Gå til innhold

Aske fra vulkanutbruddet på Island på vei mot Norge


Anbefalte innlegg

Menigmann i gata tror jeg driter litt i det, media hauser det opp så sinnsykt.
Nordmenn tar i snitt ca. 3 flyturer i året så det er mange dette er aktuelt for. I nærmeste familie har jeg en person som sitter fast i utlandet hvor buss eller tog ikke kan brukes, jeg må avgjøre i løpet av tirsdag om jeg skal avbestille et opphold i utlandet og to andre i nærmeste familie skal fly uka etter.

 

Sist det var stort utbrudd i Island, på Vestmannaeyjar i 1973, så holdt utbruddet på i 5 måneder. Holder det på så lenge denne gangen så henger den planlagte sommerferien for mange i en tynn tråd.

 

Ellers er det jo bedre at media dekker dette enn realitystjerner eller sportstrenere.

Endret av robertaas
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forbudet er for å hindre at ulykken først kan skje. Slik fungerer luftfarten - førebygge ulykker. Å ta sjanser hører ikke hjemme i luftfarten. Det er ikke nødvendig å risikere at liv går tapt før en gjør tiltak.

Man har åpenbart hatt særdeles effektive rutiner for å sette all flytrafikk på bakken i scenarioet vi er oppe i.

 

Det som dog ser ut til å ha manglet, er et like effektivt eu-system for å få fly opp på vingene igjen. Dermed oppstår det et tomrom hvor "ikke noe ble gjort" (bortsett fra å lene seg på aske-kart) og det dukker opp friske røster som Kjos i Norwegian, en SAS pilot, osv. som mener flyforbudet er unødvendig og paranoia (kan godt hende de har rett) I samme vakumet mener noen flyselskaper "nei det her gidder vi ikke mer" og så foretar de som vi vet, egne tester.

 

Nå er det plutselig disse flyselskapene som er budbringere og legger premisser.

 

Det som ser ut til å mangle (etter mine observasjoner/kjennskap) er en "task-force"/unit underlagt et eu-organ eller EuroControl, dvs. et spleiselag av landene for å finansiere eget fly/mannskap (beredskap), som ved slike hendelser kan foreta solide undersøkelser på vegne av myndighetene selv.

 

Det kan både bli mer av vulkansk aktivitet fremover og det kan vare i månedvis med varierene påvirkning, så sånn sett er det også behov for noe slikt mener jeg.

Lenke til kommentar

Vurderer seriøst å hive meg på et SAS fly kl 7 i morgen tidlig, da det ser mørkt ut utover uka. Men da må jeg stå opp igjen nå, pakke og punge ut med mer peng enn planlagt.

 

Men så var det om alt kom til å velte mot åpne luftrom fra og med midten av uka igjen da :hmm: Synspunkt?

 

Noen som har sett noen prognoser utover tirsdag kveld, stopper alt der?

Lenke til kommentar

Vurderer seriøst å hive meg på et SAS fly kl 7 i morgen tidlig, da det ser mørkt ut utover uka. Men da må jeg stå opp igjen nå, pakke og punge ut med mer peng enn planlagt.

 

Men så var det om alt kom til å velte mot åpne luftrom fra og med midten av uka igjen da :hmm: Synspunkt?

 

Noen som har sett noen prognoser utover tirsdag kveld, stopper alt der?

Fly hvor? Akkurat nå er norge klar av skyen, men den kommer innover sørnorge igjen i løpet av mandagen. Det ser ut til at man kan fly nordover fra Gardermoen frem til ca. 14:00 i morgen.

 

Skal man sørover i løpet av de første dagene kan man glemme det om man ikke skal fly i områder med støvsky.

http://www.yr.no/nyheter/1.7085346

Lenke til kommentar
Jeg håper også at Katla skal få utbrudd, jeg har vært pissed off på islendingene helt siden de ødela sparerenta mi.
Dette blir litt som å håpe at den "dumme naboen" skal bli truffet av en atombombe. Noe slikt ville vi absolutt merke.

 

Det jeg skrev var uansett ironisk, for å vise hvor korttenkt han andre som jeg siterte var.

Endret av Lekr
Lenke til kommentar

[quote name=Magnus :)' date='18. april 2010 - 16:47' timestamp='1271605663' post='15527213]

For å innrømme det, så ønsker jeg på en måte at katla skal få utbrudd. synts sånt er kult! Men for de det går utover, så håper jeg jo ikke at det skal skje.

 

Skjer det, så går det vel utover meg og om ikke så lenge :p

 

Jeg håper også at Katla skal få utbrudd, jeg har vært pissed off på islendingene helt siden de ødela sparerenta mi.

 

Gassene som spys ut virker også ganske tøffe, og klimahysteriet er så overdrevet at det er på tide at det virkelig skjer noe nå.

De seismikk-grafene jeg har sett på av og til har 4-5 doblet på under døgnet rundt Katla, så du skal ikke se bort ifra at det faktisk vil skje..

 

Har dog roet seg litt nå men er fremdeles veldig mye høyere enn normalen.

Lenke til kommentar

Hvor lenge antar dere flyrommet er åpent nå? Tenker vi timer eller døgn?

Sitter i telefonkø hos SAS, laaaaaaang :thumbdown:

 

kos deg, satt tre og en halv time på lørdag. og da var jeg nr 36 når jeg starta.

på fredag var det 380 elns!

 

ser også at de tror at det vil komme lava ut fra (insert: [* jøkul] )

vil det bety mer eller mindre aske?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...