Gå til innhold

Aske fra vulkanutbruddet på Island på vei mot Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Blir det tsunami av dette så ligger kystnorge dårlig ann

[...] nok det heller har vært snakk om en flodbølge av smeltevann nedover elvene på island -ihvertfall sånn jeg har oppfatta det uten at jeg har lest det for nøye..

Korekt....

Innimellom TSUNAMI, MONSTERVULKAN og ENORME FLODBØLGER finner man også:

Han [Reidar Trønnes, professor ved institutt for geologi og bergteknikk på NTNU] forklarer konsekvensforløpet med at store mengder vann slippes ut av vulkanens kaldera og vil strømme ned østsiden av Myrdalsjökull som er isbreen som dekker Katla. Vannmassene vil treffe havet med stor kraft og vannstanden vil øke voldsomt i flere minutter. Dette vil igjen generere en tsunami som sannsynligvis vil ødelegge de lavereliggende delene av tettstedet Vik på Island.

 

Tettstedet Vik på island har ifølge wikipedia ca 300 innbyggere :p

Lenke til kommentar

Sistgang > Katla hadde utbrudd, anslår man den øste ut like store mengder som Amazonas, Mississippi, Nilen, og Yangtze tilsammen

 

At the peak of the 1755 eruption the flood discharge has been estimated at 200,000–400,000 m³/s; for comparison, the combined average discharge of the Amazon, Mississippi, Nile, and Yangtze rivers is about 266,000 m³/s.

 

Litt uklart for meg om det snakkes om lava, røyk eller aske, men uansett gigantiske tall

Lenke til kommentar

Vi kan uansett fint si at om Katla setter i dag så er det vi ser nå en veldig liten oppvarming på mer action ;)

 

Og ja: jeg syns det er litt interresant, er ikke så ofte det skjer ting i våre strøk.

Da er vi to!. Utrolig interresant med slike "natur fenomen" :)

Endret av Kjetil_90
Lenke til kommentar

Husker ikke hvor jeg leste det, men sistgang Katla hadde utbrudd, påvirket det klima flere steder på jorden, "the year there was no summer" etc. Kornavlingene slo feil noen steder og det var lave temperaturer tre år på rad osv. Antydes sågar at utbruddet kan ha hatt en påvirkning i utviklingen av den franske revolusjonen.

Lenke til kommentar

Husker ikke hvor jeg leste det, men sistgang Katla hadde utbrudd, påvirket det klima flere steder på jorden, "the year there was no summer" etc. Kornavlingene slo feil noen steder og det var lave temperaturer tre år på rad osv. Antydes sågar at utbruddet kan ha hatt en påvirkning i utviklingen av den franske revolusjonen.

 

:nei:

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Year_Without_a_Summer

Lenke til kommentar

Icelandair busser askefaste europeere via Trondheim. Allerede. :)

 

http://www.adressa.no/nyheter/nordtrondelag/article1471541.ece

 

SAS vurderer flyginger fra USA til Trondheim, Bodø, Bergen og Stavanger.

 

http://www.adressa.no/nyheter/nordtrondelag/article1471533.ece

 

Vedde rpå hele island er laget av en vulkan^

 

syns hele flyforbudet er tragiskt. er ikke farlig å fly. det flyet som gikk ned i 80 tallet kjørte rett over en vulkan. her er jo all aske uttynna. ergo trygt å fly

Det er flere fly som har fått tekniske problemer. Selv om asken er spredt så kan den samle seg opp i motoren over tid og forårsake problemer. Så det er ennå ikke helt problemfritt enda.

 

De testflyene som det var snakk om fløy i lavere høyde, det er ennå ikke bevist at det er trygt å fly i normal høyde hvor asken er.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...