Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvor mye er det egentlig normalt å få til attenårsdagen sin?


Gjest Attenåring

Anbefalte innlegg

Det er jo opptil foreldrene å bestemme hvor mye du får. Mange foreldre synes det er gøy å skjemme bort barna med alt mulig, det er gøy at Per og Pål vender seg til at pappa og mamma har cash. Det er ikke nødvendigvis noe barna tvinger frem foreldrene til. De får uten engang å spørre.

 

Det er jo bare fint at barn har det godt, men samtidig kan all denne luksusen og rikdommen være litt ødeleggende. Ingenting er så lett å bli vant med som et luksusliv. Barna bør ikke bli for vant med å ha folk i ryggen som kan ta imot.

 

Jeg er også enig i at foreldre med god og stabil økonomi burde kunne spandere noe ekstra nå og da, mange gleder koster ikke allverden heller. Barn skal underholdes etter foreldres beste evne, så da får man sannelig underholde etter beste evne.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Samtidig er det også litt tradisjoner i familien. Vi pleier ikke å gi så veldig store gaver til hverandre rundt juletider, mellom søsknene legger vi lista på rundt 2-300 kroner. Da kjøper vi en enkel og grei gave, mens mamma og pappa tar ansvar for å kjøpe større gaver. I stedet for å gi et par mellomstore gaver til alle, får vi heller en liten gave fra søsknene og flere store fra mamma og pappa.

Bursdager er litt det samme, vi kjøper noe lite, og mamma og pappa ordner med de større gavene. Eksempel på dette er broren min sin 16-årsdag, jeg og søsteren min ga en fjernkontroll til en laptop og en bæreveske, mamma og pappa kjøpte en MacBook Pro.

Til resten av slekten blir det gjerne gaver på 3-400 kroner, og sånn har det vært i alle år.

 

Familietradisjoner spiller stor rolle, og mange får jo gaver og andre ting jevnt over året, og da får man kanskje ikke like mye til jul og bursdager. Hvis familien har tradisjon med å gi mindre gaver er det sånn, da gir man gaver. Er også kjedelig å være den som tjener bedre enn alle andre og gir ekstravagante gaver og putter andre i et dårlig lys.

Forøvrig burde kanskje 18-årsdagen være litt spesiell, da er du voksen og kan gjøre ganske mye. Jeg hadde nok blitt litt skuffet hvis jeg fikk én øl og en klem.

Lenke til kommentar
Da jeg bodde i Norge hadde jeg kostnader på ca 70-80K i året for ca 10 måneder (12 måneder leie). Det er ganske mye mindre enn en norsk gjennomsnittlønn etter skatt. Hvis foreldrene dine tjente godt, tjente de sannsynligvis rundt en million kombinert før skatt. Som blir kanskje 600K etter skatt. Ikke fortell meg at de ikke da har råd til å spandere litt mer enn en hundrings per person med den inntekten.
Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Da jeg bodde i Norge hadde jeg kostnader på ca 70-80K i året for ca 10 måneder (12 måneder leie). Det er ganske mye mindre enn en norsk gjennomsnittlønn etter skatt. Hvis foreldrene dine tjente godt, tjente de sannsynligvis rundt en million kombinert før skatt. Som blir kanskje 600K etter skatt. Ikke fortell meg at de ikke da har råd til å spandere litt mer enn en hundrings per person med den inntekten.

Nei, det var kostnadene for 10 måneder med levekostnader og 12 måneder med leie. Jeg bare viste en sammenligning om hvor lite en singel person kan leve på. Jeg ville ikke legge til sommerferie fordi de fleste drar på ferie i den tiden og da kan kostnadene variere veldig.

 

Jeg lot leseren estimere hvor mye dette vil bli for 2 voksne og 2 barn, men det blir helt sikkert ikke 600K. I tilegg vil mange av de som tjener så mye ha nedbetalt gjelden sin. Det betyr null kostnader for boliglån.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

En single tenåring som ikke har ansvaret for noe som helst kan ikke sammmenlignes med foreldres husholdning :). Jeg levde på mye mindre enn 70k i året når jeg var 15-23. Selv om hybelhusleien var forholdsvis høy for meg også den gang.

 

At du tror at foreldre som har felles inntekt på 600k har nedbetalt boliggjeld tidlig er også helt hårreisende. Har de gjort det er det fordi de har arvet eller fikk en del penger til første bolig, kjøpte tidlig og solgte etter de første høye prisstigningene og har klart seg nogenlunde i pluss etterpå. Men det er like dyrt å kjøpe nytt selv og jeg kjenner ikke mange som ikke har arvet hus eller penger eller fått store pengegaver som sitter uten boliggjeld.

 

Men jeg kan bare konstatere at dine antakelser om foreldres økonomi bare er brøkdelsen av det totale bildet.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

En single tenåring som ikke har ansvaret for noe som helst kan ikke sammmenlignes med foreldres husholdning :). Jeg levde på mye mindre enn 70k i året når jeg var 15-23. Selv om hybelhusleien var forholdsvis høy for meg også den gang.

 

At du tror at foreldre som har felles inntekt på 600k har nedbetalt boliggjeld tidlig er også helt hårreisende. Har de gjort det er det fordi de har arvet eller fikk en del penger til første bolig, kjøpte tidlig og solgte etter de første høye prisstigningene og har klart seg nogenlunde i pluss etterpå. Men det er like dyrt å kjøpe nytt selv og jeg kjenner ikke mange som ikke har arvet hus eller penger eller fått store pengegaver som sitter uten boliggjeld.

 

Men jeg kan bare konstatere at dine antakelser om foreldres økonomi bare er brøkdelsen av det totale bildet.

Det er ikke håreisene i det hele tatt. Mine foreldre klarte det fint og de hadde mindre enn 600K netto i inntekt. Grunnen til at jeg viste mine kostnader er fordi at kostnadene til en singel person er ikke lavere enn familiekostnadene delt på antall familiemedlemmer om de lever på samme standard.

 

Men la meg gå igjennom kostnader. La oss være litt spandabel og kjøpe et hus for 3 millioner kroner og låne mesteparten av summen. Det blir ca 250K per år. Etter gjennomsnitt koster barna ca 50K per år og da kjøper man alt mulig til dem. Bil burde ikke koste mer enn 50K. Nå er det noen flere kostnader. Først for de voksnes levekostnader som mat, klær og lignende. La oss si 50K hver og det er langt mer enn jeg bruker. La oss ta andre kostnader (ta vare på huset, strøm, vann) blir kanskje 50K. Dette er en ganske komfortabelt og hvor mye er kostnadene deres. De vil forsatt få 100K i sparepenger hvert år og etter 20år vil de ikke ha lån på huset lenger.

 

Men man trengte absolutt ikke et hus til 3 millioner kroner, og levekostnadene er høye. Hva kunne de ha levd på. En leilighet med en million kroner i lån, pluss 500K på andre ting. Det blir 100K i nedbetaling hvert år. Barn trenger ikke å koste mer enn 30K hvert år. Voksne kan leve som jeg gjorde, altså de trenger ikke å bruke mer enn 30K de heller. Bil trenger man ikke, og ca 30K til leiligheten. Oisann, da blir kostnadene 250K og de har 350K igjen. Det at 600K er altfor lite er tull, et ganske stort hull i logikken er at noen familier lever fint på ca 300K. Grunnen til at noen sliter med 600K er fordi de kjøper alt mulig rart. F.eks. mange familier når de går til butikken kjøper de alt mulig de kommer over, mens studenter ofte går etter billigvarene.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
  • 12 år senere...
Theo343 (takk for meg) skrev (8 minutter siden):

Jeg ble påspandert pizza :) Jeg forstår ikke helt hvorfor man skal få så ekstremt mye bare fordi man blir 18.

Tror du må endre nicket ditt igjen. Jeg foreslår Theo343 (her er jeg igjen). 😜

Da jeg ble 18 i 2003 tror jeg det var. Fikk jeg null, niks, nada og ingenting. Da jeg fylte 10 år mente foreldrene mine at jeg var for gammel til teite ting som bursdagsgaver og lignende. Har ikke fått noe som helst siden, øhhh, 1995. Da fikk jeg en tur til svømmeparken i gave, i 10-års-gave... 

 

 

Endret av Milhouse85
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...