Gå til innhold

Avskaff 17. mai-feiringa


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ah.. 17 mai, en tid for venner og bekjente. En tid for å være med familien, en tid for å mimre over hvor godt vi har det. En dag da alle er blide og glad, en dag med godt humør, fra barn til pensjonister. En dag for å tilbringe sin tid med sine barn, en dag for å kose seg ute i sola med en is velplassert i din hånd

 

Nei uff.. Dette må jo være forkastelig.. :no:

Lenke til kommentar

Som mange andre sier, 17 Mai handler jo også å være sammen med familie og venner, og feire det landet vi har bygd opp. Spise kake ilag, gå i tog, se på tog, heise flagg.

 

Er jo bare koselig. Jeg mener TS sin mening er egoistisk og snartenkt.

 

Nå er 17 Mai over, og håper at alle er fornøyd med gårdagen. :yes:

 

post-169096-1274133879,2957_thumb.jpg

 

Håper ikke bildet betyr noe dårlig, syntes bare det var så fint

Endret av SaitekQ
Lenke til kommentar

17. mai er teit. "Å, vi må feire dette pissemerket, vi er faktisk hele 0,0001% av hele jordens befolkning". Latterlig. Helt enig med trådstartern.

og bare fordi 0.0001% av befolkningen feirer det er ikke noe argument for å ikke feire det.

ja globalisering. som sakt bare fordi ingen andre feirer det betyr ikke at vi ikke kan ha våres egen kultur.

Lenke til kommentar

Vi feirer våre landegrenser og lover og regler. Kall det kultur så mye du vil, i såfall vil jeg si at det er blitt en ukultur. Nei bevares, de som vil feire får nu bare feire, jeg synes bare det er litt stakkarslig.

Endret av WarpX
Lenke til kommentar

Ser for meg at dette er en provokasjons-tråd.. For å "rote litt i bålet"....

 

Hvis ikke det er det, må jeg bare si at det er ikke noe i veien med å feire bra ting.

Og det er bra at vi har vår egen lov, og er selvstendige.

 

De som ikke vil feire kan holde seg inne.

Men å klage på at folk feirer en bra ting syntes jeg blir veldig trangsynt og egoistisk.

Lenke til kommentar

Klager ikke på at folk feirer, setter bare spørsmålstegn ved hvorfor de feirer. I mine øyne blir det "stor ståhei for ingenting" år etter år. Ja det er bra og fint og flott at vi er selvstendige og har en egen grunnlov, men det begynner å bli "old news".

 

Om folk blir provoserte så får de heller se litt på seg selv, og undre over hvorfor de ikke klarer å tenke utenfor boksen.

Lenke til kommentar

Vi feirer våre landegrenser og lover og regler. Kall det kultur så mye du vil, i såfall vil jeg si at det er blitt en ukultur. Nei bevares, de som vil feire får nu bare feire, jeg synes bare det er litt stakkarslig.

tror faktisk jeg er enig med ukultur. men når det gjelder f.eks juletider. det feirer vi nå bare for å feire. mens 17. mai er en feiring av Norges frihet og uavhengighet og da vi fikk en grunnlov og det er verdt å feire så lenge du er glad i landet ditt

Endret av Evilfish
Lenke til kommentar

Du sier at det er "stor ståhei for ingenting".

 

Jeg syntes virkelig ikke at vi har vår egen grunnlov og er selvstendige er "ingenting". Gjør du?

Joda, det er "old news".. Men det er nettopp derfor vi feirer, jo... minner hverandre på at vi faktisk ikke har vært selvstendige alltid, og en gang i tiden var det noen som jobbet for at vi skulle bli det, og vi _ble_ selvstendige.

 

Det er da virkelig ikke noe galt i å minne oss selv på dette?

Syntes du 17. mai gir negativ virking på deg? Det er jo bare hyggelig at folk går ut sammen om en felles ting, og viser at vi setter pris på fedrelandet? Og ungene, de storkoser seg med 17. mai-isen og går i tog og smiler fra øre til øre.

 

Jeg syntes det er veldig rart å reagere på at folk ferirer denne dagen...

Lenke til kommentar

Den funker helt fint for meg.

At man ikke føler noen _behov_ for å gjøre noe ut av dagen syntes jeg er helt OK. Selv stod jeg opp rundt 14-15-tiden, og hadde en liten grillfest på verandaen i 18-tiden.

 

Men å "kreve" avskaffing av 17. mai-feiringen syntes jeg er ganske drastisk og trangsynt.

Lenke til kommentar

Synes 17. mai er en fin ting, selv om jeg ikke har som vane å feire den. Det jeg syns er så fint, er at hele kommunen samles i fellesskap. En gang i løpet av et år, samles hele bygda for å være sammen. Er ikke dette fint?

 

Syns hver nasjon trenger sin egen dag for å feire seg selv.

Lenke til kommentar

avskaffe 17. mai?

 

må nesten le litt av slike innlegg..

 

dette er dagen vi feirer stoltheten av landet vårt, samme om det er mye mas og indianere på hvert gatehjørne som spiller panfløyte, pakistanere som selger overdrevent dyre gassballonger og den satans sprayen med farger og kinesere som står og lager vårruller.

 

vi har en feiring av nasjonaldagen som er unik i verden og vi feirer et unikt land og er stolte av den lille flekken vi har på jorda

Lenke til kommentar

Forstår litt hvorfor trådstarter tenker slik han gjør, for selv er jeg veldig negativ til patriotisme slik man vanligvis tolker ordet. Det første bildet som popper opp i hodet mitt når jeg hører ordet patriot er en hjernevasket amerikaner som ukritisk stoler på sensurerte massemedier (Fox) og heller vil se milliarder av dollar gå til plyndring av midtøsten framfor å ordne et fungerende health care system. Teaparty folka i USA er vel blant den verste typen patriotisme jeg vet om.

 

Men jeg tror helt ærlig ikke at patriotisme i en såpass ekstrem grad er vanlig i Norge.

 

Jeg anser meg selv som en patriot, men min måte å tolke ordet på er litt annerledes. Jeg er glad for at jeg er født i Norge og vil til enhver tid stille meg kritisk til hvilken retning landet går i. Jeg vil også hedre og respektere de som har bygget opp nasjonen, men vil forstå at dette ikke på noen måte er noe jeg skal være stolt av; de som kom før meg gjorde arbeidet, og her er jeg og høster fruktene. Ikke noe å være stolt av, men det er søren meg noe man skal være takknemlig for. Det handler i mitt tilfelle om å vise min respekt og takknemlighet, være kritisk og involvere meg hva som foregår i landet mitt.

 

La oss feire 17 mai.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...