Gå til innhold

Poeng/"tommel opp" på innlegg vil prøves ut


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Vi har for alvor satt i gang arbeid med å dra frem gode tråder og innlegg som skrives på forumet for å bedre bli promotert. Blant annet er ny forside på vei, samt annet som vi kommer tilbake til etterhvert. Det er litt av en utfordring, med tanke på at det kommer et par hundre tusen innlegg i måneden.

 

Den beste måten vi ser for oss å finne slike er nettopp gjennom brukerne, som gjennom mulighet til å gi plusspoeng/tommel opp (alt etter hva vi går for) da kan hjelpe oss å dra de frem og det på en ganske så automatisk måte. Det er jo også noe som er foreslått (her, her og her). Diskusjonen har jo tidligere vært omfattende og vi er godt inneforstått med fordeler og ulemper. Dette bør også kunne motivere til å bidra med kvalitet, i hvert fall i teorien.

 

Det er ikke tenkt å kunne gi minus/tommel ned, men hvor brukerne da kan gi pluss til bidrag man mener fortjener det. Om man skal ha ubegrenset med "plusser", eller vi skal fastsette et antall hver dag blir noe vi må vurdere og justere etterhvert. Kom gjerne med forslag

 

Det vesentlige er at vi har tillit til våre brukere og at vi er sterk i troen på at dette ikke vil misbrukes. Nå er det ikke alle brukerne våre som har like stor tiltro til sine medbrukere, men jeg tror og håper nå at vi vil få dette til og at det både stimulerer til å legge en ekstra innsats i egne bidrag, og hjelper oss med å få frem i lyset alt det gode brukerne bidrar med.

 

Jeg håper derfor vi tar vare på sjansen og har et åpent sinn. Skulle det vise seg at dette ikke bringer kvaliteten frem ville det vært svært synd og vi vil nok da sterkt revurdere hele ordningen, men som nevnt tror jeg brukerne vet å ta vare på denne muligheten og hjelper oss med å finne frem det du bør få med deg :)

 

Det er ikke avgjort når vi slår på denne muligheten, men det blir nok ikke alt for langt frem i tid. Kom gjerne med dine synspunkt.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg foreslår at hver bruker har én tommel opp per innlegg (det kan komme meget gode enkeltinnlegg i en tråd med ellers gjennomsnittlige innlegg). Har ikke noen formening om begrensning på antall tomler opp per bruker per dag (regner med det er dette dere mente?), jeg ser både fordeler og ulemper her: Noen er veldig aktive på forumet og vil komme over mange gode innlegg per dag, men ubegrenset antall kan kanskje misbrukes? Jeg foreslår i alle fall at grensen, hvis den kommer, ikke blir for lav - det kan virke demotiverende/irriterende for de mest aktive brukerne om de kommer over mange gode innlegg, men ikke har flere tomler igjen.

Lenke til kommentar

Det er også fint om våre mest aktive brukere, som jo vil ha mest innflytelse her, prøver å være bevisste på hvilken kriterium man setter. Gjerne diskutere det litt også, slik at vi kan få noen gode normer på området. For det er jo egentlig opp til hver og en hva man anser som et godt innlegg.

 

Men det blir eksempelvis dumt om et veldig godt skrevet innlegg med mye kvalitet ikke får et plusspoeng fordi man er uenig i budskapet i innlegget. Faren er jo at de normative diskusjonene (diskusjoner om hvordan noe "bør være") blir lidende fordi man gir pluss til meningsfeller og ikke basert på kvaliteten på innlegget. Personlig vil jeg i hvert fall syntes det blir synd, jeg setter ekstra pris på velformulerte og gode innlegg som har et budskap jeg er uenig i. Forumets styrke, for meg, er jo å bli utsatt for andre perspektiv enn mitt eget :)

Lenke til kommentar

Tommel opp fra min side. Synes det burde være maks fem poeng pr. dag, ellers vil folk gi folk til alt og alle de kommer ovenfor.

 

 

Tja, litt pessimistisk kanskje? Jeg vil nå tro muligheten for å komme over mer enn 5 skikkelig kvalitetsinnlegg ila en dag på et forum som dette er ganske sannsynlig, eller hva?

Lenke til kommentar

Tja, litt pessimistisk kanskje? Jeg vil nå tro muligheten for å komme over mer enn 5 skikkelig kvalitetsinnlegg ila en dag på et forum som dette er ganske sannsynlig, eller hva?

Haha, du må misforstå meg rett, sier absolutt ikke at dette er et dårlig forum. Synes bare at man burde begynne lavt, slik at man får sett hvordan det fungerer. Så får man heller øke antallet etter hvert.

 

Men jeg er vel en pessimist i slike situasjoner. Når brukerne fikk sette opp avstemninger selv var jeg også redd for at funksjonen skulle misbrukes, men det har jo fungert fett. :wee:

Lenke til kommentar

I en ganske populær tråd, blir det da mulig å se hvilke innlegg som har fått flest plusser?

Og jeg regner med at hver bruker kun har lov til å gi et innlegg 1 pluss og ikke flere?

 

Kun en pluss per innlegg ja, og tanken er jo at man skal kunne få sortere etter hvilken innlegg brukerne har gitt flest poeng til. En forside kan eksempelvis ha feed som gir deg tråder med mange plusspoeng, eller enkeltinnlegg som er populær.

 

I dag eksisterer det få muligheter her, men om vi får dette til å fungere kan vi bruke dataen til mye. :)

 

 

Tja, litt pessimistisk kanskje? Jeg vil nå tro muligheten for å komme over mer enn 5 skikkelig kvalitetsinnlegg ila en dag på et forum som dette er ganske sannsynlig, eller hva?

Haha, du må misforstå meg rett, sier absolutt ikke at dette er et dårlig forum. Synes bare at man burde begynne lavt, slik at man får sett hvordan det fungerer. Så får man heller øke antallet etter hvert.

 

Men jeg er vel en pessimist i slike situasjoner. Når brukerne fikk sette opp avstemninger selv var jeg også redd for at funksjonen skulle misbrukes, men det har jo fungert fett. :wee:

 

Det er normalt å være skeptisk, men historien viser at det å gi frihet blir misbrukt av et lite fåtall, men brukt etter hensikten av den store majoriteten. Se på Wikipedia, ingen trodde det ville bli noe bra men resultatet er at det utkonkurrerer leksikon og studier viser til og med at Wikipedia ikke inneholder flere feil enn leksikon (som jo er helt lukket og kontrollert system). I tillegg oppdateres den raskere. At enkelte i ny og ne skriver søppel og løgner der blir fort rensket opp i, det er kun en liten bi-effekt av noe som helhetlig er veldig bra.

 

Samme logikk gjelder også ellers. PC er så åpent at man kan lage virus og ødelegge, men den har overlevd fint og åpenheten har skapt mye innovativt. Selv om Apples markedsføringskampanje selvfølgelig vil ha oss til å tro annet :wee:

 

Poenget er at vi må ha tillit og i hvert fall prøve ut fremfor å forhåndsdømme. Skulle vi sagt nei til dette her blir det som å si at vi ikke stoler på brukerne, det blir jo litt feil holdning å ha vil jeg si, eller hva? :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Poenget er at vi må ha tillit og i hvert fall prøve ut fremfor å forhåndsdømme. Skulle vi sagt nei til dette her blir det som å si at vi ikke stoler på brukerne, det blir jo litt feil holdning å ha vil jeg si, eller hva? :)

Joda, men det er en forskjell på å begynne lavt enn å ikke begynne i det hele tatt. Hvis det er uaktuelt å sette en grense, er det litt rart at det er nevnt i førsteposten. For dere stoler jo på brukerne, gjør dere ikke? :wee:

Lenke til kommentar

Tommel opp fra min side. Synes det burde være maks fem poeng pr. dag, ellers vil folk gi folk til alt og alle de kommer ovenfor.

Viss vi kan bruke dagens funksjon med å gi stjerner til trådar som ein indikator, ser det ikkje ut til at dette skal bli eit stort problem. Etter ein liten rundtur ser det for så vidt ut som svært få personar faktisk tar seg bryet med å gi ein karakter. Rett nok er det rimeleg å tru at faren for misbruk er noko større når det er tenkt at innlegg skal promoterast ut frå denne funksjonen. Ei gradvis innføring kan vere ein måte å teste ut korleis funksjonen fungerer i praksis. I alle fall bør talet på poeng ein kan gi pr. dag stå i stil med talet på innlegg ein faktisk les i løpet av ein dag.

Lenke til kommentar

Det spørs vel hvor den knappen blir satt egentlig. Jeg er ganske sikker på at den blir mer brukt enn trådvurderingen. Sistnevnte er ikke så synlig, og ligger i tillegg kun på toppen av siden. Hvis poeng-knappen blir lagt ved siden av "Rapporter" eller "Sitat", er det ingen tvil om at det vil bli populært.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...