Gå til innhold

Den kalde kaféen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

jaja gutta... etter mye tenking frem og tilbake, kom jeg frem til at jeg heller skal gå for luftkjøling som noctua NH-D15 i stedet for kitet til EK. gjort mye research på nett om denne og den skal visst være veldig støydempende og allikevel holde cpuen godt kjølig... da får jeg heller prioritere lydnivået fremfor kraftig oc og hold meg til smått oc

Lenke til kommentar

Sitter å venter på nytt HK - så da måtte jeg jo gjøre meg kjent med kortet i mellomtiden.

 

Det var en ting jeg stusset litt på, fint hvis jeg får en second opinion her.

 

ASROck X99 kortene benytter en 4pins molex til noe de kaller PCIe Power Connector. Det forrige kortet mitt, Extreme4, hadde 1 av disse. Det jeg venter på nå har 2 tilkoblinger.

 

I manualen leser man:

Please connect a 4 pin molex power cable to this connector when more than three graphics cards are installed.

 

Slik jeg leser dette så trenger man kun å koble til ekstra strøm til PCIe sporene hvis man har fler enn 3 skjermkort, og man trenger da kun å koble til 1 (valgritt hvilken man bruker). Man har aldri behov for å koble til begge 2.

 

Er dette riktig? Og kan noen fortelle meg hvorfor ASRock kortene har denne noe klønete løsningen? Og hva pokker er så vits med å ha 2 tilkoblinger? Slik at folk kan velge hvilken klønete løsning man bruker?

 

ftp://europe.asrock.com/manual/X99%20WS.pdf

s.24

s.6

 

Oisann - Det ble vel gjerne en del offtopic dette. Skal selvsagt vannkjøle alt sammen, og sitter med blokker og koblinger i fanget her. Så ja, da havna posten her :p

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Sitter å venter på nytt HK - så da måtte jeg jo gjøre meg kjent med kortet i mellomtiden.

 

Det var en ting jeg stusset litt på, fint hvis jeg får en second opinion her.

 

ASROck X99 kortene benytter en 4pins molex til noe de kaller PCIe Power Connector. Det forrige kortet mitt, Extreme4, hadde 1 av disse. Det jeg venter på nå har 2 tilkoblinger.

 

I manualen leser man:

Please connect a 4 pin molex power cable to this connector when more than three graphics cards are installed.

 

Slik jeg leser dette så trenger man kun å koble til ekstra strøm til PCIe sporene hvis man har fler enn 3 skjermkort, og man trenger da kun å koble til 1 (valgritt hvilken man bruker). Man har aldri behov for å koble til begge 2.

 

Er dette riktig? Og kan noen fortelle meg hvorfor ASRock kortene har denne noe klønete løsningen? Og hva pokker er så vits med å ha 2 tilkoblinger? Slik at folk kan velge hvilken klønete løsning man bruker?

 

ftp://europe.asrock.com/manual/X99%20WS.pdf

s.24

s.6

 

Oisann - Det ble vel gjerne en del offtopic dette. Skal selvsagt vannkjøle alt sammen, og sitter med blokker og koblinger i fanget her. Så ja, da havna posten her :p

Ja, og du kjører jo sli, så tror ikke du MÅ koble til noe akkurat, når jeg hadde mitt ASRock Z87 formula trengte jeg ikke begge 8 pins til cpu.

Endret av Snusmumr1kk1
Lenke til kommentar

Aldri brukt noen av disse tilkoblingene over HK. De er nødt å ha med dem for å kunne tilfredsstille kravene til PCI-e standarden, som tilsier at de kan levere en gitt effekt (inntil 75W for skjermkort, men noe ala 20W for andre kort).

 

Dette er uproblematisk da 99 % av skjermkortene er koblet til med kabel, og er i tillegg overdimensjonerte for å kunne takle dårlige PSUer.

Det er dog to situasjoner som kan lage krise, spesielt med OC.

1. Du kjører 3 skjermkort som kun trekker strøm fra PCI-e bussen. F.eks GTX 750. Dette er krise, for det vil belaste de stakkars kablene til HK, og indre kretser mye. Og jo mer spenningsfall, jo mer strøm vil kortet trekke. SOm belaster ENDA mer.

 

2. Du kjører maks overklokk på en steinalder-PSU eller PCI-e molex adapter med 5-pins på 6-pin PCIe power-connectoren, eller ekstra tynne kabler som AWG 18-19.

 

Men i realistiske scenarioer så vil strømmen du trekker via HKet medføre økt motstand, som igjen vil gjøre at mindre strøm går gjennom lederene/HKet. Altså motsatt effekt av poeng nr. 1. Skjermkortet vil da hente strømmen over PCI-e power connectorene, som ofte er maks overdimensjonerte.

 

Klarer jeg det uten problem med tre GTX 780 på ekstremkjøling, så klarer alle det. ^^ Er man usikker så er det to negative effekter som kan observeres.
- Lav spenning inn. Sjekk via. GPU-Z eller mål selv. Er denne faretruende lav og kan påvirke overklokken, prøv å koble ekstra kontakter på HKet. Sannsynligvis er det minimalt det vil hjelpe, men det vil hjelpe litt.
- Varme kabler. Brenner de opp er det for varmt :p, men uansett, blir varmere enn lunka så er det ikke forsvarlig. Da kobler du til HK. Det er ikke mye effekt du sparer kablene, men det er kanskje det lille ekstra som kan presse ut en MHz eller to.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Du bør nå ikke ta D15 istedet for Ek kit da. Blir isåfall istedet for H100, og der er jeg faktisk helt enig.

Skal fint klare en middels klokk med D15 så lenge kabinettet er noenlunde luftig.

 

burde i grunn ikke det, men jeg velger å spare custom looping til min neste pc-bygg som blir i våren/sommeren 2016... D15 får jeg ha inntil da. pumpen til min h100i er like bråkete som en jetmotor

Lenke til kommentar

 

burde i grunn ikke det, men jeg velger å spare custom looping til min neste pc-bygg som blir i våren/sommeren 2016... D15 får jeg ha inntil da. pumpen til min h100i er like bråkete som en jetmotor

 

Om pumpen bråker såpas mye at den overdøver viftene ville jeg ha rma'et kittet. Den høres ikke på min h100i med mindre man legger øret inntil.

Lenke til kommentar

Pumpen skal ikke bråke. Det er et par MEN:

 

- Corsair Link kan gi unødvendig viftestøy. Denne brukte ikke jeg, bare noe søppel

- Faktisk så var det forskjellig lyd i pumpen ift hvordan strøm var tilkoblet den. Hvis jeg brukte en overgang fra molex til SATA så støyet den. Hvis jeg koblet den direkte til en SATA kabel fra PSU så måtte jeg bruke den innerste SATA pluggen (den som er nærmest PSU). Ellers støyet pumpen.

 

Kanskje tilfedlig, men du kan forsøke det samme.

Lenke til kommentar

Har studert oppbygning til EK Supremacy VS EK Supremacy EVO (siden vi har diskutert jet plate's tidligere).

 

J3 fra EVO har samme åpning i jet plate som J4 fra Supremacy (skal vi kalle denne vanilla da?). Den store forskjellen mellom disse to er tykkelsen til jet plate. Den er mye tynnere på EVO. Dette har kanskje å gjøre med utformingen på det resterende av blokken - det de kaller Insert.

 

Skal bli spennende å se om de faktisk har optimalisert noe for socket 2011-3.

 

Jeg ville ha en ekstra CPU blokk så jeg raskere kan bytte / slippe å vente på rengjøring. Kom frem til den konklusjonen da jeg åpnet min nåværende blokk: Det største oppbygningen i denne var på finnene på kobber basen. Det som bygger seg opp her ser for meg ut som mest partikler, rett og slett lo/rusk/støv. Jeg ser for meg at det å flushe dette ut er veldig vanskelig fordi dette løser seg ikke på samme måte som f.eks kalkoppbygning eller algevekst, så da bruker jeg heller QD3 koblinger på blokka og bytter den ut med jevne mellomrom.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Tok like greit å slipte en større åpning på jet-platen. Mindre festet seg i kobberbasen, og tempen tror jeg (uten noen voldsom test) ble en del bedre på skjermkortene, og litt bedre på CPU pga. vesentlig høyere flow i systemet. Både som følge av mindre rusk, og mindre motstand i utgangspunktet. :wee:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...