Gå til innhold

Den kalde kaféen


Anbefalte innlegg

Hovedkortet er ikke vannkjølt.

 

Det skal jo litt til for å koke vann med en cpu som går på tomgang (10-15W med min) og innafor vanlig frekvens/voltområde. Det går så sakte at det burde være vanskelig å få skader -> det er rimelig å forlange at cpu-en skal tåle såpass og throttle kraftig nok og fort nok til at den og hovedkortet berger.

 

Forventer jeg mye? Tja.

 

Hadde ikke vurdert reklamasjon om det hadde skjedd under hard bruk, men når den ligger og daffer på 800mhz så skal det gå bra.

 

(Forøvrig hørte jeg noen meget mistenkelige lyder fra selve hovedkortet tidligere på dagen. Elektriske ulyder som var litt utenom normalt, og var tilstede i 10-20 minutter før de forsvant.)

Hvilket brikkesett har du? Det kan gjøre det lettere å finne ut om det er CPU eller hovedkort. Alt etter Sandy (rundt 2011) har ikke NB, alt er integrert i CPU.

 

Forøvrig har vi ved et uhell (og en udugelig utplasseringselev) kjørt en 4790K uten kjøling i nærmere 30 minutter her. Gikk fint det.

Endret av DuraN
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Feilmeldingen høres ut som HKet, det er jeg enig i, men er HKet satt på vann?

Ser ikke hvorfor HKet skulle ta skade om pumpa går eller ei.

 

Hmm... Det kan være CPU også, men også det er litt merkverdig, ikke veldig, men litt. 5-15 min uten kjøling har da skjedd mang en gang før med gamle CPUer. Overtempersturbeskyttelsen slår alltid ut.

Jeg antar at vannet har blitt såpass varmt at det nærmest har kokt og pga trykket har lekket ut igjennom pakkningene. Har skjedd meg en gang selv, mistet lydkortet på R2E pga det men heldigvis så hadde Ebay guruen Knopflerbruce mange ekstra av samme type.

 

 

Ja, du var heldig der :p husker ikke hva jeg ga deg, dog. Kanskje fra Rampage Extreme? Hadde jo for vane å drepe endel av dem...

 

Lenke til kommentar

 

 

Feilmeldingen høres ut som HKet, det er jeg enig i, men er HKet satt på vann?

Ser ikke hvorfor HKet skulle ta skade om pumpa går eller ei.

 

Hmm... Det kan være CPU også, men også det er litt merkverdig, ikke veldig, men litt. 5-15 min uten kjøling har da skjedd mang en gang før med gamle CPUer. Overtempersturbeskyttelsen slår alltid ut.

Jeg antar at vannet har blitt såpass varmt at det nærmest har kokt og pga trykket har lekket ut igjennom pakkningene. Har skjedd meg en gang selv, mistet lydkortet på R2E pga det men heldigvis så hadde Ebay guruen Knopflerbruce mange ekstra av samme type.

 

 

Ja, du var heldig der :p husker ikke hva jeg ga deg, dog. Kanskje fra Rampage Extreme? Hadde jo for vane å drepe endel av dem...

 

 

Du hadde en del lydkort til Rampage 2 Extreme ja :D

Lenke til kommentar

Fikk endelig tid til å se på det nå - og ja, det må ha vært blokken som har kokt. Så tydelige spor av at det har vært små menger vann på hovedkortet litt imellom cpu-sokkel og ramspor. 2 punkt irr, og når jeg tok vekk det, så kommer kortet nærmere å poste.

 

Får 64: "63~67 CPU DXE initialization is started."

 

Regner med at hovedkortet har tatt skade, og håper at cpu-en har berget. Angrer litt ekstra på at jeg ikke tok meg råd til en ekstra aquacomputer bare for å få skikkelig nødstans. Hadde jo unngått dette med flowsensor og rett konfigurert aquacomputer.

 

Ellers har jeg funnet ut hvor utrolig upraktisk det er å ha en skjerm det ikke går å koble laptop imot. Så da ble det impulsivt salg av den gamle 30"-eren. La den ut på finn og fikk nok igjen til at jeg er nesten halvveis til en 34" 21:9

 

Edit: det fungerer! Etter å ha fjernet og satt på lpass igjen ram, så kommer jeg til uefi, og lenger. Startet opp windows også. :new_woot:

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar

så bra. ;)

I de fleste tilfellene så holder det å fjerne alle spor av irr/vann ja.

 

Hva slags type kobling / niple var det som hadde lekket?

 

Misstenker også at CPU fort gjort ikke bare er i strømsparing om den blir veldig varm og klikker. Hvis den da feiler og låser seg, så kan potensielt strømforbruket nå ganske høyt vil jeg tro.

 

Og er ikke mange mL som må fordampes før vannblokka blir før trykket i blokka går vesentlig opp.

Edit: For å fordampe 10mL så trengs det 25W i 15 minutter, så vi er nok i riktig ballpark. Pluss 2,3 W ekstra for å varme opp vannet 50 grader.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Noen som kan anbefale noen gode 120mm vifter som fungerer bra i kabinetter som Define som har lukket front, men luftinntak på sidene?

Er ute etter noen skikkelig kraftige, da støynivå under load ikke er et problem. I idle pleier jeg å bruke 0 RPM mode i AI Suite uansett.

 

Det er viktig at de fungerer bra med lite tilgang på luft, da jeg skal bruke de i fronten på Phanteks Enthoo Evolv.

post-138102-0-40538400-1424154726_thumb.jpg

Lenke til kommentar

? Kabinettet har da hovedluftinntaket i front, og er forsynt via en 200mm vifte derfra. Visstnok en bedre sak i tillegg.

http://www.techpowerup.com/mobile/reviews/Phanteks/Enthoo_Evolv/3.html

 

Uansett, du kan gå for de kraftige eloop viftene for godt mottrykk. Spesielt egnet om den skal suge og dra luft med høy motstand. Men med 200mm vifte så skulle jeg vel heller tro det var ørlite overtrykk, noe som ikke er en dum sak. :)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...