Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvor mye er det egentlig normalt å få til attenårsdagen sin?


Gjest Attenåring

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg fikk lappen, spillerett på golfbane, nye golfjern og en laptop. Min bror fikk tilsvarende gaver. Ikke rare greiene i forhold til enkelte, men ok. Jeg var godt fornøyd. En god kamerat av meg fikk derimot mye mye mer, mer enn jeg tør nevne på et forum.

det er da enda verdier for ca 50 000 kroner eller noe sånt(er bare gjetning). Er da mye mer enn de fleste får.

Lenke til kommentar

Jeg fikk lappen, spillerett på golfbane til 15k, nye golfjern til 7k og en laptop til 17k. Min bror fikk tilsvarende gaver. Ikke rare greiene i forhold til enkelte, men ok. Jeg var godt fornøyd. En god kamerat av meg fikk derimot mye mye mer, mer enn jeg tør nevne på et forum.

 

ikke rare greiene i forhold til enkelte? :p

i forhold til de fleste er det veldig mye.

 

Jeg fikk ikke noe ekstremt i 18-års gave, men fikk en god del cash og noe div. greier fra familie osv.

fikk også penger til trafikalt grunnkurs av foreldrene mine. (de har forsåvidt sagt at de skal støtte meg med penger til lappen når jeg kommer dit)

 

foreldrene mine tjener godt over snittet, men jeg har aldri fått ukepenger eller liknende men kunne heller få penger om jeg behøvde det til ikke trivielle ting.

Lenke til kommentar

Jeg blir 18 til nesten år.

 

Jeg forventer ingenting. Om jeg ikke får noe, så spiller det ingen rolle. De har skapt meg,brukt 18 år av livet sitt på meg.

De har matet meg hver dag.

Jeg har fått penger til kino for og gå ut med venner osv, ofte. Altså slike ting.

Syklet downhill før, og det var ekstremt tidskrevende og dyrt for min far.

 

Det er heller jeg som vil faktisk takke dem.

De har skapt meg et fantastisk liv. Takk Takk!

 

Så om jeg får 100 000 kroner eller 0 kroner, det har ingenting og si. Spiller ingen rolle for meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg blir 18 til nesten år.

 

Jeg forventer ingenting. Om jeg ikke får noe, så spiller det ingen rolle. De har skapt meg,brukt 18 år av livet sitt på meg.

De har matet meg hver dag.

Jeg har fått penger til kino for og gå ut med venner osv, ofte. Altså slike ting.

Syklet downhill før, og det var ekstremt tidskrevende og dyrt for min far.

 

Det er heller jeg som vil faktisk takke dem.

De har skapt meg et fantastisk liv. Takk Takk!

 

Så om jeg får 100 000 kroner eller 0 kroner, det har ingenting og si. Spiller ingen rolle for meg.

 

må si meg enig i det du sier der =)

 

foretrekker at foreldrene mine kan støtte meg med penger når jeg trenger det framfor å få en drøss på en bestemt dag fordi jeg er myndig liksom.

 

mamma og pappa betalte husleie for meg et helt år mens jeg bodde borte for å ta vg3 romteknologi og det ble en massiv mengde penger som gikk med der, og fikk penger til padleustyr til jul etter som at det er min nye lidenskap og det får meg bort fra dataskjermen :p

Lenke til kommentar

Jeg fikk et stort orgel til 25000,- når jeg var 14, så jeg hadde liksom brukt opp kvota for flere år siden allerede, jeg :)

 

Pluss at de på en eller annen måte fikk råd til å kjøpe et par datamaskiner også gjennom tidene. (C64, Amiga 500, Amiga 1200)

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Selv forventer jeg ikke noe svære greier til min bursdag. Førerkortet betaler jeg selv, og har egentlig ingen problemer med det. Det jeg derimot hadde satt stor pris på er å få mulighet til å f.eks. låne litt penger av far til en rimlig bil eller andre større "investeringer" om det er nødvendig... Som betales tilbake ved lønning. Om du får 1000 eller 5000 kroner tror jeg ikke du merker mye forskjell på om et års tid.

Lenke til kommentar

Fikk penger tilsvarende det jeg hadde betalt for lappen (hadde minimumet med kjøretimer). Hadde egentlig regnet med at jeg måtte betale den selv da jeg ikke hadde noen avtale med foreldrene mine og hadde festet siden jeg var 15...

 

Tror egentlig enkelte her inne hadde hatt godt av å betale alt selv. Selv var jeg forberedt på å betale lappen selv, og det hadde ikke vært noe problem da jeg har jobbet siden jeg var 15 år (og forstår godt hvor penger kommer fra).

Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar

Fikk rundt 3000 spas av mor og far. Største grunnen til det var at jeg skulle på ferie og fikk en del dekka av det. Så feira bursdagen min i varmere strøk med kompiser.

Fikk et Hannah Montana armbånd av de, i rosa <3

Så var godt fornøyd! :D

Mamma og pappa har gitt meg så mye gjennom livet at jeg ikke forventa så mye i det hele tatt for å være ærlig : )

Lenke til kommentar
Gjest Anonym

Jeg skjønner godt at du kan føle deg skuffet trådstarter...

Og til dere andre som sier at han skal være glad for at han i det hele tatt fikk noe, slapp av.

 

Det er lov å bli skuffet.

 

Selv får jeg vanligvis ikke de største gavene til bursdag, men til 18års dagen min så blir det litt annerledes.

 

Jeg får vel ihvertfall 20tusen til bil + at jeg allerede har fått betalt lappen.

+ diverse annet smått fra andre familiemedlemmer.

 

 

 

 

Ettersom at jeg syns det er stygt å skryte av penger poster jeg som anonym.

Lenke til kommentar

Jeg fikk 5000 kr pluss lappen. Og rundt 3000-4000 til sammen av resten av slekta. Stor frokost med hele familien og fest og gaver med venner på kvelden.

Nei, jeg er faktisk ikke bortskjemt, bor for meg selv og har ikke krevd en eneste krone av foreldrene mine i løpet av de to årene jeg har bodd for meg selv nå.

Så jeg må si jeg fikk relativt dårlig samvittighet når jeg fikk alt det. Derfor jeg måtte få med at jeg ikke er bortskjemt til vanlig, ikke i det hele tatt! :)

Men ble storfornøyd da, så jeg var vel veldig heldig!!

Lenke til kommentar

Jeg hadde også blitt skuffet, ikke fordi jeg synes gaven er for liten, men fordi det virker ikke som om de hadde brydd seg om meg. En tng er at de ikke gadd å si hadet når de dro og overrekke gavene selv. Men en annen ting er at å gi penger, viser at man ikke gadd å bruke tid på personen. Hvis penger skal ha et praktisk formål, må man gi litt større summer. 1000 kroner er småpenger iforholdtil andre utgifter man har. De holder for ca 4-5 dager med leie, mat og andre utgifter. Skal man gi noe som ikke er så dyrt gir man en gave, fordi det viser at du bryr deg og det kan faktisk være noe som man trenger.

Lenke til kommentar

Det avhenger jo litt av foreldrene og deres tankemåte også.. Enkelte gir knapt noe som helst til barna sine på 18-års dagen deres, fordi da er de voksne og kan ikke forvente å få særlig mye lenger. Andre igjen ser på det som en "big finish" og gir både i pose og sekk (så langt den strekker seg).

 

Penger er faktisk ganske greit til 18-års dagen, for i den alderen så er det gjerne det man trenger mest. Tenker på lommepenger til å feste, russetid om man skal delta på det, osv.

Lenke til kommentar

Jeg er ganske flink og hjelper moren og faren min ofte, så får litt penger når jeg spørr. Det setter jeg pris på, at jeg får litt når jeg trenger.

 

Mamma tjener mindre enn halvparten av hva pappa gjør, men hun er fortsatt mer rimelig når det gjelder lommepenger. Pappa derimot, er veldig interessert i å hjelpe meg med studier og bil/lappen osv, litt større ting, når alt kommer til alt. :) Vi får se, et par måneder til jeg fyller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...