Gå til innhold

Ye Olde Premier League Pub


Latias

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Ønsker dere mer likhet (i kvalitet)mellom klubbene eller er det best at stortalent konsentreres på noe få klubber på toppen?

Nei, jeg ønsker ikke Amerikanske tilstander i fotball. Den Amerikanske modellen er ikke fan-friendly for fem flate øre.
Det kan du godt mene, men fan-interesse generellt øker når det blir mer usikkerhet hvem som taper og hvem som vinner.
Lenke til kommentar

Helt til laget dit tanker, fordi troppen ikke var god nok èn sesong. Da gidder ikke folk å være like investert i laget lenger. Nei, få det bort. Det skal være lov å bli gode, og ikke bli straffet av det etterpå.

Og laget dit som har ingen sjanse hvert år?

 

Folk investerer i lagene deres når de har en sjanse hvert år. En liga hvor et lag har 99% sjanse og resten har 1% sjanse hvert år blir kjedelig for de fleste fans. Heldigvis så er denne situasjonen meget rart, men you get my point.

Lenke til kommentar

 

Helt til laget dit tanker, fordi troppen ikke var god nok èn sesong. Da gidder ikke folk å være like investert i laget lenger. Nei, få det bort. Det skal være lov å bli gode, og ikke bli straffet av det etterpå.

Og laget dit som har ingen sjanse hvert år?

 

Folk investerer i lagene deres når de har en sjanse hvert år. En liga hvor et lag har 99% sjanse og resten har 1% sjanse hvert år blir kjedelig for de fleste fans. Heldigvis så er denne situasjonen meget rart, men you get my point.

Du undervurderer viktigheten av å være underdog samt tradisjon og geografi i britisk fotballkultur.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og laget dit som har ingen sjanse hvert år?

 

Folk investerer i lagene deres når de har en sjanse hvert år. En liga hvor et lag har 99% sjanse og resten har 1% sjanse hvert år blir kjedelig for de fleste fans.

Nei. Den sikreste måten å ødelegge Engelsk/Europeisk fotball på, er å forsøke å jevne ut forskjellene på lagene, ved å straffe de beste og gi de dårligere en betydelig fordel. Det er og skal være forskjeller på lagene i fotballen, og alle har en mulighet om de spiller kortene sine riktig. Det så man med Leicester fks. Tror du skal ha problemer med å finne mange Southampton-fans fks. som ønsker å straffe topp 4-5-6-lagene og gi dem selv fordeler for å ha sjansen til å vinne ligaen på bekostning av dem. Det er ikke sånn det fungerer i Europa. Jeg elsker Amerikanske idretter, men jeg HATER den Amerikanske modellen hva angår lønninger, utdeling av nye spillere og alt som hører med.

Lenke til kommentar

I PL er det 4-6 lag som kan vinne ligaen hvert år, i tillegg er det mulig alle blir tatt på senga slik som med Leicester. Ser ingen grunn til at vi skal gjøre noe som helst mer amerikansk.

Så lenge du er glad i disse 4-6 lag så er du fornøyd, ellers er det lite Interesse i de andre lagene.

 

Men det er det du er vant til og det har sine fordeler og ulemper som alt annet. Jeg er glad selv i EPL akkurat som det er. Likevel, ville kampene mellom bunn og topp lagene bli litt mer intersannt med litt mer jevn kvalitet

Lenke til kommentar

ellers er det lite Interesse i de andre lagene.

 

Kødder du eller? To av de mest likte lagene i PL har i årevis vært middelhavsfarere (Liverpool har riktignok bemerkelsesverdig vunnet CL og noen andre cup-er I perioden). Leeds er fortsatt ett av lagene i Norge med flest registrerte supportere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det morsomme med den amerikanske modellen er at den egentlig ikke er amerikansk i det hele tatt. Makan til sosialisme skal man lete lenge etter.

 

Glad for at de har det i NBA f.eks, men ønsker ikke det samme i Premier League. Det er for mange relevante fotballigaer til å drive med sånt. Om man begynner å svekke topp 6, så stikker alle til La Liga og da sitter man igjen med et dårlig produkt til slutt.

Lenke til kommentar

Det morsomme med den amerikanske modellen er at den egentlig ikke er amerikansk i det hele tatt. Makan til sosialisme skal man lete lenge etter.

 

Glad for at de har det i NBA f.eks, men ønsker ikke det samme i Premier League. Det er for mange relevante fotballigaer til å drive med sånt. Om man begynner å svekke topp 6, så stikker alle til La Liga og da sitter man igjen med et dårlig produkt til slutt.

NBA konkurrerer direkte med NHL,MLB,NFL og MLS blant annet. Hadde det blitt slik at bare 4-5 lag dominerte hele tiden på en eller annen by, ville det bli vanskelig å få fans til disse bunnlagene fordi de ville støtte de andre idrettene

 

Fotball i Europa har ikke like store konkurrenter. Ligaene viste at sosialisme var best for ligaen som en helhet.

Lenke til kommentar

Det sier jo egentlig sitt om Amerikanere. Kun interessert i å følge med om laget har like stor sjanse som alle andre til å vinne...

Det er ikke så enkelt. Chicago Cubs fans ventet i mer enn 108 år til å vinne World Series

 

Her er viktige faktorer som påvirker interesse for fotball i Europa ifølge engelske forskere. Antall supportere øker når lagene er mer like(CB competitive balance)

 

EMPIRICAL RESULTS

• The point estimates are generally well determined - consistent with prior intuition.

• A country’s population is found to exert a positive effect on average attendance

• Unemployment rate impacts negatively

• The estimated effect for the Herfindahl index confirms an inverse

relationship between competitive balance and attendance

• 1 point improvement in CB increases average attendance by 8.1%

• The playing standard of the league (UEFA coefficient) exhibits a

positive effect

• 1 point increase yields a 15.4% increase in average attendance

 

https://www.atiner.gr/presentations/Ray-Bachan.pdf

 

Ser ut som europeere er ikke nokså forskjellige fra amerikanere!

Endret av jjkoggan
Lenke til kommentar

Man kan mene hva man vil om det amerikanske systemet, og det fungerer sikker greit "over there", men en grunn til at det kan fungere der er det faktum at det er lagidretter som lever i en slags isolert boble.

 

Dette systemet vil være umulig å innføre i f.eks. engelsk premier league så lenge denne ligaen er en del av ett større system. 

En slik økonomisk ordning vil kanskje føre til en litt jevnere liga, men det vil samtidig redusere toppnivået i EPL og dermed gjøre det enda vanskeligere for engelske lag å konkurrere i Europa.

 

Skal den amerikanske modellen fungere i England så må EPL enten inn i en tilsvarende isolert boble og rett og slett foreta en "Brexit" fra CL/EL eller så må denne modellen innføres over hele den europeiske "fjøla". Ingen av alternativene har den minste mulighet til å bli gjennomført slik jeg ser det.

 

Et siste moment som gjør den amerikanske modellen umulig i England/Europa er at i alle (tror jeg) de amerikanske profesjonelle "lagidrettene" så eksisterer ikke systemet med divisjoner og opprykk/nedrykk. Hvis man i England/Europa skulle forsette systemet med opprykk/nedrykk mellom divisjoner, hvordan skulle da denne "økonomiske likheten" virke for at forskjellen ikke skal bli for stor for de lagene som rykker opp/ned i forhold til de andre lagene i de respektive divisjonene.

 

Ideen om større likhet er forsåvidt god, men vi vil få et totalt endret engelsk/europeisk fotballandskap og jeg jeg er ikke sikker på om den engelske/europeiske fotballen totalt sett vil vinne på det.

Endret av polljen
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Man kan mene hva man vil om det amerikanske systemet, og det fungerer sikker greit "over there", men en grunn til at det kan fungere der er det faktum at det er lagidretter som lever i en slags isolert boble.

 

Dette systemet vil være umulig å innføre i f.eks. engelsk premier league så lenge denne ligaen er en del av ett større system.

En slik økonomisk ordning vil kanskje føre til en litt jevnere liga, men det vil samtidig redusere toppnivået i EPL og dermed gjøre det enda vanskeligere for engelske lag å konkurrere i Europa.

 

Skal den amerikanske modellen fungere i England så må EPL enten inn i en tilsvarende isolert boble og rett og slett foreta en "Brexit" fra CL/EL eller så må denne modellen innføres over hele den europeiske "fjøla". Ingen av alternativene har den minste mulighet til å bli gjennomført slik jeg ser det.

 

Et siste moment som gjør den amerikanske modellen umulig i England/Europa er at i alle (tror jeg) de amerikanske profesjonelle "lagidrettene" så eksisterer ikke systemet med divisjoner og opprykk/nedrykk. Hvis man i England/Europa skulle forsette systemet med opprykk/nedrykk mellom divisjoner, hvordan skulle da denne "økonomiske likheten" virke for at forskjellen ikke skal bli for stor for de lagene som rykker opp/ned i forhold til de andre lagene i de respektive divisjonene.

 

Ideen om større likhet er forsåvidt god, men vi vil få et totalt endret engelsk/europeisk fotballandskap og jeg jeg er ikke sikker på om den engelske/europeiske fotballen totalt sett vil vinne på det.

Større likhet fører til lavere interesse totalt sett, sier forskerne. Denne trenden skader fotball. En trenger ikke å adoptere det amerikanske systemet til å begrense trenden og ikke "totalt endre fotballlandskapet".
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...