Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvor mye er det egentlig normalt å få til attenårsdagen sin?


Gjest Attenåring

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sjølv forventet eg ingen spesiell oppmerksomheit på 18 årsdagen, då foreldra mine hadde vore så elskverdige å betalt billappen til meg (vart vel nærmare 15k alt i alt).

Forventer på ingen måte at eg skal få penger av foreldra mine, dei har jobbet hardt for dei, så dei får gjere nett som dei vil med dei.

Eg har jobbet mykje ved sidan av skulen sidan eg var 14-15, og veit å tjene mine eigen pengar. Så om du ser bort frå kost og losji, så har eg vore sjølvforsynt sidan eg var 14. Og synes dette er noko alle burde streve etter. Ikkje leve som snylterar.

 

Men det viste seg at foreldra hadde bestemt seg for å skjemme meg skikkeleg vekk på 18 års dagen min, dei hadde spart opp barnebidraga mine i alle år og satt dei i fond (dette har dei gjort til alle barna/søskna sine/mine, og eg synes det er utruleg flott gjort!)

Så det vart rundt 260k, i tillegg fekk eg ein halveis grei bil! Bilen vart sjølvsagt brukt mykje til å køyre rundt på mine småsøsken, noko må ein jo gje tilbake.

 

Synes eigentleg eg har brukt opp kvota for kva eg skal få resten av livet.

Og har sagt klart i frå at eg ikkje synes at dei skal spare opp noko penga for at vi skal arve dei.

Dei har jobbet hardt for pengane sine, og dei fortjener å leve livet!

Lenke til kommentar

Sjølv forventet eg ingen spesiell oppmerksomheit på 18 årsdagen, då foreldra mine hadde vore så elskverdige å betalt billappen til meg (vart vel nærmare 15k alt i alt).

Forventer på ingen måte at eg skal få penger av foreldra mine, dei har jobbet hardt for dei, så dei får gjere nett som dei vil med dei.

 

Men det viste seg at foreldra hadde bestemt seg for å skjemme meg skikkeleg vekk på 18 års dagen min, dei hadde spart opp barnebidraga mine i alle år og satt dei i fond (dette har dei gjort til alle barna/søskna sine/mine, og eg synes det er utruleg flott gjort!)

Så det vart rundt 260k.

Samme her. Jeg fikk billappen, og det var veldig greit. Fikk også 10.000 kroner på konto og beskjed om at barnebidrag var spart på en konto. Det står vel samlet på sparekontoene til mamma og pappa, de har litt der og de har fått gode renter.

Fikk beskjed om at disse pengene kunne jeg få hvis jeg trengte det til f.eks. egenkapital når jeg skal kjøpe hus eller leilighet etter studier, eventuelt hvis jeg trengte til skolepenger i utlandet.

Endret av Henrik C
Lenke til kommentar
Gjest Erigon

Den beste gaven med å bli 18 er vel at man blir "selvstendig" og -kan- ta lappen.

Ellers er det ikke en rund dag en gang.

 

Beste er vel å forhandle frem en avtale om hjelp til å ta lappen, men det må jo gjøres på forhånd. F.ex. ikke røyk eller drikking: hjelp til lappen.

Lenke til kommentar

Var meget greit å få stemmerett akkurat det året det var valg ja. Synd det gjekk så dårleg med venstre.

Foreldra mine stemte sjølvsagt høgre, Off.

 

Uansett, så var det sjølvsagt "strings attached" til mitt barnebidrag og. Det var at det skal brukast på noko lurt, feks eit hus/leiligheit. Bil kjøp kom ikkje på tale, og var vel ikkje planen heller. Er ikkje som ein ønsker å bli å oppfattet som ein råner.

 

Lappen fekk eg igjennom "ikkje røyke, snuse eller bruke narkotika" deal, som ikkje var noko stress i det heile. Alkoholen vart heldigvis holdt utanfor.

Lenke til kommentar
Gjest glad_gutt

For å være ærlig så smerter det å så hvor utskjemte dere er. Mine foreldre tjener bra (flere hus og biler osv), alikevel fikk jeg en symbolsk øl og en kjøretime til attenårsdagen. Bursdagspresanger hører til skjeldenheten, og til konfirmasjonen får man dekkte selve "festen". Til jul har vi en uskreven "hudrelappsregel" som fungerer fint. Og nei, vi har ingen stor familie.

 

Jeg har tjent mine egne penger siden jeg var 12 år gammel, men får selvsagt hjelp om det er noe jeg virkelig trenger, og ikke har råd til. Jeg får dekket tak over hodet, og de vanlige måltidene, resten har jeg betalt selv så lenge jeg kan huske.

 

Å spørre etter, eller å ufortjent få penger/verdier skal være ydmykende. Om alle hadde hatt en slik oppvekst hadde vi sluppet disse uansvarlige gjeldsslavene over alt.

 

Selv om jeg sansynligvis vil arve en del penger og andre verdier etter dem, er det noe jeg aldeles ikke regner med, jeg blir faktisk litt brydd bare ved tanken av å få ufortjente penger i rett i fanget.

Lenke til kommentar

For å være ærlig så smerter det å så hvor utskjemte dere er. Mine foreldre tjener bra (flere hus og biler osv), alikevel fikk jeg en symbolsk øl og en kjøretime til attenårsdagen. Bursdagspresanger hører til skjeldenheten, og til konfirmasjonen får man dekkte selve "festen". Til jul har vi en uskreven "hudrelappsregel" som fungerer fint. Og nei, vi har ingen stor familie.

Jeg skjønner ikke poenget med å gi hverandre så små gaver som mulig. Norge er ikke et fattig land og de fleste voksne har høy nok lønn til kunne leve i luksus. Da jeg bodde i Norge hadde jeg kostnader på ca 70-80K i året for ca 10 måneder (12 måneder leie). Det er ganske mye mindre enn en norsk gjennomsnittlønn etter skatt. Hvis foreldrene dine tjente godt, tjente de sannsynligvis rundt en million kombinert før skatt. Som blir kanskje 600K etter skatt. Ikke fortell meg at de ikke da har råd til å spandere litt mer enn en hundrings per person med den inntekten.

 

Faktumet er at du kommer sannsynligvis til å få ganske høy lønn når du er ferdig med utdanningen og at andre kostnader kommer til å være langt, langt høyere enn det vil koste å bruke litt mer penger på jul. Så jeg skjønner virkelig ikke hvorfor det skal være et mål å gi hverandre så lite så mulig til jul, når man absolutt har råd til det. Og er man bortkjemt fordi man bruker litt mer på hverandre til jul og bursdag?

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

For å være ærlig så smerter det å så hvor utskjemte dere er. Mine foreldre tjener bra (flere hus og biler osv), alikevel fikk jeg en symbolsk øl og en kjøretime til attenårsdagen. Bursdagspresanger hører til skjeldenheten, og til konfirmasjonen får man dekkte selve "festen". Til jul har vi en uskreven "hudrelappsregel" som fungerer fint. Og nei, vi har ingen stor familie.

[...]

Bare fordi du har strenge foreldre så betyr ikke det at alle oss andre er bortskjemte. Det virker som om du er litt sjalu.

 

"Så ekstremt bortskjemt du er, mine foreldre er millionærer. Til attenårsdagen min fikk jeg bare en pakke tyggis og en sokk. Jeg får aldri ellers presanger og til hjul jul må vi skrive dikt til hverandre. Jeg kan ikke forstå hvordan du kan synke så lavt å ta i mot HUNDREkronersgaver! Det er jo helt ydmykende!"

 

 

Endret av Obi von Knobi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...