Gå til innhold

Modding / Jailbreaking av PS3


InsertNumLock

Anbefalte innlegg

Som mange sikkert har fått med seg har det nå kommet en fungerende jailbreak for PS3.

 

Hva er jailbreak og hva kan det brukes til?

Jailbreaken er hvcodes som overskriver de kodene systemet sender ut. Noe som tilater en å feks angi at maskinen skal se etter et spill fra en minnepinne.

Eller at den skal kjøre et 3parts program. Dette gjør at man kan kjøre homebrews på maskinen, ta backup av blu-ray platen og lagre på systemet/ekstern harddisk osv.

 

Ferdigprodukter:

Det aller første releaset var en USB Dongle som gikk under navnet PSJailbreak http://psjailbreak.com/

Den skal angivelig bli masseprodusert og selges via diverse nettsider. Pris blir nok satt ganske høyt siden dette er et ut av boksen produkt, og fungerer med en gang du setter det i PS3en.

 

I tillegg til PSJailbreaken har det også begynt å dukke opp en del cloner som har samme funksjon.

- X3Jailbreak

- PS3Stinger

- PS3Key

- PS3liberator

 

Spesifikasjon for ferdigproduktene(PSJailbreak):

 

PS Jailbreak is a USB plug and play solution that installs in seconds, keeping your valid warranty seal in tact.

 

Easy to use installer and GUI takes you step by step.

 

Compatible with all production models FAT and SLIM. Supports all regions: USA, JAP, PAL and KOREA

 

PS Jailbreak disables forced software updates and will never brick your console.

 

Supports all games (it does not allow backups of bluray movies , dvd movies , or past consoles games)

 

Backup games to your internal hard drive or external hard drive through USB, and boot directly off GUI. Eliminating the need for expensive blueray burners and costly blank media.

 

Play backups off your hard drives 2x as fast as off the blueray drive. This eliminates lags and glitches to provide you with smoother game play.

 

Open up your console to a new generation of homebrew applications. Load homebrew apps/games off any USB hard drive/flash drive.

 

Fully updatable with new features/updates by connecting PS Jailbreak to any computers USB port.

 

 

Angående ferdigproduktene. Er en del folk fra andre forum som har fått det for seg at man kan bruke en vanlig USB pinne sammen med PSGroove. Vil bare konstantere at dette ikke fungerer.

 

Gjør det selv:

I tillegg til disse ferdigproduktene har det også blitt lansert en open source kode som man selv kan compile og legge inn på en programmerbar usb chip.

Dette vil i lengden være mye billigere, og lettere å oppdatere.

Navnet på prosjektet er PSGroove/PSFreedom.

 

Følgende chipper har så langt blitt testet og skal fungere:

- AT90USB162

- AT90USB646

- AT90USB647

- AT90USB1286

- AT90USB1287

- ATMEGA32U4

 

Også viktig å bemerke seg at chippene i listen kun spesifiserer navnet på chippen, som alene ikke er nok til å jailbreake.

Chippen må være koblet til feks et USB test board.

AT90USBKEY.jpg

På bildet over brukes AT90USB1287. (sort chip)

 

Folk har begynt å porte funksjonene over mobiler og diverse, for øyeblikket så kan følgende utstyr benyttes for å jailbreake:

 

- Mobiltelefoner

- PSP

- Teensy USB Development Board

- BlackCat

- Olimex AVR-USB-162

- ATMEL - AT90USBKEY - EVALUATION KIT, AVR, USB

- OpenKubus

- xplain

- Dingo A320

- MinimusUSB

- USBTiny Mkii Programmer - Selv har jeg gått til innkjøp av denne. Ble sendt i dag, så jeg håper jeg har den om ikke så lenge.

- jtag programmer

-

 

Ryktes at musclenerd, han som var med på å jailbreake iOS 4 driver å porter jailbreaken til iPhone. Kan bli spennende.

 

"a team is working on getting the hex onto a ps3 controller? I find that very interesting, if possible. I've got 4 ps3 controllers, wouldn't mind sacrificing one I don't think."

 

--------

 

Fremgangsmåter for å få selve jailbreaken inn på de forskjellige aparatene er forskjellig.

Har du feks en BlackCat liggende hjemme så søker du på BlackCat + PS3 på google så er du garantert å finne noe.

 

--------

 

Homebrew/Tools:

- PSGroove [ Open Source Jailbreak for AT90USB og microcontrollere ]

- PSFreedom [ PSGroove port for mobiltelefoner ]

- PS3 FTP Server [FTP tilgang til PS3]

- PS3 Super Nintendo Emulator

- Open Manager [samme funksjon som den orginale PS Manager bare open source]

- Flex Manager [mod av Open manager]

 

 

--------

 

Linker:

PSGroove Compatible Boards - Liste over utstyr som fungerer med jailbreaken.

PSGroove - Open Source PS - JailBreak PS3 Exploit is Released! - Fortløpende oppdatering på ps3 news forumet

Endret av Hille
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer an på hva man bruker jailbreaken til det.

Feks så har man mulighet for å ta backup av spillene man har kjøpt, slik at dem lagres på disken i maskinen.

Fordeler med det er at man får mindre loadtime, trenger ikke å være redd for platene osv.

Forøvrig så kan man også legge inn XBMC uten noe hokuspokkus. Før kunne man gjøre dette via Linux delen som Sony etterhvert fjernet.

Nå kan man emulere dette direkte. Playstationen er en mektig maskin som kan brukes til så mangt som ikke trenger å være ulovlig.

Lenke til kommentar

Syns det er bra at det begynner å komme litt ekstra til PS3. Skulle gjerne sett at jeg kunne kjørt spillene mine fra HDD pga kjappere loading og å slippe å bytte plate. Skulle gjerne hatt emulatorer til feks N64 på PS3n min. Spill har jeg råd til å kjøpe selv, så piratkopiering holder jeg meg unna. Syns personlig folk som kjøper slikt kun for å piratkopiere er stusselige folk. Tenk over at folk som lager spilla er avhengig av å få inn penger for å kunne lage flere spill.

Kommer dog ikke til å bytte noe av det bort mot å ikke spille online.

Håper nye spill som kommer krever en oppdatering online av maskina, noe som da hadde fjernet muligheten for slike ting. Selv om det er liten sjangs for at det noen gang kommer til å skje.

Lenke til kommentar

Selvsagt tror jeg ikke det. Hva tar du meg for?

Sa at det hadde vært morsomt. Har selv blandt annet Nes tilkoblet tv, ikke at den brukes så mye. Har man en konsoll selv føler jeg at det er mere lov å kunne bruke en emulator. Bare for å slippe å ha 5-6 maskiner tilkoblet tvn. Blir selvsagt ikke akkurat mye brukt lengre.

På den annen side tror ikke jeg at Nintendo taper store penger fordi folk spiller nes, snes N64 spill på emulator. Pengene tapes på spill som blir laget i dag til konsoller som er i salg idag.

Lenke til kommentar

Ikke eg heller, syns det er råttent å skulle manipulere en ellers så genial maskin til å gjøre ting den ikke er ment til å skulle klare/gjøre.

 

Det skjer med alle konsoller som regel. PS3 har derimot sluppet unna mye lengre enn andre.

 

Men som jeg har sagt i en annen tråd, dette vil ikke bli særlig stort på ps3 siden dagens ps3 eiere valgte ps3 fremfor 360 til tross for at 360 har mye piratkopiering.

 

Hadde man vært ute etter det så hadde man jo ikke kjøpt PS3 da men 360.

 

De aller, aller fleste av dagens ps3 eiere kommer ikke til å piratkopiere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...