Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvor mye er det egentlig normalt å få til attenårsdagen sin?


Gjest Attenåring

Anbefalte innlegg

Jeg synes absolutt ikke det er urimelig å få 1000kr, da du er offisielt "voksen" nå og skal ta vare på deg selv. Dessuten vet nok foreldrene dine at du får penger hos de andre familiemedlemmene dine også. Det er jo helt forskjellig hva man får til 18års dagen fra familie til familie, en av venninnene mine fikk en bil, mens en kompis fikk ingenting fordi foreldrene hadde bestemt at fra nå skulle han stå helt på egne bein. Du bør ikke være skuffet over 1000kr da det tydeligvis er folk som får mye mindre enn deg....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På alle mine tidligere bursdager har jeg vanligvis fått penger eller en gave med en verdi på rundt 1000 kroner, men siden jeg tross alt ble atten hadde jeg tatt meg den friheten og satt et par ting som var en smule dyrere på ønskelista mi, ikke mye, men kanskje et par hundre kroner.

Det at du skriver ønskeliste som 18-åring er vel mer sært enn at foreldrene dine faktisk GIR deg tusen kroner. Greit å si litt hva man kunne tenke seg, men sette opp en liste? Det gjør man som 8-åring før jul.

 

Fikk ikke noe spesielt mer på 18-årsdagen min jeg heller. Fikk kanskje en bittelitt dyrere gave, men ellers var alt som vanlig. Sto opp, kom hjem og fikk en "gratulerer med dagen. Satt noen penger inn på konto til deg jeg" :)

Lenke til kommentar

Eller, gratulerer, du har overlevd 365 dager. Det at man skal stå på egne ben når man er 18 er en utdatert sak. Da er det ett år til universitet eller høgskole, og det er DYRT. For 100 år siden var det kanskje sånn at man gikk ut og fikk seg jobb, men i dag må man regne med 5 år til med studier før man er i jobb, og 5 år til før man kan være gjeldfri, det er jo nå foreldre og besteforeldre virkelig må åpne lommeboka, det er dyrt å være fattig nemlig.

Lenke til kommentar

Jeg blir 18 til nesten år.

 

Jeg forventer ingenting. Om jeg ikke får noe, så spiller det ingen rolle. De har skapt meg,brukt 18 år av livet sitt på meg.

De har matet meg hver dag.

Jeg har fått penger til kino for og gå ut med venner osv, ofte. Altså slike ting.

Syklet downhill før, og det var ekstremt tidskrevende og dyrt for min far.

 

Det er heller jeg som vil faktisk takke dem.

De har skapt meg et fantastisk liv. Takk Takk!

 

Så om jeg får 100 000 kroner eller 0 kroner, det har ingenting og si. Spiller ingen rolle for meg.

 

 

Det var bra holdning, men jeg hadde nok følt meg litt glemt om ikke de nærmeste hadde gitt meg en oppmerksomhet, det behøver ikke være materielt, men en feiring av en type er hyggelig.

 

og til dem som får bil, lappen og andre saker.

 

Jeg kommer ikke til å gjøre det med min datter\sønn, derimot om de holder seg unna rus\røyk osv, er det bra å ha en gulrot i enden.

 

og hun som fikk 250000 og to biler, hva skal en 18 åring med det?

hva har egentlig skjedd her? det skulle jeg gjerne likt å visst,

Endret av Alfrid
Lenke til kommentar

Jeg blir 18 til nesten år.

 

Jeg forventer ingenting. Om jeg ikke får noe, så spiller det ingen rolle. De har skapt meg,brukt 18 år av livet sitt på meg.

De har matet meg hver dag.

Jeg har fått penger til kino for og gå ut med venner osv, ofte. Altså slike ting.

Syklet downhill før, og det var ekstremt tidskrevende og dyrt for min far.

 

Det er heller jeg som vil faktisk takke dem.

De har skapt meg et fantastisk liv. Takk Takk!

 

Så om jeg får 100 000 kroner eller 0 kroner, det har ingenting og si. Spiller ingen rolle for meg.

 

 

Det var bra holdning, men jeg hadde nok følt meg litt glemt om ikke de nærmeste hadde gitt meg en oppmerksomhet, det behøver ikke være materielt, men en feiring av en type er hyggelig.

 

og til dem som får bil, lappen og andre saker.

 

Jeg kommer ikke til å gjøre det med min datter\sønn, derimot om de holder seg unna rus\røyk osv, er det bra å ha en gulrot i enden.

 

Jaja, så klart. Det var jo ikke det jeg sa, at de ikke kommer til og gi meg oppmerksomhet. Bare betydningen av det jeg sa. Min side jeg kan se det fra.

 

Selfølgelig vil de feire dagen. Jeg kommer garantert til å få noe også. Kjenner jeg dem rett, så er det bombe sikkert at jeg får noe antagelig vis noe større en vanlig.

 

Jeg er så forbanna dårlig til og skrive, og formulere meg, så håper det går bra. ^^

Fattern har også lovet meg lappen, om jeg ikke begynner og røyke.

Lenke til kommentar

[quote name='Alfrid' date='18. april 2010 - 21:36'

 

og til dem som får bil, lappen og andre saker.

 

Jeg kommer ikke til å gjøre det med min datter\sønn, derimot om de holder seg unna rus\røyk osv, er det bra å ha en gulrot i enden.

 

og hun som fikk 250000 og to biler, hva skal en 18 åring med det?

hva har egentlig skjedd her? det skulle jeg gjerne likt å visst,

 

 

De fleste er vel på "ingen røyk/rus=lappen"-vogna. Du finner sikkert også ut hvorfor foreldre gjerne støtter lappen når du har sett litt på deltidsjobbmarkedet for unge mennesker. Det åpner seg en hel verden av muligheter når du har en bil og en rosa lapp i hånda. Det kan nesten kalles en investering. Fremfor ingen jobb, som betyr at foreldre må fortsette å dele ut ukepenger, tjener barna penger selv, for det er ikke alltid lett å få jobb.

 

Lurer du seriøst på hva en 18 åring skal med 250.000 og to biler, eller syntes du som meg at det er en usedvanlig dårlig idé? Hvis jeg på død og liv skulle bli kvitt de pengene, hadde jeg kjøpt én bil, for en ny trygg bil er viktig, resten hadde jeg satt på jentas BSU.

Lenke til kommentar

Du har jo dårligere tekstforståelse enn den orginale Rocky jo, formulere deg kan du heller ikke.

 

Han spør hvor mye som er normalt å få, og når du over 4 sider har omtrent 95% som får langt mer, så er det ganske vanlig å bli skuffet. Når TS finner en tusenlapp og et kort på kjøkkenet med "Gratulerer med dagen" mens foreldrene har dratt på jobb, ja da har han vel grunn til å syntes det var trist. Alle vil vel være sammen med familien sin på ens egen bursdag.

 

Når jeg leser teksten din, lurer jeg egentlig litt på hva du mener.

 

Er 1000 kr mye fordi noen betaler husleie? I så fall. Gullfisk er koselig fordi jeg drikker te. Det har jo ingen sammenheng! Veldig få betaler husleie når de er 18 år, da går man vanligvis på VG3 ser du, og da bor de fleste hjemme. Bortskjemt ja... Lær deg hva ordet betyr, og kom tilbake da.

Lenke til kommentar

Eller, gratulerer, du har overlevd 365 dager. Det at man skal stå på egne ben når man er 18 er en utdatert sak. Da er det ett år til universitet eller høgskole, og det er DYRT. For 100 år siden var det kanskje sånn at man gikk ut og fikk seg jobb, men i dag må man regne med 5 år til med studier før man er i jobb, og 5 år til før man kan være gjeldfri, det er jo nå foreldre og besteforeldre virkelig må åpne lommeboka, det er dyrt å være fattig nemlig.

Jeg klarte meg selv 100% fra 16-17 års alder selv om jeg ikke var ferdig med studier på mange år ennå. Studier som også var dyre. Studielånet var jeg ferdig med i en alder av 39. Gjeldfri blir jeg ikke før nærmere pensjonsalder.

 

Jeg betalte også for meg hjemme fra jeg var 12-13 år. Samtidig som jeg begynte å ta strøjobber ved siden av skole.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg er ikke spesielt glad i min bursdag, så minst mulig oppmerksomhet liker jeg best. Men 18-årsdagen var noe annet pga jeg hadde oppkjøring den dagen. Tror ikke det var mye i kroner og øre jeg fikk, men mor ga meg reserve nøkkelen til bilen slik jeg kunne hente den hvis jeg bestod :)

 

Når man snakker om å bli missfornøyd, så synes jeg ikke beløpet er det viktigste. Det er tanken bak. (Har selvsagt ikke alltid hatt den oppfattningen) Til komfirmasjonen min fikk jeg sovepose og tur sekk av mine foreldre, da ble jeg skuffet kjente jeg. Brukte soveposen for første gang i år (er 23..) Værken jeg eller familien var noe frilufts mennesker, usikker på hvor foreldrene mine fikk den ideen.

Lenke til kommentar

Eller, gratulerer, du har overlevd 365 dager. Det at man skal stå på egne ben når man er 18 er en utdatert sak. Da er det ett år til universitet eller høgskole, og det er DYRT. For 100 år siden var det kanskje sånn at man gikk ut og fikk seg jobb, men i dag må man regne med 5 år til med studier før man er i jobb, og 5 år til før man kan være gjeldfri, det er jo nå foreldre og besteforeldre virkelig må åpne lommeboka, det er dyrt å være fattig nemlig.

Jeg klarte meg selv 100% fra 16-17 års alder selv om jeg ikke var ferdig med studier på mange år ennå. Studier som også var dyre. Studielånet var jeg ferdig med i en alder av 39. Gjeldfri blir jeg ikke før nærmere pensjonsalder.

 

Jeg betalte også for meg hjemme fra jeg var 12-13 år. Samtidig som jeg begynte å ta strøjobber ved siden av skole.

 

Akkurat, en klarer seg alltids, men du har lært at det er dyrt å være fattig. Studielån har renter, og når man er 39 når lånet er betalt, har du vel betalt en del renter. Du sier også at du ikke er gjeldsfri før nærmere pensjonsalder, da har du betalt mye i renter før det reele lånet er nedbetalt. Gitt at man hadde kapitalen til å betale studiene innen studietiden var omme, og så kunne spytte inn en betydelig kapital ved boligkjøp, ja da sparer man mye penger.

Lenke til kommentar
Akkurat, en klarer seg alltids, men du har lært at det er dyrt å være fattig. Studielån har renter, og når man er 39 når lånet er betalt, har du vel betalt en del renter. Du sier også at du ikke er gjeldsfri før nærmere pensjonsalder, da har du betalt mye i renter før det reele lånet er nedbetalt. Gitt at man hadde kapitalen til å betale studiene innen studietiden var omme, og så kunne spytte inn en betydelig kapital ved boligkjøp, ja da sparer man mye penger.

 

Uten at jeg skal jeg dra alle under en kam, men tviler sterkt på at de som faktisk får 250' og to biler faktisk kommer til å bruke pengene på studier eller at pengene er øremerket til dette. Misstenker at personer med slike foreledre er godt dekt selv om de klarer å bruke opp både pengene og bilene..

 

Det å f.eks betale hele stuidene vil jeg ikke automatisk si at personene får alt.. Det er mye penger det er snakk om, men noen foreldre prioriterer dette såpass at de ikke ønsker at barnet skal sitte med studielån til de er 36 år.. Det er en relativt billig investering i forhold til å ha et barn som lever hjemme til de er 30.. (sier ikke at alle som ikke gør på universitet/høyskole har den sjebnen..)

Lenke til kommentar

Der Fotograf:

At det er dyrt å være fattig lærte jeg i barnsårene. Det har alltid vært en realitet og vil alltid være det for mange.

 

Det er også en stor skjevhet i samfunnskonomien.

 

Vi lever i et samfunn hvor regningen etter festen alltid havner på bordet til de som har minst å rutte med. Så kan man tenke litt over den saken.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Nå er det ganske uvanlig å være så heldig som det du er da Tmz.

Virker som det er ganske normalt her jeg bor, men vil nå si det handler om prioriteringer, foreldrene mine er ikke spessielt rike eller rause av seg.Husker jeg var ganske sjalu da de fleste vennene mine fikk bursdaggaver på mellom 5-10 000 kroner, mens jeg somregel fikk rundt tusenlappen. Ingen av foreldrene mine tjener noe særlig mer enn 500 000 og alikevel klarte de da å skrape sammen til en bil, nå snakker jeg ikke om bil til 100 000 kroner heller da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...