Gå til innhold

Den kalde kaféen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

har et par spørsmål ang. vannkjøling til CPU

 

hvor mye grader kjøligere blir CPU-en av custom loop?

 

og er det mye mer lydløs enn vanlig vannkjøling som f.eks h100i?

 

jeg har i7 3930k med h100i med fire corsair vifter på radiatoren, men jeg kunne ikke overklokke den til mer 4.5 ghz uten at den ble varmere 80 grader på full load, og tillegg ble det kraftig støy fra pcen, noe som var sykt irriterende da jeg sitter rett ved siden av pc-en

 

fra 70-75 til 45-50 grader sånn ca :)

 

 

oi såpass ja... og det er på full load?

Lenke til kommentar

 

 

har et par spørsmål ang. vannkjøling til CPU

 

hvor mye grader kjøligere blir CPU-en av custom loop?

 

og er det mye mer lydløs enn vanlig vannkjøling som f.eks h100i?

 

jeg har i7 3930k med h100i med fire corsair vifter på radiatoren, men jeg kunne ikke overklokke den til mer 4.5 ghz uten at den ble varmere 80 grader på full load, og tillegg ble det kraftig støy fra pcen, noe som var sykt irriterende da jeg sitter rett ved siden av pc-en

 

fra 70-75 til 45-50 grader sånn ca :)

 

 

oi såpass ja... og det er på full load?

 

Selvsagt ;)

Lenke til kommentar

 

 

 

har et par spørsmål ang. vannkjøling til CPU

 

hvor mye grader kjøligere blir CPU-en av custom loop?

 

og er det mye mer lydløs enn vanlig vannkjøling som f.eks h100i?

 

jeg har i7 3930k med h100i med fire corsair vifter på radiatoren, men jeg kunne ikke overklokke den til mer 4.5 ghz uten at den ble varmere 80 grader på full load, og tillegg ble det kraftig støy fra pcen, noe som var sykt irriterende da jeg sitter rett ved siden av pc-en

 

fra 70-75 til 45-50 grader sånn ca :)

 

 

oi såpass ja... og det er på full load?

 

Selvsagt ;)

 

 

men skjønner ikke helt... på en test fra tek.no så er ikke forskjellene veldig store mellom custom loop og vanlig vannkjøler?

Temperatur_.png

 

jeg er helt ny på dette så derfor blir det mange spørsmål fra meg :)

Lenke til kommentar

1. Når CPUen er 45 grader under last så er vannet omtrent romtemperert. Da er det ikke lenger vits å i det hele tatt gidde å teste. Du må rett og slett skaffe en større last. F.eks kraftigere CPU eller overklokke. Det er kun ekstremkjøling hvor temperaturen vil fortsette å gå ned om man kjører så lav last. Custom vannkjøling vil aldri bli lavere enn romtemp + tap i blokk og i selve CPU.

 

2. Det er ganske elendig custom vannkjøling. Ja, det er vel knapt custom, for det er et ferdigkit, men som du her setter sammen selv. Gode vannkjølingssett har som regel 3-4 ganger den kjøleytelsen. Ikke at det ville gitt stor forskjell i dette eksempelet da.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Fordi de ikke bruker de største radiatorene. Kjøp deg en 4x120/4x140 eller flere 4x120, så vil du se lavere temp. Dessuten spiller romtemp en viktig rolle. Jo kaldere luft, jo kaldere loop.

 

så da er det i grunn ingen vits i å invistere denne https://www.komplett.no/ekwb-ek-kit-x240-cpu-water-cooling-kit/821955,da den vil gjøre omtrent den samme jobben som min h100i gjør nå (82 grader på full load og oc til 4.5) ?

 

grunnen for at jeg vil gå for en sånn pakke er i hovedsaklig å kunne overklokke min cpu mer samtidig som jeg får mer mindre støy fra pcen

Endret av minipack
Lenke til kommentar

Temperatur_.png

 

jeg er helt ny på dette så derfor blir det mange spørsmål fra meg :)

 

Alt i det kitet er jo laveste kvalitet da, sånn basicly.

For det hele kitet koster får man pumpe og CPU blokk av god kvalitet. Men kjøper man kvalitetsvarer av alt så har man det veldig lenge. Unntaket er fullcoverblokker som bare passer til ett skjermkort. Samt pumper som bare har en levetid på 5 år.

Noen som har erfaring med å kjøre ren distilled i loopen? Funderer på å tilsette ett eller annet men vet ikke hva. Tenkte på frostvæske til bil men liker ikke fargen det gir.

Hadde kjøpt Mayhems Pastel på forhånd faktisk men turte ikke å bruke dette. Leste noen skrekkhistorier og tok til vettet.

Lenke til kommentar

 

Fordi de ikke bruker de største radiatorene. Kjøp deg en 4x120/4x140 eller flere 4x120, så vil du se lavere temp. Dessuten spiller romtemp en viktig rolle. Jo kaldere luft, jo kaldere loop.

 

så da er det i grunn ingen vits i å invistere denne https://www.komplett.no/ekwb-ek-kit-x240-cpu-water-cooling-kit/821955,da den vil gjøre omtrent den samme jobben som min h100i gjør nå (82 grader på full load og oc til 4.5) ?

 

grunnen for at jeg vil gå for en sånn pakke er i hovedsaklig å kunne overklokke min cpu mer samtidig som jeg får mer mindre støy fra pcen

 

Den pakka fra komplett har 2x240mm xtx(god ytelse) radiator, og da er det nok radiator for å kjøle tilfredstillende. Veldig grei sett å starte med. Men pass på at når man først har begynt med vannkjøling, så kan det bli dyrt i lengden. Jeg har vannkjøling som sikkert koster like mye som riggen, hehe.

Lenke til kommentar

 

Fordi de ikke bruker de største radiatorene. Kjøp deg en 4x120/4x140 eller flere 4x120, så vil du se lavere temp. Dessuten spiller romtemp en viktig rolle. Jo kaldere luft, jo kaldere loop.

 

så da er det i grunn ingen vits i å invistere denne https://www.komplett.no/ekwb-ek-kit-x240-cpu-water-cooling-kit/821955,da den vil gjøre omtrent den samme jobben som min h100i gjør nå (82 grader på full load og oc til 4.5) ?

 

grunnen for at jeg vil gå for en sånn pakke er i hovedsaklig å kunne overklokke min cpu mer samtidig som jeg får mer mindre støy fra pcen

Det kit'et har en pumpe og vannblokk som nok ikke er så langt unna H100i i praksis (noe dårligere er det nok), så hovedforskjellen ligger mest i vifte og radiator. Her har EK-kit'et en radiator som er 64mm tykk, mens H100i har en på 27mm tykkelse. Totalt sett over dobbelt så mye kjøleflate.

 

Dette kan enten brukes for å senke viftestøyen betraktelig, eller litt grovt sett gi omtrent dobbelt så høy kjøleytelse. Nå er nok viftene noe mer stillegående, så kjøleytelsen vil nok ikke endre seg noe voldsomt, men lydnivået vil potensielt gå en del ned. Litt tilfeldig tipping så gjetter jeg rundt 5-6 grader lavere temp.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

 

 

Fordi de ikke bruker de største radiatorene. Kjøp deg en 4x120/4x140 eller flere 4x120, så vil du se lavere temp. Dessuten spiller romtemp en viktig rolle. Jo kaldere luft, jo kaldere loop.

 

så da er det i grunn ingen vits i å invistere denne https://www.komplett.no/ekwb-ek-kit-x240-cpu-water-cooling-kit/821955,da den vil gjøre omtrent den samme jobben som min h100i gjør nå (82 grader på full load og oc til 4.5) ?

 

grunnen for at jeg vil gå for en sånn pakke er i hovedsaklig å kunne overklokke min cpu mer samtidig som jeg får mer mindre støy fra pcen

Det kit'et har en pumpe og vannblokk som nok ikke er så langt unna H100i, så forskjellen ligger mest i vifte og radiator. Her har EK-kit'et en radiator som er 60mm, mens H100i har en på 27mm tykkelse. Totalt sett ca. dobbelt så høy kjøleflate.

 

Dette kan enten brukes for å senke viftestøyen betraktelig, eller litt grovt sett gi omtrent dobbelt så høy kjøleytelse. Nå er nok viftene noe mer stillegående, så kjøleytelsen vil nok ikke endre seg noe voldsomt, men lydnivået vil potensielt gå en del ned. Litt tilfeldig tipping så gjetter jeg rundt 5-6 grader lavere temp.

 

 

takk for svar.

du skriver det kan enten brukes for å senke viftestøyen eller gi bedre kjøleytelse, er det noe jeg kan velge mellom selv? jeg er nesten villig til å gjøre hva som helst for å få bråket fra pcen min vekk, så hvis det kitet kan få vekk viftestøyen betraktelig, må jeg nesten vurdere det igjen

Lenke til kommentar

Hvis jeg ikke husker feil så benytter du deg allerede av push/pull metoden. Gjør det samme på de nye radiatorene, og kjøp deg en viftekontroller. Slik at du kan regulere turtallet på viftene. Kjøp en god viftekontroller som gir nok strøm, da kan du for eksempel ofte 4 vifter til en vifteheader.

 

Edit: Som jeg kan se så har den komplett pakka 2x240mm radiator, og det tilsvarer jo hele 400% mer kjøleareal enn h100i. Med 8 gode vifter, så vil du få en stillegående og kjølig system. Og ikke ha det for varmt på gamingrommet, 14-18 grader er perfekt, hehe. Da vil du ha rom til å presse cpu'en din skikkelig.

Endret av samye83
Lenke til kommentar

H100i er ganske bråkete, noe som ikke er så overraskende med så tynn radiator så må den øke luftflyten for å ta igjen et mindre kjøleareal. Viftene spinner opp mot 2700 RPM, mens viftene i EK-kit'et er på 1600 RPM. Bare der vil du merke STOR forskjell. ønsker du ytterligere forbedring av støy så må dette enten styres via hovedkortet eller en viftekontroller.

 

Du kan selvsagt også gjøre det med viftene til H100i, men med mindre du øker kjøleflaten så vil du også øke temperaturen. Og med 82 grader last så har du ikke det beste utgangspunktet.

 

Har du plass til en større radiator, så er nok trippel-radiator-settet vesentlig bedre kjøp. Koster 6,7 % mer, og gir 50 % mer kjøleareal, som betyr enda lavere støy/bedre ytelse: https://www.komplett.no/ekwb-ek-kit-x360-cpu-water-cooling-kit/821956

:)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Ja det betyr to slike radiatorer. Men det er bare en skriveleif fra komplett sin side. Sikkert fordi EK skriver "(double)" bak radiatoren. Men det er bare at det er en "dobbelradiator", altså 240mm.

Men det faktum at det følger med bare to vifter og bare er en radiator på bildet bør dog gi en vis indikasjon på at komplett har skrevet feil. :)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...