Gå til innhold

Du har en gudegitt rett til å forsvare deg selv.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vil bare starte med å si at jeg forstår godt poenget ditt, især når du refererer til en så spesifikk og ubehagelig hendelse. Skjønner godt at pumpa føltes godt i hånden i den situasjonen..

 

Men jeg har reflektert litt over dette (da ift Politi og våpen), og min slutning er at dersom din "fiende" har våpen, må man ha våpen selv. Og de fleste kriminelle anser jo Politiet som sin "fiende". Og dersom man skal ha noe å "stille opp med" hvis politiet bærer våpen, må man ha våpen selv og. Det holder liksom ikke med ett sleivspark og ett dølaslag og ta beina fatt.

Dersom de kriminelle har pistol, så blir det ikke en EKSTRA sikkerhet å ha pistol selv, men heller et MUST. Uheldig situasjon?

 

Syns man kan trekke dette inn i det du nevner og. Dersom det er slik at man lett skal kunne ha våpen tilgjengelig, vil de jo si at våre "fiender" og vil ha våpen like lett tilgjengelig. Og som en påpekte før: de vil trene, og uansett være bedre, og mer hensynsløse. For det er jaggu ikke mange 2 barnsfedre som klarer å fyre av dødelige skudd......

 

Og du snakker om å BÆRE våpen. Ikke f***. Tenk om alle kunne hatt med seg en pistol når man er ute på byen.. haha. Da blir man jo GLAD om man "bare" får et ølglass i trynet, eller ett bittelite knivstikk i buken..

Jeg er ihvertfall glad for at dersom jeg dulter borti en på dansegulvet, så får jeg ikke en glock presset opp i nesa...

 

Jeg er veldig glad for at vi lever i et nesten våpenfritt land. Jeg er glad for at politiet ikke bærer våpen. Syns dog det er synd at de må gjennom en byråkratisk prosess for å kunne benytte dem når det trengs.

 

Men sier seg selv at om det blir "vanlig" med skytevåpen, så blir det vanlig med skytevåpen episoder, noe vi har relativt lite av her. "Høyt forbruk = større tilgang. Stor tilgang = høyere forbruk"

 

Og keep in mind: Guns dont kill people, people kill people. And most people is not to be trusted :)

 

PS: har du ikke sett Bowling for Columbine, så vil jeg anbefale det. Si hva du vil om Michael Moore, men denne er fin :)

 

Addon: Syns dog det er litt søtt at du kaller det en Gudegitt gave å kunne skyte folk :D hvor kristen var du sa du?

Endret av longsao
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du snakker om at dersom alle hadde tilgang til våpen så hadde de kriminelle også hatt det...

 

Det er selvsagt bare tull! De kriminelle har allerede lett tilgang på våpen og vet og bruke dem! De gir vel blanke i våpenlovem, de! Dersom du er villig til å voldta noen så er det vel null problem å bryte våpenlove også?!!

 

I det minste hadde vi jevnet ut oddsene ved å utstede ærlige, lovlydige og ansvarlige voksne mennesker med tillatelse til å bære skjult våpen. Da har i det minste "Elisabeth" på 1,65 og 50 kg en sjanse mot en 95 kilos voldtektsforbryter. I dag er det helt rått parti. Hun har ikke nubbesjans! Men dersom "Elisabeth2 har en 9mm pistol i hånda så vet jeg at selv hardbarkede kriminelle og voldtektsforbytere ville ha hentet fram en nyfunnen respekt for denne kvinnen på 50 kg. I dag VET de kriminelle at folk ikke har lov til å bære våpen. De vet at de sannsynligvis ikke vil møte noen motstand. De vet at de ikke har noe å være redd for....

 

Det er et overgrep mot "Elisabeth" at hun er fratatt sine rettigheter til å reellt beskytte seg selv.

 

P.S I USA er det bare en liten promille av de som har bæretillatelse som er innblandet i noen form for kriminalitet. Og vådeskudd er sjeldnere enn hva man skulle tro. Fordi de fleste væpnede ran og voldtekter blir det aldri noe av når de ser at offeret er bevæpnet.

 

Bare tenk deg scenarioet: "Elisabeth" blir forfulgt en mørk lørdagsnatt i november. Etter noen hundre meter starter overgriperen å rope etter henne, blir stadig mer truende og han haler innpå. Så i mangel på hjelp fra Politi og publikum, så tar "Elisabeth" rolig ut sin pistol av vesken sin så forfølgeren lett kan se at hun er bevæpnet. Han stopper brått, flakker litt nervøst med øynene og snur inn en sidegate og forsvinner. Våpen er meget avskrekkende og glimrende til å gjøre en farlig situasjon sikker på sekunder i de rette hender.

 

 

 

Om alle hadde hatt tilgang til våpen, så hadde voldtektsmennene og tyvene også hatt med seg våpen, noe du garantert ikke tenkte på når du skrev det her.

 

Den eneste forskjellen som faktisk fremkommer, er at de kriminelle vil legge seg i hardtrening for å bli flinke til å håndtere våpen, slik at de lovlydige ikke har noe å stille med når de står der med en pumpehagle de aldri har avfyrt.

 

Worst case scenario, kuler flyr i alle retningenr, du har mange skadde, mange involverte og en stor haug mennesker som blir drept pga drap/forsøk på drap av uskyldige, fordi de ikke kan håndtere våpen, og skyter mot ranere.

(se for deg en butikk midt på karl johan, det kommer væpnede ranere inn hovedinngangen, og de ansatta står og skyter mot dem, og kulene flyr ut av inngangspartiet og ut på gaten).

 

Nei jeg tror jeg helt fint klarer meg uten.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Hardanger76:

Først og fremst, velkommen til forumet :)

 

Hvorfor hadde ikke innbruddstyvene du snakker om hagle, AG3 og håndgranater om de har så lett tilgang på det?

Hvorfor har stort sett ingen vanlige kriminelle dette i Norge?

Endret av aklla
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hadde for noen år siden problemer med noen i et belastet miljø som var ute etter meg. I den forbindelse fikk jeg tilbud om få låne en hagle "uten dåpsattest" som han som hade den så fint kalte det. Jeg takket høflig nei. Hvorfor? Fordi hvis jeg hadde hatt den så kunne jeg kommet i en situasjon der jeg hadde måtte bruke den. Jeg har ikke lyst til å havne i en situasjon der jeg "må" ta et liv.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Så en tyv bryter seg inn i huset deres. Dere låser dere inne på soverommet, tyven stjeler PC, TV og lignende og stikker før politiet kommer. Kjipt.

 

Så en tyv bryter seg inn i huset deres. Dere prøver å skremme han bort med at dere har våpen, og får våpenskudd tilbake. Din kone får et skudd i halsen og dør. Kjipt.

 

Satt på spissen, selvsagt, men det er fullt mulig. Om noen vil rane huset mitt uten å drepe noen, værsågod. Jeg orker ikke å gamle liv og helse på noen gjenstander.

 

Og voldtekter i byen kan forebygges på andre måter enn dødlige våpen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tror ikke mer våpen er løsningen.

 

Ved innbrudd i hjem er det masse ma kan gjøre for å forhindre det.

 

- Skrikende alarm, de aller fleste tyver vil bli redde og stikke.

- Lyskastere rundt huset med sensor (om du bor på landet)

- Softgun som ser ut som ekte våpen, dreper ikke, men ser ekte ut.

Og mye mer.

Ja det koster penger, men det gjør våpen også.

 

 

Og argumentet mot at Tyver har tilgang til våpen den dag i dag.

Det er riktig, men somregel har dem ikke med våpen pga folk flest ikke har våpen.

Om det blir vanlig at folk har våpen vil tyver også i mye større grad ha med våpen.

Lenke til kommentar

 

- Softgun som ser ut som ekte våpen, dreper ikke, men ser ekte ut.

Ikke så lurt. Om jeg står med en kniv i handa og tror du har et ekte våpen rettet mot meg så vil jeg ikke ha noe å tape om jeg tror du kommer til å bruke det. Dermed kan du fort ende opp med en kniv i halsen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Så en tyv bryter seg inn i huset deres. Dere låser dere inne på soverommet, tyven stjeler PC, TV og lignende og stikker før politiet kommer. Kjipt.

 

Så en tyv bryter seg inn i huset deres. Dere prøver å skremme han bort med at dere har våpen, og får våpenskudd tilbake. Din kone får et skudd i halsen og dør. Kjipt.

 

Satt på spissen, selvsagt, men det er fullt mulig. Om noen vil rane huset mitt uten å drepe noen, værsågod. Jeg orker ikke å gamle liv og helse på noen gjenstander.

 

Og voldtekter i byen kan forebygges på andre måter enn dødlige våpen.

 

Du tror kanskje raneren har med seg en kontrakt hvor han lover å ikke voldta kone/datter om du bare er en pasifistisk snill liten gutt? Signer her og jeg lover å ikke voldta eller bruke vold, med vennlig hilsen ransmannen.

Lenke til kommentar

 

- Softgun som ser ut som ekte våpen, dreper ikke, men ser ekte ut.

Ikke så lurt. Om jeg står med en kniv i handa og tror du har et ekte våpen rettet mot meg så vil jeg ikke ha noe å tape om jeg tror du kommer til å bruke det. Dermed kan du fort ende opp med en kniv i halsen.

Hva om du tror jeg bare truer deg?
Lenke til kommentar

 

- Softgun som ser ut som ekte våpen, dreper ikke, men ser ekte ut.

Ikke så lurt. Om jeg står med en kniv i handa og tror du har et ekte våpen rettet mot meg så vil jeg ikke ha noe å tape om jeg tror du kommer til å bruke det. Dermed kan du fort ende opp med en kniv i halsen.

Hva om du tror jeg bare truer deg?

Hvis jeg tror du bare truer meg så hadde jeg gått bort til deg med kniven og fått deg til å slippe våpenet. Din makt bak et våpen forsvinner i det jeg tror du ikke vil bruke det.
Lenke til kommentar

 

- Softgun som ser ut som ekte våpen, dreper ikke, men ser ekte ut.

Ikke så lurt. Om jeg står med en kniv i handa og tror du har et ekte våpen rettet mot meg så vil jeg ikke ha noe å tape om jeg tror du kommer til å bruke det. Dermed kan du fort ende opp med en kniv i halsen.

Hva om du tror jeg bare truer deg?

Hvis jeg tror du bare truer meg så hadde jeg gått bort til deg med kniven og fått deg til å slippe våpenet. Din makt bak et våpen forsvinner i det jeg tror du ikke vil bruke det.

Hva om du tror jeg vil bruke det med mindre du stikker?
Lenke til kommentar

Husker vi snakket om dette på skolen, gikk salg service og sikkerhet, go vi snakket om dette i en time i sikkerhet. (jeg sto på mot siden, akkurat som jeg gjør nå), uansett, Læreren vår sa det at en av grunnene til at vektere som driver med pengetransport i dag ikke har med seg våpen, (eventuelt pepperspray, usikker på det punktet) er at da kommer bare ranerne med større våpen.

 

Det Frostraven snakker om anngående terrorbalanse er noe man burde tenke på.

 

Og igjen, det er forskjell på tyver og ranere sånn som Frostraven også sier, og jeg vil heller at en småruset tyv med abstinenser skal bryte seg inn i leiligheten med en kniv enn med en pistol.

Lenke til kommentar

 

 

- Softgun som ser ut som ekte våpen, dreper ikke, men ser ekte ut.

Ikke så lurt. Om jeg står med en kniv i handa og tror du har et ekte våpen rettet mot meg så vil jeg ikke ha noe å tape om jeg tror du kommer til å bruke det. Dermed kan du fort ende opp med en kniv i halsen.

Hva om du tror jeg bare truer deg?

Hvis jeg tror du bare truer meg så hadde jeg gått bort til deg med kniven og fått deg til å slippe våpenet. Din makt bak et våpen forsvinner i det jeg tror du ikke vil bruke det.

Hva om du tror jeg vil bruke det med mindre du stikker?

Nå blir det fryktlig mye hvisomatte og dersomatte. Poenget mitt er at du hadde risikert å eskalere en situasjon unødvendig og muligens uforsvarlig langt.
Lenke til kommentar

 

 

- Softgun som ser ut som ekte våpen, dreper ikke, men ser ekte ut.

Ikke så lurt. Om jeg står med en kniv i handa og tror du har et ekte våpen rettet mot meg så vil jeg ikke ha noe å tape om jeg tror du kommer til å bruke det. Dermed kan du fort ende opp med en kniv i halsen.

Hva om du tror jeg bare truer deg?

Hvis jeg tror du bare truer meg så hadde jeg gått bort til deg med kniven og fått deg til å slippe våpenet. Din makt bak et våpen forsvinner i det jeg tror du ikke vil bruke det.

Hva om du tror jeg vil bruke det med mindre du stikker?

Nå blir det fryktlig mye hvisomatte og dersomatte. Poenget mitt er at du hadde risikert å eskalere en situasjon unødvendig og muligens uforsvarlig langt.

 

Støtter den. Skal du eskalere en situasjon må du også ha muligheten til å følge opp hvis han følger på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...