Gå til innhold

Poeng/"tommel opp" på innlegg vil prøves ut


Anbefalte innlegg

Men skjønner stadig ikke hvorfor man ikke også skal ha muligheten til å gi tommelen ned? Man skal innføre a, men ikke b? Høres vitterlig merkelig ut. Gagner det ikke forumet og dets kvalitet like mye å luke ut de dårlige innleggene?

 

Vil gjerne ha en forklaring på hvorfor man mener det ene er greit, men ikke det andre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Begge deler var standard de fleste steder det ble innført, men av erfaring ble det etterhvert fjernet. Jeg har ikke hatt tid til å undersøke/forhøre i detalj hvorfor det ikke har fungert, men for vår egen del er vi nå opptatt av å finne hvilken innlegg brukere liker mest, ikke misliker. Det får bli en løpende vurdering.

 

Rent psykologisk er det jo et faktum at ros fungerer bedre enn ris for å motivere, det kan være slik kognitiv vitenskap som er bakgrunnen. Når jeg får tid skal jeg ta og sjekke mer akkurat hva grunnene er.

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke helt hensikten med tommelen ned-knapp. Hvilke typer innlegg skal den brukes på? Hvis vi ser bort ifra alle innlegg hvor "rapporter"-knappen heller bør brukes, så kommer ikke jeg på noen eksempler. Jeg som bruker er ikke interessert i å se hvilke innlegg som er dårlige, men hvilke innlegg jeg bør merke meg som gode. Jeg er interessert i å se hvilke innlegg som kan hjelpe meg, ikke hvilke innlegg som ikke kan hjelpe meg - det merker jeg raskt uansett.

 

I tillegg er det er veldig godt poeng over om ris/ros.

Lenke til kommentar

Så hvis et innlegg ikke får poeng, blir det automatisk dårlig? Skjønte ikke helt.

 

Synes egentlig dere burde prøve ut minuspoeng også. Man vil da tenke før man poster, og fokusere ekstra på saklighet. Det vil ikke bli misbrukt, og dere har jo tillit til brukerne. Ikke vær så pessimistiske, ha trua på brukerne. ;)

Endret av Latias
Lenke til kommentar

Så hvis et innlegg ikke får poeng, blir det automatisk dårlig? Skjønte ikke helt.

 

 

Nei, det blir ikke dårlig, men det blir heller ikke trukket frem. De som vil bruke dette med poeng vil jo ikke gi til innlegg man ikke mener fortjener det, dermed blir det i hvert fall ikke ansett som verdig poenget. Som på en måte er å få en tommel ned i vurderingen av tommel opp. If you get my drift :wee:

 

Nå har jeg nå større tiltro til brukerne og tviler på noe særlig mobbekultur på området, men jeg ser ikke et like sterkt behov for tommel opp som for tommel ned. Førstnevnte bør være en god måte å få informasjonen som trengs for å promotere det gode, vil jeg tro. Tiden får vise :)

Lenke til kommentar

Hovedgrunnen til at tommel ned funksjonen har forsvunnet fra enkelte plasser, har vel muligens litt å gjøre med at visst noen ikke var enige i argumentene etc så gav dem tommel ned...

 

...men det betydde vel strengt tatt ikke at argumentene var feil, eller at innlegget var dårlig.

 

F.eks jeg lager ett innlegg der jeg skriver gode grunner til å stemme på det politiske partiet venstre, og alle som ikke stemmer på venstre gir dermed tommel ned, hahaha!

 

Nå derimot når en kun får muligheten til å gi tommel opp, så får ikke det "venstre" innlegget mange tommler opp, siden det fleste stemmer på andre partier enn venstre. Men nok engang, innlegget kunne faktisk vert kjempebra for det, med gode argumenter.

 

Så sånn generelt sett, så er det mange innlegg der tommel opp/ned ikke har noe fornuftig for seg. Vil en ha tommel opp i mange tilfeller, så bør en vel følge med den store strømmen i den enkelte tråd, som f.eks i Manchester United tråden så får en vel neppe så mange tommler opp visst en kommer med gode argumenter på hvorfor Chelsea kan snappe gullet forann Manchester...

 

...og selv om innlegget var svært bra skrevet, med svært gode argumenter. Så vil nok innlegget urettferdig bli stemplet som "dårlig" av trådens brukere. Noe som sier mer om trådens hovedbrukere, enn gjesten som kom innom for å skape litt farge i miljøet.

 

Ikke uten grunn at enkelte plasser valgte å fjerne tommel ned funksjonen, men jeg tror at det hadde vert mange gode grunner for å fjerne tommel opp også. Men det er sikkert gode grunner for å ha en "ros" knapp også, men den vil neppe fungere like godt i alle tråder.

Endret av IDF
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...