Gå til innhold

Den kalde kaféen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det noe spesifikasjoner på hvor lav pH de ulike komponentene tåler?

Planen min er å flushe med svak sitronsyre. Det er helt konge for vask av vannsystemer. Så åpner jeg drain'n samtidig som jeg etterfyller tanken. Kan eventuelt pH justere / nøytralisere til slutt med buffer eller lut, før skylling med destillert vann. Slik vi gjør det i storskala, men usikker på hvordan slanger, tetninger, blokker osv tåler dette.

 

Idiotisk eller genialt?

Lenke til kommentar

Nå er ikke jeg den rette til å svare, men hvis eddik blir mye brukt, så kan jeg ikke se hvorfor du ikke skal kunne bruke litt sitronsyre heller, eddik er jo også ganske surt. Du kan jo regulere det selv, så kanskje begynt litt svakt først bare, se åssen det tar i vei? Hvis du får tak i det billig/gratis da, ikke akkurat billige de sekkene der. :)

Interessert i å få vite om dette kommer til å fungere, håper du kan si litt om det hvis du bestemmer deg for å gjøre et forsøk. :)

Lenke til kommentar

Interessert i å få vite om dette kommer til å fungere, håper du kan si litt om det hvis du bestemmer deg for å gjøre et forsøk. :)

Regner med jeg lar loopen gå frem til sommeren før jeg gjør noe. Ikke så mye vits å rengjøre før det er bygd seg opp litt smuss. Skal ta å logge inline temperaturer og komponenttemperaturer før og etter rengjøring for å se om det hjelper noe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest bruker-293283

På mange forum ser jeg snakk om noe som kalles Biocide som tilsetningsmiddel til vann for å hindre alger.

Hva heter dette på norsk, og hvor kan man få tak i noe slikt?

 

Det kalles biocid på norsk.

http://renholdsbutikken.no/eshop/main.aspx?page=article&artno=425

 

Sitronsyre virker bra til rengjøring, men må ikke brukes på kobber, det samme gjelder andre ting som har lav pH.

 

 

Endret av bruker-293283
Lenke til kommentar
Gjest bruker-293283

Syre vil korrodere alle metaller vesentlig mer/raskere. Men det er nok desidert mest problematisk med kobber i PC-Loops ja.

 

Uansett. Den korte eksponeringen er vel uproblematisk? Selv er korrosjon større problem enn alger, men trenger jo ikkeballtid være slik. :)

Jeg ville personlig ungått å bruke noe med veldig lav pH på kobberrør.

Har sett tilfeller der det ble blandet saltsyre i vannledning, det tok ikke lang tid før vannet var grønt pga oppløst kobber.

Lenke til kommentar

Får prøve batterivann :) Uten å koke :p Jeg gidder ikke å destillere selv (selv om det hadde vært gøy å prøve, og faktisk ganske så enkelt. Fulgte jo med 2 meter med ren nok tube til å kondensere dampen i.

 

Artig syssel på en lørdagskveld. Føles ytterst asosialt, men denne kvelden skal gå til å get my geek on!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for hjelpen i helga forresten folkens :) Har blitt noen bygg opp gjennom årene. Men fikk litt "støkken" for et års tid siden. Etter flere døgns irritasjon og feilsøking viste det seg å være feil på hovedkort.

 

Så det var med litt sommerfugler i magen jeg gikk løs på nåværende hovedmaskin. Til 3x pris av alle tidligere bygg.

 

Frustrasjon kom tilbake da kabinett hadde løsninger svært dårlig tilpasset hovedkort. Burde hatt Dremel for å kommet rundt hindrene, men det ble med tang.

 

I tillegg var prosessorkjøler for stor til å plasseres riktig for best mulig luftstrøm. Og for å få plass måtte kjøleribber kappes. Lysten til å gjøre alt skikkelig forsvant.

 

Vannkjøling var alltid planen, men ikke før loftet var ferdig pusset opp. Måtte se litt på luftemuligheter der oppe.

 

Men det gnagde visst for mye at alt var halvgjort. Så lørdag ble alt demontert. Vannkjøling innkjøpt. Og det halvgjorte skulle helgjøres!

 

Skulle gjerne hatt et annet kabinett, men resultatet ble så godt det kunne blitt med gitte forutsetninger. Og den asosiale lørdagen ble helt topp lell den!

 

(No koneemne er vanskelig å finne innimellom komponentene, men det får en søke senere :) )

Lenke til kommentar

har et par spørsmål ang. vannkjøling til CPU

 

hvor mye grader kjøligere blir CPU-en av custom loop?

 

og er det mye mer lydløs enn vanlig vannkjøling som f.eks h100i?

 

jeg har i7 3930k med h100i med fire corsair vifter på radiatoren, men jeg kunne ikke overklokke den til mer 4.5 ghz uten at den ble varmere 80 grader på full load, og tillegg ble det kraftig støy fra pcen, noe som var sykt irriterende da jeg sitter rett ved siden av pc-en

Lenke til kommentar

har et par spørsmål ang. vannkjøling til CPU

 

hvor mye grader kjøligere blir CPU-en av custom loop?

 

og er det mye mer lydløs enn vanlig vannkjøling som f.eks h100i?

 

jeg har i7 3930k med h100i med fire corsair vifter på radiatoren, men jeg kunne ikke overklokke den til mer 4.5 ghz uten at den ble varmere 80 grader på full load, og tillegg ble det kraftig støy fra pcen, noe som var sykt irriterende da jeg sitter rett ved siden av pc-en

 

fra 70-75 til 45-50 grader sånn ca :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...