Gå til innhold

Ye Olde Premier League Pub


Latias

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå har jeg lest den nye regelen flere ganger. Altså, den forrige regelen sa at det var offside dersom en spiller var involvert i spillet, men den nye sier jo også det... Dersom en offsideplassert spiller på noen måte "endrer" en faktor i spillet så er det offside, hvordan blir det annerledes nå? 

Den tidligere ble vel tolket forskjellig av forskjellige dommere. Noen har gitt offside for situasjoner som kan "finte" ut keeper e.l., andre har latt det gå. Nå er det offside uansett.

Lenke til kommentar

Det er jeg ikke enig i, men å fjerne den regelen tror ikke så mange nødvendigvis vil. Jeg hadde gjerne sett at offside ble borte.

Hele poenget med offsideregelen er å gi forsvarende lag muligheten til å styre hvor motstanderens angripere er. Uten offside-regelen kan et lag ha en spiller konstant hengende innenfor motstanderens 16-meter, som betyr at det andre laget må kødde til forsvarsrekkene og sende ned en eller to mann for å markere han vekk. Det blir bare rot og frimerkemarkering. Antall mål hadde nok flydd i taket, men kampene ville totalt manglet struktur.

 

Klarer ikke å se for meg at det hadde vært noe underholdningsverdi igjen uten offside. Omtrent hele det taktiske elementet i fotball ligger og hviler på akkurat den regelen.

Endret av Stonemeister
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Nå har jeg lest den nye regelen flere ganger. Altså, den forrige regelen sa at det var offside dersom en spiller var involvert i spillet, men den nye sier jo også det... Dersom en offsideplassert spiller på noen måte "endrer" en faktor i spillet så er det offside, hvordan blir det annerledes nå? 

Den tidligere ble vel tolket forskjellig av forskjellige dommere. Noen har gitt offside for situasjoner som kan "finte" ut keeper e.l., andre har latt det gå. Nå er det offside uansett.

 

 

Men den vil jo fortsatt bli tolket forskjellig av de forskjellige dommerne. Om en spiller forstyrrer spillet er jo likevel et skjønsspørsmål. Dersom en spiller har stått foran keeperen og fintet han ut skulle det jo ha blitt offside uansett. Den eneste måten du kan få en svart-hvitt offsideregel er dersom du enten sier at spilleren må være i kontakt med ballen, eller at det alltid er offside dersom en spiller er i offsideposisjon, uansett om han er involvert eller ikke. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...