Gå til innhold

SE x10 mini - Liten og rask :D


Anbefalte innlegg

må lade telefonen min nesten hver dag, selv om jeg ikke bruker den så mye.. Alarmen min er tullete, så den bruker jeg ikke lenger... For meg så bruker jeg litt wifi, men ikke mye, 3g er på litt, men ikke ofte, sender ofte 20 sms om dagen og tar 3-4 samtaler, men det ser ut til at telefonen bruker mer strøm når den ikke brukes enn når jeg bruker den.. Irriterende synest jeg, vurderer å skaffe meg ny telefon..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fleksibiliteten til Android er denne telefonens styrke og svakhet. Man kan gjøre mye rart, men man blir IKKE hindret i å installere applikasjoner som tømmer batteriet ved å nekte telefonen å gå i sovemodus.

 

Last ned appen Batteryhistory. Dersom "Kjørende" viser over 10-15% er det et program som nekter telefonen å sove.

En ennå enklere sjekk er å se hvor lang tid det tar å vekke telefonen fra sort skjerm, dersom det tar 2 sekunder fra man trykker på knappen til man får skjermbilde er alt som det skal være. Dersom bildet kommer med en gang eller etter et sekund må man lade hver dag.

 

Min telefon varer 2-3 døgn med normalt bruk. Det eneste som er permanent avskrudd er 3G, mens WiFi er på 100%. Med lite samtaler/surfing synker batteriet ca 1% per time.

Lenke til kommentar

Med GPS og wifi slått 100% av tiden, hadde jeg 28% batteri igjen da jeg satte telefonen til lading etter 2 døgn 23 timer 33 minutter siden sist (skjermen på i bare en time tilsammen). De bruker ikke strøm når telefonen ikke er i bruk. Det som sluker strøm er, som nevnt et par-tre tusen ganger i denne tråden, applikasjoner som hindrer telefonen fra å sove.

Batteritid på nesten tre døgn har jeg aldri opplevd og min telefon ble kjøpt inn uka før 2.1 ble sluppet, så den er vel en måned gammel.  Hvis jeg tar en titt på hva som trekker mest strøm så er det "Celle-standby" og "Telefonen ikke i bruk" som leder an. Det gir meg ikke akkurat no indikasjon på om det er noe som forhindrer mobben fra å sove. Har også benyttet et task-killer, men jeg vet ikke helt hvor mye effekt den har. Burde kanskje brukt en med noe automatisk nedlukking av apps, men det er jo hundre app-killer å velge mellom så jeg har ikke helt blitt enig med meg selv om hvilken som er bra.

 

Det fins en eller annen kommando du kan skrive inn som telefonnummer, eller du kan installere BatteryHistory (som bare er en link til det samme -- gratis og reklamefritt). Der vil du finne, under «Annen bruk», bl.a. «Kjørende». Om denne står på 100%, har du et slikt trøblete program; her står den på 3,5%.

 

Bruksmønsteret mitt er i uansett som følger: Blåtann til handsfree i bilen 45min til og fra jobb. Stort sett et par-tre sms og kanskje en samtale per dag. På kvelden er det kanskje litt nyhetssurf og på sengekanten litt youtube, men da er strømmen i. Helga litt Gowalla og noen MMS. Altså lite bruk vil jeg si. Forrige helg tok jeg mobben ut av laderen 0700, tok flyter til Stvavanger. Ringte hjem når jeg hadde landet og sendte noen MMS og meldte meg inn på fire-fem plasser med Gowalla utover kvelden. Gikk tom 0200 natt til søndag. Det er for sårlig.

 

Det virker ikke som mer aktivt enn mitt eget bruksmønster, med unntak av bluetooth, som jeg bare bruker til å sende filer til og fra datamaskinen nå og da, og ellers slår av.

 

76% batteri i dag, ett døgn og noen minutter etter sist lading. Wifi/GPS/bakgrunnsdata/synkronisering/3G osv. (men ikke blåtann) slått på.

 

Ja, og LauncherPro istedenfor SE sin UX.

 

Glemte å nevne: om du får 100% Kjørende, kan du finne synderen under «Delvis våken bruk», antakelig et av de øverste på listen.

Endret av mrhanky
Lenke til kommentar

Jeg hadde heller ikke kjempegod batterilevetid før jeg faktisk gjorde som brukerhåndboka sier du skal. Les den og gjør som det står der med henhold til hvordan du skal lade mobilen skikkelig etter du har kjøpt mobilen.

Slik lader du telefonen ved hjelp av strømadapteren

• Koble telefonen til et strømuttak ved hjelp av USB-kabelen og strømadapteren.

Slik lader du telefonen ved hjelp av en datamaskin

• Koble telefonen til en USB-port på en datamaskin ved hjelp av USB-kabelen som følger med i telefonsettet.

• Ta hurtig på Telefonen lades.

 

Maksimere batteriytelsen

Du kan følge fremgangsmåtene nedenfor for å forbedre batteriytelsen:

• Reduser lysstyrken for skjermen.

• Lad telefonen ofte. Batteriet varer lenger hvis du lader det ofte.

• Hvis du er i et område uten dekning' date=' søker telefonen gjentatte ganger etter tilgjengelige nett. Dette bruker strøm. Hvis du ikke kan dra til et område med bedre dekning, bør du slå av telefonen midlertidig.

• Slå av 3G, trådløs Bluetooth™-teknologi og Wi-Fi™-tilkoblingen når du ikke trenger disse funksjonene.Batteriet vil begynne utladingen en liten stund etter det er full-ladet, og vil deretter lades opp igjen etter en bestemt tidsperiode. Dette forlenger batteriets levetid, men kan føre til at ladestatus viser

et nivå som er under 100 prosent.[/quote']

 

Det eneste som egentlig kommer frem i manualen er "lad ofte", hvilket er uunngåelig i og med at batteriet går tomt hele tida ;)

Endret av Mozze
Lenke til kommentar

Hvis jeg lader telefonen hele natten med skjermen opp, ladekontakt mot nord og original lader vertikalt i en veggkontakt varer batteriet minst to døgn. Når jeg tenker meg om gjør den faktisk det uansett hvordan jeg lader den... :whistle:

 

Da jeg hadde problem med Hancent og sending av MMS varte batteriet maks et døgn uansett om jeg brukte telefonen mye eller ingenting. Det som tapper batteriet mest er samtaler, surfing og bakgrunnsbelysning, men en app som holder CPU aktiv/våken tapper batteriet i løpet av et døgn. Noen sverger til appkillere, men det er som å velge mellom pest og kolera. Appkillere bruker også CPU for å unngå at defekte app/instillinger bruker CPU :no:

 

99% som klager på dårlig batteritid har problemer med en eller flere nedlastede app eller deres innstillinger.

Lenke til kommentar

99% som klager på dårlig batteritid har problemer med en eller flere nedlastede app eller deres innstillinger.

 

Nemlig. Og derfor tipset om BatteryHistory over, så folk kan finne ut hvilket program de har problemer med. Men følger de det? Neeeeei, det er lettere å bare klage.

 

Til deres info så hadde jeg ikke lastet ned noen app, i tillegg var trådløst nettverk slått av, og kun GSM på nett valg. Nemmelig :)

Lenke til kommentar

Telefonen min (vanlig mini) tok kvelden for en stund siden, så den ble sendt inn og jeg fikk ny tilbake! Den nye telefonen, også en vanlig mini, fungerte faktisk endel bedre enn den forrige.. merkelig nok!

 

Samme programmer installert på den nye, så det kan virke som det er ganske stor forskjell fra telefon til telefon!

 

 

Den nye fungerer iallefall endel bedre en den forrige..

 

 

Nå har telefonen min vært på i 51 timer, og det står at det er igjen 47% batteri! Telefonen er brukt ganske mye disse timene også, faktisk.. med den forrige ble batteriet tømt på nesten 2 døgn (på det beste), og enda raskere etter 2.1 kom!

 

 

PS! Min sambo har mini pro, og har som andre her inne slitt en del med alarmen etter oppdateringen! Men da alarmen ikke lengre ble fjernet av task killer'n (noe som forøvrig ikke har noe å si med min), funker alarmen som normalt!

Lenke til kommentar

Si jeg kjøpte en SE x10 mini idag..hva burde gjøres med en gang? noe som burde slås av, noe som burde innstalleres?

 

Med mindre du skal surfe på 3G-nettet anbefaler jeg å skru av datatrafikk, noen programmer har som tendens å automatisk gå over til 3G om det ikke er noe Wifi i nærheten, og det kan koste om du ikke har abonnement som er tilpasset dette. Instillinger -> Trådløse Nettverk -> Mobile Nettverk

 

Slå også av Wifi og Bluetooth om du ikke bruker dét heller. Det sparer nemlig batteri. Anbefaler at du installerer Toggle-applikasjoner fra Marked som gjør at du enkelt kan skru av disse med et enkelt tastetrykk. Og oppdater softwaren på telefonen din, om det ikke er gjort allerede. Instillinger -> Om Telefonen -> Programoppdatering

 

Si jeg ikke får til nett-innstillingene, hva gjør jeg?

 

Gå til mobilleverandøren din sin nettside og skriv inn innstillingene derfra manuelt. Prøv også å restarte mobilen. Jeg er ikke helt sikker på dette, men det er et av mange populære temaer i denne tråden tydeligvis. :p

 

Også hvilke ting ville være greit/lurt å ha på mobilen?

 

Personlig anbefaler jeg ADW Launcher. Det gjør at mobilen blir mye enklere å kommandere med. Fra den kjedelige hjemmeskjermen med bare én Widget kan du nå plassere flere samtidig på hjemmeskjermen, sånn som på min mobil:

 

post-197670-1281727496,3832_thumb.png

 

Installér også Toggle-widgets som tidligere nevnt, det er praktisk, så slipper du å rote deg inn til innstillingene hver gang du skal ha Wifi/Bluetooth/Datatrafikk av/på. :p

 

Men egentlig så kan du vel bare innstallere etter egne behov. Du finner mye rart på Marked. Hvis du skal ha applikasjoner som du finner på nettet og ikke finnes på Marked innstallerer du ASTRO File Manager. Da kan du innstallere ting fra minnekortet til mobilen som du har overført via PC.

 

Det er sikkert mye mer jeg skulle ha forklart, men det finner du ut etterhvert :D

 

 

Hva heter den store klokken som du har der?

 

Hvor får jeg tak i adw launcher?

Lenke til kommentar

Det observerte jeg her om dagen også, hadde telefonen i lomma, var ute å gikk et par timer, ca -10 til -12 grader ute, og den hadde sugd mye batteri. Den påstod at det var skjermen 24%, men ingen programmer var i gang og den lå låst i lomma. Så lurer på om det ikke ble litt kaldt for den, dro sikkert 30% på en tid den vanligvis drar 5%

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...