Gå til innhold

Få reps ødelegger skjelettet?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det å knuse betong osv. er hundre prosent teknikk, men selvfølgelig er du en råtass med store hender og høysmerteterskel så gjelder vel styrke, men det gjelder å være kjapp, treffe sentrert og smelle i all kraft med en banenbøyd hand.

 

Driver ikke med dette selv, men har vært borti det. Er du interessert i å lære det så er markeringssporten karate veien å gå. Vil ikke anbefale sporten til et eneste menneske som lever på denne jorden i og med at den er ubrukelig og bortkastet tid etter min formening. Like ubrukelig som å kunne rafting, det er for interesserte innen slagteknikk :)

Lenke til kommentar
Fikk netopp høre fra egentrenningssjefen (els.) på elixia at få reps 6 eller mindre kun er for Veldig godt trente folk som er absolutt ferdig med vokseperioden (20++) og for en 18-åring som meg så var dette noe jeg ikke måtte finne på. Hvis ikke ødelegger det skjelletet. Etter alt jeg har lest så er jo dette riv ruskende galt?

Kan det være han sa: «Ikke tren med så høy belastning at du bare greier seks reps så lenge du ikke er fullt utvokst, greier du omtrent dobbelt så mange reps er du på en mindre skadelig belastning i vekstperioden.» ?

 

Uten at jeg skal påskryte meg kunnskaper innen kunsten å plukke opp tunge ting :tease: så høres dette logisk ut for meg, og jeg tar heller annenhåndssitater med en stor mengde salt enn å kalle noen kunnskapsløse før jeg vet mer detaljert hva de har sagt.

Lenke til kommentar

Veldig ofte så er de som starter å trene før de er seksten med tunge belastninger lavere enn de som starter etter. Samme med de som bor på landet kontra de som bor i byen. Skal se om jeg finner kilder på dette. Bare så en artikkel av VG for noen måneder siden som sa at de som bor på østkanten trener mer enn de som bor på vestkanten i Oslo og der sto det også generelle sammenligninger.

 

Skal ikke si noe sikkert, det er jo VG..

Endret av Balto
Lenke til kommentar

i og med at den er ubrukelig og bortkastet tid etter min formening. Like ubrukelig som å kunne rafting, det er for interesserte innen slagteknikk :)

 

Da kan du jo likegodt si at muskelbygging også er helt totalt bortkastet tid og ubrukelig ;)

 

Nei, for det er med på å bygge deg og ditt velvære, få deg i bedre form osv. Karate er ikke hard trening, ei heller er det særlig nyttig i hverdagen på noen som helst måte annet enn for oppvisning og markering. Det er jo tross alt en markeringssport til likhet med taekwondo.

Lenke til kommentar
Fikk netopp høre fra egentrenningssjefen (els.) på elixia at få reps 6 eller mindre kun er for Veldig godt trente folk som er absolutt ferdig med vokseperioden (20++) og for en 18-åring som meg så var dette noe jeg ikke måtte finne på. Hvis ikke ødelegger det skjelletet. Etter alt jeg har lest så er jo dette riv ruskende galt?

Kan det være han sa: «Ikke tren med så høy belastning at du bare greier seks reps så lenge du ikke er fullt utvokst, greier du omtrent dobbelt så mange reps er du på en mindre skadelig belastning i vekstperioden.» ?

 

Uten at jeg skal påskryte meg kunnskaper innen kunsten å plukke opp tunge ting :tease: så høres dette logisk ut for meg, og jeg tar heller annenhåndssitater med en stor mengde salt enn å kalle noen kunnskapsløse før jeg vet mer detaljert hva de har sagt.

 

Det var spesifikt å ikke trene med så få reps, ikke nødvendigvis å ikke klare flere.

Lenke til kommentar

 

 

Nei, for det er med på å bygge deg og ditt velvære, få deg i bedre form osv. Karate er ikke hard trening, ei heller er det særlig nyttig i hverdagen på noen som helst måte annet enn for oppvisning og markering. Det er jo tross alt en markeringssport til likhet med taekwondo.

 

Poenget mitt var at du må snakke for deg selv, for hva som er "nyttig" eller gøy for andre er helt subjektivt fra person til person da alle har forskjellige interesser her i livet.

Lenke til kommentar

 

 

Nei, for det er med på å bygge deg og ditt velvære, få deg i bedre form osv. Karate er ikke hard trening, ei heller er det særlig nyttig i hverdagen på noen som helst måte annet enn for oppvisning og markering. Det er jo tross alt en markeringssport til likhet med taekwondo.

 

Poenget mitt var at du må snakke for deg selv, for hva som er "nyttig" eller gøy for andre er helt subjektivt fra person til person da alle har forskjellige interesser her i livet.

 

Gøy er ikke det samme som nyttig. Vet ikke hvorvidt dataspill er nyttig for nerders hverdag i form av praktiske formål i den daglige og praktiske verden.

Lenke til kommentar

Hvilket tema? Jeg prøvde å få frem et poeng om at hva andre vil gjøre, er helt subjektivt, men du er bare totalt rævhål.

 

Jeg melder meg ut av diskusjonen, orker ikke bruke tid og energi på barnslige folk som skal være så pirkete bare for å være drittsekk.

Endret av baBuShKa
Lenke til kommentar

Kan jo bidra selv med litt her :

 

Når det gjelder å løfte for tungt i ung alder så kan dette potensielt påvirke skjelletet og jeg kan se for meg at utrente personer som ikke har drevet mye med idrett kan være i faresonen ,spesielt om det skjuler seg noen problemer også (elendig ernæring, sykdom etc).

Sånn sett støtter jeg fullt ut en person som anbefaler unge idrettsutøvere til å heller ta flere repetisjoner og setts enn å fokusere på tung vekt da dette fort kan få uheldige konsekvenser for en som er uerfaren.

 

Når det gjelder beintetthet så er det fult mulig å trene dette opp, i kampsport så har vi brukt en trekjegle (med et spesielt mønster) til å masere leggene med , dette gjorde at disse ble både sterkere og tålte ber smerte. Samme med knyttnevene.

Finnes vel flere metoder som kan hjelpe med dette, men riktig belastning over tid vil nok hjelpe benstyrken antar jeg (selvsagt korriger meg om noen har fakta her).

Lenke til kommentar

Japanske stilarter. Jeg snakker om hva som er nyttig, du snakker om hva som er gøy eller hva andre VIL gjøre. Jeg nevner bare faktum at det er ubrukelig.

Det er ikke ubrukelig, det er som tidligere nevnt subjektivt. F.eks kondisen min har aldri vært bedre enn da jeg trente teakwondo aktivt.

Lenke til kommentar

Det blir veldig uklart det du skriver her malvado. Få reps tenker du f.eks. på 5x5? Så du mener at en 15-åring f.eks. ikke burde trene med få reps? A la Stronglifts 5x5?

 

5 reps er få, 12-15 ville jeg absolutt anbefalt for unge nybegynner. Dette spesielt pga de har lett for å bli overivrig og skal imponerer jenter eller venner ved å øke vektene over evne. I en start fase på 8-10 uker, ville jeg sagt 12-15 før de etter det kunne gått over på lavere, 8-10.

Lenke til kommentar

Eg har kun drive med styrketrening sidan eg var 17 (ca 1 - 1,5år) så kan ikkje skryte på meg stort med kunnskap anna enn det eg har lest på forum rundt omkring.

Eg har også lært det frå eg starta med styrketreninga, at å holde seg mellom 10 og 12 repitisjonar gav minste skaderisiko pågrunn av belastning og teknikk (lettare å utføre rektig teknikk ved mindre belastning).

 

Sjølv om ingen har spurt om det, så legger eg ut ein link til ein artikkel der det står eit fint program for dei som ynskjer muskelmasse: http://www.iform.no/pub/art.php?id=244

Der står det også om 'hyperplasima' og kva slags funkjon den har, samt eit program over 4 dagar i veka for 'maksimal' muskellvekst. Sjølvsagt oppfulgt med eit bra kosthold.

Lenke til kommentar

Det blir veldig uklart det du skriver her malvado. Få reps tenker du f.eks. på 5x5? Så du mener at en 15-åring f.eks. ikke burde trene med få reps? A la Stronglifts 5x5?

 

En 15 åring bør definitivt ikke løfte a la stronglifts hvor en går etter opp til 90-95% av det man kan løfte maks og heller sørge for lavere vekt og flere repetisjoner.

Sannsynligvis så holder faktisk egenvekt til å få en flott kropp i tenårene og om man ønsker å bli stor (aka bodybuilder) så er dette noe man kan velge i voksen alder når kroppen er klar for det.

 

Har man trent seg opp over tid (man ikke er uerfaren lenger og har trent opp skjelletet på kanskje 1 års tid? ) så antar jeg at det ikke er like risikabelt å løfte tyngere, men dette kan fortsatt være uheldig for et skjellett som ikke er ferdigutviklet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...