Gå til innhold

Den kalde kaféen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Sitter å planlegger litt her, å bygge vannkjølt PC gav mersmak, så funderer på å bygge om litt når GM200 kommer, blir vel 2 stk, hvis prisen blir "grei".

Så, hvor mye vil jeg miste i kjølevne ved å ta vekk 1 av mine 3 480 radiatorer? Sånn som det er nå så har jeg 3 stk, - 2 i push og en i pull. Planen blir å ha 1 i push/pull og 1 i push. Dette er for å frigjøre plassen til pumpe og annet stasj nederst i PC-V8 kabinettet. Ser at jeg kunne trengt plassen, blir bedre med kabelføring også.

 

Noen tanker?

 

Etter over ett døgn med folding på 3xgtx 980 overklokket til 1550mhz, så er temperaturen max 48 grader på et varmt loft. Dette er med bare èn 480xtx radiator med NB-pl2 vifter på. 5960x @ 4500mhz er i samme loopen. Jeg trenger ikkje mere enn 1 stk 480xtx radiator for å si det slik. Plassen underst i LD v8 har jeg da til 18 harddisker :green:

 

Har også satt opp et oppsett for en nabo som har 2x amd 290 kort. Dette er avkjølt med bare èn 240 radiator. Funker fjell, og blir aldri for varmt. Dog hos han er bare skjermkorta vannkjølt. Det er mange som undervurderer et vannkjølingsoppsett. Jeg trodde jeg måtte ha 3x 480xtx radiatorer til 2x 780ti classified og en overklokket 4960x/3930k, men nei... Grunnen til at jeg trodde dette var at "alle" andre på forumer rundt om sa det, men ingen hadde faktisk testet selv ;)

 

Synsing blir til regelen/lov/fasit, om det blir sagt nok ganger.

 

Hmm, det er veldig interessant, fordi da er det mulig det blir omkonfigurering her nå etterhvert. Da blir det tilslutt 2 stk 480XTX til en cpu og to skjermkort. :)

For så mye mer plass der nede hvis jeg kan kvitte meg med den ene 480XTX'en. :)

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

Spørsmålet er jo hvilken delta T mellom vann og rom som er akseptabel. En 480 XTX er nok av de mer beefy radiatorene, er den ikke? Jeg kjørte jo en 4P-server på 3x360-65mm, og det følte jeg var et par knepp for dårlig basert på vanntemp. Det samme med 2x7970 Lightning på en XTX 240. Begge deler funket, men hvorfor kaste bort mange grader? :) Kan jo tenkes at TDP går opp ved neste oppgradering, og da er det kjekt å ha litt ekstra kapasitet.

Lenke til kommentar

Sitter å planlegger litt her, å bygge vannkjølt PC gav mersmak, så funderer på å bygge om litt når GM200 kommer, blir vel 2 stk, hvis prisen blir "grei".

Så, hvor mye vil jeg miste i kjølevne ved å ta vekk 1 av mine 3 480 radiatorer? Sånn som det er nå så har jeg 3 stk, - 2 i push og en i pull. Planen blir å ha 1 i push/pull og 1 i push. Dette er for å frigjøre plassen til pumpe og annet stasj nederst i PC-V8 kabinettet. Ser at jeg kunne trengt plassen, blir bedre med kabelføring også.

 

Noen tanker?

Alt ettersom hvor mye støy og temperatur du vil tolerere kan du skalere vannkjøling mye.

 

Med litt variabilitet med radiatortype kan du røft sett regne alt fra 2-20W/gradC delta T pr. 120mm vifteplass på radiatorene. 2W for ekstremt saktegående vifter, 20W for ca 2000-3000 RPM vifter i push/pull (Du må gjerne ha en veldig tykk radiator for å nå 20W, tilsvarende vil du få dårlig resultat med tykke radiatorer med langsomme vifter)

 

Ved å gå fra 3 til 2 480mm radiatorer regner jeg med du går fra 600 til 400W lastbarhet før du hører viftene gitt at du regulerer til 10 grader delta T (Antar viftene dine da kan kjøle ca 50W pr. 120mm posisjon uten at du kan høre de, d.v.s. ca 5V for typiske vifter)

 

Dette er snittlast, så 600W er i utgangspunktet svært mye

 

De samme 600W bør kunne kjøles med en enkelt 360mm (Tykk) radiator med en delta T på 10C hvis man setter på noen heftige vifter i push pull (Men det blir noe bråkete)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

m4exOf3.jpg

 

Da var loopen i orden igjen (forhåpentligvis.)

 

Havner borti liquid utopia som tilsetning mot korrosjon og alger, og har nå fått til min første loop som ikke er direkte stygg og helt uten knekk.

 

Bedre plassering av gjennomføringen og mer solid feste hjelper mye. Neste steg blir å kappe vekk drivebayen i pc-v355-en slik at det blir plass til slangene. Litt bak mål med drivebay som ikke kan løsnes på vanlig vis, men det ordner seg.

Lenke til kommentar

Da blir det test av effekten av vifter på radiator. Jeg mener jo at det ikke betyr så mye, fordi FPI på dagens radiatorer er så lav (for å høyde for at folk flest kjører viftene på lav spenning/rpm pga støyprofil). Andre mener det har mye å si hvordan type vifter man bruker.

 

Følgende vifter skal testes mot hverandre:

 

4 x Bitfenix Spectre Pro 200mm (1,24mm H20) VS 9 x Silverstone FHP141 (3,7mm H20)

 

Radiator: MO-RA3 420

Pumpe: D5

Testes ved forskjellige spenninger/rpm på viftene.

Ambient måles ved inntak på radiator.

Støynivå kommenteres bare - har ingen db-måler per nå.

 

Software:

AIDA64 System Stability Test (CPU, FPU, Cache) (30minutt).

3DMark Fire Strike Extreme

Moderat OC (~ 30% CPU, 15% GPU)

 

Logger:

AIDA64

 

Oppdaterer denne post når det er utført (ila helgen tipper jeg). Jeg er spent på resultat - håper jeg tar feil egentlig og at det utgjør en del.

Endret av Kyrre S.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Støynivå kommenteres bare - har ingen db-måler per nå.

Selv om det ikke er noen erstatning for en kalibrert støymåler, så kan en moderne mobiltelefon med en støymålingsapp gi deg litt mer kvantifiserbare data. Husk å få bakgrunnstøyen så kontrollert som mulig og mikrofonen konsistent plassert mellom målinger.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Sett slikt.

 

Hundrelapp for å få bedre looks. (Hjelper ikkje på temperatur stort.) Ramblokker på salg på Komplett.

 

https://www.komplett.no/ekwb-ek-ram-monarch-x2-black-ram-block/822008

Jeg har monoblock til Rampage V på vei. Den gjør susen for varmen på VRM og ser bra ut :)

 

Ramkjølere til ddr4 er iallefall HELT unødvendig. Har egentlig ikkje vært nødvendig siden ddr1 og OCZ VX brikkene som vi kjørte 3.2v+ i :green:

 

Husker de deilige timingsa:cl 2-2-2-5 og oppmot 500mhz

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Et spm. Må få tømt loopen i helga. (Får meg et nytt X99 Hk :D) Så må ta ut Rad, pumpe og cpu blokk i en del og deretter skru det fra hverandre.. Jalla metode FTW. Men om jeg tømmer væsken i en bøtte, kan det rebrukes?

 

har en flaske på 1 liter stående i en eske under senga. loopen bruker ca 0.9L.

 

Men da vil jeg gjøre loopen mer gjennomtenkt. Så skal post et bilde og spørre om noen har bedre ide på plasseringer osv.. :)

Lenke til kommentar

Bytter slanger og væske hver gang jeg drainer.

Det er ikke så dyrt, og det er fint å få byttet det.

 

Men hvis du må bruke det om igjen så kjør på. Kanskje filtrere det via en gammel t-shirt elns først.

Beholder slangene, er 3mnd gml. Har ikke råd til nye akkurat nå :p #SparerTilTredje980

Så bytter bare ut vannet, trenger ikke å være så kjip tenker jeg,

 

Til neste gang så vil kanskje klare slanger se bedre ut enn hvite når det gjelder Asus X99-E WS?

 

EDIT: Mulig det like greit å kjøpe slanger på nytt :hmm:

Endret av Snusmumr1kk1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...