Gå til innhold

Aske fra vulkanutbruddet på Island på vei mot Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror Kjos setter menneskeliv, flyene sine og ryktet sitt fremfor økonomisk gevinst. Skulle det skje noe med flyet hans, har han tapt alt han har jobbet for i 15 år.

Men uansett har han ikke sagt at det er trygt å fly i vulkansk aske, bare at vi burde hatt mer presise målinger.

Lenke til kommentar

jauda, han er bare irritert over at staten gir litt faen her. De sikrer seg selv uten å ta hensyn til flyselskapene og de store økonomiske problemene som følger av denne uheldige situasjonen..

 

Men liv er viktigst her, jeg er glad jeg ikke er den som bestemmer om fly skal få lette eller ikke.

Lenke til kommentar

Snakket med en flyger som sa dette var hysteri og kun farlig om man fløy rett over vulkanen.

Og fremdeles har 2 finske jagerfly blitt ødelagt(skadet) av aske fra vulkanen :whistle:

men såvidt jeg har fått med meg har det fortsatt ikke skjedd at fly beviselig har styrta pga vulkansk aske.. det har bare vært nestenulykker så langt, der motorene har stoppa og så har man fått dem igang igjen, eller liknende.. alle har landa trygt ihvertfall..

 

og dette med de finske jagerflya kan ikke ha vært særlig alvorlig sett i lys av det som står i aftenpostenartikkelen;

Jagerflyene ble skadet under øvelsestokt i nord-Finland torsdag formiddag, før også Finland innførte generelt flyforbud. Det finske luftvåpenet har siden gjennomført testflyvninger i ulike høyder, der de har samlet inn partikkelprøver som skal analyseres for å vurdere risikoen.
Endret av Joaaso
Lenke til kommentar

men såvidt jeg har fått med meg har det fortsatt ikke skjedd at fly beviselig har styrta pga vulkansk aske.. det har bare vært nestenulykker så langt, der motorene har stoppa og så har man fått dem igang igjen, eller liknende.. alle har landa trygt ihvertfall..

 

og dette med de finske jagerflya kan ikke ha vært særlig alvorlig sett i lys av det som står i aftenpostenartikkelen;

Du betaler da vedlikeholdskostnader som en følger av glass/diverse mineraler som formes i motorene da ? Ser for meg at de kostnadene blir vesentlig høyere enn hva det koster å holde de på bakken. ( Her da sett bort fra risiko om total ødeleggelse av motorer og liv tapt. )

Lenke til kommentar

Snakket med en flyger som sa dette var hysteri og kun farlig om man fløy rett over vulkanen.

Ser ut som piloten din er kommet i avisen. :p

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3610882.ece

 

Men jeg ville ikke vært så skråsikker her: "Vi har ofte svart snø på Østlandet på grunn av industriforurensing fra Tyskland, uten at vi stenger luftrommet av den grunn, sier Stensvaag til avisen." Det som er spesielt med vulkansk aske er jo at den har såpass lavt smeltepunkt slik at den smelter og tetter til motoren.

Lenke til kommentar

og dette med de finske jagerflya kan ikke ha vært særlig alvorlig sett i lys av det som står i aftenpostenartikkelen;

Jagerflyene ble skadet under øvelsestokt i nord-Finland torsdag formiddag, før også Finland innførte generelt flyforbud. Det finske luftvåpenet har siden gjennomført testflyvninger i ulike høyder, der de har samlet inn partikkelprøver som skal analyseres for å vurdere risikoen.

Så det at et fly får tekniske problemer i lufta er ikke så farlig? Det innebærer ikke noe som helst risiko i det hele tatt?

 

Hvis vulkansk aske gir en så lav som 0,01% sannsynlighet for flystyrt så innebærer det at fly vil styrte hver eneste dag i Europa med normal flyaktivitet. Da det foretas titusener av flyginger hver eneste dag.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

men såvidt jeg har fått med meg har det fortsatt ikke skjedd at fly beviselig har styrta pga vulkansk aske.. det har bare vært nestenulykker så langt, der motorene har stoppa og så har man fått dem igang igjen, eller liknende.. alle har landa trygt ihvertfall..

 

og dette med de finske jagerflya kan ikke ha vært særlig alvorlig sett i lys av det som står i aftenpostenartikkelen;

Du betaler da vedlikeholdskostnader som en følger av glass/diverse mineraler som formes i motorene da ? Ser for meg at de kostnadene blir vesentlig høyere enn hva det koster å holde de på bakken. ( Her da sett bort fra risiko om total ødeleggelse av motorer og liv tapt. )

Latterlig argument. Selvfølgelig er det dyrere å ha fly i luften enn på bakken. Uansett.

Lenke til kommentar

men såvidt jeg har fått med meg har det fortsatt ikke skjedd at fly beviselig har styrta pga vulkansk aske.. det har bare vært nestenulykker så langt, der motorene har stoppa og så har man fått dem igang igjen, eller liknende.. alle har landa trygt ihvertfall..

 

og dette med de finske jagerflya kan ikke ha vært særlig alvorlig sett i lys av det som står i aftenpostenartikkelen;

Du betaler da vedlikeholdskostnader som en følger av glass/diverse mineraler som formes i motorene da ? Ser for meg at de kostnadene blir vesentlig høyere enn hva det koster å holde de på bakken. ( Her da sett bort fra risiko om total ødeleggelse av motorer og liv tapt. )

Latterlig argument. Selvfølgelig er det dyrere å ha fly i luften enn på bakken. Uansett.

 

Nei, er de i lufta tjener de penger. Får de aske i motorene står de på bakken til nye motorer kommer på plass, da renner hvertfall $$$ ut :)

Lenke til kommentar

og dette med de finske jagerflya kan ikke ha vært særlig alvorlig sett i lys av det som står i aftenpostenartikkelen;

Jagerflyene ble skadet under øvelsestokt i nord-Finland torsdag formiddag, før også Finland innførte generelt flyforbud. Det finske luftvåpenet har siden gjennomført testflyvninger i ulike høyder, der de har samlet inn partikkelprøver som skal analyseres for å vurdere risikoen.

Så det at et fly får tekniske problemer i lufta er ikke så farlig? Det innebærer ikke noe som helst risiko i det hele tatt?

 

Hvis vulkansk aske gir en så lav som 0,01% sannsynlighet for flystyrt så innebærer det at fly vil styrte hver eneste dag i Europa med normal flyaktivitet. Da det foretas titusener av flyginger hver eneste dag.

joda klart det er risikabelt og klart det blir vedlikeholdskostnader på det, jeg bare understreker et poeng.. utifra ulykkesstatistikkene så langt tror jeg kanskje jeg ville foretrukket å fly inn i en askesky, framfor en flokk fugler f.eks....

 

er uansett merkelig at det finske flyvåpnet bevisst sender opp fly for å samle aske -hvis de tør å ofre såpass, kan man jo spørre seg om hvor stor risken egentlig er..

Endret av Joaaso
Lenke til kommentar

Jeg er enig jeg, risikoen er nok ikke all verden. Men du kan ikke ha en situasjon der en ulykke skjer, og så sier staten og flyselskapene: Det var han som ville fly, og han var klar over at det er en viss risiko. Tror nok ikke jagerflypilotene blir tvunget til dette, og det er vel kanskje ofte mye støv i en krigssone så flyene er bygd opp annerledes? akkurat det har jeg ingen aning om. Men forsvarets Seaking helikopter er jo i bruk?

 

Hva det hele angår så er det vanskelig å vite om hva som skjer, for man kan faktisk ikke forholde seg til mediene her. Er jo strid mellom geologer og eksperter om hvor vidt farlig det er. Som island har sagt så er dette ikke veldig uvanlig, det virker bare så mye mer dramatisk fra kontinentet. Nå har jo ikke de heller noe problem med asken for øyeblikket ;)

 

Edit: ja propellfly er jo også en tankt. Men ville ikke crash-8 flyene fortsatt, eller er de helt tatt bort?

Endret av Axl91
Lenke til kommentar

Spørs om f.eks. propell-fly er så utsatt for asken da..

Ja.

 

Edit: ja propellfly er jo også en tankt. Men ville ikke crash-8 flyene fortsatt, eller er de helt tatt bort?

Dash-8 til Widerøe har turboprop-motorer, hvis oppbygging er veldig lik den til jetmotor på større fly. Så de er ihvertfall sårbar for vulkansk aske.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...