Gå til innhold

Aske fra vulkanutbruddet på Island på vei mot Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De fløy lavere enn til vanlig, og dermed kan det hende at vanlige flyvninger er mer utsatt. Og at én flyvning ikke opplever problemer betyr jo ikke at ingen av de mange tusen flyvningene som finner sted hver eneste dag vil gjøre det.

 

 

BBC sier dog følgende:

 

Dutch airline KLM said it flew a Boeing 737-800 up to the usual maximum altitude of 13km (8 miles) on Saturday and Germany's Lufthansa said it flew 10 planes to Frankfurt from Munich at altitudes of up to 8km.

 

KLM chief executive Peter Hartman, who was on board the plane, said there was "nothing unusual" about the flight.

..BBC.co.uk
Lenke til kommentar

Så det var trygt å fly i går kveld. Det kan bety at akuratt da blåste det sterke vinder som dro asken bort, at vulkanen i timene før dette var roligere e.l. Det er altfor mange variabler som må taes med i regnestykket til at flytraffiken kan settes i gang trygt. Tipper hvis disse landene åpner igjen ( Og vulkanen fortsetter. ) at vi vil se daglig forbud/oppheving. At flytrafikk kan gå under 10,000 er noe man "allerede visste" men som måtte bekreftes, dog det er begrenset hvor mange fly som kan pakkes sammen i den høyden.

Lenke til kommentar

Slik jeg forstår det går diskusjonen ut på hvorvidt den type konsentasjon av aske som man ser nå er farlig i det hele tatt. Tidligere ulykke relatert til vulkaner har vel sett flyene fly rett over utbruddet, gjennom den tykkeste aske-skyen?

 

Men selvfølgelig må sikkerheten gå først og det skal ikke gambles. Men viser det seg at den type konsentasjon av aske ikke er farlig for fly likevel, så bør man finne ut av dette ganske raskt.

Lenke til kommentar

Slik jeg forstår det går diskusjonen ut på hvorvidt den type konsentasjon av aske som man ser nå er farlig i det hele tatt. Tidligere ulykke relatert til vulkaner har vel sett flyene fly rett over utbruddet, gjennom den tykkeste aske-skyen?

 

Men selvfølgelig må sikkerheten gå først og det skal ikke gambles. Men viser det seg at den type konsentasjon av aske ikke er farlig for fly likevel, så bør man finne ut av dette ganske raskt.

De finske jagerflyene er bevis nok på at å fly gjennom den type aske-konsentrasjon som var over skandinavia på torsdag er veldig farlig. Er aktiviteten til vulkanen en peke-pinn så vil vi da nå de nærmeste par dagene ha høyere konsentrasjon av aske enn hva de jagerflyene fløy gjennom/i. ( Her tenker jeg da generelt, har ikke sjekket vindforhold og vet derfor ikke hvor majoriteten vil havne. )

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

 

De finske jagerflyene er bevis nok på at å fly gjennom den type aske-konsentrasjon som var over skandinavia på torsdag er veldig farlig. Er aktiviteten til vulkanen en peke-pinn så vil vi da nå de nærmeste par dagene ha høyere konsentrasjon av aske enn hva de jagerflyene fløy gjennom/i. ( Her tenker jeg da generelt, har ikke sjekket vindforhold og vet derfor ikke hvor majoriteten vil havne. )

 

Trodde det finske jagerflyet så å si fløy rett over vulkanen jeg.. ?

Lenke til kommentar
F-18 Hornet-flyene var ute på øvelsestokt nord i Finland torsdag morgen da de fløy inn i askeskyen. Etter landing ble det konstatert at motorene var dekket av fint, vulkansk støv.

 

– Dette betyr at også korte flyginger i denne asken kan gjøre stor skade på flymotorer, sier det finske forsvaret i en uttalelse.

 

Bilder fra en av motorene viser at støvet hadde smeltet, noe som førte til at ventilasjonskanalene ble blokkert. (©NTB)

 

Kilde.

Lenke til kommentar

Jeg vil mye heller høre info/forslag fra flymekanikere, ingeniører og piloter fremfor geologer, metrologer, statistikere og økonomer. :yes:

 

Eneste grunnen til at det er stopp i trafikken, er at de som sitter med ansvaret er redd for at noe skal skje og de få all skyld for det. Mener det burde vært opp til enkelte flyselskap/flyplasser å vurdere situasjonen. Ikke flygelederne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...