Gå til innhold

Få reps ødelegger skjelettet?


Anbefalte innlegg

@Ondskap: Man lærer seg så absolutt teknikken før man begynner med belastning f.eks. hvis man starter med SL 5x5, ettersom man starter med bare stanga i benk og knebøy.

 

Malvado: Selvsagt skal jeg bøye meg for folk som har mer erfaring, selv er jeg ganske ny når det kommer til styrketrening. Men, vil gjerne ha noe nyere kilder som viser til dette. F.eks. så var det ikke lenge siden styrketrening ikke var anbefalt for folk i vokseperioden i det hele tatt. I den senere tid har styrketrening (dog med litt flere reps) blitt anbefalt for barn ned i 10-års alderen hvis ikke jeg husker feil i sverige. det er ventet at denne anbefalingen snart kommer til Norge også.

 

Biskop: Nå snakker jeg ikke om tullinger uten selvdisiplin.

 

Johndoemakt: vil du ikke høre etter så får det være opp til deg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

@Ondskap: Man lærer seg så absolutt teknikken før man begynner med belastning f.eks. hvis man starter med SL 5x5, ettersom man starter med bare stanga i benk og knebøy.

 

Malvado: Selvsagt skal jeg bøye meg for folk som har mer erfaring, selv er jeg ganske ny når det kommer til styrketrening. Men, vil gjerne ha noe nyere kilder som viser til dette. F.eks. så var det ikke lenge siden styrketrening ikke var anbefalt for folk i vokseperioden i det hele tatt. I den senere tid har styrketrening (dog med litt flere reps) blitt anbefalt for barn ned i 10-års alderen hvis ikke jeg husker feil i sverige. det er ventet at denne anbefalingen snart kommer til Norge også.

 

Biskop: Nå snakker jeg ikke om tullinger uten selvdisiplin.

 

Johndoemakt: vil du ikke høre etter så får det være opp til deg.

 

Barn starter jo trening mye tidligere enn 10 års alderen. De fleste går på turn, svømming, ishockey fra tidlig alder (jeg spilte selv ishockey som 6 åring) Disse 3 idrettene består av trening for hele kroppen. Nå skal det sier at mye av det er bare for gøy, men fremdeles. Trening blir det!

 

Når det gjelder at barn ikke burde trene mens de enda er under utvikling, tror jeg dette er et lite forsket område. Mye av grunnen til de fleste studioer har nedre grense er med tanke på skade og feil bruk. Barn/ungdom er ofte ivrig og vil ikke være dårligere enn voksne noe som kan føre til skader. Og jo, dette gjelder de fleste ungdommer! De har ikke et mål for treningen, og dermed blir det fort at de bare setter på evig med vekter og løfter. Har både sett og delvis gjort det selv.

 

Styrketrening med egen kroppsvekt som motstand er den beste form for trening for barn og ungdom (mener jeg), derfor er turn en veldig bra idrett å sende dine barn. En trening som stimulerer hele kroppen på en sunn måte. Det som fort kan være farlig med styrketrening, er at de trener for isolert, noe som gjør at musklene er så sterke at de kan hemme veksten. Kroppen er utrolig tilpasningsdyktig, men når den skal vokse, så kan de ende med at den vokser feil vei ved for mye motstand.

Lenke til kommentar

SÅ forklar hvorfor det er blitt anbefalt til svenske barn å trene styrketrening? Tror du du har mer peiling enn det forskerne har? Og tross alt, det hadde ikke blitt anbefalt hvis det hadde vært noen som helst risiko.

 

At du stoler blindt på hva én såkaldt "forsker" sier, sier nok mer om deg enn om bIsk0p.

Det er også mange "forskere" som sier at dette ikke er anbefalt, foreløpig lønner det seg nok å være på den sikre siden her, altså ikke utøve styrketrening før man nærmer seg ferdig utvokst.

 

Just my 2 cents.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi har jo han enne forskeren som sa at mettet fett var dødsfarlig for oss og det var en kontakt mellom mettet fett og hjertesyskdommer. Det var en forsker i 1950. Han gjor om resultatene slik han ville at de selv skulle være. Verden gikk i sjokk og plutselig før du vet det må alt være "fettfritt". Mange nye studier viser akkurat det motsatte, mettet fett er ikke skadelig for oss. Det er heller å ikke bruke kroppen og sukker som er det mest skadeligste.

Lenke til kommentar

SÅ forklar hvorfor det er blitt anbefalt til svenske barn å trene styrketrening? Tror du du har mer peiling enn det forskerne har? Og tross alt, det hadde ikke blitt anbefalt hvis det hadde vært noen som helst risiko.

 

At du stoler blindt på hva én såkaldt "forsker" sier, sier nok mer om deg enn om bIsk0p.

Det er også mange "forskere" som sier at dette ikke er anbefalt, foreløpig lønner det seg nok å være på den sikre siden her, altså ikke utøve styrketrening før man nærmer seg ferdig utvokst.

 

Just my 2 cents.

 

Haha, han ene forskeren som overbeviste hele sverige og som snart overbeviser Norge? Det er neppe snakk om en forsker som har gjort det, ordla meg nok litt feil men trodde han skulle forstå det. Makan til idiot. Det er snakk om spesifikt styrketrening med vekter, f.eks knebøy.

 

Edit: Tror du virkelig ikke man er på den sikre siden hvis myndighetene i Sverige har anbefalt det? Ordla meg ikke feil nei, er bare du som er en idiot.

Endret av Zarfax
Lenke til kommentar

SÅ forklar hvorfor det er blitt anbefalt til svenske barn å trene styrketrening? Tror du du har mer peiling enn det forskerne har? Og tross alt, det hadde ikke blitt anbefalt hvis det hadde vært noen som helst risiko.

 

At du stoler blindt på hva én såkaldt "forsker" sier, sier nok mer om deg enn om bIsk0p.

Det er også mange "forskere" som sier at dette ikke er anbefalt, foreløpig lønner det seg nok å være på den sikre siden her, altså ikke utøve styrketrening før man nærmer seg ferdig utvokst.

 

Just my 2 cents.

 

 

 

Haha, han ene forskeren som overbeviste hele sverige og som snart overbeviser Norge? Det er neppe snakk om en forsker som har gjort det, ordla meg nok litt feil men trodde han skulle forstå det. Makan til idiot. Det er snakk om spesifikt styrketrening med vekter, f.eks knebøy.

 

Edit: Tror du virkelig ikke man er på den sikre siden hvis myndighetene i Sverige har anbefalt det? Ordla meg ikke feil nei, er bare du som er en idiot.

 

Det var vel snakk om at barn kunne trene styrke, men under tett oppfølging fra trener med tanke på teknikk og programmering?

Endret av b0berg
Lenke til kommentar

Japanske stilarter. Jeg snakker om hva som er nyttig, du snakker om hva som er gøy eller hva andre VIL gjøre. Jeg nevner bare faktum at det er ubrukelig.

Det er ikke ubrukelig, det er som tidligere nevnt subjektivt. F.eks kondisen min har aldri vært bedre enn da jeg trente teakwondo aktivt.

 

Sa ikke noe om taekwondo, sa noe om karate. Taek wondo inneholder i stor grad vending og hopping, høye spark og mye spenst motfor karate som er nærmest statisk. (Har gått en liten stund på dette).

 

SÅ forklar hvorfor det er blitt anbefalt til svenske barn å trene styrketrening? Tror du du har mer peiling enn det forskerne har? Og tross alt, det hadde ikke blitt anbefalt hvis det hadde vært noen som helst risiko.

 

Kilder?

 

Vi har jo han enne forskeren som sa at mettet fett var dødsfarlig for oss og det var en kontakt mellom mettet fett og hjertesyskdommer. Det var en forsker i 1950. Han gjor om resultatene slik han ville at de selv skulle være. Verden gikk i sjokk og plutselig før du vet det må alt være "fettfritt". Mange nye studier viser akkurat det motsatte, mettet fett er ikke skadelig for oss. Det er heller å ikke bruke kroppen og sukker som er det mest skadeligste.

 

Var nok en måte å forklare kolestrol på, om du vet hva det er.

 

En annen ting du bør tenke på er at for ca. 40-50 år siden trodde vi at det fantes gigantiske sjødyr i Mjøsa, utenfor Bergen osv. osv.

 

Dette tatt i betraktning så kan du ikke sammenligne fortidens studier med nåtidens. Du må nok komme med litt mer modne argumenter.

Endret av Balto
Lenke til kommentar

Balto som jeg har fått inntrykk av så er du bare i tråder for å lage kvalm?

 

uansett her kommer en kilde på det jeg har lest, selv om det først kom fra tn sitt blad drivkraft. http://www.vg.no/sport/artikkel.php?artid=542966

 

Det jeg vil frem til er at lett styrketrening er sundt for barn helt ned i ung alder, og at når man er ferdig med puberteten kan man så absolutt begynne med litt tyngre styrketrening. Dette er i motsetning til det folk flest har trodd tidligere, og tydeligvis noen tror fremdeles.

Lenke til kommentar

Japanske stilarter. Jeg snakker om hva som er nyttig, du snakker om hva som er gøy eller hva andre VIL gjøre. Jeg nevner bare faktum at det er ubrukelig.

Det er ikke ubrukelig, det er som tidligere nevnt subjektivt. F.eks kondisen min har aldri vært bedre enn da jeg trente teakwondo aktivt.

 

Sa ikke noe om taekwondo, sa noe om karate. Taek wondo inneholder i stor grad vending og hopping, høye spark og mye spenst motfor karate som er nærmest statisk. (Har gått en liten stund på dette).

 

Vel du nevnte Taekwondo her

Nei, for det er med på å bygge deg og ditt velvære, få deg i bedre form osv. Karate er ikke hard trening, ei heller er det særlig nyttig i hverdagen på noen som helst måte annet enn for oppvisning og markering. Det er jo tross alt en markeringssport til likhet med taekwondo.

så da tolket jeg det som du snakket om begge to kampsportene. Da mistolket jeg nok. Har ikke trent karate så kan ikke uttale meg der.

Lenke til kommentar

Balto som jeg har fått inntrykk av så er du bare i tråder for å lage kvalm?

 

uansett her kommer en kilde på det jeg har lest, selv om det først kom fra tn sitt blad drivkraft. http://www.vg.no/sport/artikkel.php?artid=542966

 

Det jeg vil frem til er at lett styrketrening er sundt for barn helt ned i ung alder, og at når man er ferdig med puberteten kan man så absolutt begynne med litt tyngre styrketrening. Dette er i motsetning til det folk flest har trodd tidligere, og tydeligvis noen tror fremdeles.

 

Ikke bare du som har merket det. Men vi er fortsatt glad i han, er vi ikke? :!:

Lenke til kommentar

Mange nye studier viser akkurat det motsatte, mettet fett er ikke skadelig for oss. Det er heller å ikke bruke kroppen og sukker som er det mest skadeligste.

 

Her er det snakk om mengder. Det er heller ikke godt for kroppen å få i seg for mye vitaminer og annet næring.

Vi mennesker er avhengig av fett og sukker, men som sagt så er det mengder det kommer an på.

Grunnen til at det blir forsket så mye på det nå i moderne tid, er fordi all drittmaten som folk spiser inneholder for mye av dette.

Lenke til kommentar

Stemmer godt det.

 

Svenske forskere (skal se om jeg finner igjen dokumentaren) hevder at fete unger ofte spiser sunnere enn de slanke barna og at de slanke ofte er usunnere, men at de fete ungene i stor grad fikk i seg karbohydrater fra søtsaker, var snakk om 40% av kostholdet.

 

Skal ikke koble dette mot noen påstand, men det var nå det de hevdet.

 

Skulle gjerne likt å se pijus sin påstand om at kun kcal gjelder i slanking - sett en 130 kilo tung dame med høy fettprosent på en kur med bare stratos og vann, se om hun blir slankere av den grunn i kaloriunderskudd - hun hadde blitt ødelagt.

Lenke til kommentar

Yez. Det er kaloriene som teller. Om du spiser %70 fett og %30 protein og holder deg 500kcal under kalorigrensen vil du gå ned sikkert og vist. Men det er om å spise riktig så kroppen forbrenner fett og ikke muskler.

 

Og en annen ting: Menneske kroppen har IKKE noe behov for sukker. Alt sukker kan kroppen lage selv. Eneste grunnen for at vi mennesker liker søt mat er fordi vi er programert til å like det fordi for mange millioner av år siden inneholdt søtfrukt næringsstoffer vi var helt avhengi av. Idag, får vi godt for mye av det søte. Men om vi velger å kutte helt ut, så hvor fint hadde livet vært da?

Lenke til kommentar

Hvorfor skal du ha dokumasjon på alt? Og hvorfor skal alt være slik du vil det?

 

Men er forsåvidt enig. Gatorade gir egentlig ingenting vi mennesker trenger. Grunenn for at vi er "avhengi" av sukker er fordi sukker gir en bonus, som sporstoffer og annet næringsstoff vi er helt avhengi av. Men det inneholder ikke Gatorade.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...