spill kan føre til - for til syvende og sist er jo ens egen lønn avhengig av at folk betaler for produktet. Det er dog ikke det som er saken her. Saken er om det er du eller Sony som eier din ps3. Hvis det er din, skal du selvsagt ha lov å gjøre med den hva du vil.

Lenke til kommentar

Det er vel ikke helt riktigt. Jailbraiking av mobiltelefoner er blitt lovlig, og uten jeg vil satse hus og hjem på det, vil jeg tro at jailbreaking av ps3 kan bli lov med de samme argumenter.

Nettopp. Fair Use trumfer DMCA. Det samme gjør Free Speech, som også har blitt påberoprt med hell når det gjelder kildekode.

 

Dessverre er det slik at USA har et fullstendig ikke-fungerende rettssystem som gjør at det aldri er et spørsmål om hvorvidt du er skyldig eller ikke i et sivilt søksmål, men om hvorvidt du har råd til en advokat - eller gode nok advokater i enkelte tilfeller. Derfor får man gjerne det inntrykket at DMCA kan brukes til alt. Ofrene slipperbilloigere unna med å betale en bot på et par tusen dollar, enn de ville gjort om de hadde hyret advokat. Heldigvis har Hotz fått seg advokat, og de medlemmene av team fail0werflow bor vel ikke i USA.

Lenke til kommentar

Nettopp. Fair Use trumfer DMCA. Det samme gjør Free Speech, som også har blitt påberoprt med hell når det gjelder kildekode.

Det var da ikke Fair Use som gjaldt her da, som kun har med å gi folk rett til å bruke en begrenset del av et åndsverk, uten å be rettshaver om lov, til kritiske, forsknings/utdannings, eller satiriske publikasjoner. Grunnen til at Apple ikke vant fram mot jailbreaking av iPhone var visst at retten mente at siden det ikke ble gjort for å få uautorisert tilgang til beskyttede åndsverk, så var åndsverkloven, som DMCA er en del av, irrelevant. Men så har jo Sony her bestemt seg for å saksøke for alt mellom himmel og jord, så hvem vet hva som kommer ut av dette.

Lenke til kommentar

Er det mulig å jailbreake 3.50 nå?? Ser man må ha denne for å spille Gran Turismo

 

Kan vel Jailbreake alle versjonene nå.

 

Noen som har en god guide til hvordan man går fram? kjøpte meg et e3 usb kort. Men guiden deres var ubrukelig syns jeg. Om noen har en god guide på downgrade / jailbreak og hvordan man går fram med å legge inn spill hadde dette vært supert <3

 

Trenger ikke å downgrade eller bruke usbkort nå lengre.

Lenke til kommentar

Det kalles gjerne fair use når det gjelder bruk av ting til andre ting enn de er ment til og, men det er ikke opphavsrettsregelen det er snakk om.

 

Kom de til at DMCA ikke var relevant fordi formålet ikke var pphavsrettsbrudd? Trodde de ulike forbudene i DMCA stod på egne ben og jeg. Jaja.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

For å spille spill fra harddisk (aka. backup) er det fortsatt Jailbreak fra USB dongle på 3.41 som gjelder.

 

Det at enkelte her har en trang til å brette ut siste nytt fra PS3 hacke-verden endrer ikke på at det ikke er lagt til rette for spilling av backup på 3.50 og oppover enda. Men det jobbes vel på spreng, så det er bare et tidspørsmål, men det er en annen sak.

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...