Gå til innhold

Rating av poster?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tenker ikke på brukervurdering, men selve svaret brukeren har gitt i en tråd.

 

Ga kanskje et dårlig eksempel først, kunne vel gjort det ganske enkelt ved å bruke dagbladet sitt kommentarsystem som et eksempel - Ved å trykke BRA på en post. Noe liknende

Lenke til kommentar
Jeg har prøvd dette selv. Ga det en sjangs. Men jeg bestemte meg fort for at dette ikke hører hjemme på et forum. Sånn systemet er i dag viser ikke antall stjerner hvor god tråden er, men hvor mange venner av trådstarter som har vært innom.

 

Akkurat, ratingen er totalt verdiløst for alle unntatt de som streber etter å tilfredsstille sitt Internet ego.

Lenke til kommentar

Det er ikke avgjort om vi vil gå for det fast eller ikke (rating av tråder altså, noe mer er ikke vurdert på foreløpig stadie). Det jobbes veldig med å kunne få promotert gode temaer mer og da er det en utfordring å få silt ut de gode trådene, siden det tross alt kommer noen tusen av dem fordelt på nær 300 kategorier i måneden. De som får mange høye stemmer vil da fort kunne skille seg ut og gjøre det lettere for oss å promotere (noe som igjen kan medføre at folk "jobber" mer med kvalitet i sine tråder). Vi har mye å gå på når det gjelder å få frem i lyset de gode diskusjonene, eller gode guidene/informasjonstrådene. Den beste løsningen for å finne de nevnte tråder er ved å la brukerne gi oss beskjed, noe et slikt ratingsystem kan hjelpe med.

 

Et forum er interaktivt og det er med det prinsippet ikke noe som tilsier at det er galt å la en bruker fortelle gjennom karakter, tommel opp/ned eller hva det nå skal være hva h*n syntes om en tråds kvalitet. Men det gjenstår å de om teori kan overføres til praksis. Her er erfaringen fra andre forum varierende, alt etter brukergruppe, hvilken ratingssystem som er brukt osv.

 

Personlig syntes jeg ikke det er noe i veien med at brukere kan få mulighet til å gi tilbakemelding på hvilken kvalitet de mener en tråd har eller ikke. Noe annet er å ikke være interaktiv og det strider jo med poenget med et forum som handler om nettopp det. Men som nevnt, jeg er langt fra overbevist om at dette fungerer i praksis. :)

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...