Christian Thork Skrevet 21. februar 2015 Rapporter Del Skrevet 21. februar 2015 Etter over ett døgn med folding på 3xgtx 980 overklokket til 1550mhz, så er temperaturen max 48 grader på et varmt loft. Hva er det du folder for? Flis i fingeren? Team hardware.no 37651 (Folding@Home) Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 21. februar 2015 Rapporter Del Skrevet 21. februar 2015 Det var en spøk, myntet på de lave temperaturene. Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 21. februar 2015 Rapporter Del Skrevet 21. februar 2015 (endret) Sitter å planlegger litt her, å bygge vannkjølt PC gav mersmak, så funderer på å bygge om litt når GM200 kommer, blir vel 2 stk, hvis prisen blir "grei". Så, hvor mye vil jeg miste i kjølevne ved å ta vekk 1 av mine 3 480 radiatorer? Sånn som det er nå så har jeg 3 stk, - 2 i push og en i pull. Planen blir å ha 1 i push/pull og 1 i push. Dette er for å frigjøre plassen til pumpe og annet stasj nederst i PC-V8 kabinettet. Ser at jeg kunne trengt plassen, blir bedre med kabelføring også. Noen tanker? Etter over ett døgn med folding på 3xgtx 980 overklokket til 1550mhz, så er temperaturen max 48 grader på et varmt loft. Dette er med bare èn 480xtx radiator med NB-pl2 vifter på. 5960x @ 4500mhz er i samme loopen. Jeg trenger ikkje mere enn 1 stk 480xtx radiator for å si det slik. Plassen underst i LD v8 har jeg da til 18 harddisker Har også satt opp et oppsett for en nabo som har 2x amd 290 kort. Dette er avkjølt med bare èn 240 radiator. Funker fjell, og blir aldri for varmt. Dog hos han er bare skjermkorta vannkjølt. Det er mange som undervurderer et vannkjølingsoppsett. Jeg trodde jeg måtte ha 3x 480xtx radiatorer til 2x 780ti classified og en overklokket 4960x/3930k, men nei... Grunnen til at jeg trodde dette var at "alle" andre på forumer rundt om sa det, men ingen hadde faktisk testet selv Synsing blir til regelen/lov/fasit, om det blir sagt nok ganger. Hmm, det er veldig interessant, fordi da er det mulig det blir omkonfigurering her nå etterhvert. Da blir det tilslutt 2 stk 480XTX til en cpu og to skjermkort. For så mye mer plass der nede hvis jeg kan kvitte meg med den ene 480XTX'en. Endret 21. februar 2015 av bshagen Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 21. februar 2015 Rapporter Del Skrevet 21. februar 2015 Spørsmålet er jo hvilken delta T mellom vann og rom som er akseptabel. En 480 XTX er nok av de mer beefy radiatorene, er den ikke? Jeg kjørte jo en 4P-server på 3x360-65mm, og det følte jeg var et par knepp for dårlig basert på vanntemp. Det samme med 2x7970 Lightning på en XTX 240. Begge deler funket, men hvorfor kaste bort mange grader? Kan jo tenkes at TDP går opp ved neste oppgradering, og da er det kjekt å ha litt ekstra kapasitet. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 21. februar 2015 Rapporter Del Skrevet 21. februar 2015 Sitter å planlegger litt her, å bygge vannkjølt PC gav mersmak, så funderer på å bygge om litt når GM200 kommer, blir vel 2 stk, hvis prisen blir "grei". Så, hvor mye vil jeg miste i kjølevne ved å ta vekk 1 av mine 3 480 radiatorer? Sånn som det er nå så har jeg 3 stk, - 2 i push og en i pull. Planen blir å ha 1 i push/pull og 1 i push. Dette er for å frigjøre plassen til pumpe og annet stasj nederst i PC-V8 kabinettet. Ser at jeg kunne trengt plassen, blir bedre med kabelføring også. Noen tanker? Alt ettersom hvor mye støy og temperatur du vil tolerere kan du skalere vannkjøling mye. Med litt variabilitet med radiatortype kan du røft sett regne alt fra 2-20W/gradC delta T pr. 120mm vifteplass på radiatorene. 2W for ekstremt saktegående vifter, 20W for ca 2000-3000 RPM vifter i push/pull (Du må gjerne ha en veldig tykk radiator for å nå 20W, tilsvarende vil du få dårlig resultat med tykke radiatorer med langsomme vifter) Ved å gå fra 3 til 2 480mm radiatorer regner jeg med du går fra 600 til 400W lastbarhet før du hører viftene gitt at du regulerer til 10 grader delta T (Antar viftene dine da kan kjøle ca 50W pr. 120mm posisjon uten at du kan høre de, d.v.s. ca 5V for typiske vifter) Dette er snittlast, så 600W er i utgangspunktet svært mye De samme 600W bør kunne kjøles med en enkelt 360mm (Tykk) radiator med en delta T på 10C hvis man setter på noen heftige vifter i push pull (Men det blir noe bråkete) 1 Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 22. februar 2015 Rapporter Del Skrevet 22. februar 2015 Det var et veldig fint og utfyllende svar, sverreb. Takk for forklaringen, da kan jeg fint gå for 2 stk XTX, en av de blir i push/pull i tillegg. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 23. februar 2015 Rapporter Del Skrevet 23. februar 2015 Da var loopen i orden igjen (forhåpentligvis.) Havner borti liquid utopia som tilsetning mot korrosjon og alger, og har nå fått til min første loop som ikke er direkte stygg og helt uten knekk. Bedre plassering av gjennomføringen og mer solid feste hjelper mye. Neste steg blir å kappe vekk drivebayen i pc-v355-en slik at det blir plass til slangene. Litt bak mål med drivebay som ikke kan løsnes på vanlig vis, men det ordner seg. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 25. februar 2015 Rapporter Del Skrevet 25. februar 2015 (endret) Da blir det test av effekten av vifter på radiator. Jeg mener jo at det ikke betyr så mye, fordi FPI på dagens radiatorer er så lav (for å høyde for at folk flest kjører viftene på lav spenning/rpm pga støyprofil). Andre mener det har mye å si hvordan type vifter man bruker. Følgende vifter skal testes mot hverandre: 4 x Bitfenix Spectre Pro 200mm (1,24mm H20) VS 9 x Silverstone FHP141 (3,7mm H20) Radiator: MO-RA3 420 Pumpe: D5 Testes ved forskjellige spenninger/rpm på viftene. Ambient måles ved inntak på radiator. Støynivå kommenteres bare - har ingen db-måler per nå. Software: AIDA64 System Stability Test (CPU, FPU, Cache) (30minutt). 3DMark Fire Strike Extreme Moderat OC (~ 30% CPU, 15% GPU) Logger: AIDA64 Oppdaterer denne post når det er utført (ila helgen tipper jeg). Jeg er spent på resultat - håper jeg tar feil egentlig og at det utgjør en del. Endret 25. februar 2015 av Kyrre S. 2 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 25. februar 2015 Rapporter Del Skrevet 25. februar 2015 (endret) Støynivå kommenteres bare - har ingen db-måler per nå. Selv om det ikke er noen erstatning for en kalibrert støymåler, så kan en moderne mobiltelefon med en støymålingsapp gi deg litt mer kvantifiserbare data. Husk å få bakgrunnstøyen så kontrollert som mulig og mikrofonen konsistent plassert mellom målinger. Endret 25. februar 2015 av sverreb Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 25. februar 2015 Rapporter Del Skrevet 25. februar 2015 Noen ganger er det ikke bare høyt lydnivå per dB som er ille egentlig, men mer at det er "ulyd" i viftene. Kanskje du kan ta et lite lydopptak og legge ut på youtube? 1 Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 26. februar 2015 Rapporter Del Skrevet 26. februar 2015 (endret) Stod forøvrig med en sigg i kjeften og lente meg over bench'n ... Mistet røyken ut av kjeften og hørte bare "BBzZzMM" akkurat som når man kjører over noe med gressklipperen. Radiatoren min er hekta på nikotin gitt! Endret 26. februar 2015 av Kyrre S. 1 Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 26. februar 2015 Rapporter Del Skrevet 26. februar 2015 Skulle hatt en sånn du da, kjekt for de dagene du mister sigaretten nedi mellom radiatoren? Lenke til kommentar
Bjonness406 Skrevet 26. februar 2015 Rapporter Del Skrevet 26. februar 2015 Hva er den beste måten å montere vifte i døren? Bare koble inn en kabel og forlenger som blir liggende oppå skjermkortet, med viften skrudd inn i sidedøren? (Er kun 1 vifte det er snakk om) Lenke til kommentar
sevs Skrevet 28. februar 2015 Rapporter Del Skrevet 28. februar 2015 Sett slikt. Hundrelapp for å få bedre looks. (Hjelper ikkje på temperatur stort.) Ramblokker på salg på Komplett. https://www.komplett.no/ekwb-ek-ram-monarch-x2-black-ram-block/822008 Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 28. februar 2015 Rapporter Del Skrevet 28. februar 2015 Sett slikt. Hundrelapp for å få bedre looks. (Hjelper ikkje på temperatur stort.) Ramblokker på salg på Komplett. https://www.komplett.no/ekwb-ek-ram-monarch-x2-black-ram-block/822008 Jeg har monoblock til Rampage V på vei. Den gjør susen for varmen på VRM og ser bra ut Ramkjølere til ddr4 er iallefall HELT unødvendig. Har egentlig ikkje vært nødvendig siden ddr1 og OCZ VX brikkene som vi kjørte 3.2v+ i Husker de deilige timingsa:cl 2-2-2-5 og oppmot 500mhz Lenke til kommentar
Christian Thork Skrevet 9. mars 2015 Rapporter Del Skrevet 9. mars 2015 Har 3x SP120 vifter på min rad, de bråker noe inni helv. samme som noen av AF viftene.. Men får vel ordne noe etterhvert.. Anyhow. Merker at de dytter endel luft, så er det dumt å ha de i pull på en mellomstor rad vs push? (XTX 360) Takker! Lenke til kommentar
Christian Thork Skrevet 16. mars 2015 Rapporter Del Skrevet 16. mars 2015 Et spm. Må få tømt loopen i helga. (Får meg et nytt X99 Hk ) Så må ta ut Rad, pumpe og cpu blokk i en del og deretter skru det fra hverandre.. Jalla metode FTW. Men om jeg tømmer væsken i en bøtte, kan det rebrukes? har en flaske på 1 liter stående i en eske under senga. loopen bruker ca 0.9L. Men da vil jeg gjøre loopen mer gjennomtenkt. Så skal post et bilde og spørre om noen har bedre ide på plasseringer osv.. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 16. mars 2015 Rapporter Del Skrevet 16. mars 2015 Bytter slanger og væske hver gang jeg drainer. Det er ikke så dyrt, og det er fint å få byttet det. Men hvis du må bruke det om igjen så kjør på. Kanskje filtrere det via en gammel t-shirt elns først. Lenke til kommentar
Christian Thork Skrevet 16. mars 2015 Rapporter Del Skrevet 16. mars 2015 (endret) Bytter slanger og væske hver gang jeg drainer. Det er ikke så dyrt, og det er fint å få byttet det. Men hvis du må bruke det om igjen så kjør på. Kanskje filtrere det via en gammel t-shirt elns først. Beholder slangene, er 3mnd gml. Har ikke råd til nye akkurat nå #SparerTilTredje980 Så bytter bare ut vannet, trenger ikke å være så kjip tenker jeg, Til neste gang så vil kanskje klare slanger se bedre ut enn hvite når det gjelder Asus X99-E WS? EDIT: Mulig det like greit å kjøpe slanger på nytt Endret 16. mars 2015 av Snusmumr1kk1 Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 16. mars 2015 Rapporter Del Skrevet 16. mars 2015 Det er helt smak og behag, tror nok at hvite slanger kan passe fint til det svarte kortet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå