Gå til innhold

Aske fra vulkanutbruddet på Island på vei mot Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

jeg er ikke avhengig av fly, og fryder meg over mediahysteriet

 

Menigmann i gata tror jeg driter litt i det, media hauser det opp så sinnsykt.

 

Nå er det ganske mange av oss som blir berørt av det her, så det er all grunn til å rette fokuset inn mot det her i media.

Lenke til kommentar

[quote name=Magnus :)' date='18. april 2010 - 16:47' timestamp='1271605663' post='15527213]

For å innrømme det, så ønsker jeg på en måte at katla skal få utbrudd. synts sånt er kult! Men for de det går utover, så håper jeg jo ikke at det skal skje.

 

Skjer det, så går det vel utover meg og om ikke så lenge :p

 

Jeg håper også at Katla skal få utbrudd, jeg har vært pissed off på islendingene helt siden de ødela sparerenta mi.

 

Gassene som spys ut virker også ganske tøffe, og klimahysteriet er så overdrevet at det er på tide at det virkelig skjer noe nå.

Lenke til kommentar

Kikket på Sky News i stad/pressekonferanse fra EuroControl, fikk liksom magefølelse av at det vil bli lempet på frarådingen om å fly i askeskyene. De skulle holde møte imorgen ettermiddag kl.17.00 og ett av kriteriene som skulle legges til grunn for hva de beslutter, var test-flight'ene som Lufthansa og KLM foretok.

 

Det er nå det blir interessant og lærerikt :D

 

- for et par dager siden henviste Luftfartstilsynet til motor-skadene to finske jagerfly pådro seg, som bevis på hvor farlig det er og at flyforbud derfor er nødvendig.

 

Imorgen kveld/eller tirsdag derimot, er jeg nesten sikker på at Avinor/Luftfartstilsynet vil forandre standpunkt (overstemmende med hva EuroControl sier) og bla. bruker "vellykkede" test-flyvinger fra Lufthansa etc. for å gi grønt-lys til å fly i tidligere "forbudte områder"

 

Spm. er kanskje hva man bør stole mest på, tester utført av non-profit aktør (finske forsvaret) eller business-aktører som KLM, Lufthansa osv.?

 

Jeg vet ikke.

 

Du har et poeng. Men det jeg lurer på er om man burde vente det døgnet og se, eller om man burde hive seg på et fly mens man kan?Altså i morgen, før kl 17, ettersom morgendagen ser lys ut.

Lenke til kommentar

Det er ingen som har bevist det er farlig ennå. Heller ingen som har undersøkt om det i det hele tatt finnes noe støv.

 

Det er ingen tvil om at vulkansk aske kan være farlig. Selv en bie kan ta knekken på pitot-systemet, så at vulkansk aske kan gjøre det skal vi ihvertfall ikke se bort i fra.

At pitot-static fungerer er utrolig viktig, både for å vite høyde og hastigheten på lufta.

 

Nå i etterkant er det enkelt å si at det forbudet mot flyvning er unødig. Hva hvis Luftfartstilsynet hadde gambla om "alt går sikkert fint. Ingen har bevist 100% at denne asken er farlig. La oss sette alle flya opp i lufta!" - Tenk deg at et fly hadde krasja. Da hadde det vært slakting uten like, og folk ville heller sagt: "Hvorfor i all verden tok dere sjanser når det er allmenn kunnskap at vulkanaske er farlig?"

 

Forbudet er for å hindre at ulykken først kan skje. Slik fungerer luftfarten - førebygge ulykker. Å ta sjanser hører ikke hjemme i luftfarten. Det er ikke nødvendig å risikere at liv går tapt før en gjør tiltak.

Lenke til kommentar

Spm. er kanskje hva man bør stole mest på, tester utført av non-profit aktør (finske forsvaret) eller business-aktører som KLM, Lufthansa osv.?

 

Jeg vet ikke.

Så vidt meg bekjent sliter jo KLM sterkt økonomisk akuratt nå, så svaret mitt er nei.

 

 

Til deg lenger opp:

Nei du vil ikke at Katla skal få utbrudd, det vil gi voldsomme konsekvenser hvis vinden er riktig. Dog selv om det blåser bort fra Europa vil vi merke konsekvensene hardt i flere år. Vi har ikke særlig mat-lagre den dag i dag.

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...