Gå til innhold

Få reps ødelegger skjelettet?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det gir oss et kick. Gatorade inneholder mye bra som er oppkvikkende og energivekkende, men det er ingen tørsteslukker.

 

Ta et søk på google så finner du ingrediensene. Inneholder også elektrolytter.

 

Morsomt hvordan du alltid krever kilder balto, men aldri henviser til noen selv.

 

Dog har ikke jeg villedende påstander som "Gatorade gir egentlig ingenting vi mennesker trenger" f.eks.

 

Vel, det gir oss en god mengde energi, elektrolytter og vitaminer.

Endret av Balto
Lenke til kommentar

Det gir oss et kick. Gatorade inneholder mye bra som er oppkvikkende og energivekkende, men det er ingen tørsteslukker.

 

Ta et søk på google så finner du ingrediensene. Inneholder også elektrolytter.

 

Morsomt hvordan du alltid krever kilder balto, men aldri henviser til noen selv.

 

Dog har ikke jeg villedende påstander som "Gatorade gir egentlig ingenting vi mennesker trenger" f.eks.

 

Vel, det gir oss en god mengde energi, elektrolytter og vitaminer.

 

Gatorade er helt sikkert bra for trening men det var ikke det jeg ville fram til. Men generelt sukker og da sa jeg at Getorade ikke inneholdt noe som helst vi egentlig trenger. En appelsin foreksempel inneholder fruktose (sukker), men samt sporstoffer og vitaminer.

Lenke til kommentar

Blir jo uansett feil å pøse på med sukkerarter så at blodsukkernivået fyker i været og setter igang en kraftig insulinproduksjon, da vil det jo som regel lagre seg som fett uansett.

 

Da foretrekker jeg personlig å sørge for optimal ernæring i steden som gir meg et stabilt blodsukkernivå gjennom dagen og hjelper til å unngå søtkick.

 

Men nå synnes jeg vi beveger oss kraftig off topic i forhold til trådens emne.

 

Hvor lenge mener dere en "vektløfter" må bruke på å bygge seg opp med tanke på teknikk, styrke , beintetthet etc for å kunne starte med 4-6 reps med 90-95% belastning på en trygg og sikker måte.

 

Synnes dere det er greit å risikere noen cm ekstra i høyde for økt muskelmase tidlig (dvs før 20-22 års alderen) ?

Lenke til kommentar

Det gir oss et kick. Gatorade inneholder mye bra som er oppkvikkende og energivekkende, men det er ingen tørsteslukker.

 

Ta et søk på google så finner du ingrediensene. Inneholder også elektrolytter.

 

Morsomt hvordan du alltid krever kilder balto, men aldri henviser til noen selv.

 

Dog har ikke jeg villedende påstander som "Gatorade gir egentlig ingenting vi mennesker trenger" f.eks.

 

Vel, det gir oss en god mengde energi, elektrolytter og vitaminer.

 

Gatorade er helt sikkert bra for trening men det var ikke det jeg ville fram til. Men generelt sukker og da sa jeg at Getorade ikke inneholdt noe som helst vi egentlig trenger. En appelsin foreksempel inneholder fruktose (sukker), men samt sporstoffer og vitaminer.

 

Ikke elektrolytter.

Lenke til kommentar

Blir jo uansett feil å pøse på med sukkerarter så at blodsukkernivået fyker i været og setter igang en kraftig insulinproduksjon, da vil det jo som regel lagre seg som fett uansett.

 

Da foretrekker jeg personlig å sørge for optimal ernæring i steden som gir meg et stabilt blodsukkernivå gjennom dagen og hjelper til å unngå søtkick.

 

Men nå synnes jeg vi beveger oss kraftig off topic i forhold til trådens emne.

 

Hvor lenge mener dere en "vektløfter" må bruke på å bygge seg opp med tanke på teknikk, styrke , beintetthet etc for å kunne starte med 4-6 reps med 90-95% belastning på en trygg og sikker måte.

 

Synnes dere det er greit å risikere noen cm ekstra i høyde for økt muskelmase tidlig (dvs før 20-22 års alderen) ?

 

Interesant problemstilling. Vil gjerne at du henviser til nyere kilder som viser at det er skadelig for 18-åringer å trene med få reps med rett teknikk. Eller mener du dette er allemannsvisdom, akkurat som at styrketrening for barn er farlig?

Lenke til kommentar

Får komme med noe lesestoff for dere her da. Det er jo ingen av dere som kommer med noen kilder...

 

La barna trene styrketrening

 

Til Balto:

 

Referanser:

1. Folkehelseinstituttet (www.fhi.no)

 

2. Helsedirektoratet (www.shdir.no)

 

3. Klok av skade (www.klokavskade.no)

 

4. Juliusseon PB et al. Acta Paediatr. 2007;96 (9) 1333-1337

 

5. Wilmas K et al. Tidsskr Nor lægeforen. 2005; 125 (22): 3088-3089

 

6. Bass SL. Sports med 2000; 30 (2):73-78

 

7. McGuigan MR et al. J Strength Cond. Res 2009; 23 (1): 80-85

 

8. Schwingshandl J et al. Arch Dis Child. 1999; 81 (5): 426-428

 

9. Shaibi GQ et al. Med Sci Sports Exerc 2006: 38 (7): 1208-1215

 

10. Treuth MS et al. Med Sci Sports Exerc. 1998; 30 (7) 1130-1136

 

11. Yu CC et al. J Strength Cond Res. 2005; 19 (5) 667-672

 

12. MacMahon JR. Am J Dis Child 1988; 142 (5) 480-481

 

13. Weltman A et al. Am J Dis Child 1998; 141 (7) 777-780

 

14. Behm DG et al. Appl Physiol Nutr. Metab 2008; 33 (3): 547-561

 

15. Gill TJ, Micheli LJ. Clin Sports Med 1996; 15 (2) 401-423

 

16. Jaric S et al. Eur J Appl Physiol Occup Physiol 1995; 71 (5) 464-468

 

17.Malina RM, Bouchard C. Growth, maturation, and physical activity, Human Kinetics 1991

 

18. Fleck SJ, Kraemer WJ. Designing resistance training programs, Human Kinetics 2004

 

19. Rowland TW. Children's exercise physiology, Human Kinetics. 2005

 

20. Kraemer WJ, Fleck SJ. Strength training for young athletes; Safe and effective exercises for performance, Human Kinetics 2005

 

21. World health organization (www.who.int/en)

 

 

ya diiig? ;)

 

 

og

 

Er styrketrening farlig i ung alder?

  • Liker 5
Lenke til kommentar

"Weltman A et al. Am J Dis Child 1998; 141 (7) 777-780" - Dette er et eksempel på en gode kildereferanse, det samme Pijus bør bruke når han skal svare for seg på alle påstandene fra ett innlegg. Det er oversiktelig, man får vite godt hvor man skal lete og det er generelt en toppkarakter å gi til Sir-Andy på denne referansen, dog unødvendig fremtoning av nick, men ellers bra.

Lenke til kommentar

Det gir oss et kick. Gatorade inneholder mye bra som er oppkvikkende og energivekkende, men det er ingen tørsteslukker.

 

Ta et søk på google så finner du ingrediensene. Inneholder også elektrolytter.

 

Morsomt hvordan du alltid krever kilder balto, men aldri henviser til noen selv.

 

Dog har ikke jeg villedende påstander som "Gatorade gir egentlig ingenting vi mennesker trenger" f.eks.

 

Vel, det gir oss en god mengde energi, elektrolytter og vitaminer.

 

Gatorade er helt sikkert bra for trening men det var ikke det jeg ville fram til. Men generelt sukker og da sa jeg at Getorade ikke inneholdt noe som helst vi egentlig trenger. En appelsin foreksempel inneholder fruktose (sukker), men samt sporstoffer og vitaminer.

 

Ikke elektrolytter.

 

Gatorade er noke en ikkje trenger, og kun bør ta før konkurranse om du har dårlig tid med matforberedelser. Vil du ha elektrolytter, kan du drikke melk for eksempel :)

Lenke til kommentar

 

Interesant problemstilling. Vil gjerne at du henviser til nyere kilder som viser at det er skadelig for 18-åringer å trene med få reps med rett teknikk. Eller mener du dette er allemannsvisdom, akkurat som at styrketrening for barn er farlig?

 

Beklager Zarfax, men det ser ut som du ikke kommer til å få støtte fra meg i denne tråden på at unge treningsutøvere (som er uerfarne og relativt lite trente) skal pøse på med max vekt med en gang.

 

Jeg har derimot ikke noe problem med at unge utøvere (og barn) kan drive med lett vektrening så lenge belastningen ikke er for stor og at styrkeprogrammet ikke har en abnormal fokus på en viss kroppsdel men er godt tilpasset hele kroppen.

Lenke til kommentar

 

Interesant problemstilling. Vil gjerne at du henviser til nyere kilder som viser at det er skadelig for 18-åringer å trene med få reps med rett teknikk. Eller mener du dette er allemannsvisdom, akkurat som at styrketrening for barn er farlig?

 

Beklager Zarfax, men det ser ut som du ikke kommer til å få støtte fra meg i denne tråden på at unge treningsutøvere (som er uerfarne og relativt lite trente) skal pøse på med max vekt med en gang.

 

Jeg har derimot ikke noe problem med at unge utøvere (og barn) kan drive med lett vektrening så lenge belastningen ikke er for stor og at styrkeprogrammet ikke har en abnormal fokus på en viss kroppsdel men er godt tilpasset hele kroppen.

Kan jeg spør hvor du får det fra at Zarfax mener at man skal pøse på med max vekt med en gang? Han skrive få reps med rett teknikk, rett teknikk er vel noe man sjeldent får i løpet av to treninger. Men tilbake til topic, jeg vil gjerne se noen kilder som henviser til nyere forskning som viser at økt muskelmasse før 20-22 alderen hemmer veksten.

Lenke til kommentar

Jeg vil påstå at barn som trener f.eks turn fra 6 års alderen, ikke trenger mer enn 3-6mnd med teknikk trening når de er 10år før de kan kjøre på tyngre vekter/færre reps. (dvs kroppen tåler belastningen)

 

Men ville aldri latt mitt barn gjort det, du får mer enn nok stimulans i kroppen ved å bruke egenvekt. Turn/free running/mirrors edge/assasains creed-springning/klatring gir en utrolig styrke og balanse barn har mer behov for enn styrketrening. Hadde mitt barn drevet med slikt aktivt over lengre tid kunne h*n startet med styrkeløft i 14 års alderen.

Lenke til kommentar

 

Interesant problemstilling. Vil gjerne at du henviser til nyere kilder som viser at det er skadelig for 18-åringer å trene med få reps med rett teknikk. Eller mener du dette er allemannsvisdom, akkurat som at styrketrening for barn er farlig?

 

Beklager Zarfax, men det ser ut som du ikke kommer til å få støtte fra meg i denne tråden på at unge treningsutøvere (som er uerfarne og relativt lite trente) skal pøse på med max vekt med en gang.

 

Jeg har derimot ikke noe problem med at unge utøvere (og barn) kan drive med lett vektrening så lenge belastningen ikke er for stor og at styrkeprogrammet ikke har en abnormal fokus på en viss kroppsdel men er godt tilpasset hele kroppen.

 

Det var litt av et usaklig innlegg.Uerfarne og relativt lite trente max vekt med en gang? Hvor fikk du det fra?

 

Biskop: tror du han har fått den kroppen av å trene med egen kroppsvekt? Neppe.

 

Jonas2k: takk, en som støtter meg. Kilder malvado? :yes:

Lenke til kommentar

Det var litt av et usaklig innlegg.Uerfarne og relativt lite trente max vekt med en gang? Hvor fikk du det fra?

 

Biskop: tror du han har fått den kroppen av å trene med egen kroppsvekt? Neppe.

 

Jonas2k: takk, en som støtter meg. Kilder malvado? :yes:

 

Har du sett unge, uerfarne (gutter spesielt) som trener styrke? De tar vekter langt over evne, har dårlig utførelse og skader kroppen sin. Jeg har selv vært vitne til dette, bl.a en gjeng med små gutter (12-14år) hvor han ene sleit med 20kg (bare stang), men allikevel prøvde seg på 60kg. Kun for å tøffe seg. Heldigvis klarte de 6 som stod å så på å få stangen på plass igjen, det kunne gått virkelig gale!

 

Han har nok ikke bare trent med egen vekt, men bror parten av treningen hans er nok med det. Trening med vekter er upraktisk for turnere i og med at de trenger et godt muskler-til-vekt forhold (litt gjetting her..)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...