Gå til innhold

Steam tilbuds- og diskusjonstråd


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synes det er en snikete og tvilsom forretningsmetode. Selge skinnet før bjørnen er skutt-aktig.

 

Selvfølgelig gøy dersom det er noe man har lengtet etter og utviklerne har vist tidligere at de faktisk får til det de planlegger. Men blir så stor skuffelse når man ser "Next car game" på tilbud for eksempel, og først når man klikker på linken så er det informasjon om at dette kun er early access. Er det da stort mer enn en demo?

Lenke til kommentar

Jeg støttet Planetary Annihilation med 15 USD på Kickstarter i sin tid. Har ikke prøvd det enda...

 

Samtidig har jeg flere andre spill jeg har fått mange timer ut av gjennom Early Access. Det er vanskelig å vite på forhånd om det er verdt å støtte et spill på denne måten, da flere ikke leverer til forventninger, eller i verste fall ikke leverer i det hele tatt.

 

Jeg velger å se på Early Access og Kickstarter som et middel for å støtte spillutviklere, samt vise interesse for spill som ellers kanskje aldri ville blitt noe av. I motsetning til en demo får du spillet til odel og eie. Men det er en mager trøst om utvikler svikter selvsagt.

 

Foreløpig er det litt 50/50 hva gjelder spill jeg har støttet via KS eller på Early Access,. Eks Kerbal Space Program kunne jeg betalt 5 ganger mer for og fortsatt vært storfornøyd, mens f.eks Castle Story ikke har gjort noe nevneverdig utvikling på 2 år. Så nå holder jeg meg til backloggen og spill som har veldig gode reviews før evt kjøp.

 

Siste mulige bom var Dovetail Fishing, som jeg kjøpte til 50 kroner. Det har svært lite features nå, men er allerede på 50% salg til 25 kroner. Ingen krise i denne prisklassen, men litt merkelig. Har og flere spill i "loopen" fra da Kickstarter hadde sin hype... Deriblant Star Citizen som jeg er nøkternt avventende til.

Lenke til kommentar

Synes det er en snikete og tvilsom forretningsmetode. Selge skinnet før bjørnen er skutt-aktig.

 

Selvfølgelig gøy dersom det er noe man har lengtet etter og utviklerne har vist tidligere at de faktisk får til det de planlegger. Men blir så stor skuffelse når man ser "Next car game" på tilbud for eksempel, og først når man klikker på linken så er det informasjon om at dette kun er early access. Er det da stort mer enn en demo?

Da har du misforstått konseptet. Men jeg forstår godt at folk holder seg borte fra kickstarter, det er jo strengt tatt en god sjanse for at du ikke får noe\mye igjen for pengene. På den andre siden er det flere spill som aldri hadde sett dagens lys uten kickstarter. Personlig så kan jeg leve med å tape 1000 kr feks viss det gir meg en viss sjanse for at en gammel klassiker blir gjenopplivet - baldurs gate, planescape, dungeon keeper osv. Og jeg det er vel ikke til å stikke under en stol at det føles bedre å gi pengene til noen entusiastiske drømmere der ute i stedet for store kjibe selskaper der ute - som de nok også utnytter litt på kickstarter.

 

Jeg synes rett og slett konseptet på papiret er fantastisk, men det er vel slik at det ofte ikke alltid blir sånn i realiteten.

 

Planetary annihiliation til 40kr? Det er jo en utrulig god pris selv om spillet skulle være middels? Det er jo en slik og ingenting?! viss man ikke kan ta en sjanse på 40 kr så tar man vel aldri en sjanse - som forsåvidt er fair enough.

Endret av Everket
Lenke til kommentar

Det er nettopp det. Steamsalgene gjør i alle fall meg kritisk til spill, selv om de er billige. I skrivende stund er f.eks. Tomb Raider til 30 kr, som sannsynligvis er milevis foran Planetary Annihilation. At et spill er billig, bør ikke gi det et frikort til å være av dårligere kvalitet.

 

Ellers er jeg enig med XmasB. Early Access er ikke ment å gi deg et fullverdig AAA-spill, eller en demo for den saks skyld. Det er ment å gi deg en mulighet til å være med å støtte utvikleren (med både penger og testing), og følge spillets gang i utviklingen. Dette er ikke for alle, og det er åpenbart en risiko med det. Ikke alle klarer å levere det de lover. Early Access er egentlig en Alpha/Beta du betaler for. Et par av de spillene jeg har spilt som er i Early Access sier klart ifra om at det er en tidlig versjon, at de kommer til å være bugs, og at de ønsker all tilbakemelding.

 

Personlig holder jeg meg stort sett unna Early Access om jeg kan. De unntakene jeg gjør, er enten spill jeg synes ser veldig interessant ut, og dermed er jeg villig til å ta den risken, eller spill som allerede har fått veldig god kritikk, slik at jeg kan være sikker på å i alle fall få noe glede ut av det. Resten holder jeg meg unna, i tilfelle det ikke skulle ende bra.

Lenke til kommentar

Det som hadde vært virkelig, virkelig intersant for min egen del er en total remake av Transport Tycoon, bygget helt opp fra grunnen av, og ikke bare småpuslet litt med slik som de har gjort med AoE2 og AoM. Det hadde vært noe.

 

Da hadde jeg hatt noe å pusle med i hundrevis av timer, og som ikke både så og føltes så utdatert ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...