Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

1.9 TDI 150 HK diesel vs. 1.8t 150 HK bensin


salah

Anbefalte innlegg

Du har samme bil med samme utstyrsnivå, farge, dekkdimm. osv, altså to prikk like biler. Det eneste som er forskjellen mellom disse er at bil 1 har en dieselmotor på 1.9 liter som leverer 150 hestekrefter, bil 2 har 1.8 liters bensinmotor med turbo som også yter 150 hestekrefter.

 

Hvilken motor bør man gå for? Hvilken motor tåler mest "trykk" av f. eks. slitasje og bruk?

Hadde du ikke i dette tilfellet gått for en motor med slagvolum på 1900 ccm, framfor en mindre motor, da det sier seg selv at jo mindre motor, jo mindre slitasje.

 

La oss si du er glad i å tråkke på gassen, er den typen som akselerer fort fra 0-100, ofte. Hva hadde vært valget ditt?

 

Kommentarer rundt forbruksforskjeller mellom alternativene?

 

I mitt tilfelle er det snakk om en Saab 9-3, men ser jo at bl. annet. Audi, Volkswagen og Opel (sikkert dusinvis av flere merker også) som har slike motorvalg.

 

Er interessert i å få en diskusjon rundt dette, kom gjerne også med meninger utenom spørsmålene mine, men begrunn dem.

 

EDIT: Rettelse i emnetittel.

Endret av salah
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du foretrekker å foreta minst 5 girskift fra 0 til 100 kontra 3, så velger du diesel. Forskjellen mellom dem vil være at dieselmotoren gir endel ekstra kraft på lave turtall, som betyr at responsen under normal kjøring er noe "kraftigere". Problemet oppstår når turtallet passerer rundt 3000rpm, da dør en dieselmotor helt ut, og vil ha maksimalt turtall på ~4500rpm. Det gjør at for å aksellerere må du hele tiden swappe gir, og mye tid går bort på girskifter.

 

Bensinmotorer krever turtall, dvs. at du vil merke at du kan kjøre mye lengre og raskere før du må bytte gir. Optimalt kan man kjøre helt til rødstreken, så bytte. Pga færre girskift vil det blir mindre dødtid hvor motoren ikke gir effekt til hjulene.

 

Nå har det vel stort sett vist seg at dersom man kjører en dieselmotor kontra en bensinmotor korrekt, og de har tilnærmet samme maksimale effekt, aksellererer de ca. like raskt uansett.

 

Beholder man motorene i original tilstand skal det ikke være noen merkbar forskjell på dem i form av hvor mye de tåler av bruk, på generelt grunnlag. (her kan det være at det eksisterer forskjeller akkurat på de to spesifikke motorene som jeg ikke kjenner til)

 

Hvis jeg skulle tatt et valg mellom de to, og drivstofføkonomi ikke var en problemstilling, ville jeg klart valg bensinmotoren.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Kan ikke uttale meg om 1.8-eren, men 2-literen til Saab er iallfall en ganske morsom maskin. Uttaler meg derfor på grunnlag av 2-literen. Lurer på om det er 2 ganske like maskiner? 2-literen kan trekkes langt ut, kan lett trimmes, men har en svakhet i smøresystemet, som må utbedres av verksted. Når det er gjort, er dette en solid sak. Kan være relativt snill på forbruk om du kjører pent, men liker du å trøkke på gassen så drikker den mye. Mer morsom enn den er økonomisk...

 

Dieselen er en FIAT, som brukes i mange biler, blant annet Opel. Dette er også en morsom maskin med MYE kraft. Den har ikke denne ekstremt plutselige stopp-en i toppen av registeret, som mange diesel-maskiner er befengt med. DVS, du kan ikke dra den som en bensiner, men den stopper ikke helt opp heller. Jeg har testet en lett trimmet versjon av denne (i en Vectra), og likte den umiddelbart, og denne "stoppen" i registeret ble jeg ikke plaget av. Kan lett skremmes opp i 180-200HK med tilhørende moment-økning (350-400Nm!). Hold deg til manuell gir, automatgiren som Saab leverer på 9-3 liker ikke så mye kraft. Forbruket på diesel-en er langt lavere enn bensineren (2-literen). Tidlige utgaver av dieselen har vært befengt med feil på manifold (den sprekker) samt at et stag som styrer noen små ventiler i innsuget løsner. Dette ordnes på garanti, så sant du er innenfor den da. Ellers er dieselen også en solid maskin.

Begge maskiner krever en del vedlikehold, og er kresen på oljeskift, spesielt om du tenker å kjøre de litt hardt.

Ift slitasje så tåler begge disse ganske hardt kjør, bare du lar den bli varm først, og at oljen er frisk og fin.

 

Vil sterkt anbefale deg å ta en prøvetur med begge, det er 2 temmelig forskjellige motorer! 0-100 vil jeg tippe at bensineren er raskest på, men dieselen vil nok ta igjen på f.eks svingkjøring o.a., hvor du mer varierer hastighet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

9-3 leveres ikke med 1.8l turbo motor, men den leveres med en 2.0l turbo motor på 150hk som saab har valgt å kalle for 1.8t. Dette er en veldig morsom motor, men 9-3 er ikke en spesielt lett bil, og den fortjener en chipp...

 

Dieselen som saab bruker har jeg ingen erfaring med, men har kjørt volkswagen's 1.9tdi 150hk,chippa til 190hk og 410nm i en golf mk4 med 4motion (4x4). Denne bilen er noe av det morsomste jeg har kjørt, men så skal det sies at den hadde høyde og harhetsjusterbart senkesett, enorme Brembo big red bremser, alu fjørbeinslager, stivere stabstag fremme og bak, racing clutch osv osv.

Lenke til kommentar

Jeg har selv hatt både bensin- og dieselbiler. Bensinbilene har et stort turtallsregister, men har lavere dreimoment. Personlig liker jeg diesel best. Jeg har også kjørt den gamle VW Transporteren til mamma med diesel uten turbo. Den har de typiske diesel-karakteristikkene som slapp motor, snevert turtallsregister og lite effekt før man når toppen.

 

En moderne turbodiesel er noe helt annet. Bilen jeg kjører nå er en Renault Laguna 1,9 dCi med 120 hk og 270 Nm. Allerede ved 1800 rpm kommer det plenty med dreimoment. Jeg kan fint dra 0-100 på bare 3 gir og hoppe over gir hvis jeg ønsker.

Lenke til kommentar

Om du kjøper deg en bil med slik fiat dieselmotor så bør du forbedre deg på at du får tett egr ventil ganske fort. Jeg ville heller hatt bensin, mye bedre om vinteren, mye fortere varm. En dieselbil er fryktelig stiv og kald på vintern.

Du har rett i at denne motoren er notorisk for å tette seg til i EGR-ventilen. Sånn ca hver 50.000KM eller så. Verre er det ikke. Og det er under en times arbeid, om du gjør det selv. Forøvrig finnes det greie metoder for å blokkere EGR ca 90%, som eliminerer problemet med forstoppelse.. I forhold til vinteren så har du rett, forutsatt at det ikke er dieselvarmer på den. Kjenner ikke Saab, men Opel mener jeg har varmer som standard, og det vil vel egentlig overraske meg om ikke Saab for en stor del har varmere i sine. Og er det varmer, så blir den minst like fort varm som en bensiner, om ikke fortere. Har varmer i min, og har lunk i kupeen etter 3-4 minutter selv i virkelig kalde dager. Full temp kommer etter 8-10 minutter.

Lenke til kommentar

Det er ingenting i veien med holdbarheten på 2,0T motoren på SAAB, såfremt du oppgraderer veivhusventilajonen. Bilen får naturlig nok slakt i holdbarhetstester på grunn av dette, men det er ingen dårlig bil av den grunn. Litt som å ta tre i utgangspunket jevne konkurenter, den ene har et dårlig kne, men det kan enkelt fikses, det må bare gjøres, og teste dem mot hverandre, uten å fikse kneproblemet. Det hadde ikke krevd noe særlig, men det ødelegger for tredjemann, som her er SAAB.

 

1,8t er en flott motor, som kan trimmes ganske mye. For noen usle tusenlapper sitter du med omtrent 220 hester, og da er bensinmotoren overleget dieselen. Hadde det vært VW/Audi med 1,9 TDI vs 1,8T, ville jeg valgt 1,9TDI, men SAAB er best på bensin, derfor syntes jeg TS bør gå for dette.

Lenke til kommentar

Hadde det vært VW/Audi med 1,9 TDI vs 1,8T, ville jeg valgt 1,9TDI

 

Hvorfor det? 1.9 TDI er ikke akkurat noen vidundermotor hvis du tror det. Har kjørt utallige utgaver av denne og ikke blitt imponert. Prøvde en PD115 mappet til ca 150, ble skuffet jeg. Kalakkalakk-kalakk, ikke noen god lyd fra den motoren. Har også prøvd flere 1.8T, disse har vært mappet til 196 hk av chipsenter.no. Der ble jeg IKKE skuffet, det kan jeg love deg  :thumbup: TDI-motoren kjennes kanskje ut som den går godt, men i realiteten flytter det ikke så voldsomt på seg som man tror, det er bare det lille draget som er mellom 1500-3000 rpm så er det ikke noe mer. Bensinen drar godt fra 3500 til drøye 6000. Uslåelig følelse med 1.8T-en, dra ut 3. gir til 150 og legge inn 4. så drar det like godt videre. DET kan du glemme med TDI. Eneste fordelen jeg ser med TDI er faktisk forbruket. Bruker latterlig lite, men går ikke så voldsomt, bråker og vibrerer mye, og er veldig kald og tungstartet på vinteren. Bensin er best på det meste, men koster litt mer.

Lenke til kommentar

Prøvde en PD115 mappet til ca 150, ble skuffet jeg. Kalakkalakk-kalakk, ikke noen god lyd fra den motoren. Har også prøvd flere 1.8T, disse har vært mappet til 196 hk av chipsenter.no. Der ble jeg IKKE skuffet, det kan jeg love deg  :thumbup: TDI-motoren kjennes kanskje ut som den går godt, men i realiteten flytter det ikke så voldsomt på seg som man tror, det er bare det lille draget som er mellom 1500-3000 rpm så er det ikke noe mer. Bensinen drar godt fra 3500 til drøye 6000.

 

Da har det vært noe galt, eller så er den dårlig mappet.

Dårlig map er ikke usannsynlig, for jeg tror mange av tunerne har slurvet litt med teorien rundt dieselmotorer. Ketchup-effekt og snevert register har jeg vært borti mer en én gang.

 

Programmet jeg hadde dro hele veien til rødmerkingen. Maks effekt var ved 4400RPM om jeg husker rett. Jeg var på dyno både før og etter, så tallene jeg har er temmelig nøyaktige.

Lenke til kommentar

Hadde det vært VW/Audi med 1,9 TDI vs 1,8T, ville jeg valgt 1,9TDI

 

Hvorfor det? 1.9 TDI er ikke akkurat noen vidundermotor hvis du tror det. Har kjørt utallige utgaver av denne og ikke blitt imponert. Prøvde en PD115 mappet til ca 150, ble skuffet jeg. Kalakkalakk-kalakk, ikke noen god lyd fra den motoren. Har også prøvd flere 1.8T, disse har vært mappet til 196 hk av chipsenter.no. Der ble jeg IKKE skuffet, det kan jeg love deg  :thumbup: TDI-motoren kjennes kanskje ut som den går godt, men i realiteten flytter det ikke så voldsomt på seg som man tror, det er bare det lille draget som er mellom 1500-3000 rpm så er det ikke noe mer. Bensinen drar godt fra 3500 til drøye 6000. Uslåelig følelse med 1.8T-en, dra ut 3. gir til 150 og legge inn 4. så drar det like godt videre. DET kan du glemme med TDI. Eneste fordelen jeg ser med TDI er faktisk forbruket. Bruker latterlig lite, men går ikke så voldsomt, bråker og vibrerer mye, og er veldig kald og tungstartet på vinteren. Bensin er best på det meste, men koster litt mer.

 

Når kjørte du sist en bil med denne motoren? Den vibrerte en del frem til oppgraderingen i -01, og de seneste modellene er gode motorer. Forbruker er som du nevner, lavt. Jeg har kjørt en Golf V på 0,35 eller så. Det klarer du ikke med 1,8T. Du kan ikke sitte der å klage over lyden i en diesel, det er ikke det som er poenget med en slik. Dessuten, draget mellom 1500 og 3000 er helt greit, og det er hovedsaklig der den gjennomsnittslige fører ligger. Den er som du sier hverken morsom eller turtallsvillig, men den går billig, og har effekt der hvermansen trenger den. Du argumenterer med effekt, effekt på høyt turtall, akselerasjon i hastigheter som ligger langt over førerkortbeslag selv på E6. Det er en artig motor for unge, men når du er litt over den perioden(ikke at jeg er det, men TS er kanskje det) så funksjon i dagliglivet viktigst. Derfor sier jeg VAG 1,9 TDi fremfor 1,8T. SAAB velger man med bensin, ferdig snakket. De kan bensin, men ikke diesel.

Lenke til kommentar

[quote name='Der Fotograf' date=' 9. mai 2010 - 14:00' timestamp='1273406420' SAAB velger man med bensin, ferdig snakket. De kan bensin, men ikke diesel.

 

Så vidt jeg vet er det JTD motorer som sitter i Saab, så diesel burde ikke være noe værre der en i andre biler som feks. Toyota, Pessjå, Fiat osb.

De nye JTD-motorene har tvert i mot fått mye skryt. Har du hatt dårlige erfaringer med diesel i Saab?

 

 

Jeg har bare kjørt en 2008 9-3 selv, så jeg kan ikke utale meg om andre modeller, men den motoren var veldig bra. Jevnt og fint drag selv under 1500RPM, støysvak og ikke noe problem med med at den døde ut ved 3000RPM.

Endret av formann
Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt hvorfor folk drar inn VAG og deres maskiner inn i denne diskusjonen? Irrelevant.

Omtrent like lite relevant blir det å påstå at Saab ikke kan diesel. For det har du veldig rett i! Saab lager ikke en dr... diesel. Som jeg har skrevet i tidligere innlegg så er den 1.9 dieselen som står i 9.3 laget av FIAT. En av de største på dieselmaskiner i denne verden. Du finner FIAT motorer i mange forskjellige bilmerker, og denne utgaven er en av de populære, av ganske naturlige årsaker: det er en gjennomgående god og langtlevende motor, med ikke så alt for mange svakheter. Forøvrig finner en også 2.2 liters diesel i 9.3-en, muligens også en 2.0-versjon av samme. Dette er en tradisjonell diesel, produsert av Opel/GM, som har sterke bånd til Isuzu. Ingen dårlig maskin det heller, men uaktuell for trådstarter.

Lenke til kommentar

Da har det vært noe galt, eller så er den dårlig mappet. 

Dårlig map er ikke usannsynlig, for jeg tror mange av tunerne har slurvet litt med teorien rundt dieselmotorer. Ketchup-effekt og snevert register har jeg vært borti mer en én gang.

 

Programmet jeg hadde dro hele veien til rødmerkingen. Maks effekt var ved 4400RPM om jeg husker rett. Jeg var på dyno både før og etter, så tallene jeg har er temmelig nøyaktige.

 

Ikke vet jeg, men 150 hk er ikke så voldsomt uansett, ikke noe å skryte av akkurat. Men det går jo selvsagt helt greit. Diesel til hverdags, bensin til fest.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...